MLS All Stars - Man Utd
28.juli
Reliant Stadium, Houston
70 000 tilskuere
MLS har pleid å velge ut et All Stars lag hver sommer som møter tøff motstand fra Europa. Utvalget foregår slik: Elleve spillere blir valg ut gjennom publikum sine stemmer, stemmer fra trenere og ledelsen i klubbene og deres medspillere. Det blir også valgt en trener. Så kan treneren velge ut ti nye spillere og MLS sin leder, Don Garber, velger ut de to siste. Dermed har man en 23-manns tropp som er klar.
MLS All Stars har før spilt mot lag som Fulham, Chelsea, Celtic, West Ham m.fl på amerikansk jord. De spilte en gang i Europa mot Real Madrid og fikk juling med 5 - 0. Ellers har de gjort det bra. De slo Fulham 4 - 1, Chelsea 1 - 0, Celtic 2 - 0 og West Ham med 3 - 2.
Årets All Stars Lag
Dette er da de første elleve spillerne som ble valgt inn i laget. Jeg skal etterpå komme med noen tips rundt spillere jeg vil tippe vi får se når Bruce Arena og Don Garber skal velge ut noen andre.
Keeper:
Donovan Rickets (33 år, Jamaica) - Los Angeles Galaxy
Forsvar:
Omar González (21 år, USA) - Los Angeles Galaxy
Jamison Olave (29 år, Colombia) - Real Salt Lake
Chad Marshall (25 år, USA) - Columbus Crew
Midtbane:
Dwayne de Rosario (32 år, Canada) - Toronto FC
Guillermo Barros Schelotto (37 år, Argentina) - Columbus Crew
Kyle Beckerman (28 år, USA) - Real Salt Lake
Javier Morales (30 år, Argentina) - Real Salt Lake
Marco Pappa (22 år, Guatemala) - Chicago Fire
Angrep:
Edson Buddle (29 år, USA) - Los Angeles Galaxy
Landon Donovan (28 år, USA) - Los Angeles Galaxy
Kommentar:
I mål har man Donovan Rickets. En mann som har sluppet inn veldig lite mål for ligaleder Galaxy, men jeg personlig rangerer han ikke veldig høyt. Stor rekkevidde, men gjør en del tabber.
I forsvaret har man Omar Gonzales, årets nykommer forrige sesong. Er på vei inn i landslaget til USA. Olave ble kåret til årets forsvarsspiller i 2009 da Real Salt Lake gikk hele veien. I tillegg har man Chad Marshall som også har blitt kåret til årets forsvarsspiller to år på rad. Han ble vel den ordinære årets forsvarsspiller i 2008 og 2009, mens Olave fikk en spesiell utmerkelse pga RSL sin sluttspurt og hans bidrag. Mener jeg å huske.
På midtbanen har man Schelotto. Gammel, men likevel veldig bra. En kulthelt for Boca Juniors før han gikk til Columbus og MLS. Har vært bra i MLS siden han kom. Kyle Beckerman har en del kamper for USA og er en tøff kar. Ligaens stiligste hårsveis. Javier Morales var med på All Stars laget i fjor også, og fortjener en ny plass i år. Scorer mål og legger opp til like mange. Marco Pappa har fått et gjennombrudd i år, og har scoret mange vakre mål.
På topp er det ikke mye man trenger å si. Alle kjenner til Landon Donovan. USA sin største fotballstjerne gjennom tidene. Med seg har han sin rekkekamerat Edson Buddle som er toppscorer i MLS denne sesongen, til tross for at både han og Donovan var borte i flere uker pga VM. Donovan leder assistligaen i ligaen, og Buddle scorer flest mål.
Andre spillere som vi bli tatt med
Dette blir jo bare spekulasjoner fra min side, men jeg vil tro at Bruce Arena og Don Garber tar med seg en del profilerte navn til denne kampen. Noen aktuelle er vel Juan Pablo Angel og Thierry Henry fra New York Red Bulls. Den meksikanske spissen Omar Bravo som ble klar for Kansas City i dag, etter å ha scoret mer enn 100 mål for Chivas i Mexico. Senere i kveld virker det som Nery Castillo blir klar for Chicago Fire, som lot en annen meksikansk kulthelt gå for å få plass til han; Blanco. Dersom Castillo er klar, så blir han vel tatt med.
Ellers går jeg ut i fra at Shalrie Joseph fra New England Revs' kommer med. Han har stort sett spilt alle MLS All Stars kampene de siste 5-6 årene. En dominant figur på midtbanen. Bobby Convey (San Jose) blir nok aktuell, sammen med Seattle sin unge stjernespiss Fredy Montero fra Colombia. Du har jo også Freddie Ljungberg i samme klubb.
En annen spiss som jeg er helt sikker kommer med, er USA sin landslagsspiss Robbie Findley fra Real Salt Lake. Spilte mye i VM for USA, i stedet for Edson Buddle.
Det er også mulig at Sebastien Le Toux fra Philadelphia Union kommer med. Den 26 år gamle franskmannen har imponert i år for det nye MLS laget som sliter i bunnen av ligaen. På venstreback har man den amerikanske landslagsspilleren Jonathan Bornstein (Chivas USA) som jeg vil tippe kommer med. I Columbus Crew har man folk som Eddie Gaven, Robbie Rodgers og Hejduk. I DC United har man nykjøpet Branko Boskovic fra Montonegro.
I det hele tatt er listen lang, så vil ikke prøve å sette opp en 23-manns liste her. Men det er enkelte navn som utmerker seg.