Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Primera División Argentina, runde 1

NYTT TEMA
Raul07
Raul07Innlegg: 104448
06.02.12 19:46

Første runde av årets Clausura-mesterskap spilles denne helgen og alle favorittene begynner sesongen på hjemmebane. Boca åpner ballet på La Bombonera mot Olimpo, Lanús skal ut mot storklubben San Lorenzo som sliter denne sesongen, Vélez møter et farlig Godoy Cruz lag og Racing Club - med Basile på plass - åpner sesongen foran 50 000 tilskuere mot Tigre.

Boca Juniors tok Apertura-mesterskapet 2011 suverent og stiller som storfavoritter denne våren når Clausura-mesterskapet skal spilles. Falcioni vant dermed sitt andre seriegull i Argentina to år etter det første med Banfield i 2009. Som ett av få lag gjennom historien gikk Boca ubeseiret gjennom hele høstsesongen og endte tolv poeng foran Racing Club. Boca slapp bare inn seks mål på nitten kamper og var solide hele høsten.

I januar har det skjedd ting i Argentina. Boca har forsterket seg med Santiago "El Tanque" Silva fra Fiorentina og Pablo Ledesma fra Catania. Santiago Silva har vært en velkjent storscorer i Argentina for klubber som Vélez og Banfield, men 31 åringen floppet i Firenze i høst og er nå tilbake igjen i Argentina. Santiago Silva er mannen som skal erstatte Martín Palermo, som la opp sommeren 2011. Lucas Viatri og leiesoldat Darío Cvitanich lyktes ikke med dette høsten 2011, men nå er El Tanque klar for La Bombonera.

Det er også gledelig at Ernesto Farías er tilbake i Argentina. Den 31 år gamle argentinske spissen kommer gratis fra Cruzeiro i Brasil. Farías scoret hele 95 ligamål på 205 kamper for Estudiantes fra 1997 - 2004 før han gikk til Palermo. Han ble ingen suksess på Sicilia og vendte tilbake til Argentina og River Plate. Her ble det 49 ligamål på under hundre kamper og dermed var han klar igjen for en tur til Europa og Porto. Til tross for at han også her scoret nærmere 0.5 mål per kamp ble han ingen stor suksess og han har derfor spilt de siste to årene i Brasil. Nå er han tilbake og skal sørge for at Independiente, en av de virkelige store i Argentina, slår tilbake.

Lanús har forsterket seg med Santiago Salcedo fra Argentinos Juniors og dermed kan Lanús stille med et fryktinngytende angrep. De kan velge mellom Santiago Salcedo, Juan Neira, Mariano Pavone og Silvio Romero. Lanús endte bare to poeng bak Racing Club på 2.plass i høst og vil måtte regnes med denne våren også.

Vélez endte på 3.plass høsten 2011 og det må sies å ha vært en godkjent sesong for klubben som vant seriemesterskapet våren 2011. Vélez mistet sine tre største profiler sommeren 2011 da Santiago Silva, Maxi Morález og Ricky Alvarez dro til Fiorentina, Atalanta og Inter i Serie A. Det var få som trodde at de ville kunne kjempe mot klubber som Boca og Racing Club og det ble for vanskelig for dem. I januar har de latt Guillermo Franco gå til meksikansk fotball og hentet inn Mauro Obolo som erstatter fra Arsenal de Sarandí. Det blir ellers spennende å se hva Federico Insúa kan få til i Vélez når han først har returnert til Argentina.

Racing Club kom nærmest Boca i høst, men Diego Simeone sitt mannskap slet med å score mål og hele ti av nitten kamper endte uavgjort. Simeone sitt lag scoret bare seksten mål, til tross for at Avellaneda-klubben har noen av ligaens beste offensive spillere. Hauche, Teófilo Gutiérrez og Giovanni Moreno slet med å finne nettmaskene, men spørsmålet er om den nye treneren Alfio Basile vil få sving på sakene denne våren. Simeone dro til Madrid og alle forventet at Roberto Ayala skulle ta over klubben, men Gaston Cogorno ansatte heller Basile. Våren 2011 ble storklubben fra Avellaneda trent av Russo og da skortet det ikke på mål og underholdende fotball. Dessverre for Russo sin del ble det for mange baklengsmål den våren, noe Simeone gjorde noe med denne høsten.

Basile startet sin karriere som spiller i nettopp Racing Club og har siden trent klubben tre ganger, hvorav sesongen i 1988 endte med en Sør Amerikansk Supercup tittel. Basile har også vunnet fem titler med Boca Juniors (i tillegg til Copa América med landslaget i 1993) og trente dem for bare to år siden.

Noen utvalgte overganger

Martín Morel (Universitario --> All Boys)
Gabriel Peñalba (Loriente --> Argentinos Juniors)
Santiago Salcedo (Argentinos Juniors --> Lanús)
Mauro Obolo (Arsenal de Sarandí --> Vélez)
Federico Insúa (Bursaspor --> Vélez)
Guillermo Franco (Vélez --> Pachuca)
Franco Vázquez (Belgrano --> Palermo)
Pablo Ledesma (Catania --> Boca Juniors)
Santiago Silva (Fiorentina --> Boca Juniors)
Mariano Andujár (Catania --> Estudiantes)
Ernesto Farías (Cruzeiro --> Independiente)
Pablo Luguercio (Racing Club --> Barcelona Ecu)

Canal+ viser to kamper denne helgen: Boca Juniors - Olimpo og Racing Club - Tigre. Dette er også de to lagene som forventes å kjempe om serietittelen også i år, selv om Lanús og Vélez også må nevnes. Boca og Olimpo spilte 0 - 0 i første serierunde i høst og det var lite da som tydet på at Boca ville ta seriegull noen måneder senere. Det var en kamp hvor Boca slet med å skape sjanser, men de viste også her at forsvaret var mye bedre enn våren 2011 - noe som senere skulle vise seg å bli nøkkelen til Boca sitt første seriegull på noen år.

Tigre og Racing Club spilte 1 - 1 i sesongåpningen i høst og det var en av få kamper hvor Racing Club slapp inn baklengsmål. Sett bort i fra et par kamper på slutten av sesongen, mot f.eks Boca, var forsvaret til Racing Club pottetett. Det blir spennende å se hva Basile kan tilføre Racing Club denne våren.

1.Runde

* Det må her nevnes at det kan godt være at forbundet bytter tidspunkt for et par av kampene. Canal+ sier at de skal vise Boca natt til søndag, men i følge Olé spiller Boca natt til lørdag.

Fredag 10.feb

Boca Juniors  -  Olimpo, kl.0115                   Canal+
Lanús  -  San Lorenzo, kl.0115

Lørdag 11.feb

Estudiantes  -  Newell's, kl.2100
Belgrano  -  All Boys, kl.2310
San Martín (SJ)  -  Independiente, kl.0115

Søndag 12.feb

Atlético Rafaela  -  Banfield, kl.2100
Argentinos  -  Real Unión, kl.2100
Vélez  -  Godoy Cruz, kl.2310
Racing Club  -  Tigre, kl.2310                              Canal+

Mandag 13.feb

Colón  -  Arsenal de Sarandí, kl.0210

Raul07
06.02.12 19:50

Skulle ha nevnt det i åpningsinnlegget, men Alfio Basile ble dermed den 24.treneren siden 2000. Altså har Racing Club byttet trener to ganger i året de siste tolv årene.

Denne listen har inkludert folk som Osvaldo Ardiles, Angel Cappa, Diego Simeone (x2), Russo og nå Basile.

Raul07
06.02.12 19:59

Slik så det ut da Boca sikret seg seriemesterskapet i runde 17 i høst, med 3 - 0 hjemme mot Banfield. Darío Cvitanich scoret de to første målene, men valgte å ikke feire pga sitt forhold til sin tidligere klubb Banfield, og det er vanskelig å glemme Rivero sitt sinnsyke skudd som avsluttet kvelden.

(Innlegget ble redigert 06.02.12 20:00)

Raul07
06.02.12 20:02

De vakreste målene fra Apertura 2011

http://www.youtube.com/watch?v=_hjQGmF9Wqo

Husker godt noen av disse ja. Lisandro López sitt brassespark er nok årets mål i Argentina og en kandidat til årets mål i verden. Ellers har man jo noen sinnsyke langskudd og noen herlige frisparkperler fra Giovanni Moreno.

(Innlegget ble redigert 06.02.12 20:06)

Shelvey
ShelveyInnlegg: 10647
06.02.12 20:17

Der kom den :)

Raul07
06.02.12 20:45
Shelvey: Der kom den :)

Nå er vi i gang

Raul07
07.02.12 08:40

Kasteball, Carcelero & co, hvor er dere?

Kom hjem, kom hjem.

carcelero
carceleroInnlegg: 3005
07.02.12 11:18
Raul07: Lanús har forsterket seg med Santiago Salcedo fra Argentinos Juniors

Det var eit helsikes mas... Uansett: Hei, hei her er jeg.

Og Sa-Sa har allerede forlatt Lanus til fordel for Cerro Porteño. Han var visst bare på lån hos Argentinos frå Lanus, så dei solgte han vidare når dei fekk muligheten.

Argentinos har rydda litt i stallen i løpet av vinteren, og har på sedvanlig vis henta opp eit par-tre spelarar frå ungdomsavdelinga for fylla opp stallen igjen. (Og når først eg er inne på ungdommsavdelinga: Adrian Domenech har gått frå å være sjef for ungdommsavdelinga i Argentinos til å bli co-ordinator for ungdomsavdelinga i River Plate)

Klubben er ellers i krangel med San Lorenzo om overgangen til Ortigoza. Argentinos har ikkje mottatt dei siste seks del-betalingane for overgangen (kvar på ca 1 mill kroner), og det begynner å ryktas at klubben vil be AFA om at Ortigoza ikkje får spela for San Lorenzo fram til betalingane er i orden.

Og ikkje i serien, men Argentinos møter Racing(Olavarria) i Copa Argentina i natt. Rekner ikkje med at interessen er stor nok til at det er verdt å legga ut kamptidspunkt...  

Raul07
07.02.12 11:43
carcelero: Og Sa-Sa har allerede forlatt Lanus til fordel for Cerro Porteño. Han var visst bare på lån hos Argentinos frå Lanus, så dei solgte han vidare når dei fekk muligheten.

Jammen i svarte da

Det fikk jeg ikke opp på en fin fin side jeg fant, men stemmer nok det ja.

Synd at Santiago Salcedo ikke blir å finne i Argentina i år.

Raul07
07.02.12 11:44
carcelero: Det var eit helsikes mas... Uansett: Hei, hei her er jeg.

Ensomt her inne vet du.

carcelero
07.02.12 12:13
Raul07: Ensomt her inne vet du.

Eksklusivt meiner du. Alltid færre folk på første klasse enn på økonomi

Raul07
07.02.12 12:59
carcelero: Eksklusivt meiner du. Alltid færre folk på første klasse enn på økonomi

Hehe det er også en måte å se på det.

Går for den.

Vi tilhører en eksklusiv elite. Vi som liker en liga hvor fotballen spilles i for høyt tempo, hvor dommerne ikke slår nok ned på grisetaklinger og målsjanser og mål er et fremmedord.

carcelero
07.02.12 13:42
Raul07: dommerne ikke slår nok ned på grisetaklinger

Kva meiner du? Opptil fleire av "dei verste tacklingane i 2011" blir belønna med direkte gult kort 

carcelero
07.02.12 13:44

og når eg først er i gang med å linke til youtube videoer, fått med deg verdens lengste målfeiring

Raul07
07.02.12 13:48
carcelero: Kva meiner du? Opptil fleire av "dei verste tacklingane i 2011" blir belønna med direkte gult kort

Haha. Det er så gale.

Gang på gang i høst har jeg f.eks sett Carlos Sánchez bli grisetaklet uten at motstander får gult kort. Slike taklinger hadde blitt belønnet med rødt i alle ligasystem i Europa

Haha, taklingen på Maxi Morález etter ca 3min er jo legendarisk. Gud bedre så han flyr!

PS, fine takter på Racing-trening mellom Cahais og Viola...

(Innlegget ble redigert 07.02.12 13:50)

Leshkuq
LeshkuqInnlegg: 110
07.02.12 15:59

Har blitt fratatt internett for 2012 her på Dikemark, men vil likevel bemerke at det er stor interesse for disse trådene, som tidvis holder særdeles høy kvalitet, monolog eller ei.

En tråd om allerede påbegynte Copa Libertadores hadde også gjort seg. Aller helst kunne jeg ønske et nytt stykke "polyrytmikk" med referat fra denne tårenes turnering.

Kasteball_2
Kasteball_2Innlegg: 18290
07.02.12 18:17

Hei. Copa Libertadores tråd er førstepri. Både møkka Velez og jævelkule Arsenal spiller i kveld/natt.

Raul07
07.02.12 18:49
Leshkuq: En tråd om allerede påbegynte Copa Libertadores hadde også gjort seg. Aller helst kunne jeg ønske et nytt stykke "polyrytmikk" med referat fra denne tårenes turnering.

Hmm, kanskje jeg skal slenge ut en tråd om Copa Libertadores i kveld

Shelvey
ShelveyInnlegg: 10647
07.02.12 18:51

Hvem ser dere på som favoritter til å vinne Clausura, er Boca favoritter?

(Innlegget ble redigert 07.02.12 18:51)

Raul07
07.02.12 18:53
Shelvey: Hvem ser dere på som favoritter til å vinne Clausura, er Boca favoritter?

Boca kan ikke være noe annet enn store favoritter. De var suverene i høst og fremstår som enda sterkere denne våren. Men jeg er spent på å se hva Alfio Basile og Racing Club får til denne våren. De har et like bra lag som Boca, vil jeg påstå. Lanús og Vélez kan også være med hele veien, men jeg tror det står mellom Boca og Racing også dette halvåret.

NB laget Copa Libertadores tråd NB

(Innlegget ble redigert 07.02.12 18:57)

Raul07
08.02.12 08:51

Canal+ sitt program har Boca - Olimpo natt til lørdag på Canal+ Fotball og Racing Club - Tigre søndag kveld på Canal+ Sport 3

Gleder meg til fotball igjen fra Argentina

Raul07
08.02.12 09:09

Leser i Goal at Lucas Pratto (23 år) går på lån fra Genoa til Vélez, med opsjon for kjøp.

Ellers skriver de at Enzo Pérez (23 år) muligens returnerer til Estudiantes, på en 6mnd leieavtale fra Benfica. 23 åringen gikk fra Estudiantes til Benfica sommeren 2011 for €5.5mil, men har ikke fått mye spilletid.

Ellers skrives det jo enda en del om Carlos Tévez og Boca. Boca-fansen håper at Carlitos returnerer til Buenos Aires om ikke så lenge og det er jo heller ikke utenkelig at så vil kunne skje om et år eller to.

Media skriver også at Federico Santander (20 år) ser ut til å snart bli klar for Racing Club. 20 åringen fra Paraguay vil koste Racing €1.2mil. Han tilbrakte en periode hos Toulouse på lån sist sesong. Han virker forøvrig å være en interessant type som liker å sammenligne seg med Zlatan pga sin nese..

Raul07
10.02.12 14:13

Noen flere enn meg som skal se serieåpningen i Argentina i kveld?

Boca - Olimpo kl.01 i natt på Canal+ Fotball

Gleder meg

Remor
RemorInnlegg: 6674
10.02.12 22:44
Raul07: Noen flere enn meg som skal se serieåpningen i Argentina i kveld? Boca - Olimpo kl.01 i natt på Canal+ Fotball Gleder meg

Jepp. Har fått influensa og er sengeliggende. Er ikke noe bedre enn en god fotballkamp når du ikke får sove pga. kaldsvetting. :)

Dette er forøvrig andre eller tredje gangen jeg ser en kamp fra Argentina noen gang. Skal bli spennende.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 22:49)

Raul07
10.02.12 23:06
Remor: Jepp. Har fått influensa og er sengeliggende. Er ikke noe bedre enn en god fotballkamp når du ikke får sove pga. kaldsvetting. :) Dette er forøvrig andre eller tredje gangen jeg ser en kamp fra Argentina noen gang. Skal bli spennende.

Herlig

Jeg vil tro at undertegnende, deg, Carcelero, Nordino og kanskje Kasteball ser kampen, så da blir vi en liten gjeng

Nyheter fra Argentina i dag er at Falcioni faktisk har vraket Sebastián Battaglia til Copa Libertadores troppen. Lå vel litt i kortene slik høsten utviklet seg. Somoza ble foretrukket og nå har Ledemsa kommet inn.

1- Agustín Orion
2- Rolando Schiavi
3- Clemente Rodríguez
4- Franco Sosa
5- Juan Sánchez Miño
6- Matías Caruzzo
7- Pablo Mouche
8- Diego Rivero
9- Orlando Gaona Lugo
10- Juan Román Riquelme
11- Walter Erviti
12- Sebastián D'angelo
13- Sebastián Sosa
14- Gastón Sauro
15- Nicolás Colazo
16- Pablo Ledesma
17- Nicolás Blandi
18- Leandro Somoza
19- Santiago Silva
20- Darío Cvitanich
21- Cristian Chávez
22- Cristian Erbes
23- Facundo Roncaglia
24- Sergio Araujo
25- Juan Manuel Insaurralde

Raul07
10.02.12 23:11

Det ser ut til at vi får se Riquelme fra start i kveld, men vi får se når oppstillingene kommer litt senere.

Raul07
10.02.12 23:30

Men i kveld heier vi jo på Martín Rolle alle sammen. Mannen som scorer alle målene for Olimpo. Uansett, skal ikke undervurdere Olimpo. De endte til slutt på 5.plass i høst og klarte 0 - 0 hjemme mot Boca i 1.serierunde i aperturaen.

Néstor Bareiro er også en farlig angriper som kan skape problemer for Schiavi & co.

Remor
RemorInnlegg: 6674
10.02.12 23:34
Raul07: Men i kveld heier vi jo på Martín Rolle alle sammen. Mannen som scorer alle målene for Olimpo. Uansett, skal ikke undervurdere Olimpo. De endte til slutt på 5.plass i høst og klarte 0 - 0 hjemme mot Boca i 1.serierunde i aperturaen.

Holder du ikke med River Plate? Boca burde jo tape her, og den neste og den neste for så å ende i kvalifisering der River Plate slår dem og rykker opp. :)

Raul07
10.02.12 23:39
Remor: Holder du ikke med River Plate? Boca burde jo tape her, og den neste og den neste for så å ende i kvalifisering der River Plate slår dem og rykker opp. :)

Nettopp. Holder med River Plate og håper jo da selvsagt at Martín Rolle scorer hattrick og Olimpo drar tilbake til Bahía Blanca med tre poeng i kofferten.

Når det gjelder poengtap for Boca og nedrykk, ser det nok vanskelig ut

Descenso-tabellen fra 2009 - 2012

Raul07
10.02.12 23:39
Raul07: De endte til slutt på 5.plass i høst

O boy

Det var en bom av meg. Tenkte helt feil her. De var jo langt langt nede i høst. Høsten 2010 var vel det året de leverte som bare det.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 23:40)

Siste innlegg