Lucas Ocampos, River Plate
17 år, Argentina [11.juli 1994]
Venstreangriper/spiss
Kamper: 3
Mål: 2
Målgivende: 1
Etter å ha fulgt River Plate sin sesongåpning i Nacional B i Argentina, og ikke minst Lucas Ocampos sin entré inn i fotballverden, klarer jeg ikke å vente lengre: jeg må skrive noe om denne karen som fylte 17 år for en måned siden.
Lucas Ocampos står frem som det nye stjerneskuddet i Argentina, og det etter bare tre kamper. De fleste ble overrasket da tenåringen fikk tillit av Matías Almeyda i sesongstarten, men det tok ikke lang tid før man forstod at River Plate har en diamant i stallen sin. Ocampos har briljert i de to siste kampene og står bak nesten alt som skjer offensivt for River Plate. Forrige uke scoret han et flott mål mot Independiente (Mendoza) og var toneangivende gjennom hele kampen. I natt stod han bak alle tre målene da River Plate slo Desamparados med 3 - 1, og hvilken forestilling det var!
Jeg legger ved videoer med kommentarer, men først kan jeg jo beskrive raskt hvilken spillertype han er. Dere vil nok se det greit på videoene og legg spesielt merke til hans målgivende til Carlos Sánchez sin 2 - 0 scoring i kveld mot Desamparados, samt forarbeidet til 3 - 1 scoringen. Ocampos virker å ha alt: han er hurtig, har god fysikk og bra teknikk. Han er god på hodet, treffsikker når han får sjansen, jobber knallhardt, virker å lese spillet glimrende, har gode pasninger og jeg har ikke sett mye tegn til svakheter i hans spill. Kanskje ikke overraskende har flere sammenlignet han med Cristiano Ronaldo...
Ocampos slo først gjennom på U17 nivå for Argentina nå i 2011, og står med tre mål på seks kamper. Det hjalp han nok å vise seg frem på dette nivået og det var tydelig at Almeyda fulgte med. Ocampos virker å være et soleklart førstevalg på venstresiden til River Plate, og allerede forrige uke ble det hevdet i argentinsk media at Palermo har sendt representanter til Buenos Aires for å følge 17 åringen og sikre seg han før andre klubber i Europa gjør det.
Hvor god kan han bli? Umulig å vite. Han kan bli en voldsomt god spiller eller stagnere. Man ser både óg når disse stjerneskuddene i Argentina slår gjennom.
1.video
Lucas Ocampos header inn utligningen for River Plate forrige uke i bortekampen mot Independiente fra Mendoza. Luciano Abecasis treffer med et herlig innlegg og 17 åringen er sterk i luften og scorer sikkert.
2.video
Ganske lik situasjon. Denne gangen slår Aguirre et flott innlegg og Ocampos kan knapt bomme. Header ballen enkelt inn i mål. Hans andre scoring for River i sin tredje kamp.
3.video
Følg med etter 40sek. Da får dere se reprisen. Ocampos plukker opp ballen, leker med en forsvarer og slår en fantastisk crossball inn til Carlos Sánchez som scorer sikkert til 2 - 0 mot Desamparados. Nydelig gjort av 17 åringen
4.video
Følg med etter 15sek. Da ser dere på reprisen hvordan Ocampos går forbi to spillere, legger en presis ball ut til flanken og fra der er det strake veien til nettmaskene via Cavenaghi og Domínguez.