Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Uke 1

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 6219
02.09.17 09:46

Uke 1 - Så var vi her igjen ...

214 dager. Det er tiden mellom Super Bowl LI den 5. februar og avspark i 2017-sesongen den 7. september. Det er en lang tid. Lengre enn 150 dager, som er tiden mellom avspark i 2017-sesongen og Super Bowl LII den 4. februar 2018. 

På 150 dager skal vi gjennom 256 grunnspillkamper, 8 sluttspillkamper, 2 mesterskapskamper og 1 Super Bowl. Verdens beste idrett, verdens beste underholdning, presset inn i 5 intense måneder. Det er på tide å tre ut av dvalen, høsten er endelig her!

Og midt oppi det hele skal vi sitte her på forumet og kommentere alt som skjer. Det skal diskuteres og krangles, det skal jubles og gråtes. Vi skal ha innom optimister og pessimister og alt som fins imellom. Vi skal ha innsiktsfulle kommentarer om taktikk og teknikk og vi skal ha tåpelige diskusjoner om utenomsportslige hendelser. I løpet av 150 dager skal vi gjennom så fryktelig mye her inne, og så før vi rekker å trekke pusten er det hele over og vi sitter igjen og venter på over 200 dager med draft, offseason-artikkler om hvilken Star Wars-karakter som kunne spilt QB i NFL, rapporter fra minicamp på rookies vi håper kan få til ting og preseasonkamper i all deres prakt. En NFL-sesong er kort, så det gjelder å få så mye ut av den som mulig.

256 kamper, og de 16 første går denne uken. Sesongen sparkes igang på Gillette i Foxboro, der de regjerende mesterne New England Patriots tar imot Kansas City Chiefs. 1. og 2. seed i AFC fra i fjor møtes til dyst. Brandin Cooks og Stephon Gilmore er de to nye spennende våpnene i New England. Cooks har gått over 1100 yards de to siste årene med Drew Brees som QB, mens Gilmore var en ledende CB for Bills i fjor. I Kansas City er mannen absolutt alle snakker om Patrick Mahomes. Han kommer til å sitte på benken denne kampen, men Chiefs har et fungerende lag ellers også. New England er store favoritter, men Kansas City pleier å klare å gjøre kampene sine jevne.

På søndag er sesongen i gang for de fleste andre. Kl. 19 er følgende elleve kamper på menyen:

- Bills mot Jets. Over hele New York state vil man følge med, og kanskje også i et dorm room i Sør-California. Sam Darnolds potensielle fremtidige arbeidsgivere møtes til dyst allerede i Uke 1 i det som kanskje ikke blir den beste kampen, men som fort kan bli en underholdende kamp. Da disse møttes i New Jersey i fjor scoret Jets en av de mest utrolige touchdowns da de plukket opp sitt eget avspark som Bills aldri gadd å gjøre noe med. Hva får vi se i år?
- Texans mot Jaguars. I Houston burde de glede seg over rookien Deshaun Watson og at JJ Watt er på vei tilbake fra skade, men akkurat nå handler det meste om overlevelse etter orkanen. Forhåpentligvis kan fotball være et hyggelig avbrekk for hardt prøvede texanere, og da er det jo passende at de starter mot Jaguars, et lag som ikke akkurat ser ut som at det skal kunne true Houstons forsvar. Kanskje kan en storseier løfte byen igjen.
- Browns mot Steelers. Browns gikk 14 kamper i fjor med tap før de klarte å slå San Diego Chargers. De har ingen planer om å gjøre noe liknende i år. De hadde en god draft, der de hadde hele tre valg i første runde, i tillegg til at de fikk sin nye quarterback DeShone Kizer i andre runde. Håpet er at Kizer kan bli en franchise QB for Browns, og i den forstand er det kanskje skjebnen som har gjort at han spiller sin første NFL-kamp mot quarterbacken med flest seire på Browns' hjemmebane noensinne, Ben Roethlisberger. I Cleveland håpes det at Kizer en dag kan ta over rekoden til Big Ben, i hvert fall.
- Lions mot Cardinals. NFLs best betalte spiller Matt Stafford får muligheten til å vise at han er verdt pengene fra dag én mot et godt Cardinals-forsvar. Begge disse lagene er veldig aktuelle wild card-kandidater i NFC i år, og en seier her vil kunne gjøre mye for wild card-mulighetene allerede i Uke 1.
- Dolphins mot Buccaneers . Jay Cutlers tid som fotballkommentator varte ikke lenge. Nå starter han sesongen mot offseasonens mest kommenterte lag, Tampa Bay Buccaneers. Bucs er en dark horse-kandidat i NFC i år etter en sesong i fjor der de tok flere store skalper. Har de klart å forberede seg som de skal mens kameraene fra HBO har vært på dem?
- Bears mot Falcons. Mitch Trubisky er fremtiden i Chicago, men Mike Glennon er mannen som får sjansen mot sine gamle divisjonsrivaler Atlanta Falcons. Atlanta lider kanskje av en Super Bowl-hangover, hvor kraftig den eventuelt er får man kanskje et svar på i denne kampen.
- Titans mot Raiders. Dette har potensiale til å bli en skikkelig offensiv fest. To lovende unge quarterbacker i Carr og Mariota. To av ligaens mest dominerende offensive linjer. To etablerte running backs i DeMarco Murray og Marshawn Lynch. Her kan det scores poeng ser det ut som, så i kjent stil vil vel kampen de ende 10-7 til et av lagene.
- Bengals mot Ravens. Bengals uten Vontaze Burfict, Ravens potensielt uten Joe Flacco. Bengals klarte i fjor endelig å bryte rekken på fem strake sesonger med tap i første sluttspillrunde, men da ved at de ikke tok seg til sluttspillet i det store og hele. Sist Bengals vant en sluttspillkamp var Olav V konge i Norge, skal de ta seg til sluttspillet og gjøre noe der må Cincy vinne divisjonskampene. Det er sjelden vi ser et så ubalansert lag som Ravens er i år. Et meget godt forsvar, men et ekstremt tannløst angrep er det vi finner her. Med ligaens beste kicker, Justin Tucker, på plass får Ravens satse på å vinne kampene sine 3-0. AFC North er de siste årene en stein-saks-papir-divisjon, der Bengals er stein og Ravens er saks (og Steelers er papir), så det taler jo for Bengals her.
- Redskins mot Eagles. NFC East ser ut som den kan bli god og jevn i år. Årets schedule, spesielt med kamper mot AFC West og kamper internt i divisjonen, gjør også at det kanskje ikke er så sikkert at det kommer noe wild card-lag herfra. Så her er det viktig å få en god start i divisjonen. "Kurt" Cousins tar et år til i Washington. I år har han en ny offensiv koordinator på plass, Matt Cavanaugh. Carson Wentz går inn i sitt andre år i Philadelphia. Han har fått et par nye mål å kaste til - Alshon Jeffery og Torrey Smith.

Når klokken runder 22 får vi tre kamper til:

- Rams mot Colts. I 1986 la Chuck Pagano grunnlaget for trenerkarrieren sin på The U i Miami. Der jobbet han som en Graduate Assistant på skolens fotballprogram. Året etter fikk han jobben som linebacker-trener på Boise State og gradvis jobbet han seg frem til stillingen som hovedtrener i Indianapolis Colts. I 1986 ble også Sean McVay født i Dayton i Ohio. Unggutten fra flyvningens fødeby har hatt en høytflyvende karriere og han er nå tidenes yngste hovedtrener i NFL. Kan han klare å hamle opp med folk som faktisk har vært fotballtrenere lengre enn han har levd? Det vil tiden vise. En ting som taler til McVays fordel er at Colts meget mulig ikke starter Andrew Luck i denne kampen, fordi han fortsatt jobber med å komme seg tilbake etter skulderoperasjonen. Blir Luck klar, eller får vi Scott Tolzien mot Rams?
- 49ers mot Panthers. En annen QB som prøver å komme seg tilbake etter skulderoperasjon er Cam Newton. I Newtons fravær har enkelte stemmer tatt til orde for at Panthers bør signere 49ers gamle QB, Colin Kaepernick, men, vel, det har ikke skjedd. 49ers på sin side tar tak på sin fjerde hovedtrener på fire år, og en sesong der Brian Hoyer er det beste alternativet på QB. Carolina fikk en smak på Super Bowl-hangoveren i fjor, 49ers er eksempelet på hva som kan skje hvis du lar hangoveren vokse seg for stor.
- Packers mot Seahawks. Rodgers mot Wilson. Oppgjøret som før det til å gå kaldere nedover ryggen på wisconsinittene enn de kjøligste vindkastene fra Michigansjøen. Nå har riktignok Packers vunnet de to siste oppgjørene mellom disse to, men minnene om Fail Mary-kampen og NFCs mesterskapskamp i 2014-sesongen sitter nok fortsatt godt. Begge lagene holder på vinneroppskriftene som har gjort dem til de to stabilt beste NFC-lagene i en årrekke, og kanskje kan det være tie-breakeren som avgjør home field advantage i sluttspillet som kommer allerede her i Uke 1. 

Årets første Sunday Night Football er Giants mot Cowboys. Dette er en reprise på fjorårets åpningskamp for disse to, der Giants ble det sterkeste laget i en javn og spennende kamp. Dakota Prescott klarte aldri å slå Giants i en ellers fantastisk rookiesesong, skal han få sin første skalp nå eller er han på vei mot en sophomore slump? Og kommer Zeke Elliott til å spille? Han er for tiden involvert i en anke rundt suspensjonen sin, samt et søksmål han har gjort mot NFL over det han mener er en urettferdig rettsprosess. Det begynner å bli en del high profile-rettsaker for NFL nå.

Uke 1 avsluttes som alltid med to kamper på natt til tirsdag. Først spiller Vikings mot Saints, før Broncos og Chargers blir de siste lagene i ilden i en kamp som er ferdig omtrent mens nordmenn flest står og lager frokost på tirsdagen.

- Vikings mot Saints. Saints er ikke et populært lag i Minnesota etter bountykampen i sluttspillet for noen år tilbake. Nå kommer de på besøk med mannen som en gang var nærmest sidestilt med Jesus hos nordboene, Adrian "All Day" Peterson. Petersons barnemishandlingsskandale har dog splittet fansen dypt, og det kan bli interessant å se hvilken reaksjon han og resten av Saints får i denne kampen.
- Broncos mot Chargers. Det er uvisst hvor mange Chargere som kommer til å skade seg mellom nå og kampstart. I Los Angeles har det vært optimisme blant fansen, men skader ser ut til å atter igjen være et problem. Nå møter de Broncos, som får veldig delt omtalte fra ekspertene. Noen trekker frem det glitrende forsvaret og mener at laget er klart for å kjempe om Super Bowls igjen, andre peker på usikkerheten i angrepet og mener at laget er på nedadgående kurve. Uansett, i en god og jevn AFC West er alle kamper fryktelig viktige. Hvem kan få en god start på sesongen og et forsprang i kampen om divisjonsseieren?

Tabeller Stats | Kampoppsett

Game Pass | Viaplay | NFL på Facebook

NFL for nybegynnere | Lagene i NFL

Nyheter:
FOX | ESPN | NFL | CBS

ESPNs divisjonsblogger:
AFC: West East North South
NFC: West East North South 

Fantasy:
NFL | ESPN | Yahoo

Power rankings:
FOX | ESPN 

Podcasts:
Viasat NFL Podcast | Ross Tucker Football Podcast Around The NFL | Rich Eisen | Grantland NFL Podcast

Twitter:
Adam Schefter | Bill Barnwell | Jason La Canfora | Adam Caplan | NorNFL | NotJayCutler | Peter King | Chris Mortensen | Mike Pereira

Fullstendig oppsett før den første NFL-uken:

Fredag kl. 02.30 norsk tid:
Kansas City @ New England

Søndag kl. 19.00 norsk tid:
NY Jets @ Buffalo
Jacksonville @ Houston
Pittsburgh @ Cleveland
Arizona @ Detroit
Tampa Bay @ Miami
Atlanta @ Chicago
Oakland @ Tennessee
Baltimore @ Cincinnati
Philadelphia @ Washington

Søndag kl. 22.05 norsk tid:
Indianapolis @ LA Rams

Søndag kl. 22.25 norsk tid:
Carolina @ San Francisco
Seattle @ Green Bay

Mandag kl. 02.30 norsk tid:
NY Giants @ Dallas

Tirsdag kl. 01.10 norsk tid:
New Orleans @ Minnesota

Tirsdag kl. 04.20 norsk tid:
LA Chargers @ Denver

winnerpool
winnerpoolInnlegg: 388
02.09.17 20:50

Ingen tvil om at jeg skal sitte oppe natt til fredag. På de siste 26 regular season kampene er det ingen i nfl som kan måle seg med Kansas sin 22-4 record, nærmeste utfordrer er New England med 20-6, en verdig åpningskamp. Holder pats som favoritt, men her kan drømmen om 19-0 bli ødelagt allerede i første hinder.

Gillislee, Cooks og Gronk har vel ikke hatt 10 touches til sammen engang iløpet av preseasonkampene, så skal bli veldig spennende å endelig se hvordan angrepet fungerer, samtidig er Chiefs fort blant topp 3 defenses på patriots sin schedule.

For de som vil varme opp med gode (evt dårlige) minner fra forrige sesong slår nfl network til med dokumentarene "Do Your Job, part 2" etterfulgt av "America's Game: 2016 Patriots" på onsdag kveld.

Mirage
MirageInnlegg: 19707
03.09.17 17:19
SalSomer: Mandag kl. 02.30 norsk tid:
NY Giants @ Dallas

Forelesningen på mandag kan bli en utfordring.

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2262
03.09.17 17:23

Er veldig glad i min Game Pass. Blir å stenge ute den digitale verden til man kommer hjem fra jobb mandag. Go Pack go !

ModernMan
ModernManInnlegg: 8983
03.09.17 17:49

YES.

That is all.

grock19
grock19Innlegg: 80474
03.09.17 18:05

Faen, er en hel uke og 55 min til Jets@Bills, som med mindre det blir foursome med en mulatt, en redhead og en optional, er neste helgs selvfølgelige høydepunkt. Sal teaser tidlig!

Er det bare jeg som er biased, eller erdet litt spes at ikke Packers og Seahawks ble lagt i en av de nå 3 tilgjengelige tidspunktene utenfor "runden "?

Jeg er svært takknemlig for det, mind you. 

(Innlegget ble redigert 03.09.17 18:06)

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 3658
03.09.17 18:12
SalSomer: Tirsdag kl. 04.20 norsk tid:
LA Chargers @ Denver

Denna blir tøff. Normalt står jeg opp 5 for å dra til skolen, så mulig jeg blir sittende et par timer ekstra i sofaen hjemme før jeg drar. Uaktuelt å se den i opptak. Detta blir så gøy!

Fantastisk åpningsinnlegg, som vanlig fra den kanten!

ModernMan
03.09.17 18:21

Er nødt til å bli døgning natt til mandag. Får sørge for å sove til den store gullmedaljen søndag formiddag. 

SalSomer
03.09.17 18:29
grock19: Er det bare jeg som er biased, eller erdet litt spes at ikke Packers og Seahawks ble lagt i en av de nå 3 tilgjengelige tidspunktene utenfor "runden "?

Jeg syns Packers-Hawks er en mer spennende MNF-kandidat enn Vikings-Saints, men ESPN ville vel ha Adrian Petersons hjemkomst.

Marcus-P
Marcus-PInnlegg: 9755
03.09.17 19:41

Har fri fra forelesninger tirsdager og fredager i år, det er hell og lykke! Sent på mandager hjelper også med tanke på nattkampen.

Ser frem til en supersesong og skal se så mange kamper som mulig!
Heia Giants!

(Innlegget ble redigert 03.09.17 19:42)

Mc_lovin
Mc_lovinInnlegg: 6678
03.09.17 20:04

Herlig åpningsinnlegg Sal! Dette blir spennende!

Deilig med kamp kl. 22. Da kan jeg nyte RedZone, for så å fokusere 100% på Colts. Vi har ekstremt mange banged up spillere, så jeg kan dessverre ikke se noen scenarioer hvor Colts vinner uten Luck. Blir nok en kamp med mange field goals og lite poeng. 

SalSomer
03.09.17 20:35
Mc_lovin: Herlig åpningsinnlegg Sal! Dette blir spennende!

Snilt av deg å ikke korrigere meg også. Jeg ser nå at det ser ut til å bli Morris og ikke Tolzien som starter til helga, med mindre Luck skulle klare å gjøre et mirakuløst return.

SalSomer
03.09.17 22:43
SalSomer: Jeg ser nå at det ser ut til å bli Morris og ikke Tolzien som starter til helga, med mindre Luck skulle klare å gjøre et mirakuløst return.

Morris ble nettopp waived, såeh, da er det vel Tolzien allikevel, da.

osloblade
oslobladeInnlegg: 3883
04.09.17 09:27
grock19: Faen, er en hel uke og 55 min til Jets@Bills, som med mindre det blir foursome med en mulatt, en redhead og en optional, er neste helgs selvfølgelige høydepunkt.

Hehe, nei ingen tvil om ukas høydepunkt. Er bare å telle ned nå, T minus 6 dager 9 timer 33 minutter...

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3344
04.09.17 09:29

For et herlig åpningsinnlegg, Sal. Skal bli veldig interessant å følge Titans denne sesongen. Om alt klaffer kan man kanskje klare å vinne divisjonen, men play-off er uansett målet for sesongen. Offensivt ser det veldig bra ut. DeMarco Murray og Mariota blir naturligvis ekstremt viktige. Det som bekymrer meg er forsvaret. Tror det fort blir mye poeng i kampene til Titans denne sesongen.

svenna99
svenna99Innlegg: 10080
04.09.17 16:38

Alt for lenge siden vi slo Redskins. Har god tro på at vi kan ta dem i w1.

For min del en litt klønete helg, da Vålerenga åpner ny stadion 18 på søndag, og Eagles spiller 19. Endte med hotell i Oslo, så er det strake veien fra Valle til sentrum og få med seg 2nd half.

jofl
joflInnlegg: 8204
04.09.17 19:29

Uke 1, og disse er startende quarterbacks:

McCown
Savage
Bortles
Peterman
Tolzien
Goff

Folk som ikke staar oppreist under nasjonalsangen kan man selvsagt ikke ha paa banen.

svenna99
04.09.17 20:30
jofl: Folk som ikke staar oppreist under nasjonalsangen kan man selvsagt ikke ha paa banen.

Tipper de fleste GMs i ligaen ser litt annerledes på det enn som så. Er jo ikke meningene hans de bryr seg om, men at han velger å skape en masse (for mange negativ) oppmerksomhet rundt egen person og dermed også laget han spiller for. Når det er sagt, Ben Roethlisberger spiller fortsatt, Michael Vick spilte flere år etter han kom ut av fengsel, Jameis Winston ble drafta 1st overall. Er man god nok, blir man signa.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 18575
04.09.17 21:14
svenna99: Er man god nok, blir man signa.

Kaep er god nok og vell så det. Så den kjøper jeg ikke.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15174
04.09.17 21:20

Endelig sesongstart! Fantastisk åpninginnlegg. Jeg har selv mer enn nok med å holde orden på de andre lagene i NFC West + neste ukes motstander, og settet veldig pris på åpningsinnleggene hver uke.

Mirage
MirageInnlegg: 19707
04.09.17 21:41
Hedly2: Kaep er god nok og vell så det. Så den kjøper jeg ikke.

Han er derimot ikke god nok til at noen lag gidder å investere tid og energi på å bygge lag rundt han, og designe en playbook som passer han. Han kunne sikkert startet for noen av de lagene, men de vurderer det sikkert slik at all medieoppmerksomheten ikke er verdt det for en kortsiktig løsning på QB, eller en backup.

svenna99
04.09.17 22:01

Ja er han virkelig det? Bedre enn noen av de du nevner, absolutt, men de er jo startere for en grunn. Jets tanker, de må ha inn en for fremtiden. Savage er placeholder til Watson er klar. Peterman og Tolzien får maks 1-2 kamper pga skade på starteren. Rams FO har investert for mye i Goff til å droppe han etter én sesong. Eneste jeg kanskje kan være enig i er Bortles, men de har tydeligvis ikke gitt han opp helt ennå.

jofl
joflInnlegg: 8204
04.09.17 22:14

Kaep er bedre enn alle de jeg listet. Og bedre enn alle backupene i ligaen, kanskje med unntak av Garoppolo. Selv om Jets og Bills tanker trenger de ikke starte en som var ferdig for fem aar siden (McCown), eller en som var middelmaadig i college forrige sesong (Peterman).

Og at mediaoppmerksomheten trenger ikke aa bli negativ. Tvert imot, det laget som signer Kaep vil faa svaert mye positiv omtale.

Han blir aktivt boikottet av NFL, og det er ekstremt pinlig.

svenna99
04.09.17 23:59

Det må dere gjerne mene. Faktum er at 32 lag i NFL mener han enten (1) ikke er god nok, (2) ikke er verdt all distraksjon/negativitet som følger med å signe han, eller (3) begge deler/en kombinasjon. Jeg er 99% sikker på at alternativ 3 er riktig svar. Når jeg sier han ikke er god nok, mener jeg ikke at han ikke er god nok til å være blant NFLs 64 beste, men at han ikke er god nok til å være verdt det negative som følger med. 

Michael Vick spilte flere sesonger i NFL etter fengselsstraffen sin. Ray Lewis, Pacman Jones, Ray Rice, Greg Hardy, Adrian Peterson, lista kunne fortsatt i det evige. Er du god nok har ikke hva du gjør utafor banen noe å si. I så måte er ikke Kaepernick "god nok"

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15174
05.09.17 01:12

NFL og den amerikanske opinionen tilgir nesten hva som helst av oppførsel fra spillerne. Konemishandling, voldtekt, vold, doping, you name it. Men å nekte å reise seg for den amerikanske nasjonalsangen som en politisk protest er utilgivelig. Da blir du sparket ut av ligaen. Det er kvalmt, og koblingen mellom amerikansk nasjonalisme og profesjonell idrett blir mer og mer uspiselig.

svenna99
05.09.17 01:19
HuiBuorre: NFL og den amerikanske opinionen tilgir nesten hva som helst av oppførsel fra spillerne. Konemishandling, voldtekt, vold, doping, you name it. Men å nekte å reise seg for den amerikanske nasjonalsangen som en politisk protest er utilgivelig. Da blir du sparket ut av ligaen. Det er kvalmt, og koblingen mellom amerikansk nasjonalisme og profesjonell idrett blir mer og mer uspiselig.

Alt dette er jeg enig i. Amerikanere er vel verdens mest hårsåre og selvhøytidelige folkeslag. Det er dog ikke eierne av NFL-franchisene sin feil.

Et selvopplevd eksempel fra Key West (av alle steder) i sommer

Koios90
Koios90Innlegg: 588
05.09.17 01:41

Ikke for å spore av helt, men føler at denne må deles når vi først snakker om temaet.

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3344
05.09.17 09:09
svenna99: For min del en litt klønete helg, da Vålerenga åpner ny stadion 18 på søndag,

So? :-)

Stor dag for dere, men sørg for å fortsette den dårlige sesongen.

Valg på mandag passer utmerket. Da blir det valgsending frem til sesongstart. At AP returnerer får ikke all verdens spalteplass og det er helt greit. Trist at den beste ikke etterlater seg noe særlig ettermæle, og nå er mer opptatt av å "stick it to them". 15 carries - 44 yards :-)

ModernMan
05.09.17 09:19

Syns nå jeg ikke ser annet enn AP-spalteplass jeg da. Frekt temaskifte der, Benny.

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3344
05.09.17 09:40
ModernMan: Syns nå jeg ikke ser annet enn AP-spalteplass jeg da.

I Vikingsland og blogger, that is :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg