Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Super Bowl LI

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 5908
23.01.17 03:47

Super Bowl LI - Atlanta Falcons mot New England Patriots

Når?
Mandag 6. februar, kl. 00.30 norsk tid (søndag 5. februar, kl. 17.30 lokal tid)

Hvor?
NRG Stadium i Houston i Texas

Hvordan kan jeg se kampen?
Enten hos Viasat (Viaplay, Viasat 4 eller Viasat Sport) eller NFL GamePass i Norge. Fox i USA.

Kommentatorer?
Joe Buck og Troy Aikman

Hoveddommer?
Carl Cheffers 

For femtiførste gang skal Super Bowl spilles, og for tredje gang går kampen i Houston. Miami Dolphins vant Super Bowl VIII på Rice Stadium, mens New England Patriots XXXVIII på selsamme NRG Stadium. Den overtroiske vil altså notere seg at de to siste gangene endte det med seier for et AFC-east-lag.

Countrymusikeren Luke Bryan synger nasjonalsangen. Lady Gaga står for pauseshowet.

Atlanta Falcons deltar som NFC-mestere. Falcons tok seg til sluttspillet som NFCs Nr. 2-seed etter å ha gått 11-5 i sesongen og vunnet NFC South. Sesongen startet litt shaky for Falcons, som tapte åpningskampen mot Buccaneers. Etter det tok ting seg opp før de igjen røk på noen kjipe tap rundt midten av sesongen. Med 2015-sesongen friskt i minne der laget fullstendig falt sammen mot slutten av sesongen var det mange som forventet at vi skulle få se en ny kollaps, men etter bye week klarte Falcons å heve seg og gå 5-1. Med det holdt de Buccaneers unna i jakten på divisjonstittelen. 

I sluttspillet møtte laget Seahawks og Packers. Seahawks-kampen tegnet først til å bli skikkelig god, der begge lag gikk opp og scoret på to lange og gode drives som til sammen varte  i over et kvarter, men etter hvert som kampen fortsatte stakk Falcons av med kampen. Spesielt en meget ulykksalig sekvens der Seahawks først fikk et enormt kick-return ødelagt av en penalty og så en safety imot hjalp Falcons å stikke av med seieren. Mesterskapskampen mot Packers på sin side var egentlig aldri jevn. Falcons-angrepet ble alt for sterke for Packers, mens Packers-angrepet gjorde litt for mange feil til at de klarte å holde tritt. Falcons kunne dermed feire sin siste kamp noensinne i Georgia Dome med mesterskapstrofeet i NFC.

Atlanta Falcons skal spille i sin andre Super Bowl i historien. Da de tok seg til Super Bowl for 18 år siden var det med erke-leiesoldaten Chris Chandler under center, mens i år er det med deres egendraftede og egenutviklede quarterback Matt Ryan, sesongens presumptive MVP. Hvis Ryan skulle få MVP-prisen i år vil han forsøke å bli den første MVPen siden Kurt Warner i 1999-sesongen til å vinne en Super Bowl. 

For en sesong det har vært offensivt for the Dirty Birds! Laget har i stor grad vært fundert rundt et nesten historisk godt angrep som kan vinne kamper både i lufta og langs bakken. Matt Ryan har i mange år kastet til kanskje ligaens beste receiver i Julio Jones, men nyervervelsene Mohamed Sanu og Taylor Gabriel har også vært viktige brikker. Langs bakken har Devonta Freeman og Tevin Coleman vært et tohodet monster og en av de ypperste back-duoene i ligaen. Den offensive linjen har vokst på at Alex Mack har kommet til laget, mens Jake Matthews har fortsatt å ta steg fremover i hans tredje sesong i ligaen. Falcons-angrepet har kvalitet i alle ledd og muligheten til å straffe motstandere hardt. Det er ikke uten grunn at Falcons OC Kyle Shanahan er en ettertraktet mann på trenermarkedet.

Selv om Falcons' hovedstyrke ligger i angrepet deres er de ikke et fullstendig endimensjonalt lag heller. Forsvaret deres har også enkelte strenger å spille på. Spesielt andreårsspilleren Vic Beasley på outside linebacker har hatt en eventyrlig sesong. 15,5 sacks var nok til å bli årets sack-mester og skaffet ham også en plass i pro bowl og på all pro-laget. Rookiene Keanu Neal på safety og Deion Jones på inside linebacker har ikke fått så veldig mye nasjonal mediaoppmerksomhet ennå, men de har definitivt hatt oppløftende rookie-sesonger, og kan være verdt å følge med på i Super Bowl. Falcons har i det store og hele en rimelig ung linebacker-gruppe og secondary, mens de lar linja bringe erfaring til forsvaret, med veteraner som Tyson Jackson og Jonathan Babineaux. Hovedtrener Dan Quinn og DC Richard Smith har ikke et forsvar som står helt i stil med angrepet, men de har et forsvar som er godt nok til å gi angrepet muligheten til å vinne kampen.

New England Patriots er atter en gang årets AFC-mestere. Patriots tok seg til sluttspillet som AFCs Nr. 1-seed etter en imponerende 14-2-sesong. Før sesongstart handlet alt om de fire kampene laget måtte klare seg uten den suspenderte QB-legenden Tom Brady, men som så mange ganger før viste hovedtrener Bill Belichick hvorfor han kanskje er den største noensinne. Patriots gikk 3-1 uten Brady og fortsatte så å dominere etter at Brady kom tilbake. Kun én skjønnhetsflekk ble det på de 12 siste kampene, hjemme mot Seahawks. 39 år gamle Tom Brady hadde en ny fantastisk sesong og det eneste tenkelige ankepunktet mot Patriots' dominans var at motstanden deres kanskje ikke hadde vært den sterkeste, samt en bekymring for hva angrepet skulle gjøre i sluttspillet uten skadede Rob Gronkowski på tight end.

Motstanden ble ikke så veldig mye verre i første runde av sluttspillet, der laget møtte og ryddet av veien et Texans-lag fullstendig blottet for offensive evner. Det var dermed et Patriots-lag med overraskende mye å bevise som spilte mot Steelers i AFCs mesterskapskamp, og, vel, bevise ting gjorde de. Steelers ble feid  til side og Patriots kunne feire en historisk niende Super Bowl-opptreden, mer enn noe annet lag noensinne. Aldri undervurder et Bill Belichick-lag eller Belichicks evner til å skape helter ut av spillere du knapt nok har hørt om før.

Patriots-angrepet ledes av QB Tom Brady, som med en seier vil bli tidenes andre spiller med fem Super Bowl-ringer og den første quarterbacken. Historien om Tom Brady er historien om sjetterundevalget som kom inn og ble en av tidenes beste quarterbacks. Ingen kan dog komme seg til toppen i NFL uten spillere rundt seg. I Pats har lenge TE Rob Gronkowski vært hovedfokuset i pasningsangrepet, men grunnet en ny skade vil han ikke være involvert i år. Dermed kan vi forvente at spillere som Julian Edelman, Martellus Bennett og Chris Hogan vil være de som må produsere i lufta for Patriots. På RB vil LeGarrette Blount fortsette å grinde ut yards, mens James White vil brukes som pass catching back. Patriots OC Josh McDaniels har uansett en god evne til å finne hull i forsvarene han er oppe mot og vet å få mye ut av Patriots' litt beskjedne personellgalleri utenfor QB-plassen.

Patriots DC Matt Patricia leder ligaens beste forsvar. Ingen lag tillot færre poeng enn det Patriots gjorde i år. Forsvaret er dog, som resten av Patriots, ikke et lag som er bygd opp rundt store stjerner, men heller rundt solide spillere som gjør jobben sin riktig og som gjør veldig få feil. Sjefen i forsvaret er Dont'a Hightower på inside linebacker som etter en sterk sesong i år ble valgt inn i sin første Pro Bowl. En annen pro bowler i forsvaret er safetyen Devin McCourty, som sammen med Logan Ryan, Patrick Chung og Malcolm Butler utgjør en særdeles god secondary. Patriots-forsvaret er blitt kjent for å ofte forsøke å eliminere den største trusselen hos det andre laget og så tvinge motstander til å forsøke å vinne med det de har av andre alternativer. Vi kan altså forvente å se mye oppmerksomhet rundt Julio Jones fra Patriots-forsvaret. Langs linja finner vi veteraner som Chris Long og Alan Branch, samtidig som unggutten Trey Flowers ser ut til å ha hevet seg i andre halvdel av sesongen og blitt en aldri så liten sack-trussel.

Og sånn er det. Ligaens mestscorende lag i Atlanta Falcons mot ligaens gjerrigste lag i New England Patriots. Sunn NFL-fornuft tilsier at forsvaret vinner sånne oppgjør, men det vil alltid være fristende å la seg forføre av Falcons forrykende angrep. Vil Falcons få sin første tittel noensinne, eller vil Patriots vinne sin femte Lombardi og etablere seg som kanskje tidenes dynasti? Vi gleder oss til å få svaret!

winnerpool
winnerpoolInnlegg: 384
23.01.17 03:54

Det er nå man sitter å lurer på hva som var ferdigskrevet om Packers og Steelers :p

Izcila
IzcilaInnlegg: 21095
23.01.17 18:20

Patriots åpner som trepoengsfavoritter.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 14594
23.01.17 19:12

Falcons har et sympatisk lag, og til tross for irriterende supportere heier jeg på dem. Flott om de kan vinne sin første SB. Patriots og Tom Brady har vunnet mer enn nok. 

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2039
23.01.17 21:24

Må arrestere åpningsinnlegget litt siden White nevnes som recieving RB for Patriots. Det er Lewis som har den rollen og etter alt å dømme vil ha den også i Super Bowl.

toonarmy
toonarmyInnlegg: 3758
23.01.17 22:04
TomBrady_12: Må arrestere åpningsinnlegget litt siden White nevnes som recieving RB for Patriots. Det er Lewis som har den rollen og etter alt å dømme vil ha den også i Super Bowl.

Sal har nok dekning for påstanden sin. White har 5,38 targets/kamp, mens Lewis har 3,43 targets/kamp. Begge er rundet opp. 

Mirage
MirageInnlegg: 19469
23.01.17 23:35
toonarmy: Sal har nok dekning for påstanden sin. White har 5,38 targets/kamp, mens Lewis har 3,43 targets/kamp. Begge er rundet opp.

Må skytes inn at Lewis har vært skadet mesteparten av sesongen, så han trengte nok litt tid før han var helt tilbake. Nå som han virker å være i form igjen så er han nok foran White.

Men når det er sagt så er Belichick særdeles glad i å endre på ting fra uke til uke. 

(Innlegget ble redigert 23.01.17 23:37)

grock19
grock19Innlegg: 80251
24.01.17 12:55

Fortsatt litt bittert med det unødvendige tapet mot Cardinals. Med hjemmebanefordelen som hadde resultert ut sluttspillet, kunne man hatt en fighting Chance til å være her. Eneste laget som har slått begge lagene i år, 2 av deres samlede 29-7.

Hadde nok vært underdogs mot Pats, borteseier til tross, uten Jarl Thomas, men det har vel Giants vært også..

Nåvel,  skal vel få sett denne, men merket en effekt senere år av at det blir verre å se både SB Cl-finale når lagene mine er i nærheten av å komme dit, (Bayern 3 semi på rad), enn når de ikke var i nærheten,  som var historien for det meste før nyere års oppsving for begge lag.

Holder selvsagt på Falcons dog. Kult offense, ikke noe særlig vondt å si om dem, aldri vunnet. Former Seahawk på benken. 

(Innlegget ble redigert 24.01.17 12:56)

ModernMan
ModernManInnlegg: 8483
24.01.17 13:34
grock19: Jarl Thomas

Når grock prøver å skrive Earl Thomas, men hjertet styrer han mot Jan Thomas.

(Innlegget ble redigert 24.01.17 13:34)

grock19
grock19Innlegg: 80251
25.01.17 00:17

Er litt ulik nerdete norsk humor man kan ha med det navnet, ja. Og han og JT er jo veldig like personligheter,  sånn ellers. 

HuiBuorre
25.01.17 08:01

Fox har ranket alle amerikanske stater i forhold til hvor mye befolkningen hater Patriots. Washington ligger på en respektabel sjetteplass.

http://www.foxsports.com/nfl/gallery/ranking-every-state-union-much-hate-patriots-012417
Barbosa
BarbosaInnlegg: 3022
29.01.17 21:26

Gleder meg til alle ekspertene plutselig dukker opp på Facebook og andre sosiale medier. Har en del venner som plutselig vet ekstremt mye på SB-day. Rart med det. Skjer år etter år.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 18477
29.01.17 21:47
Barbosa: Gleder meg til alle ekspertene plutselig dukker opp på Facebook og andre sosiale medier. Har en del venner som plutselig vet ekstremt mye på SB-day. Rart med det. Skjer år etter år.

Ikke så vanskelig å sette dem på plass da. Den jevne norske sofasittende "NFL-ekspert" på Super Bowl-kvelden tar mer feil enn rett når dem setter i gang. 

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12262
30.01.17 08:26

Siden dere snakker om den jevne sofasupporter som jeg vil fortsatt kalle meg selv, noen som har noen gode tips til gode nettsider eller TV-show for å lære seg mer om driften, drafting, taktikk og andre aspekter ved sporten. Sett en del First Take denne sesongen, men til tross for at jeg syns Stephen A Smith er ganske underholdende så syns jeg ikke programmet er spesielt lærerikt. 

(Innlegget ble redigert 30.01.17 08:27)

unitedkid1902
unitedkid1902Innlegg: 38263
30.01.17 16:47
Wellewinhio: Siden dere snakker om den jevne sofasupporter som jeg vil fortsatt kalle meg selv, noen som har noen gode tips til gode nettsider eller TV-show for å lære seg mer om driften, drafting, taktikk og andre aspekter ved sporten. Sett en del First Take denne sesongen, men til tross for at jeg syns Stephen A Smith er ganske underholdende så syns jeg ikke programmet er spesielt lærerikt.

Er vel en del podcasts og slikt på nfl.com. Eller hvis du har muligheten så kan du kanskje ta en uke gamepass gratis (vet ikke om de har det tilbudet nå) og bruke det til å se gamle sendinger, hard knocks etc.

(Innlegget ble redigert 30.01.17 16:47)

Mc_lovin
Mc_lovinInnlegg: 6551
30.01.17 18:33
Wellewinhio: .

All or nothing: A season with Arizona Cardinals(eller noe i den dur) er en interessant TV-serie som omhandler Cardinals og deres 2015/16-sesong. TV-serien ligger på Amazon, og tror det fremdeles er muligheter for en gratismåned der. Serien tar blant annet for seg litt av dynamikken og eventuelle problemer som oppstår i sesongen samt viser hvor nådeløs bransjen kan være. Hard Knocks på den andre siden handler om Pre-Season og oppbyggingen til sesongstart. Har ikke sett noe veldig på Hard Knocks selv. 

Ønsker du overflod av informasjon, nyheter, analyser og liknende så fungerer også Bleacherreport til en viss grad. På denne nettsiden er det dog. kvantitet over kvalitet da de som oftest linker videre til CBS, Fox etc. sine sider. NFL Network sine sendinger som man får tilgang til med Gamepass(100% verdt pengene) kjører også 24/7. Framover mot draften vil det være mye draft-snakk på den kanalen. I tillegg har de en del mini-serier om blant annet Undraftede Free Agents. Mener også at jeg har sett en mini-serie der som tar for seg hvordan Scoutingen frem mot draften foregår.

Å lese på The Players' Tribune er også spennende til tider.

(Innlegget ble redigert 30.01.17 18:43)

Hedly2
30.01.17 23:15
TomBrady_12: Hvis noen lurer på hvem de skal heie på.

Skjer ikke!

Hadde det ikke vært for en feil av dommerne hadde du aldri hatt det nicket du har i dag.

(Innlegget ble redigert 30.01.17 23:15)

Izcila
30.01.17 23:16

Jeg må for all del huske å kjøpe inn ølen før helga. Reiser på fylletur til Berlin i helga, og kommer hjem søndag. Da er det ikke mye alkohol å oppdrive i de stengte butikkene her til lands.. 

Usikker på hva jeg skal kjøre, men jeg må si jeg syns Miller er en øl som for meg hører til SB. Så tipper det blir det som skal inntas til kampen. Så får vi se om det kommer frem sterkere saker som whisky eller lignende utover kvelden.. 

Denne posten skal være min huskelapp for å huske å kjøpe inn. 

BTW, jeg kommer snart med en Super Bowl Prop Bets tråd. Regner med å ha den klar til  i morgen. 

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2039
30.01.17 23:27

Neinei Hedly. Veldig bra at dommerne gjorde jobben sin der :-)

SalSomer
30.01.17 23:31
Mc_lovin: Bleacherreport

BR er idrettens Buzzfeed. Mye listicles. Og så er listiclene deres sånn irriterende "trykk for å gå videre til neste punkt på lista sånn at vi får sponsorinntekter for hver eneste item på lista du ser på". Ville ikke anbefalt stedet.

Hedly2
30.01.17 23:34
TomBrady_12: Neinei Hedly. Veldig bra at dommerne gjorde jobben sin der :-)

Huff. Jeg er forsåvidt glad jeg ikke var fan på den tiden. Jon Gruden kunne vært Bill Belichick og Raiders kunne vært Patriots. Argh.

Al Davis kunne gått hen med flagget på topps. Jævla tuck rule.

(Innlegget ble redigert 30.01.17 23:35)

daoooo
daooooInnlegg: 24713
31.01.17 01:41

Så nærmer det seg årets superbowl, da må jeg komme med mitt årlige bidrag i disse tider: Mr Doug Stanhope.

Mc_lovin
Mc_lovinInnlegg: 6551
31.01.17 14:01
SalSomer: BR er idrettens Buzzfeed. Mye listicles. Og så er listiclene deres sånn irriterende "trykk for å gå videre til neste punkt på lista sånn at vi får sponsorinntekter for hver eneste item på lista du ser på". Ville ikke anbefalt stedet.

Derav "kvantitet over kvalitet". Artikler ala "Top 5 teams that need a RB" er selvsagt søppel, men dette er artikler BR har skrevet selv. J

Jeg syntes flere av artiklene de ofte linker til er interessante og gjennomarbeidet. Siden er et godt samlingssted for artikler skrevet av de lokale avisene til de forskjellige lagene. Husker blant annet lange "bibler" skrevet om Manziel sitt liv og RG3 sin ferd gjennom NFL som jeg har funnet spennende. 

HuiBuorre
31.01.17 14:23
SalSomer: BR er idrettens Buzzfeed. Mye listicles.

Listicles hopper jeg over. Men jeg følger med BR både på mobil og ipad, fordi de er kjappe med å viderebringe nyheter og rykter om klubbene jeg følger, Seahawks og Mariners. Klubbsidene poster ingenting før alt er offisielt. Ellers følger man jo med på blogger og debattforumer. 

SalSomer
31.01.17 18:29

Man kan finne godt med lagnyheter hos BR, det er jeg med på, men jeg syns det blir for mye ræl til at jeg orker å bruke tiden min på dem. Når det kommer til oppdatering på lagnyheter foretrekker jeg SB Nation. 

Selvsagt, med community-drevne sider som BR og SBN kan ting være veldig hit-or-miss. For Chiefs' del er Arrowhead Pride, deres SBN-blog, så langt foran alle de andre Chiefs-sidene at det nok kan ha påvirket min preferanse. 

Izcila
02.02.17 16:37

Prop Bets tråden er ute! Løp og svar!

I fjor var vi 18stk. Klarer vi å nå det dette året også? 

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 1751
03.02.17 22:10

I disse dager er det opptil fleire fotballrelaterte filmar so går på eteren.

The Blind Side....for en MAGISK film om Michael Oher sin oppvekst. Går på TV2 Livsstil nuh.

The Express...fin film om Ernie Davis, den første svarte amerikanaren som vann Heisman Trophy.

Strax på Viasat4

SalSomer
03.02.17 22:48

Det virker som at hvert år nevnes The Blind Side på et tidspunkt og jeg klarer ikke å la være å nevne at jeg ikke liker Sandra Bullock og noen tar det ille opp. 

Denne gangen skal det dog sies at jeg nylig så Erin Brockovic og jeg innså da at jeg sliter med å se forskjell på Julia Roberts og Bullock, så kanskje alt egentlig er Roberts' feil. 

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3022
04.02.17 12:11

Tar den obligatoriske handleturen i dag, der chips, øl, buffalo wings og mye mer hamstres inn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg