Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotballen berører ikke lenger hjertene

NYTT TEMA
Dushanbe
DushanbeInnlegg: 670
15.07.12 20:26

Et aldeles ypperlig innlegg i denne ukens Morgenbladet av Stefan Brunvatne, som jeg skamløst kopierer til glede for nye lesere. Les!

"På veien mot fotballens fremtid er noe blitt borte: Ingenting blir lenger ikonisk. Ingenting er lenger traumatisk.

Mens Nederlands to tapte VM-finaler på 1970-tallet (særlig i 1974) var og er nasjonale traumer, påkaller den tapte VM-finalen i 2010 i dag bare et skuldertrekk. Mens Englands tapte straffesparkkonkurranser i VM 1990 og EM 1996 ble og forblir følelsesladde øyeblikk for hele nasjonen, ble den tapte straffesparkkonkurransen i EM 2012 registrert med et kort sukk.

Fotballen er på vei til å bli en maskin som kverner ut kamper og resultater som betyr mindre og mindre. Kommentatorene skriver seg lyriske om Spanias tiki-taka-triumf, tv-seertallene er høyere enn noen gang, og kameraene klarer alltid å fange tårevåte supportere av det tapende laget og jublende tilhengere av det vinnende. Men likevel: Man ser på med en slags indre apati.

Verken mål, øyeblikk eller kamper lever lenger for evigheten. Ikke som Gazzas tårer i 1990, ikke som van Bastens volleymål i 1988, Brasil-Italia i 1982, Panenkas straffe i 1976, ballen på mållinjen i VM-finalen 1966, Uruguays seier over Brasil i 1950 og så videre. Det siste ikoniske øyeblikket i internasjonal fotball er trolig Zinedine Zidanes nedskalling av Marco Materazzi i VM-finalen 2006, og hans uberørte marsj av banen forbi det oppstilte VM-trofeet.

Chelsea fikk til slutt sin Champions League-tittel i mai i år. Inntrykket er at det to måneder senere knapt har noen betydning selv for Chelsea-supportere. Italias VM-seier i 2006 fremkaller ikke den samme gløden i italienske øyne som seieren i 1982. Trolig er Manchester Citys nylige Premier League-tittel, den første på 44 år, allerede nærmest bare et registrert faktum og ikke noe som har bolig innerst i City-supporternes hjerter.

Fotballen står i fare for å bli en tidtrøyte som ikke har noen verdi så snart øyeblikkene er over. Et lag vinner et mesterskap, en seierssesong avsluttes, og allerede neste morgen begynner man å se mot neste sesong, neste turnering, neste stimuli. Årets triumf har ikke kraft nok i seg til å stråle mer enn i toppen noen dager. Langt fra i uker, måneder eller, som før, i år og tiår. Trolig vil ikke engang Spanias og Barcelonas fotballoppvisninger mellom 2008 og 2012, av mange ansett som fotballkunstens kulminasjon, om ti år bli husket som annet enn et erkjent fenomen – ikke som en evig, forsvunnen kjærlighet.

Hva utviklingen kommer av, kan diskuteres. Kommersialiseringen av fotballen og det overmettende TV-tilbudet? Prefabrikert jubel over stadionanleggene ved scoring og prefabrikert gullkonfetti når pokalen heves? Medienes korte hukommelse og nyhetshunger? Eller noe sosiologisk dypere: individets seier over kollektivet, eksemplifisert nettopp gjennom Zinedine Zidanes vurdering av personlig ære som viktigere enn fellesskapets, lagets og landets interesser i VM-finalen 2006? Eller alt sammen?

Sikkert er i alle fall at noe har skjedd. Fotballen skaper ikke lenger ikoniske øyeblikk. Fotballen skaper ikke lenger traumer.

Den setter ikke lenger varige spor."

Link: http://morgenbladet.no/debatt/2012/fotballen_berorer_ikke_lenger_hjertene

Kasteball_2
Kasteball_2Innlegg: 19901
15.07.12 20:33

Alt var bedre før ass.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 16575
15.07.12 21:08

Her var det mye bullshit!

jakral
jakralInnlegg: 18954
15.07.12 23:23

Selv for de største fotballromantikerne var denne kronikken kanskje litt i overkant negativ.

Når man ser seertallene i EM og VM-kamper virker det mest som om interessen bare øker - til tross for en klubbsesong der alle kamper vises. Appetitten på mesterskapsfotball er tilstede i aller høyeste grad, selv her hjemme i en nasjon som aldri kvalifiserer seg. Han nevner at Nederlands finaletap i 2010 bare frembrakte et skuldertrekk. Har han sett scenene fra Amsterdam ved hjemkomsten?

Vi blir jo teppebombet med fotball nå. Før var det mest kremkampene som ble sendt direkte på TV, og hver kamp fikk da et snev av høytid over seg som rett og slett ikke kan gjenskapes under dagens forhold. Det er jo først i forbindelse med Champions League at eimen av plastikk kjennes.

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 40961
15.07.12 23:45
jakral: Når man ser seertallene i EM og VM-kamper virker det mest som om interessen bare øker - til tross for en klubbsesong der alle kamper vises. Appetitten på mesterskapsfotball er tilstede i aller høyeste grad

Personlig har jeg aldri hatt sansen for folk som plutselig skal få med seg alle mesterskapskampene i VM og EM, men sjeldent eller aldri ellers ser en seriekamp. Fotballinteresse? Joda...

(Innlegget ble redigert 15.07.12 23:51)

mellansnack
mellansnackInnlegg: 5041
15.07.12 23:48

Flertallet er visst uenig med deg her også. Zidane i 2006, Liverpool i 2005, Barcelonas utklassing av Real Madrid i 2010 er alle nydelige øyeblikk.

I årets EM har du Balotellis 2-0 mål, Shevas snuoperasjon mot Sverige, Pirlos straffescoring mot England.
Mitt høydepunkt er allikevel Albas løp med påfølgende avgjørende finalescoring.

PhillyJones
PhillyJonesInnlegg: 1615
15.07.12 23:51

bs.

jakral
15.07.12 23:52
LaCangura: Personlig har jeg aldri hatt sansen for folk som plutselig skal få med seg alle mesterskapskampene i VM og EM, men skjeldent eller aldri ellers ser en seriekamp. Fotballinteresse? Joda...

Det minner om mitt eget forhold til damelandslaget i håndball egentlig. Ser aldri håndball ellers, men man teller jo som seer likevel.

LaCangura
15.07.12 23:54
jakral: Det minner om mitt eget forhold til damelandslaget i håndball egentlig. Ser aldri håndball ellers, men man teller jo som seer likevel.

Kan vel ikke si noen annet enn at det er skuffende at du frivillig vil skitne deg til ved å se på det griseriet. Jeg som trodde du var ufeilbar.

LaCangura
15.07.12 23:56
mellansnack: I årets EM har du Balotellis 2-0 mål, Shevas snuoperasjon mot Sverige, Pirlos straffescoring mot England.

For ikke å glemme Montolivos assist i kampen mot Tyskland. Gjort med det tyske flagget på skoen.

Kubala
KubalaInnlegg: 5743
15.07.12 23:57
LaCangura: Personlig har jeg aldri hatt sansen for folk som plutselig skal få med seg alle mesterskapskampene i VM og EM, men sjeldent eller aldri ellers ser en seriekamp

Skjønner ikke hvorfor du mener det, men det er vel nå sånn. Dette liker jeg, fordi i mine øyne gjør det EM og ihvertfall VM til noe enda større. Fascinasjonen blant massene som ellers har et mer lunkent forhold. 

At det går ann å bli stappmett på fotball skjønner jeg, men man blir jo alltid sulten etterhvert igjen :-)

jakral
15.07.12 23:58
LaCangura: Kan vel ikke si noen annet enn at det er skuffende at du frivillig vil skitne deg til ved å se på det griseriet. Jeg som trodde du var ufeilbar.

Ingen er perfekt, vet du. Jeg får vel skyte inn at jeg bare ser fra kvart eller semi og inn. Ser aldri tyvemålsseirene i gruppespillet.

LaCangura
16.07.12 00:00
Kubala: Skjønner ikke hvorfor du mener det, men det er vel nå sånn. Dette liker jeg, fordi i mine øyne gjør det EM og ihvertfall VM til noe enda større. Fascinasjonen blant massene som ellers har et mer lunkent forhold.

Jeg skjønner fascinasjonen for store mesterskap. Men ikke de som bare liker mesterskap. Og da er det plutselig kjempeviktig å se alle kampene tiltross for at en kamp med stort sett akkurat de samme spillerne, men da for klubblag, spilte litt tidligere i sesongen uten noen form for interesse.

LaCangura
16.07.12 00:01
jakral: Ingen er perfekt, vet du. Jeg får vel skyte inn at jeg bare ser fra kvart eller semi og inn. Ser aldri tyvemålsseirene i gruppespillet.

Si i det minste at du bare ser pga damene. Litt som når jeg ser mannlig stuping.

Kubala
KubalaInnlegg: 5743
16.07.12 00:02

En annen ting ved denne artikkelen er jo faktumet at skribenten sikkert vokste opp med sine store fotballøyeblikk. Jeg hungrer også etter den grandiose følelsen jeg satt med når jeg så mitt første VM, min første El Clasico osv. Dette føler jo de samme som vokser opp nå, bare at kaken er enda større. 

jakral
16.07.12 00:06
LaCangura: Si i det minste at du bare ser pga damene. Litt som når jeg ser mannlig stuping.

Mannlig stuping ser du jo hver uke i Milan. Damelandslaget i håndball har jo vært en hit i Norge i over 25 år. Er medgangsfan.

(Innlegget ble redigert 16.07.12 00:07)

milfern
milfernInnlegg: 43563
16.07.12 00:06
mellansnack: Barcelonas utklassing av Real Madrid i 2010

Haha, hugsar faen ikkje resultatet eingong.
Må være snakk om ei personleg fortrenging av dimensjonar. 

LaCangura
16.07.12 00:16
jakral: Mannlig stuping ser du jo hver uke i Milan. Damelandslaget i håndball har jo vært en hit i Norge i over 25 år. Er medgangsfan.

Definitivt mer fart i svevene til Milanspillerne, men de er mer påkledd og produserne viser ikke dusjscener slik de gjør med OL-stuping.

Ja, ikke minn meg på det. Hater alt som har med håndball å gjøre.

LaCangura
16.07.12 00:17
Kubala: bare at kaken er enda større.

Kaka har vel om ikke annet blitt mindre med årene. Godt av Milan å selge han i tide.

LaCangura
16.07.12 00:18
milfern: Må være snakk om ei personleg fortrenging av dimensjonar.

Jeg husker ikke EM finalen 2012.

tristsomfaenerjeg
tristsomfaenerjegInnlegg: 2568
16.07.12 02:53

Latterlig artikkel, mange her som har glemt Rooney målet mot City eller Balo i EM? Latterlig...

SimoneInzaghi
SimoneInzaghiInnlegg: 21325
16.07.12 02:55

Fotballen er ødelagt.

JuveC-Mon
JuveC-MonInnlegg: 1603
16.07.12 03:31

Snakker ikke akkurat på vegne av meg, her.

Remor
RemorInnlegg: 9699
16.07.12 03:46

Fotballen er død.

PerryAnnunziata
PerryAnnunziataInnlegg: 2821
16.07.12 08:01

Fotballen kan ikke reddes lenger.

andwez
andwezInnlegg: 5330
16.07.12 08:59

Vi har et KJEMPEPROBLEM!!

HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3256
16.07.12 10:15

Leste første setning og så hvor hele artikkelen skulle gå derfra.

Ikke enig.

Pepinho
PepinhoInnlegg: 5899
16.07.12 17:01

Totalt uenig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg