Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Africa Cup of Nations 2017

NYTT TEMA
Vassiriki
VassirikiInnlegg: 4834
08.04.15 18:24

Etter at Libya ble fratatt arrangørrettigheter fra CAF i fjor, ble det i dag klart at Gabon kommer til å holde den 31. versjonen av turneringen i januar 2017. Vinneren kvalifiserer seg for Confederations Cup i Russland samme år.

Trekningen av gruppene i kvalifiseringen har også blitt annonsert i dag og dermed tenkte jeg det var like greit å åpne en tråd allerede. Turneringen vil bestå av tretten gruppevinnere, de to beste andreplassene og arrangørlandet. Marokko var opprinnelig utestengt fra de to neste AFCON etter at de trakk seg som arrangør sist, men etter helomvending fra CAF er det altså kun Somalia og Eritrea som ikke deltar.

Vassiriki
08.04.15 18:44

Kvalfiseringsgruppene ble altså trukket i Egypt i dag, hvor de 52 deltagende nasjonene var fordelt på fire boller, rangert etter tidligere prestasjoner i de seneste versjonene av Africa Cup og VM.

Gruppe A
Tunisia
Togo
Liberia
Djibouti

Gruppe B
DR Kongo
Sentralafrikanske republikk
Angola
Madagaskar

Gruppe C
Mali
Ekvatorial-Guinea
Benin
Sør-Sudan

Gruppe D
Burkina Faso
Botswana
Uganda
Komorene

Gruppe E
Zambia
Kongo
Kenya
Guinea-Bissau

Gruppe F
Kapp Verde
Marokko
Libya
São Tomé og Príncipe

Gruppe G
Nigeria
Egypt
Tanzania
Tsjad

Gruppe H
Ghana
Mosambik
Rwanda
Mauritius

Gruppe I
Elfenbenskysten
Sierra Leone
Sudan
Gabon *

Gruppe J
Algerie
Etiopia
Lesotho
Seychellene

Gruppe K

Senegal
Namibia
Niger
Burundi

Gruppe L
Guinea
Malawi
Zimbabwe
Swaziland

Gruppe M
Kamerun
Sør-Afrika
Gambia
Mauritania

* = Gabon er allerede kvalifisert, men er blitt trukket i gruppe J og spiller treningskamper mot lagene her. Kampene vil ikke telle.

(Innlegget ble redigert 08.04.15 18:45)

Seb_Giovinco
Seb_GiovincoInnlegg: 7774
08.04.15 18:46

Litt sen der!

Sånn ved første øyekast, har de fleste grupper klare favoritter:

A: Togo og Tunisia
B: Angola og Kongo DR
C: Mali og Ekvatorial-Guinea
D: Botswana og Burkina Faso
E: Kongo og Zambia
F: Kapp-Verde og Marokko
G: Egypt og Nigeria
H: Ghana
I: Elfenbenskysten og Sierra Leone
J: Algerie og Etiopia
K: Senegal
L: Guinea og Zimbabwe
M: Kamerun og Sør-Afrika

(Innlegget ble redigert 08.04.15 18:50)

Thpe
ThpeInnlegg: 28412
08.04.15 18:55
Vassiriki: São Tomé og Príncipe

er herved mitt favorittlandslag i Afrika.

Vassiriki
08.04.15 19:20
Seb_Giovinco: Sånn ved første øyekast, har de fleste grupper klare favoritter:

Jepp og selv når kun ett lag fra hver gruppe kvalifiserer seg, er det ikke så vanskelig å se hvem det trolig blir. Mine:

A: Tunisia
B: DR Kongo
C: Mali
D: Burkina Faso
E: Kongo
F: Marokko
G: Nigeria
H: Ghana
I: Elfenbenskysten
J: Algerie
K: Senegal
L: Guinea
M: Kamerun

Dermed er det kun Zambia og Kapp Verde av de som lå i den beste bollen jeg ikke tipper som gruppevinner. Zambia tror jeg i utgangspunktet stiller ganske likt som Kongo, men etter sistnevntes imponerende mesterskap i vinter setter jeg en knapp på de.

Blir også spennende å se hvem som vinner gruppe G, hvor stormaktene Egypt og Nigeria begge har stort press på seg etter å ha feilet stygt sist kvalifisering.

Vassiriki
08.04.15 19:21
Thpe: er herved mitt favorittlandslag i Afrika.

Skal man dømme utifra navnene, kan du fort ha å gjøre med et skikkelig Joga Bonito-lag.

4-3-3 med Sweetzer, Juary og Reny på topp lukter det svidd av.

(Innlegget ble redigert 08.04.15 19:23)

Seb_Giovinco
08.04.15 19:28
Vassiriki: 4-3-3 med Sweetzer, Juary og Reny på topp lukter det svidd av.

Tipper nok det er han her som skal dra lasset.

Vassiriki
08.04.15 19:31
Seb_Giovinco: Tipper nok det er han her som skal dra lasset.
Nordino
NordinoInnlegg: 8548
09.04.15 19:28

Haha, herlig humor her. For Algeries del kunne de ikke blitt bedre kompensert for å ikke få være vertskap til turneringen. Seychelles må være det eneste landet jeg i verden jeg ikke vet hvordan man skriver på norsk uten å Google, så det lover bra for vår sjanser. Seychellene? Lesotho har vel knapt med innbyggere til å stable et brukbart syverlag på beina.  Etiopia har et OK lag, men vi slo dem hjemme og borte sist kvalifisering.

Fallhøyden er stor...

(Innlegget ble redigert 09.04.15 19:33)

Vassiriki
09.04.15 20:07
Nordino: For Algeries del kunne de ikke blitt bedre kompensert for å ikke få være vertskap til turneringen.

Helt enig i det - kanskje gruppen med den klareste favoritten, sammen med Ghana, Senegal og Elfenbenskysten.

Når var sist Etiopia var i et afrikamesterskap? Og da snakker vi Algeries største trussel...

Vassiriki
09.04.15 20:09

Syns forresten det er litt rart at ikke land som Algerie, Tunisia og Marokko har fått arrangere oftere. Hva i all verden er det Gabon har å tilby? De var jo vertsland sammen med Ekvatorial-Guinea i 2012(?) og da de måtte holde alene i vinter så vi jo alle hvor mislykket det ble.

molishani
molishaniInnlegg: 1842
09.04.15 20:23

De kan jo ha velstand selv om det bor svarte mennesker der, det er ikke noe naturstridig i det..:-) Gabon er ganske velstående i afrikansk målestokk, de har mye olje og har nok litt å vise til. Dessuten fantastisk kyst og regnskog. 

Vassiriki
09.04.15 20:59
molishani: De kan jo ha velstand selv om det bor svarte mennesker der, det er ikke noe naturstridig i det

Var ikke det jeg prøvde å antyde, men med tanke på kaoset i Ekvatorial-Guinea gruer jeg meg allerede litt til å se hvordan Gabon takler arrangementet alene.

jonas
jonasInnlegg: 28037
09.04.15 21:04
Vassiriki: i januar 2017.

Like håpløst som alltid, så skal de beste europeiske klubbene miste mange viktige spillere midt i sesongen. Tenk om man skulle finne på noe lignende med andre mesterskap? VM på vinteren lissom, det hadde vært fjernt det.

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
09.04.15 21:07
Vassiriki: Syns forresten det er litt rart at ikke land som Algerie, Tunisia og Marokko har fått arrangere oftere.

Søker de da?

Jeg har håpet en stund at Nord-Afrika får arrangere et VM. En deling mellom to nasjoner bør være mulig. Marokko og Algerie for eksempel.

Up-the-ra
09.04.15 21:08
jonas: VM på vinteren lissom, det hadde vært fjernt det.

2022?

Seb_Giovinco
09.04.15 21:12
jonas: Like håpløst som alltid, så skal de beste europeiske klubbene miste mange viktige spillere midt i sesongen.

Har aldri helt forstått kritikken Afrikamesterskapet får for å arrangere i januar. Dette er et mesterskap for kontinentet Afrika. Om fotballen ruller for fullt i Europa driter vel de i. Det er deres mesterskap, ikke Europa.

Vassiriki
09.04.15 21:17
Up-the-ra: Søker de da?

Det gjør de. Marokko skulle opprinnelig arrangere i vinter, men trakk seg grunnet ebola-trusselen. Algerie søkte for 2017, men kom altså til kort mot Gabon.

CAF har jo tidligere uttalt at de ønsker å rotere slik at land som ikke har fått prøvd seg får muligheten.

Up-the-ra
09.04.15 21:23
Vassiriki: Det gjør de. Marokko skulle opprinnelig arrangere i vinter, men trakk seg grunnet ebola-trusselen. Algerie søkte for 2017, men kom altså til kort mot Gabon.
CAF har jo tidligere uttalt at de ønsker å rotere slik at land som ikke har fått prøvd seg får muligheten.

At Marokko fikk mesterskapet for så å trekke seg fikk jeg smertelig erfare da billetten til Marrakech allerede var i boks da de trakk seg.

Det er sikkert en fin linje fra CAF det, men en viss standard bør man vel nesten ha. Å arrangere AM i Gabon er vel omtrent som å arrangere EM i Estland.

Vassiriki
09.04.15 21:43
Up-the-ra: Å arrangere AM i Gabon er vel omtrent som å arrangere EM i Estland.

Det jeg også er bekymret for, selv om molishani er overbvist om noe annet. Etter at CAF annonserte ønsket om å rotere på arrangører, har blant annet Angola, Gabon og Ekvatorial-Guinea avholdt mesterskapet og en slik trend tror jeg kan være ødeleggende hvis alle skal få muligheten.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 76277
09.04.15 22:56
Vassiriki: Når var sist Etiopia var i et afrikamesterskap?

Et søk forteller året 1982. Siden har det gått skeis. Litt spesielt å se at landet tok en første-, andre-, tredje- og fjerde-plass i løpet av sine fire første Afrikamesterskap. Dette var jo en skikkelig fotballstormakt i Afrika på 50- og 60-tallet. 

Vassiriki
09.04.15 23:03

Det var jeg faktisk ikke klar over i det hele tatt. Tydelig at de har valgt å fokusere på 10000m siden den gang.

Darragi
DarragiInnlegg: 2652
09.04.15 23:07
Vassiriki: Syns forresten det er litt rart at ikke land som Algerie, Tunisia og Marokko har fått arrangere oftere.

Det samme tenker jeg.. Issa Hayatou er ikke så glad i araberne fra nord :-)

Abdulrezak
AbdulrezakInnlegg: 10
09.04.15 23:16

E dt noen som vet hvorfor både Somalia og Eritrea ikke deltar 

Seb_Giovinco
09.04.15 23:24
Abdulrezak: E dt noen som vet hvorfor både Somalia og Eritrea ikke deltar

Eritrea har vel historie med at spillere flykter når de spiller bortekamper. Mener å huske det var grunnen til at de trakk seg mot Sør-Sudan sist kvalik.

Blir ikke overrasket om dette gjelder Somalia også.

Darragi
09.04.15 23:24
Abdulrezak: Somalia

Utrolig irriterende at de aldri får muligheten til å prøve seg i et gruppespill. Tunisia mot Somalia er noe jeg har håpet på i lang tid, da jeg har ganske mange somaliske venner. 

De går så å si alltid ut i kvalifiseringsrunden til gruppespillet. Det kan også ha vært grunnen denne gangen. 

Darragi
09.04.15 23:25
Seb_Giovinco: Eritrea har vel historie med at spillere flykter når de spiller bortekamper.

Flykter? Hva tenker du på? 

Seb_Giovinco
09.04.15 23:29
Darragi: De går så å si alltid ut i kvalifiseringsrunden til gruppespillet. Det kan også ha vært grunnen denne gangen.

Hva mener du?

Seb_Giovinco
09.04.15 23:30
Darragi: Flykter? Hva tenker du på?

Spillere fra Eritrea har hatt en tendens til å rømme når landslaget reiser på bortekamper. Litt slik som nordkoreanerne prøvde i VM 2010. Dette var grunnen for at de trakk seg mot Sør-Sudan i sist kvalik, for risikoen for rømning var så stor.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 76277
10.04.15 00:02
Darragi: Flykter? Hva tenker du på?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg