Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Shqiperia

NYTT TEMA
Cabdriver
CabdriverInnlegg: 6971
06.09.08 12:44
Albania åpner VM-kvaliken hjemme i Tirana i kveld mot et medel-Svenssons som kommer skadeplaget nedover til Balkan. Svenskene vil tradsisjonen tro i kvalifieringer til mesterskap uansett vite å bite bra fra seg, men hva med Hoxha og Skanderbergs sønner? Vel, mannskapet som landslagstrener Arie Haan disponerer synes jeg virker å være blant det bedre en albansk landslagssjef har hatt disponibelt i nyere tid og dersom jeg skal våge meg på en start-11`r så vil Lorik Cana få med seg følgende til dette oppgjøret:

---------------------------------- Beqaj (Anorthosis Famagusta) ---------------------------------------

-------------------- Admir Teli (Hacettepspor) -- Debatik Curri (V. Poltava) -------------------

Armend Dallku (V. Poltava) -------------------------------Kristi Vangjeli (Aris Thessaloniki)

-------------------------Lorik Cana (O. Marseille) ---- Altin Lala (Hannover 96) ----------------

Edmond Kapplani (Karlsruhe) ----- Erwin Skela (Cottbus) -------- Jamir Hyka (Mainz)

------------------------------------------Erjon Bogdani (Chievo) -------------------------------------------

Et småfrekt lag, hvor spørsmålstegnene først og fremst knytter seg til den bakre fireren. Mulig Kapplani starter på benk til fordel for Klodian Duro eller Besart Berisha dóg, skjønt Rosenborgspillerens mildt sagt skrøpelige form i Tippeligaen sålangt burde tilsi at han er uaktuell for en start-11`r i regi av Haan. Nok en match som er å betrakte som "must see" for undertegnede i den grad den passer inn i den allerede tettpakkede kabalen av kamper som har samme status utover ettermiddagen og kvelden.
06.09.08 12:46
Forza Shqiperia! Btw Cabdriver er du Albaner?
Cabdriver
06.09.08 12:51
Quaresma-07 skrev:
Forza Shqiperia! Btw Cabdriver er du Albaner?"

Niks, jeg er nok ikke det, men jeg følger med på stort sett alle landslag fra denne delen av Europa (riktignok noen litt mer enn andre) og det albanske landslaget står høyt oppe på lista over favoritter i så måte. Albania står dessuten aller øverst på lista over land jeg planlegger å besøke.
06.09.08 13:06
Forza Lorik Cana! :-)
Prikaze
PrikazeInnlegg: 2456
06.09.08 13:09
Hvordan kunne jeg unngå å få med meg at Skela har forlatt Italia til fordel Deutschland..hmm

Skela begynner å få en del forskjellige klubber på cv-en nå..
MisterJuventus
MisterJuventusInnlegg: 2327
06.09.08 13:10
Har i likhet med deg Cabdriver stor interesse i landslag fra denne siden i Europa (eller det har kommet mer i det siste), men Albania har jeg alltid likt. Landslagene har alltid vært Italia, Norge, Polen, Togo og Albania.

Når det gjelder Albania er det et land jeg har utrolig lyst til å besøke, er øverst på min liste. De har også et meget spennende landslag. Cana er en av mine absolutte favoritter i hele fotballverden. Når jeg babler i vei om Albania til mine venner så blir de småirriterte, de mener det er et elendig landslag. Det sier jeg meg uenig i, hva er et elendig landslag spør jeg dem? De svarer lag som ALbania f. eks. mens jeg ville sagt at et elendig landslag er San Marino, Andorra osv.

Uansett, ble litt off topic det der, men laget jeg ville stilt mot Sverige blir:

::::::::::::::::::::::::::::::Beqaj (Anorthosis Famagusta)::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::::::::::Tela (Hacettepspor):::::::::::::::::::::Curri (Vorskla Poltava)::::::::::::::::

Dallku (Vorskla Poltava):::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::Vangjeli (Aris Thessaloniki)

::::::::::::::::::::::::Cana (Marseille):::::::::::::::::Lala (Hannover):::::::::::::::::::::::::::::::

Skela (Energie Cottbus):::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::Hyka (Mainz)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::Duro (AC Omonia)::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::Kapplani (Karlsruhe):::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Veldig flott med en Albania tråd. Skal følge med og delta så godt jeg kan.
Cabdriver
06.09.08 13:13
Skela har sinnsykt mange klubber på CV`n, de fleste tyske, og selv om oppholdet i Ascoli ikke ble det helt store har han vært meget bra for Cottbus etter returen til tysk fotball. En av mine absolutte favoritter i Bundesligen det siste året.
06.09.08 13:15
Jeg merker at mine egne kunnskaper om Albanias landslag er utdaterte. Her har jeg i god tro forestilt meg at Hans-Peter Briegel fortsatt regjerte på haugen, men etter et søk på nett finner jeg ut at han ga seg allerede i 2006.
Cabdriver
06.09.08 13:22
MisterJuventus skrev:
"Når jeg babler i vei om Albania til mine venner så blir de småirriterte, de mener det er et elendig landslag. Det sier jeg meg uenig i, hva er et elendig landslag spør jeg dem? De svarer lag som ALbania f. eks. mens jeg ville sagt at et elendig landslag er San Marino, Andorra osv."

Albania v-a-r et dårlig landslag i sin tid. På 80-tallet var man for eksempel en skikkelig prügeknabe som sjelden tok poeng i kvalifiseringene, men landslaget har hevet seg betraktelig de siste årene og levert helt greie innsatser i kvalifiseringene til mesterskapene. Det er helt slutt på de tider da man ble kjørt over av motstanderen, og jeg tror ingen landslag ute i Europa lenger betrakter Albania som noen lett oppgave. I siste kvalik tok man vel tilogmed poeng borte mot Bulgaria og hjemme har man vært sterke gjennom hele 2000-tallet. Pulja de har havnet i er beintøff, men jeg tipper at når status er gjort opp så har man lagt et lag som for eksempel Ungarn bak seg. Tror Albania er langt tøffere å møte i Tirana for Sverige, Danmark og Portugal enn det ungarerne vil være på hjemmebane.
06.09.08 13:23
Hva har skjedd med Altin Haxhi? Spiller han ikke mer?
Cabdriver
06.09.08 13:24
jakral skrev:
Jeg merker at mine egne kunnskaper om Albanias landslag er utdaterte. Her har jeg i god tro forestilt meg at Hans-Peter Briegel fortsatt regjerte på haugen, men etter et søk på nett finner jeg ut at han ga seg allerede i 2006."

Jepp. I mellomtiden har Otto Baric forsøkt seg. Kroat-østerrikeren klarte seg resultatmessig greit, men havnet vel som stort sett alle andre steder han har vært også i Albania i klammeri med spillerne.
06.09.08 13:25
Haxhi spiller han.
Cabdriver
06.09.08 13:29
Haxhi spiller fortsatt ja, men han ble ikke tatt ut av Haan til troppen mot Sverige/Malta. Om det er fordi han er skadet eller om han har gått ut på dato i nederlenderens øyne vet jeg ikke, men han har sammen med Lala ihvertfall figurert på det albanske landslaget nesten så lenge jeg kan huske.
06.09.08 13:32
Albania var vel også et av Europas sterkeste hjemmelag for en 3-4 år siden?
Quaresma-07
Quaresma-07Innlegg: 1134
06.09.08 14:56
Hvilken bane? Ruzhdi Bizhuta, Besa eller Qemal Stafa? Håper på sistnevnte.
Cabdriver
06.09.08 15:05
Qemal Stafa.
06.09.08 18:44
Kampen går på svenske 4
Chelito
ChelitoInnlegg: 4300
06.09.08 18:52
Quaresma-07 skrev:
Hva har skjedd med Altin Haxhi? Spiller han ikke mer?

Altin Haxhi reiste i fjor sommer til APOEL, hvor jeg ikke han ikke spiller fast. Hva med Alban Bushi, han er vel ikke lenger aktuell eller? Vært morsomt om han hadde tatt landslagsrekorden. En artig spiller.
Topnik
TopnikInnlegg: 1285
06.09.08 19:02
Stolpe ut fra Zlatan.
SilvioDante
SilvioDanteInnlegg: 10959
06.09.08 21:07
"Lorik Cana (O. Marseille) ---- Altin Lala (Hannover 96)"

Litt av en duo! To skikkelige "drittsekker" som er vanskelig å komme forbi. Ellers har jeg også Skela som min favoritt hos Albania. Spilte sin kanskje beste sesong i Bundesliga og livet forrige sesong. Kapplani derimot, er jeg ikke imponert over. Han er en spiss som er redd for 16-meteren.
Illyrian
IllyrianInnlegg: 329
07.09.08 12:56
Albania spilte 0-0 denne kampen mot Sverige. En kamp med en del sjanser, der Sverige hadde de største sjansene, hvor Albania hadde mest ball utifra mitt inntrykk. Albania spilte en typisk nederlansk formasjon, 4-5-1 (4-3-3)

Beqaj

Dallku Beqiri Curri Vengjeli

Lala Cana

Duro Skela Hyka

Sahlili

Kommer med mer senere..
Quaresma-07
Quaresma-07Innlegg: 1134
07.09.08 13:28
Synes Albania burde ha spilt med 2 spisser, Besart Berisha og Hamdi Salihi.
Illyrian
IllyrianInnlegg: 329
07.09.08 13:33
Dersom albania skal spille md en spis, så er det mest ideele at Bogdani i form spiller.
Edibaggio20
Edibaggio20Innlegg: 1111
07.09.08 15:33
Litt info om Albania som land og dets vakker natur:

http://www.youtube.com/watch?v=LYTtny0OP2k&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=3HI79FNGVhc&feature=related

Tilbake til fotball:
Synes at kampen var grei i enkelte perioder, men det blir nok bare et lage som gjør det vanskelig for andre å slå dem. Men kvalifisering til VM tror jeg neppe at det skjer. Det var ikke noe spesielt nytt jeg så ved denne landslagsgruppen, men håper at jeg tar feil.
Cabdriver
10.09.08 16:39
Albania skal ut i nok en hjemmekamp i kveld mot det som bør være overkommelig motstand i form av Malta, Her bør man vel kunne forvente tre poeng, og om så skjer må man jo kunne si seg brukbart fornøyd med innledningen på VM-kvaliken. Uavgjort hjemme mot Sverige kan ved første øyekast virke skuffende, men jeg vil tro det etterhvert viser seg å være et godt resultat. Svenskene kommer tradisjonen tro til å ta mange poeng borte. Lagoppstillingen til kveldens match har jeg dessverre ikke, og da jeg hadde en tendens til å skippe albansk-leksjonene på Hønefoss barneskole, blir jeg heller ikke så mye klokere av å sjekke ut det albanske fotballforbundets hjemmeside. Noen som kan bidra med en forventet 11`r kanskje? De helt store forandringene fra Sverige-matchen kan det vel ikke være behov for å gjøre, selv om dette sikkert blir en match hvor albanerne forventes å styre spillet. Noen som veit hvor man får tak i den überkule albanske landslagstrøya forresten? Eller enda bedre, en treningsjakke?
10.09.08 17:25
Kl 2045 blåser dommeren kampen mellom Albania og Malta igang, denne kampen blir den store testen for det albanske laget. Det albanske laget har for vane å spille jevnt med de store, så det i seg selv er ikke noe nytt. Problemet til Albania tidligere har vært når de møter antatt svakere motstand, her kommer desverre ofte den udisiplinerte balkanse mentaliteten til syne. Jeg er personlig skeptisk på at Haan har greit å endre denne mentaliteten på så kort tid, men jeg håper på det beste.

Laget vill stort sett være det samme, den eneste mulige endringen vill være at Salihi går ut og "Boga" Bogdani kommer inn.

A. Beqaj

A.Dallku E. Beqiri D. Curri K. Vangjeli

L. Cana A. Lala (C)

K. Duro(Berisha) E. Skela J. Hyka

Bogdania(Salihi/Berisha)

For de av dere som lurte på hvor Haxhi var, så har han etter hva jeg vet lagt opp, det samme med Balkans "Maradona" Murati.

'Da mente jeg lagt opp på landslaget.
Albaneren-07
Albaneren-07Innlegg: 188
10.09.08 20:37
Albania bør vinne ikveld, eller så kan de nedlegge hele landslaget!
Rilindja
RilindjaInnlegg: 2324
10.09.08 21:36
Albania i 1-0 ledelse etter scoring fra Bogdani, lagoppstillingen har 3 bytter fra sist kamp mot Sverige

---------------------Beqag--------------------------------
------------Dallku Cana Curri Agolli---------------

----------------Bulku Lala-------------------------------

Duro---------Skela----------------------Hyka
------------Bogdani-----------------------------
Rilindja
RilindjaInnlegg: 2324
10.09.08 21:37
Forrøvrig vill jeg bare nevne at dette laget består av spillere fra både Kosovo og Albania. Curri, Cana, Beqaj og Dallku er fra Kosovo, det samme med Berisha som er på benken
Albaneren-07
Albaneren-07Innlegg: 188
10.09.08 21:56
Hvordan spiller Albania?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg