Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Divisional Round

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 6714
08.01.18 02:06

NFLs Divisonsrunde er her. 8 lag står igjen, det er ingen flere bye weeks. Tre seire er alt som står mellom  lagene og Lombardi-trofeet.

I Philadelphia møtes NFCs 1. seedede Philadelphia Eagles og 6. seedede Atlanta Falcons. Siden 6. seed ble innført i 1990 har aldri et 6. seedet lag vært favoritter mot et 1. seedet lag, før nå. Da Las Vegas åpnet kampen for betting var Falcons favoritter med 2,5 poeng. Grunnen til dette er selvsagt quarterbacksituasjonen i Philadelphia, der laget som så ut som klare Super Bowl-favoritter fikk alt snudd opp-ned da Carson Wentz gikk ned med skade. Backupen Nick Foles har ikke fremstått kjempebra i de siste kampene og det er ikke mye optimisme for at han vil finne ut av ting i sluttspillet. Eagles har dog et godt forsvar, og Rams viste jo i forrige kamp at det er mulig å stoppe Falcons-angrepet, i hvert fall for en stund. Falcons-angrepet slet virkelig med å komme igang mot Rams tidlig i kampen. Hvis Eagles-forsvaret kan ta Falcons ut av kampen, og Foles kan lede angrepet kompetent nok til at de kan bygge en ledelse, så kan Eagles lett styre inn en seier på hjemmebane. Det meldes temperaturer mellom 0 og 10 grader og muligheter for regn i Philadelphia i helgen, ikke optimalt for et Falcons-lag som vanligvis liker å holde seg innendørs.

Sist disse lagene møttes i sluttspillet var i NFCs Championship Game etter 2004-sesongen, da Eagles-forsvaret overkjørte Mike Vicks Falcons i en 27-10-seier.

I Massachusetts skal AFCs 1. seedede New England Patriots opp mot 5. seedede Tennessee Titans. Patriots er den store stygge ulven i AFC, og den som alle forventer kommer til å representere conferencen i Super Bowl. Sist laget ikke tok seg til Super Bowl når de hadde 1. seed var i 2010, da 6. seedede New York Jets med Mark Sanchez og Rex Ryans stødige forsvar slo dem ut av divisjonsrunden i et av de større upsetene i nyere sluttspillhistorie. Det er altså noe slikt Titans nå skal forsøke å etterlikne. Og hvorfor ikke? Marcus Mariota har vært svak i hele år, men da han endelig fikk lov til å gå no-huddle i andre kvarter mot Chiefs i wild card-kampen våknet Mariota og Titans-angrepet. Hvis Mularkey tør å overlate angrepet til Mariota mot Patriots kan laget kanskje klare å skape en overraskelse. Derrick Henry vil også være en eventuell viktig brikke mot Pats, men hva med DeMarco Murray? Vil han kunne bli klar for kampen? Henry løp veldig godt mot Chiefs, men man så også at Titans savnet Murrays egenskaper som blokker på et spill der Mariota ble knust av Chiefs-blitsen. De initielle rapportene fra Nashville er at Murrays skade er mer problematisk enn først antatt, og at laget fort må klare seg uten ham også denne helgen.

Sist disse lagene møttes i sluttspillet var i AFCs Divisjonsrunde etter 2003-sesongen. I en særdeles kald kamp i New England vant Patriots 17-14 etter at forsvaret lykkedes i å stoppe Air McNair og Titans-angrepet.

I Vest-Pennsylvania spiller AFCs 2. seedede Pittsburgh Steelers mot 3. seedede Jacksonville Jaguars. Big Ben mot Blake Bortles, det blir veldig mye B, plutselig. Men uansett, det viktigere i kampen er kanskje Big Ben mot Sacksonville og deres secondary. Da disse lagene møttes tidligere i sesongen ble Roethlisberger intercepted 5 ganger. Han har ikke råd til en liknende kamp denne gangen om det skal bli Steelers-seier, men det kan bli vanskelig mot et Jaguars-forsvar som definitivt så sluttspillklare ut i kampen mot Bills. De gode nyhetene for Roethlisberger er dog at Antonio Brown tilsynelatende er 100% frisk og klar for kampen. Møtet mellom Steelers-angrepet med Bell, Ben og Brown og Jaguars-forsvaret med Campbell, Jackson, Bouye og Ramsey er et møte som det virkelig smaker godt av. Steelers-forsvaret mot Jaguars-angrepet er kanskje ikke like spennende, men, tja, hvis Blake Bortles fortsetter sin Mike Vick-etterlikning kan det kanskje bli artig?

Sist disse lagene møttes i sluttspillet var i AFCs wild card-runde etter 2007-sesongen. Big Ben ble sacket seks ganger, intercepted tre ganger, og mistet en fumble, mens Jaguars vant 31-29. Kan Roethlisberger bli utsatt for en liknende behandling denne gangen?

Divisional-uken avsluttes i Twin Cities, der NFCs 2. seedede Minnesota Vikings tar imot 4. seedede New Orleans Saints. Vikings-forsvaret har stoppet det meste de har møtt på i år, men nå er de oppe mot en formidabel oppgave i form av Drew Brees, Mark Ingram og Alvin Kamara. Samtidig må Vikings få fart på Case Keenum-til-Adam Thielen-forbindelsen igjen, etter at den har vært litt svak mot slutten av sesongen. Mot Saints-forsvaret og Marshon Lattimore trenger Thielen en god kamp. Disse lagene møttes forøvrig i Uke 1 i årets sesong. Vikings vant 29-19, men mye har skjedd siden da. Sam Bradford kastet for 346 yards og 3 TDs, mens Dalvin Cook løp 127 yards. Ingen av disse vil spille denne helgen. Vikings er to kamper unna å bli tidenes første lag til å spille Super Bowl på hjemmebane, kan de stå av trusselen fra Saints?

Sist disse lagene møttes i sluttspillet var i NFCs championship game etter 2009-sesongen. Vikings hadde spilt seg helt til mesterskapskampen takket være storspillet til 40 år gamle Brett Favre på quarterback, men i finalen ble det et trist tap 28-31 i overtime etter en dårlig timet Favre-interception. Favre fikk også ekstra mye bank av Saints-forsvaret i løpet av kampen, såpass mye at en nesten skulle tro Saints-spillerne hadde litt ekstra motivasjon for å få tak i ham.

Lørdag 22.35 norsk tid:
Atlanta @ Philadelphia

Søndag 02.15 norsk tid:
Tennessee @ New England

Søndag 19.05 norsk tid:
Jacksonville @ Pittsburgh

Søndag 22.40 norsk tid:
New Orleans @ Minnesota

(Innlegget ble redigert 08.01.18 02:07)

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3558
08.01.18 08:35

Mularkey sier man vurderer situasjonen til Murray fra dag til dag. Med andre ord umulig å si om han blir klar eller ikke. Selv om han vært langt fra toppnivået han innehar denne sesongen, så vil O-line bli betraktlig forsterket om han rekker kampen i Foxboro.

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2277
08.01.18 09:31

Go Pats!

grock19
grock19Innlegg: 80811
08.01.18 09:33

Pats har vel bortimot walkover.. Vel, igjen. Rett frem til CG.

Så selvsagt stas med PO etter byeweek, men de trenger nok knappest noe GO!, hehe. 

(Innlegget ble redigert 08.01.18 09:38)

Barbosa
08.01.18 09:49

Veldig behagelig å gå inn i en kamp uten noe form for nerver. Forventer absolutt ingenting.

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3383
08.01.18 10:12
SalSomer: Favre fikk også ekstra mye bank av Saints-forsvaret i løpet av kampen, såpass mye at en nesten skulle tro Saints-spillerne hadde litt ekstra motivasjon for å få tak i ham.

Duhhhh... :-)

At supporterne har lyst til å få revansj for BountyGate er neppe noen stor overraskelse. Og vinner man den kan man få revansje mot tidenes nedtur i Vikingsland, tapet i NFC finalen i 98-sesongen mot Falcons. Det er lov å drømme!!

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12907
08.01.18 10:21

Heftig runde vi har i vente. Tror vi har en ok sjans mot Falcons, men blir naturligvis ikke overrasket om vi taper heller. Håper Vikings klarer å ta seg av Saints. Upset i AFC skjer jo ikke.

Barbosa
08.01.18 10:50

Når det ikke gjelder Titans, så ser jeg gjerne Eagles gjøre det bra.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15662
10.01.18 10:43

Jeg heier på Vikings i Divisional Round, men det er synd de møter Saints, som er det eneste andre laget i runden jeg har snev av sympati for.

TomBrady_12
10.01.18 12:59

De to eneste lagene i playoff som Patriots har tapt imot denne sesongen (Chiefs og Panthers) røk ut i forrige runde.

Da gjenstår Saints, Falcons og Steelers som vi har vunnet mot. Drømmer om en SB mot Saints pga Brady vs Brees. Alternativt er en kamp mot Eagles å foretrekke.

VFK1989
VFK1989Innlegg: 421
10.01.18 15:19

Heier på Sacksonville og Saints helt frem til Super Bowl. På tide med noen andre enn Big Ben/Brady/Manning fra AFC i Super Bowl, og vil aller helst ikke ha Vikings til Super Bowl, fansen dems takler det ikke og det vil bare bli ett rør på sosiale medier. :/

Drew Brees fortjener det så mye og, go Brees!

Jazzeron
13.01.18 15:34

Noen nervøse Eagles fans her idag? Jeg er. Men er forsiktig optimist samtidig. Hvis d-line spiller bra har vi en ok sjanse.

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 3687
13.01.18 17:19

Jeg er nervøs for at Eagles skal gå videre dersom det telles.

toonarmy
toonarmyInnlegg: 4118
13.01.18 19:06
Jazzeron: Noen nervøse Eagles fans her idag? Jeg er. Men er forsiktig optimist samtidig. Hvis d-line spiller bra har vi en ok sjanse.

Finnes ikke nervøs. Kanskje kan vi gjøre det spennende og tett, men vi stiller fremdeles med Foles som QB og derfor er sesongen så godt som over. Forsvaret til Falcons har spilt for bra i det siste til at jeg tror vi klarer over 20 poeng mot dem, og tror ikke vi klarer å holde Falcons til under 20. 

svenna99
svenna99Innlegg: 10282
13.01.18 20:11

Jeg har vært opp og ned nå i nervøsitet. Har egentlig landa på at jeg tror vi taper og derfor har det roa seg litt... Men mistenker det snur igjen nærmere kampstart 

(Innlegget ble redigert 13.01.18 20:12)

TomBrady_12
13.01.18 20:41

Nattkamper og ei datter på 10mnd er en dårlig kombinasjon. Det fine med Gamepass er at jeg kan setter den på når jeg må opp i 6tia.

Jazzeron
13.01.18 22:14
svenna99: Jeg har vært opp og ned nå i nervøsitet. Har egentlig landa på at jeg tror vi taper og derfor har det roa seg litt... Men mistenker det snur igjen nærmere kampstart

Jeg har desverre troa. Nervøs som et helvete.

Jazzeron
13.01.18 22:35

Sier bare #FlyEaglesFly 

Hedly2
Hedly2Innlegg: 18781
13.01.18 22:36

Holder med dere Eagles-fans! Vet alt for godt hvor enormt irriterende det er å få stjerne-QB'en skadet før play-off. Dere har riktignok en mye bedre back-up enn det vi hadde i fjor, men har sympati med Eagles. Fly fly!

SalSomer
13.01.18 22:37

Here we go! 8 lag skal bli til 4! Heia depresjoner, mørke og folk som blir skuffa! #FortsattLittSeriøsMenBareLitt

toonarmy

M E H

SalSomer

Nick Foles begynner ikke akkurat stabilt.

SalSomer
13.01.18 22:38

Og det fortsetter ikke akkurat bra for Iggles.

MensenErnst
13.01.18 22:39

Lets go Matty Ice!

SalSomer
13.01.18 22:39

"It's effectively like a punt"? Ikke når de allerede har kommet seg ned i FG-range før de fomler. Da er det effektivt en three point swing.

MensenErnst
13.01.18 22:47

Tenkte på det jeg med. Er jo alltid surt å få en turnover.

AvalancheSioux
AvalancheSiouxInnlegg: 7072
13.01.18 22:50

Heia NFC! Føler meg rimelig sikker på seier her i så måte.

toonarmy
13.01.18 22:51

Vi klarer å flytte ballen på DPI da. Er da noe bare det.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 40655
13.01.18 22:52

Om Foles fortsetter å prøver så vil han før eller senere treffe med et kast.

SalSomer
13.01.18 22:54

Eagles-fansen er redd for Foles, og RB-gruppa stepper up for å sørge for at han ikke er det største problemet?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg