Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan forbedre akselerasjon og hurtighet?

NYTT TEMA
pyDET
pyDETInnlegg: 645
23.04.07 22:27
Hei!

Jeg er en ung fotballspiller som sliter med hurtigheten, både rykket og toppfarten er for dårlig. Jeg lurer på hvor mye av dette jeg kan forbedre ved hjelp av trening.

Hadde vært ekstremt nyttig hvis noen som har skikkelig peiling kan vise utifra erfaring eksempler på opplegg der de kan garantere at jeg kan forbedre hurtigheten min. Jo mer detaljert opplegg jo bedre. Som f.eks. hvor lange intervaller og hvor ofte!

Vær så snill jeg trenger hjelp!

Spørsmål 1) Hvor mye kan jeg forbedre hurtigheten min sånn realistisk... ?

Spørsmål 2) Hvordan forbedre hurtighet og akselerasjon ?

Spørsmål 3) Lange intervaller, korte intervaller ? Hvor ofte? En gang daglig liksom ?

Takker for svar!
trlz
trlzInnlegg: 10845
23.04.07 22:35
Dette lurer jeg også på!
Meisa1988
Meisa1988Innlegg: 681
23.04.07 23:15
pyDET skrev:

Spørsmål 3) Lange intervaller, korte intervaller ? Hvor ofte? En gang daglig liksom ?

---
Hurtighet er mye vanskeligere å trene opp enn teknikk med ball. Derimot er det ikke umulig og jeg gikk selv fra statisk til løpssterk i løpet av en sesong for noen år siden. Hvor mye du kan forbedre deg finnes det ikke fasitsvar på, men hvordan du skal trene bør du jo snakke med trenern om.

Personlig trente jeg mye på det tekniske ved løping. Sett opp kjegler med korte mellomrom og hold det høyeste tempo du klarer med høye kneløft. Jeg fant ut at armbevegelser faktisk har en hel masse betydning for hurtigheten. Ett stikkord: OVERDRIV!!! Overdriv det meste. Armbruk, kneløft...

Du skal trene hurtighet/aksellerasjon og ikke utholdenhet. Med andre ord KORTE intervaller. Hvor ofte? Tja... Skader ikke å ta hurtighetstrening en gang om dagen.

Vet ikke om det hjalp noe, men lykke til uansett.

PS: det er forskjell på folk når det gjelder aksellerasjon og hurtighet. Mye avhenger av muskeltype og de med lite eksplosive muskler har lite grunnlag for å bli hurtige.
pyDET
23.04.07 23:23

takk for hjelpen !!
pyDET
23.04.07 23:34
Ønsker allikevel mye flere råd her inne.

Lurer f.eks. på om jeg kan gjøre noen øvelser hjemme på stuegolvet.

I denne tråden skal jeg til slutt prøve å sette opp et spesifikkt treningsprogram med kun fokus på å forbedre hurtigheten min.

Jeg vet nå at korte intervaller, med overdrevne arm og bein bevegelser skal hjelpe, men ønsker litt mer spesifikke forklaringer av øvelsen. Slik at øktene blir mest mulig effektiv. Hadde også vært bra hvis jeg kunne variert dette programmet en del...
Meisa1988
Meisa1988Innlegg: 681
23.04.07 23:53
Mye som hjelper om du skal variere. Blant annet styrketrening... Kneløft, spensthopp etc... Passer perfekt inne i stua. Hoppetau kan faktisk også hjelpe.
Vaalenga
VaalengaInnlegg: 825
24.04.07 08:00
Har et perfekt råd til deg.
Dette er en liten intervall ;

Du setter opp en kjegle fra en linje. Kjeglen skal stå 5 m foran linjen.
Så setter du opp nok en kjegle. Kjeglen skal stå 9 m fra linjen.
Så en kjegle til. Kjeglen skal stå 14 m framfor linjen.

Så tar du å starter ved linjen. Spurter opp til den første, med en bråvending rett ved kjeglen. Så løper du ned opp til den andre. Så løper du ned, opp til den tredje.
Så tar du en 15 sek pause. Så på ny.
Du kan gjøre dette ca. 20 ganger. Da er du litt kjørt ;)

Messi 's Maradona - mål. Hadde det ikke vært for den ferdigscora assisten hadde det ik blitt mål ;)
MyMinho
MyMinhoInnlegg: 959
24.04.07 10:47
Et stikkord: Knebøy! Hiv på med knebøy samtidig som du trener på små spurter.

fabregas4
fabregas4Innlegg: 8441
24.04.07 13:24
Tren masse spenst, løp i trapper hvor du tar ett og ett trinn med høy frekvens, trappa burde være ganske lang.
pyDET
24.04.07 16:04
MyMinho:

Litt usikker på hva du mener med "knebøy"

uansett takk for hjelp
Squirrel_attack
Squirrel_attackInnlegg: 15440
24.04.07 20:26
Vaalenga skrev:
"Messi 's"

Ikkje bruk apostrof, er du snill.
pyDET
25.04.07 16:08
flere tips ?

lurer på om jeg skal starte med noen intervaller om morgenen før skoletid. Planlegger noen trappeløp. andre forslag ?
arsenalpaatopp
arsenalpaatoppInnlegg: 3136
25.04.07 18:40
20-??%. Spørst hvordan grunnlag du har fra før.

Spørsmål 2) Hvordan forbedre hurtighet og akselerasjon ? Lange intervaller, korte intervaller ? Hvor ofte? En gang daglig liksom ?

Har flere forslag til bra trening for hurtighet og akselrasjon. Det viktigste er at du gjør det ofte 4-7 økter i uka, og at du heller kun trener 10-30 minutter, spørst hvor høy intensitet du holder.

Smarte steder å starte kan være å løpe trapper, spenst trening og hoppetau. Viktig å ikke sluntre unna, men prøv å få en økt opptil hver dag, hvertfall annenhver.

Etterhvert kan du gå over til mer faktisk løping. Da er det hovedsaklig snakk om akselrasjon og vendinger. Kjegler med 10 meters mellomrom som du kan løpe mellom. Det som er VELDIG viktig da, er at du tar pause mellom hver gang og at du gir 100% hver gang. En veldig vanlig tabbe er å løpe i litt lenger tid og heller bare ha 80%. Det hjelper kun på utholdenheten.

Så kan det hjelpe godt og bruke stige også, og da løpe med et bein i hvert trinn(stige som ligger altså).

Det kan også hjelpe med styrketrening som knebøy, men da bør du snakke med noen som har god greie på det, og som kan gi deg treningsplan på det. Hvis du er veldig ivrig kan du også kontakte en sprinttrener, eller være med på friidrettstreninger. Noen tjener veldig mye på teknikken, mens noen har god teknikk fra før.

Hvis du følger denne planen her, og sørger for å ha 4-7 økter i uka, og gir 100% hver gang du løper så skal du ha mulighet til å forbedre deg ganske mye.

Lykke til!
pyDET
25.04.07 18:54
veldig mye fin hjelp arsenalpaatopp! tusentakk =)

tror jeg skal begynne å løpe hver dag før skolen eller ihvertfall fire av dagene og en dag i helgen. er vel bare å begynne imorgen :/ skal finne meg en lang trapp da...
men når jeg løper i denne trappen skal jeg vel bare løpe så lenge jeg klarer yte maks, og heller kjøre en del gjentakelser, ikke sant?

lurer også litt på hvordan spenstrening. slike jeg går helt ned og strekker meg helt til værs ? i høyt tempo ?
arsenalpaatopp
25.04.07 19:05
Som sagt så er det viktigste å tenke på er at du skal gi 100% og det skal ikke være utholdenhet. Trappa trenger ikke å være så lang, men den må være såpass at du rekker å få opp tempo. Da kan du spurte opp, og gå rolig ned. Du bør ta maks 10 sek for hver spurt opp. Du vil selv merke hva som føles normalt. Så, som du kanskje vet, bør du løpe med et bein på hvert trinn. Det gir ingen poeng å hoppe over trappetrinn.

Når det gjelder spensttrening kan du for.eks hoppe opp og ned fra en benk eller noe lignende. Da kan du holde på 20-30 sek hver gang, men da er det også viktig at det skjer med ganske høy intensitet, men også kontrollert. Høyden på der du hopper kan du variere, men du skal hoppe med samlet bein. Håper du skjønner?

Hyggelig å kunne hjelpe. Si ifra hvis det er mer du lurer på.
pyDET
25.04.07 23:34
Nå begynner jeg å legge opp til et lite opplegg.

"Hver" morgen i ukedagene skal jeg ut å finne en trapp jeg kan rote med. Håper jeg klarer å gjøre dette 4-5 ganger i uken. Utenom løpingen skal jeg drive med spenstrening. Varierer mellom ordinære spensthopp med 10-15 intervaller og slike økter i trappen som du nevnte. Lurer litt på hvor mange gjentakelser jeg bør kjøre på de intervallene du snakket om? Dette bør jeg klare å gjøre hver bidige dag.

Skal også prøve å rappe med meg et hoppetau fra gymmen. Det er jo faktisk skamfett å hoppe tau då =D

Noen innvendinger ?? Eller andre forslag??

Etter hvert vil jeg nok også begynne med vanlig løping mellom kjegler som flere har nevnt her, men først må jeg komme igang = /

pyDET- som satser på å være et hurtigtog på høstsesongen allerede!
JuveC-Mon
JuveC-MonInnlegg: 1603
26.04.07 21:50
-
Hvor mye man kan forbedre hurtigheten sin strides det litt om. Hurtighet henger mye sammen med eksplosivitet, og den har jeg hørt vanligvis kan forbedres med 10-15% når du begynner å bli mer voksen. Ellers er eksplosivitet og spenst medfødt. Det er viktig å få en god løpsteknikk, for det hjelper mye. Fokuser på å ha raske og lengst mulige steg. Bruk lårmusklene aktivt og løft knærne når du løper. (Man trenger selvsagt ikke å kjøre knærne opp i brystkassa, bare pass på at du ikke "subber")

-
1: Tren eksplosiviteten din. Ikke bare blir du rask, du blir spenstig i tillegg. (Hoppe høyt i duellene.) En av de beste måtene å trene eksplosivitet i bena på er ved spensthopp. Prøv også knebøy med en vektstang på ryggen, hvor du bøyer knærne, sparker i fra og hopper litt opp fra bakken. (Men få noen til å veilede deg her, ettersom det er lett å bli skadet om du gjør noe feil.)
2: Løpetrening med høy intensitet. Det er det beste for å bli rask. Prøv korte sprinter. (20, 30, 40, 60 og 100-meter, Husk å varme opp først.) Prøv stigningsløp. (Fra 1-100% på en lengre strekke) Prøv falløp. (Stå i ro med føttene pekende forover. Fall fremover og start løpet når du føler at du får best mulig "pangstart". Dette hjelper mye på akselerasjonen din.)

-
Lange intervaller er vel mer utholdenhetstrening. F. eks: En treningsøkt varer i 30 min. Du kjører 10 minutter med relativt høy intensitet på begynnelsen. Så kjører du 10 minutter med lav intensitet før du avslutter med 10 minutter relativt høy intensitet igjen. Korte intervaller egner seg bedre for trening av hurtighet. Her løper du med meget høy intensitet over kort tid før du har noen rolige pauser, og deretter starter på nytt igjen. Dette hjelper på kondisjonen din, men ikke så mye på hurigheten.
Hvor ofte du trener er helt opp til deg selv og hvor mye kroppen din tåler. Om du føler deg 'stiv' og 'slapp' og umotivert kan det være en god ide å ta det rolig akkkurat den dagen. For å kunne hente seg fort inn igjen er det viktig med mye hvile, samt å spise og drikke nok. Det er anbefalt at man inntar en eller annen form for næring innen en halvtime etter at man har trent. (Cola, banan, brødskive, hva som helst, bare kroppen har noe å jobbe med.) Innen to timer bør man ha fått i seg et skikkelig måltid, dvs. et ordentlig brødmåltid, middag eller lignende.

Dette, i tillegg til god motivasjon og treningsmentalitet bør forbedre farten og rykket ditt, om ikke ekstremt, i alle fall litt.

Håper du ble klokere av dette, yDET ;-)
fabregas4
fabregas4Innlegg: 8441
27.04.07 10:43
En annen øvelse du kan gjøre i trapper.. husk! trappa burde være minst 50 trinn lang.

Hink opp trappa annenhvert trinn. Gjør dette 3 ganger på hvert bein.

Hopp med samla bein opp annethvert trinn.

Dette fungerer veldig bra. Men husk og start rolig! dette er tung kost.

pyDET
28.04.07 11:03
mye bra hjelp her ;)

sier ikke nei takk til mer !
pyDET
16.05.07 07:34
Har nå endelig klart å komme igang for alvor. Har nettopp vært ute å drevet med intervaller for tredje dag på rad.

Selve intervallene ble litt annnerledes enn det jeg hadde tenkt i og med at jeg ikke fant meg noen trapper. Men jeg tegner opp to streker på en 40 meter lang grusbane. Så starter jeg ved ene målet, spurter frem til første streken hvor jeg bremser ned igjen og akselerer på nytt ved begge strekene. Disse intervallene gjentar jeg 4 ganger.

I tillegg kjører jeg tre drag i en omtrent 30-40 meter veldig slaaaak nedover bakke (så og si flatt) der jeg gir alt. Dette var en øvelse jeg har fått anbefalt av trener dog jeg ikke vet om han har mye peiling... Er fornøyd med at jeg endelig er ordentlig i gang!
arsenalpaatopp
16.05.07 23:19
Bare pass på at du gir 100% i spurtene og når du akselerer så skal det nok gå bra..

Si ifra etter hvert om du føler det går noe fortere da, så får vi se om rådene hjalp noe.. ;)
pyDET
17.05.07 00:09
hehe jaja, men lurer på om hoppetau kan være en god ide i tillegg... ?

det er jo faktisk litt morro asså =)
pyDET
17.05.07 00:19
lurer også på en ting, når jeg når frem til en strek der jeg bremser opp... skal jeg bremse helt opp slik at jeg får skikkelig taktomslag eller bare nesten ? ;-)
Markmus
MarkmusInnlegg: 54980
17.05.07 11:34
Vaalenga skrev:
Du setter opp en kjegle fra en linje. Kjeglen skal stå 5 m foran linjen.
Så setter du opp nok en kjegle. Kjeglen skal stå 9 m fra linjen.
Så en kjegle til. Kjeglen skal stå 14 m framfor linjen.
--------------------------------------------
ååå... de gode gamle russerne :p Husker fotballtreneren vår likte å slite oss ut med dem.
pyDET
18.05.07 19:43
opp
Holters
HoltersInnlegg: 7427
20.05.07 02:46
http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=28

pyDET
20.05.07 23:46
ja da var min første ordentlige treningsuke over, den startet glimrende jeg kom meg ut før skolen hver dag forrige uke, mens både i går og idag holdt jeg meg inne. det var fordi jeg sliter med halsproblemer og ikke våget ta noen sjangser. 5 av 7 treningsøkter i uken er vel okeij uansett...

i morgen skal jeg prøve å komme meg ut igjen og ta i et tak. syns jeg har komt inn i en fin rytme, der jeg klarer å dra meg selv opp om morran før skolen, og jeg har faktisk troen på at dette kan fungere over tid.

føler faktisk allerede at løpingen har en positiv effekt på teknikken når jeg løper og jeg føler meg mye sprekere.

lurer litt på om noen har noen flere tips til enkle øvelser jeg kan gjøre hjemme på stuegolvet, spesielt øvelser som har med forbedring av spenst akselerasjon !
arsenalpaatopp
25.05.07 18:32
Skal til fysio'n å trene eksplosivitet på tirsdag.. kan legge ut om det er noe som kan funke..
pyDET
25.05.07 23:06
ja gjør det =)
Sander93
Sander93Innlegg: 56
25.05.07 23:36
Noe av den beste trening du kan få får du gjennom hoppetau. Likens trampoline(!). Dette mener forskerne i hvertfall. I tillegg, hvis du også skal bygge opp hurtighet så trenger du jo også utholdenhet for å holde på hurtigheten, vil derfor anbefale å jogge 15-20 min. hver dag.
Vil gjerne se det treningsprogrammet til slutt. Kan hende det kan være noe nyttig der som jeg også gidder =D

20Legend
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg