Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skal jg gjøre ?

NYTT TEMA
Situation
SituationInnlegg: 178
14.03.12 23:32

Vet det ikke handler om fotball, men siden jg vurderer å bli manager tenke jg kanskje at jg kunne få noen innspill av dere..
Hei, Jeg er en 18 år gammel gutt som sliter litt med livet..  Fotball har og vil alltid være min lidenskap, jg elsker fotball og jeg vil gjerne drive med med det et yrke. Altså tenker jeg å bli manger, men som dere alle vet så er jo det kjempevansklig og for å være helt ærlig så tror jg nok ikke at jeg klarer det. Jeg kan masse om fotball ogsånt, men tror ikke jeg kan nok. Så har vi den andre muligheten da, det å utdanne seg og bli politi eller fengselsbetjent. Jeg er ikke akkuratt glad i utdanning, men hvem er det ? Lønna er ikke altfor bra, men ja det holder nok, gjør det ikke ? Så har dere noen inspill om hva jg bør gjøre ? Noen av dere kommer til å si " mann deg opp og gjør noe med livet ditt, velg det du  elsker osvv " ... Men når man har dårlig selvtillit og er så usikker på om en kan klare det er det veldig vansklig. Så kanskje dere kan hjelpe mg med noen råd og tips. + har dere noen tips til hvorfor jg bør velge det å bli politi eller fengselsbetjent. ?

MVH : en veldig usikkker gutt

(Innlegget ble redigert 15.03.12 08:04)

Toddamannen
ToddamannenInnlegg: 8761
14.03.12 23:34

Gå til din lokale fotballklubb og meld deg opp på trenerkurs. Det burde absolutt være første steg. I samme slengen kan du også spørre om du kan trene et yngre lag i klubben. Hvis du kombinerer kurs og trenerjobb med et relativt ungt lag så er du hvertfall i gang.

Nåløyet er forresten jævlig trangt. Bare så du er klar over det.

Brannaren
BrannarenInnlegg: 8381
14.03.12 23:36

oppsøke hjelp

Morning_wood
Morning_woodInnlegg: 4891
14.03.12 23:38

Som førstemann er skriver. Ta et trenerkurs gjennom lokalklubben. Start som trener, gjerne for de som akkurat har begynt med 11'er fortball.

Lykke til.

lce
lceInnlegg: 1953
14.03.12 23:38

Prøve å komme opp med et mer originalt troll. Dette har blitt gjort her på forumet siden '99.

qbah
qbahInnlegg: 39573
14.03.12 23:39
Situation: Så har dere noen inspill om hva jg bør gjøre ?

Start med å dele opp det du skriver i avsnitt.

Monomachos
MonomachosInnlegg: 3008
14.03.12 23:41
lce: Prøve å komme opp med et mer originalt troll. Dette har blitt gjort her på forumet siden '99.

VGD har vært storleverandør av managere av internasjonal klasse i over et tiår nå. La oss gi oss selv et kollektivt klapp på skuldra.

AlexanderTheGreat
AlexanderTheGreatInnlegg: 421
14.03.12 23:41

Du kan være assistenten min ; jeg trener ham kam sitt juniorlag.

lce
lceInnlegg: 1953
14.03.12 23:46
Monomachos: VGD har vært storleverandør av managere av internasjonal klasse i over et tiår nå. La oss gi oss selv et kollektivt klapp på skuldra.

Hva

Situation
14.03.12 23:47

Jeg har tatt del 1 kurs og er hjelpe trner, men jg vet ikke hva jg bør satse på ... Fotball, den vulgære drømmen eller politi / fenselsbetjent den sikre jobben ?

For de som ikke tror mg, så trenger dere ikke det. Bare se å få dere bort her ifra

Knaxern
KnaxernInnlegg: 29475
14.03.12 23:48
Toddamannen: Nåløyet er forresten jævlig trangt. Bare så du er klar over det.

Ikke veldig egentlig. Det er utrolig få her i Norge som går videre med trenerutdanningen sin, og de fleste stopper på NFF C-lisens. Utrolig få som går videre, og tar UEFA B-lisens.

Toddamannen
ToddamannenInnlegg: 8761
14.03.12 23:49
Knaxern: Ikke veldig egentlig.

Kommer jo såklart ann på hva man aimer etter. Skal man leve av å være fotballtrener er nåløyet trangt.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 18059
14.03.12 23:49
lce: Hva

AVB begynte sin karriere med en titt innom vgd. Solskjær har også lært sin fotball her inne. (SAFs innflytelse er overvurdert)

Knaxern
14.03.12 23:51
Toddamannen: Kommer jo såklart ann på hva man aimer etter. Skal man leve av å være fotballtrener er nåløyet trangt.

Det er sant, men er man god og går gradene(noe veldig få gjør her i Norge), så kan man tiltrekke til seg oppmerksomhet fra utlandet om man gjør en god jobb for en klubb her i Norge.

Situation
14.03.12 23:55

Kan man leve av å være manager her i norge ?

espensvendsen
espensvendsenInnlegg: 7439
14.03.12 23:55
Monomachos: VGD har vært storleverandør av managere av internasjonal klasse i over et tiår nå. La oss gi oss selv et kollektivt klapp på skuldra.

Det kryr av dem inne på overgangstrådene! De har tross alt godt det tyngste skolen av de alle: FM12.

AlexanderTheGreat
AlexanderTheGreatInnlegg: 421
14.03.12 23:57

Nei, situation , tror alle tippeligstrenerne er tiggere på deltid

Lezah
LezahInnlegg: 58674
15.03.12 00:00
Situation: Kan man leve av å være manager her i norge ?

Bare en liten stund. Til slutt, hvor lang tid varierer, dør man.

A_Hleb
A_HlebInnlegg: 18965
15.03.12 00:02
Knaxern: Ikke veldig egentlig. Det er utrolig få her i Norge som går videre med trenerutdanningen sin, og de fleste stopper på NFF C-lisens. Utrolig få som går videre, og tar UEFA B-lisens.

Nå krever det også noe å komme inn på B-lisens. Man må bli anbefalt til kretsen av kursleder på C-lisens, og man må prestere greit på et forkurs. Slik er det hvertfall her i Trøndelag.

Er vel rundt 100 i året som tar B-lisens. Jeg tenker å ta det neste år. Har du noen kurs?

A_Hleb
15.03.12 00:03
Situation: Jeg har tatt del 1 kurs og er hjelpe trner, men jg vet ikke hva jg bør satse på ... Fotball, den vulgære drømmen eller politi / fenselsbetjent den sikre jobben ?

Dette er jo ikke noe enten eller. Fotballtrener er jo ingen "utdanning", det er kurs man tar. De aller fleste trenere har en sivil utdanning i tillegg til trenerkursene.

Knaxern
15.03.12 00:08
A_Hleb: Nå krever det også noe å komme inn på B-lisens. Man må bli anbefalt til kretsen av kursleder på C-lisens, og man må prestere greit på et forkurs. Slik er det hvertfall her i Trøndelag. Er vel rundt 100 i året som tar B-lisens. Jeg tenker å ta det neste år. Har du noen kurs?

Sant det, men jeg var på lederkurs forrige helg, og der var det slik at klubben kunne fint ordne deg opp til B-lisensen. Virket ganske greit i Oslo-kretsen.

Ikke verst, da har du vel fullført en god del kurs. Jeg holder på med delkursene for C-lisensen akkurat nå. Startet desverre litt sent med trenerutdanningen, men du har vel drevet på en god stund?

A_Hleb
15.03.12 00:10
Knaxern: Sant det, men jeg var på lederkurs forrige helg, og der var det slik at klubben kunne fint ordne deg opp til B-lisensen. Virket ganske greit i Oslo-kretsen. Ikke verst, da har du vel fullført en god del kurs. Jeg holder på med delkursene for C-lisensen akkurat nå. Startet desverre litt sent med trenerutdanningen, men du har vel drevet på en god stund?

Tja, jeg har "bare" tatt C-lisens. Er jo lange 72 timer, spesielt synes jeg de første to delkursene er smålkjedelige. Heldigvis hadde vi en ekstremt dyktig instruktør som er utrolig god på feltet, det hjalp på veldig. Må praktisere med C-lisens ett år før jeg kan søke B, men regner med å bli tatt opp, ble hvertfall anbefalt til kretsen av instruktøren. Er bare 20 år ennå da, men er på mitt tredje år som trener - og i år også spillerutvikler og instruktør. Hva med deg, trener du noe lag?

Fotballederkurs 2 du var på, btw?

(Innlegget ble redigert 15.03.12 00:10)

Knaxern
15.03.12 00:16
A_Hleb: Tja, jeg har "bare" tatt C-lisens. Er jo lange 72 timer, spesielt synes jeg de første to delkursene er smålkjedelige. Heldigvis hadde vi en ekstremt dyktig instruktør som er utrolig god på feltet, det hjalp på veldig. Må praktisere med C-lisens ett år før jeg kan søke B, men regner med å bli tatt opp, ble hvertfall anbefalt til kretsen av instruktøren. Er bare 20 år ennå da, men er på mitt tredje år som trener - og i år også spillerutvikler og instruktør. Hva med deg, trener du noe lag?

Ja, er 72 timer med fire forskjellige delkurs. Barnefotballkursene er ikke noe spesielt gøy, nei.

Så du har ikke praktisert C-lisensen i ett år enda? Eller blir det ett år snart?

Ikke verst det, du startet i ung alder, det samme som en kompis av meg. Han skal også søke om B-lisensen. Jeg selv driver å trener et 7-er lag. Sisteåret med 7-ver nå, har trent det samme laget siden forrige sommer. Synes det er bedre å ta over et slikt lag, og bygge det opp, enn å ta over et 11-er lag.

Jepp, var fotballederkurs 2 jeg var på. Var på Son, arrangert av NFF.

(Innlegget ble redigert 15.03.12 00:16)

A_Hleb
15.03.12 00:43
Knaxern: Ja, er 72 timer med fire forskjellige delkurs. Barnefotballkursene er ikke noe spesielt gøy, nei. Så du har ikke praktisert C-lisensen i ett år enda? Eller blir det ett år snart? Ikke verst det, du startet i ung alder, det samme som en kompis av meg. Han skal også søke om B-lisensen. Jeg selv driver å trener et 7-er lag. Sisteåret med 7-ver nå, har trent det samme laget siden forrige sommer. Synes det er bedre å ta over et slikt lag, og bygge det opp, enn å ta over et 11-er lag. Jepp, var fotballederkurs 2 jeg var på. Var på Son, arrangert av NFF.

Fullførte C-lisens nå for en måneds tid siden.

Selv gikk jeg rett på ellever. Trente G14 et år, G16 i fjor og nå har jeg a-laget + spillerutviklingsoppgaver i klubben og eksternt.

Jeg og har vært på fotballederkurs 2, faktisk. Synes ikke det var spesielt artig, men har mer med mine interessefelt å gjøre. Trives best på feltet.

Kan fort være best å starte med et 7er-lag, ja, og hadde egentlig vært artigst å følge et lag "hele veien". Får se om det blir det en eller annen gang.

(Innlegget ble redigert 15.03.12 00:44)

Biscan2
Biscan2Innlegg: 15860
15.03.12 03:14
A_Hleb: Selv gikk jeg rett på ellever. Trente G14 et år, G16 i fjor og nå har jeg a-laget + spillerutviklingsoppgaver i klubben og eksternt.

A-laget som i junior/G19?

Venny139
Venny139Innlegg: 7489
15.03.12 06:17
Situation: Jeg har tatt del 1 kurs og er hjelpe trner, men jg vet ikke hva jg bør satse på ... Fotball, den vulgære drømmen eller politi / fenselsbetjent den sikre jobben ?

Hvorfor ikke bli politi/fengselsbetjent og så trene et guttelag på fritiden ?!

A_Hleb
15.03.12 10:12
Biscan2: A-laget som i junior/G19?

Som i A-lag/senior. Mye unge spillere, dog. Mye første- og andreårsseniorer, noen rene juniorer og noen eldre.

Situation
15.03.12 18:02
Venny139: Hvorfor ikke bli politi/fengselsbetjent og så trene et guttelag på fritiden ?!

Fordi man må satse på det fult ettersom jg vil leve av det

Situation
15.03.12 18:03
A_Hleb: Dette er jo ikke noe enten eller. Fotballtrener er jo ingen "utdanning", det er kurs man tar. De aller fleste trenere har en sivil utdanning i tillegg til trenerkursene.

Du har et poeng der og takk for det... Har tatt delkurs C eller den første delen bare. Mangler 3 deler til ...

A_Hleb
15.03.12 18:23
Situation: Fordi man må satse på det fult ettersom jg vil leve av det

Den muligheten kommer om du blir god nok. Mange blir ikke heltidstrenere før de er 40 år.

Klikk for å gå tilbake til toppen