Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

de Ajacieden

NYTT TEMA
Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 3821
27.07.15 12:41

Med Champions League- kvalifisering nå til onsdag så kan man herved fastslå at sesongen snart er i gang. 

Overganger:

Inn:

Amin Younes- Gladbach

John Heitinga- Hertha Berlin

Mitchell Dijks- Willem

Nemanja Gudelj- AZ

Yaya Sanogo- Arsenal (lån)

Ut:

Kolbein Sigthorsson- Nantes

Niklas Moisander- Sampdoria

Ricardo Kishna- Lazio

Niki Zimling- Mainz (var på lån)

Richairo Zivkovic- Willem (lån)

Lesley de Sa- Willem (lån)

Ruben Ligeon- Willem (lån)

I mål er Jasper Cillessen selvskreven. Han var uten noen form for konkurranse klubbens beste spiller sist sesong. Denne sommeren har man riktignok måtte sitte på pinnebenken ettersom det har gått rykter om at Louis van Gaal ønsker å hente han til Manchester United, men nå som det heller ut som at de har gått for Sergio Romero  så man kan puste lettet ut. Reservekeeper antar jeg blir kamerunske Andre Onana. Han er 19 år og kom til klubben i januar fra Barcelona sitt ungdomslag. Diederik Boer som kom sist sommer fra PEC Zwolle er vesentlig mer erfaren med sine 34 år, men vil tro at Onana står foran i køen. 

I forsvaret så går Ricardo van Rhijn inn i sin fjerde sesong som fast på høyrebacken. Ettersom Ruben Ligeon har gått på utlån til Willem så ser det ut som at 19-åringen Kenny Tete er backup på denne posisjonen. I midtforsvaret blir det et gjensyn med John Heitinga som har kommet tilbake igjen syv år etter at han forlot klubben for å oppleve eventyr i utlandet. Hans stoppermakker Joel Veltman har vært fast i to sesonger og det forventes at han tar nye steg kommende sesong. I bakhånd så har man Mike van der HoornNick Viergever og Jairo Riedewald. De to sistnevnte kan kanskje vikariere på venstreback men jeg vil anta at de er tiltenkt å vikariere på stopperplassen. På venstrebacken blir det ren konkurranse mellom Nicolai Boilesen og Mitchell Dijks. Førstnevnte hadde en skuffende sesong sist og han ble ryktet bort fra klubben, men det ser ut til at han blir. Sistnevnte har returnert til klubben to år etter at han dro til Heerenveen. 

På midtbanen vil den defensive plassen enten stå mellom Riechedly Bazoer som imponerte i en del kamper sist sesong. Thulani Serero har også vist at han kan beherske den defensive rollen. På de to indreløperplassene så ble Davy Klaassen valgt som ny kaptein. Noe som tyder på at han er tiltenkt den ene rollen. Den andre vil stå mellom Daley Sinkgraven og Nemanja Guddelj.

I angrepet stilles det forventninger om at Anwar el- Ghazi kan følge opp den imponerende debutsesongen han hadde. Lasse Schøne var sist sesong endel skadet og var ikke i like god form som han var sesongen før. Men som en av klubbens mest rutinerte så vil han nok fortsatt spille en viktig rolle. Han kan også brukes på midtbanen.

På motsatt kant har man fått inn Amin Younes fra Gladbach. Han imponerte for Tyskland i U21- EM tidligere i sommer. Viktor Fischer var god på tampen av forrige sesong etter at han kom tilbake fra et fjorten måneders langt skadeavbrekk. På midtspissplassen så signerte Arkadiusz Milik en fireårskontrakt i vår. Yaya Sanogo har blitt hentet på lån fra Arsenal. Han er tiltenkt å gi polakken kamp om spissplassen.

Cillessen

van Rhijn- Heitinga- Veltman- Dijks/Boilesen

Sinkgraven/Gudelj -Bazoer- Klassen

el- Ghazi- Milik- Younes/Fischer

UpTheNorth
UpTheNorthInnlegg: 2520
27.07.15 22:32
Siem-de-Jong: Ricardo Kishna- Lazio

Sum?

Siem-de-Jong
28.07.15 19:01
UpTheNorth: Sum?

Er snakk om rundt 4 millioner euro.

Siem-de-Jong
30.07.15 14:54

Skuffende med 2-2 mot Rapid Wien igår etter at man hadde flere store sjanser i første omgang hvor man burde ha scoret 3-4 og ikke bare de to målene man endte med. Hjemmelaget fikk en tidlig redusering i andre omgang. Tross for at vi spilte med en mann mer i store deler av andre omgangen så klarte man å slippe inn enda ett og 2-2.

Laget som startet:

Cillessen- Tete, Riedewald, Veltman, Dijks- Bazoer, Klaassen, Gudelj- Sinkgraven, Milik, el- Ghazi

Merkelig at man startet med to så urutinerte som Tete og Riedewald i forsvaret fremfor van Rhijn og Heitinga.

luissuarez
luissuarezInnlegg: 1181
03.08.15 23:18
Siem-de-Jong: Merkelig at man startet med to så urutinerte som Tete og Riedewald i forsvaret fremfor van Rhijn og Heitinga.

De Boer har jo vært helt ekstremt nøye med at han skal ha en venstrebeint spiller på venstre midtstopperplass tidligere, så kanskje han fortsatt går for denne taktikken. 

2-2 var et håpløst resultat utifra hvordan kampen ble, men det bør være svært gode muligheter for at laget avanserer i morgen allikevel. Hvis ikke føler jeg nesten sesongen er over før den har begynt. 

Siem-de-Jong
04.08.15 20:15

Cillessen- Tete, Veltman, Riedewald, Dijks- Bazoer, Klaassen, Sinkgraven- Fischer, Milik, el- Ghazi

er laget som starter mot Rapid Wien.

Siem-de-Jong
04.08.15 20:31

Faen, faen. 1-0 Rapid. Sinkgraven som roter bort ballen. Ender opp med innlegg fra venstre hvor dårlig markering gjør at Beric enkelt kan heade inn 1-0.

Siem-de-Jong
04.08.15 20:57

Fy faen. 2-0. Ja, den er riktignok via Veltman men Schaub får gå altfor lenge upresset før han skyter. Nå må vi ha tre mål. Tre mål!

Vail
VailInnlegg: 141
04.08.15 21:03

Elendig ...

Vail
04.08.15 21:30

1-2, Milik reduserer!

milfern
milfernInnlegg: 65493
04.08.15 21:42

Kva er stillinga samanlagt?

Vail
04.08.15 21:48

2-2, redusering i Amsterdam! Samme resultat som den første kampen. 

Siem-de-Jong
04.08.15 21:49

Gudelj! Deilig skuddteknikk på det målet der. Skal jo ofte egentlig en god del til for at en slik type avslutning går der man ønsker at ballen skal gå, men i dette tilfellet traff han bra!

Vail
04.08.15 21:49

Og der scorer Rapid Vienna, 2-3. Da trenger Ajax 2 scoringer.

Siem-de-Jong
04.08.15 21:50

Herregud. 3-2 til Rapid. Nå må vi ha to mål!

Så vanvittig naivt forsvarsspill..

Fotball--
Fotball--Innlegg: 4875
04.08.15 22:45

Huff, how the mighty have fallen. Ligger vel dog an til å få seg en god Europa League kamp på en torsdag når eg skal ta en fotball-roadtrip gjennom Tyskland. Noen tips til turen til Amsterdam Arena og hvordan det er å skaffe seg billetter? 

Siem-de-Jong
09.08.15 11:12

Tøff seriestart borte mot AZ idag klokken 12:30. Hadde vært fint og kunne legge skuffelsen fra tirsdag bak seg, det ligger vel også an til å bli en ganske så lik lagoppstilling som fra tirsdag bare at Fischer er ute med skade og det ser ut som at Schøne erstatter han.

AZ har iløpet av denne sommeren solgt Nemanja Gudelj til oss, Steve Berghuis (Watford) og Aron Johannsson (Werder Bremen). 

Siem-de-Jong
09.08.15 13:21

3-0 ledelse til pause!

Det første målet et pent langskudd av el-Ghazi etter 14 minutter, samme mann doblet ledelse med heading fra et frispark i slutten av omgangen. I utgangspunktet en svak heading midt på keeper men som likevel går inn. Rett etter det scoret også Gudelj på et langskudd mot sin tidligere klubb.

Egentlig i ganske merkelig omgang. Vi har vært svært effektive. En første omgang preget av mye feil og alt det som er typisk for en åpningskamp men helt i slutten av omgangen spilte vi med en helt annen ro og selvtillit. Tror det kan bli flere mål i andre omgang, håper vi unngår en tidlig AZ- redusering i første omgang.

Siem-de-Jong
09.08.15 14:49

Endte 3-0 tilslutt. Deilig med en slik start. AZ var nok kanskje litt preget av at de spilte borte i EL på torsdag.

Ellers en interessant duell i PL mellom Newcastle og Southampton. Newcastle med Anita fra start og Siem de Jong på benken og Southampton med Stekelenburg i mål. Igår hadde man Daley Blind mot Vertonghen, Alderweireld og Eriksen.

luissuarez
09.08.15 21:56
Siem-de-Jong: Ellers en interessant duell i PL mellom Newcastle og Southampton. Newcastle med Anita fra start og Siem de Jong på benken og Southampton med Stekelenburg i mål. Igår hadde man Daley Blind mot Vertonghen, Alderweireld og Eriksen.

Begynner å bli en deilig dose tidligere Ajax-spillere i PL nå, noe som gjør det ekstra morsomt å følge med på. 

Tenk at tre av fire stoppere i Manchester United - Tottenham har en fortid i Ajax. Ganske kult i grunn!

Siem-de-Jong
09.08.15 22:13
luissuarez: Begynner å bli en deilig dose tidligere Ajax-spillere i PL nå, noe som gjør det ekstra morsomt å følge med på.  Tenk at tre av fire stoppere i Manchester United - Tottenham har en fortid i Ajax. Ganske kult i grunn!

En oversikt over spillere har vært innom klubben og som nå er i de største ligaene:

Spania:

Barcelona: Suarez, Vermaelen.

Sevilla: Krohn- Dehli

Real Betis: van der Vaart

Italia:

AC Milan: Nigel de Jong

Fiorentina: el- Hamdaoui

Roma: Bogdan Lobont

Sampdoria: Niklas Moisander

Lazio: Ricardo Kishna

Frankrike:

PSG: Zlatan, Maxwell, van der Wiel

Nantes: Kolbein Sigthorsson

Tyskland:

Schalke: Klaas- Jan Huntelaar

England:

Everton: Steven Pienaar

Newcastle: Siem de Jong, Vurnon Anita

Tottenham: Alderweireld, Vertonghen, Eriksen

Manchester United: Daley Blind

Stoke: Bojan Krkic

Garantert flere jeg glemmer nå, så bare føy inn flere.

luissuarez
09.08.15 22:28
Siem-de-Jong: Garantert flere jeg glemmer nå, så bare føy inn flere.

Filipe Luis har jo faktisk vært ett år i Ajax, men han spilte aldri for A-laget. 

Ellers nevnte du jo Stekelenburg tidligere, men ser at han ikke fikk plass i oversikten din.

Siem-de-Jong
09.08.15 22:50
luissuarez: Filipe Luis har jo faktisk vært ett år i Ajax, men han spilte aldri for A-laget.  Ellers nevnte du jo Stekelenburg tidligere, men ser at han ikke fikk plass i oversikten din.

Tenkte på Filipe Luis men som du sier fikk han aldri en kamp for a-laget. Det må jo ellers være flere spillere som er i Spania nå enn de jeg har nevnt? Er sikker på at jeg har glemt noen..

luissuarez
21.08.15 10:14

1-0 hjemme mot Jablonec i Europa League playoff i går. Milik scorte kampens eneste mål etter at Klaassen hadde vunnet en straffe. 

Høydepunkter kan sees her. 

1-0 er ok, men ikke så mye mer enn det. Kan fort risikere at det ikke blir noe spill i Europa denne sesongen. 

luissuarez
27.08.15 18:48

Pause i returoppgjøret mot Jablonec, og stillingen er 0-0. Jablonec må ha scoring, men lar Ajax styre oppgjøret. Fryktelig kjedelig omgang, så blir det spennende å se hva som skjer når Jablonec MÅ frem. 

luissuarez
28.08.15 13:51

Ajax havnet i gruppe med Celtic, Fenerbache og Molde. Morsom gruppe, og spesielt gøy med norsk motstander.

Siem-de-Jong
28.08.15 20:16
luissuarez: Pause i returoppgjøret mot Jablonec, og stillingen er 0-0. Jablonec må ha scoring, men lar Ajax styre oppgjøret. Fryktelig kjedelig omgang, så blir det spennende å se hva som skjer når Jablonec MÅ frem.

Vi slapp billig unna med tanke på straffen som Jablonec brant og at Bazoer fikk et fryktelig unødvendig rødt kort etter at han fikk sitt andre gule. Men Dijks hadde også en mulighet i stolpen på en corner i andre omgangen. Uansett en lettelse at vi hvertfall gikk til gruppespillet i EL. 

Morsomt med norsk motstand ja. Men jeg skulle aller helst ønske det heller var RBK vi hadde møt. For det første grunnet at skulle det gå galt, så er det bedre å tape for RBK enn hva det er med Molde. Siden det har tross alt Real Madrid, Milan og Dortmund også en gang gjort. Det andre er at hadde vi trukket RBK måtte jeg ha vurdert å ta turen til Trondheim mens det er her uaktuelt og ta turen til Molde ettersom det er et helt ukjent sted for meg og at det at det spilles på torsdag gjør det også problematisk.

I serien har det jo ellers gått strålende med to 3-0 seiere og en 2-0 seier sist. Skal ikke klage på det.

Siem-de-Jong
27.09.15 17:26

På tide og oppdaterer litt. Syv seriekamper er spilt. Seks seiere og en uavgjort og serieledelse. Igår ble det 2-0 seier hjemme mot Groningen med scoringer fra Gudelj og Fischer. 

Ellers så har de Boer stått fast på forsvarsrekken Tete- Veltman- Riedewald- Dijks. Tete har imponert meg, van Rhijn skal få det tøft med å ta tilbake plassen. Veltman har vært solid, Riedewald varierer noe mens Dijks har vært brukbar. På midtbanen blir Bazoer bare bedre og bedre, Gudelj hever seg mer og mer for hver kamp. Davy Klaassen synes har vært god.

El_Mariachi
El_MariachiInnlegg: 468
02.10.15 15:52

Etter Molde-kampen igår må man bare hylle den underholdende fotballen til Ajax. Synd egentlig det ikke ble bedre uttelling, men Molde var effektive for å si det mildt.

Med tanke på hvor mange gode og lovende spillere Ajax har mistet de siste 5 årene syns jeg de Boer har styrt skuta meget godt.

En liten Dortmund-ish kollaps tidlig forrige sesong og særdeles dårlige resultater i Europa er vel det eneste negative i hans periode. Men når man samtidig ser på CL-gruppene Ajax har havnet i er det overhodet ingen som hadde forventet avansement der.

Hadde de Boer gjort mer i Europa League hadde han kanskje vært mer ettertraktet i utlandet?

(Innlegget ble redigert 02.10.15 15:52)

Siem-de-Jong
02.10.15 19:55
El_Mariachi: Etter Molde-kampen igår må man bare hylle den underholdende fotballen til Ajax. Synd egentlig det ikke ble bedre uttelling, men Molde var effektive for å si det mildt. Med tanke på hvor mange gode og lovende spillere Ajax har mistet de siste 5 årene syns jeg de Boer har styrt skuta meget godt. En liten Dortmund-ish kollaps tidlig forrige sesong og særdeles dårlige resultater i Europa er vel det eneste negative i hans periode. Men når man samtidig ser på CL-gruppene Ajax har havnet i er det overhodet ingen som hadde forventet avansement der. Hadde de Boer gjort mer i Europa League hadde han kanskje vært mer ettertraktet i utlandet?

Faktisk så sitter jeg med mer bekymring etter kampen enn jeg gjorde før. Tross all ballbesittelsen man har store deler av kampen så er bevegelsen ofte veldig dårlig. I tillegg er jeg svært bekymret for at når midtstopperne ved balltap ved midtbanen når laget står høyt. Eksempelet med Jairo Riedewald på målet til Molde. Utrolig hvor uorganisert man er bakover etter slike ballmiss. Det mest positive jeg har og si om kampen er at Viktor Fischer var svært delaktig og flott å se hvor spillesugen han var. Dessverre så skuffet Milik og el- Ghazi meg veldig.

Angående Europacup- historikken man har sålenge de Boer har sittet i trenerstolen så er den litt spesiell. Man kan gå tilbake til gruppespillet i 2011/12- sesongen der man var i gruppe med Real Madrid, Lyon og Dinamo Zagreb. Det var en gruppe man fint skulle klare og komme som nummer to. I siste kampen var det ganske så opplagt at kroatene og franskmennene hadde avtalt resultat og når dommeren i Amsterdam fratok oss to mål mot Real Madrid så ble det tredjeplass i gruppen. I EL senere den sesong møte man United og da gikk det som det gikk. 

Sesongen etter kom man i gruppe med Real Madrid, Dortmund og City. Det var det aller verste av det verste man kunne få. Det ble tredjeplass igjen og man røk pinlig ut for Steaua Bucuretsi i EL senere. Sesongen hadde man Barcelona, Milan og Celtic. Ble nok en gang tredjeplass men også en pinlig exit i EL, denne gangen mot RB Salzburg. Sist sesong var det Barcelona, PSG og Apoel. Igjen tredjeplass. Henning Bergs Legia ble slått i EL men det sa stopp mot Dnipro runden etter.

Man kan gjerne skylde på uflaks i forhold til hva slags gruppe man har havnet i CL- sammenheng men det er ikke uflaks med tanke på hva slags motstand man har røket for i EL- sammenheng. 

Frank de Boers trenerkarriere videre er umulig og si. Jeg tror ikke de skuffende europacup- resultatene nødvendigvis vil skremme bort så mange. Men tror faktisk Barcelona er den eneste av de 4-5 største klubbene som ville vurdert og ansette han. Grunnet statusen han har der og at jeg tror Luis Enrique ikke holder ut der så altfor lenge. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg