Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nordens boksekonge Badou Jack

NYTT TEMA
BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 21363
15.01.17 16:44

WBC-mästaren Badou Jack jagade IBF-mästaren James DeGale i jakten på den obestridda världsmästartiteln.

Men efter en spännande fajt i Barclays Center i New York stod det klart att inget kunde skilja dem åt - matchen slutade oavgjort efter majoritetsbeslut från domarna.

– Jag är besviken, men det är inte första gången det händer. Vad ska man göra? säger han efter matchen.

– Vi visste att han skulle komma ut starkt. Han är amatörboxare. Han är OS-guldmedaljör, men de går fyra ronder. Han rör på sig och springer mycket. Han vill inte fajtas. Plus att han är världsmästare. Det är ingen dålig kille jag möter och inte så lätt som det ser ut.

Kände du att du behövde jaga DeGale på slutet?

– Ja, lite. Han var helt slut, inte bara att blev skakad av slaget, han var slut ändå. Hade det bara gått några minuter till så hade jag stoppat honom.

"Nu räcker det"

Många ansåg att Badou Jack blev bortdömd och förtjänade segern - inte minst fajtens promotor Floyd Mayweather Jr som var väldigt kritisk mot domarna.

BigGeorge
15.01.17 16:45

Direkt efter fajten uppmanade James DeGale svensken att gå upp i ringen igen inom en snar framtid.

Men då blir det i en annan viktklass.

– Jag lägger hela mitt liv på det här. Men nu räcker det med super-mellanvikt.

Men han utesluter inte ett nytt möte med britten i framtiden.

– Om han kommer upp i lätt tungvikt kan vi mötas igen. Men inte i super-mellanvikt.

Härnäst väntar troligtvis en match mot WBC-mästaren Adonis Stevenson.

– Vi måste få tag i honom och förhoppningsvis får vi honom, säger Jack.

BigGeorge
15.01.17 16:52

Kampen i natt som mange mente svensk-gambiske Badou Jack burde fått seieren var mellom vektklassens to antatt beste boksere.

Andre Ward har gått opp i lett tungvekt og Mikkel Kessler og Carl Froch har lagt. hanskene på hylla.

Vi har danske Patrick Nielsen ranket i topp 10 i et forbund.

(Innlegget ble redigert 15.01.17 16:52)

BigGeorge
20.01.17 22:19

The WBC has received official notification from WBC super middleweight champion Badou Jack, who has decided to move up in weight and compete in the light heavyweight division. Consequently, the WBC super middleweight championship of the world has been declared vacant

BigGeorge
27.08.17 14:54

In a surprisingly one-sided fight, former super middleweight titlist Badou Jack (21-1-3, 13 KOs) moved up in weight and stopped light heavyweight titlist Nathan Cleverly (30-4, 16 KOs) at 2:47 of round five to take Cleverly’s WBA light heavyweight belt

After the fight Jack called out WBC light heavyweight champion Adonis Stevenson.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg