Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kinesisk fotball - hvor lenge holder dette?

NYTT TEMA
Pompel62
Pompel62Innlegg: 448
23.12.16 12:08

Oscar til Shanghai for 60m£. Og flere spillere er på vei. Til lønninger som er helt hinsides selv om vi bruker PL som standard.

Enten er det noen milliardærer som ikke har peiling på hvordan de skal få sløst vekk pengene sine fort nok, eller så er hele greia en gigantisk boble som får IT-boblen på begynnelsen av årtusenet til å se pinglete ut. Da trodde folk på ramme alvor at det bare var til å starte en nettside, så var du  verdt millioner. Kina har nok et godt potensiale til å skape store tilhengerskarer, men at Shanghai skal greie å få like mange fans som Real Madrid og Manchester United er vel temmelig utopisk.

Hvor lenge holder så dette? Jeg tipper maks tre år. Det er det nok en del agenter som gjør også. Så de kommer nok til å jobbe beinhardt for å flytte så mange spillere som mulig før bobla sprekker.

-Jolla
-JollaInnlegg: 13222
23.12.16 12:22

Kan lime inn innlegget mitt fra i vår i RM sin klubbtråd. Det begynte med at noen stilte spørsmål om hvordan kinesere kunne ha penger i et kommunistisk land som Kina, hvorpå en annen svarte at den klassiske kommunismen for lengst har forsvunnet og at det nå er en svekket statsmakt i Kina. Dette er et svar på det innlegget (og på innlegget som stilte spørsmål til hvorfor kinesiske klubber kjøpte for så mye peng.) Diskusjonen begynner på slutten av denne siden.

Men samtidig så er det nettopp en sterk statsmakt som er deler av grunnen til det man ser. Det er jo President Xi Jinping og den kinesiske stat som har investert halvparten av de pengene som de kinesiske klubbene nå har. Egentlig står den kinesiske stat bak enda en enda større del av kaken ettersom TV-rettighetene til den kinesiske superligaen nylig ble solgt for $1,3 milliarder (over 5 år), og hvem er det som kjøper rettighetene for å vise ligaen innad i landet? Jo, CCTV - statskanalen.

Men du har rett i at det kinesiske kommunispartiet ikke oppfører seg som et kommunistisk parti, men heller som et kapitalistisk konglomerat som eier store deler av Kina, det være seg eiendommer/landområder eller de ledende firma.

Xi Jinping og Kommunistpartiet har et uttalt mål om å gjøre Kina til en fotballstormakt, både ligamessig og med et landslag som kan slåss om en VM-seier. Dette er slike ting som mange sier, men når det kommer fra lederen av det som kan regnes som verdens rikeste bedrift, som allerede har plassert mangfoldige milliarder bak ordene sine så kan jeg tro på det.

Her kommer jeg til det du nevner om begrensningene på utlendinger. Personlig ville nok jeg ha latt klubbene hatt flere utlendinger i perioden mens de skal bygge imaget sitt, men det handler om at Kina skal følge de samme restriksjonene som den asiatiske CL har. De vil vel argumentere for at det ville vært ubrukelig å hatt et førstelag bestående av 20 superstjerner fra andre land, og så når de skulle spille CL-fotball så måtte de bruke sine 4 beste pluss B-lagsspillere. Uansett så tror jeg det over tid ikke vil være noe stort problem. Du sier "fire stjerner og syv elendige kinamenn på laget", og hvis det hadde vært Island eller San Marino (eller til og med England) det hadde vært snakk om så hadde jeg vært enig, men omtrent halvparten av pengene som har blitt brukt på fotballen i Kina iløpet av de siste årene har gått til å bygge skoler med fokus på fotball.

Dette er ikke "fotballskoler" som man kjenner fra Norge, men en plan om å bygge 50 000 skoler iløpet av en 10-årsperiode, hvor en stor del av dagen blir brukt på sport og fotballbanen for aldersgrupper mellom 5 og 20 år. Dette er ett eksempel av skolene som har blitt bygget ferdig.  Ved Evergrande sin skole så er trenerne hovedsaklig hyret fra tidligere og nåværende trenere fra Real Madrid, Atlético Madrid, Barcelona og Valencia.

Man har altså et utmerket grunnlag å bygge på med gjennom et innbyggertall på 1,3 milliarder, og så gjør man slik at det er mye penger i å bli en stjerne, samt gir unger/ungdom muligheten til å bli gode gjennom å gjøre så mye som mulig for å hjelpe med utviklingen, og som en tilleggsmotivasjon så lager man en mengde "privat"skoler av høy kvalitet som barn fra lavinntektsfamilier kan komme inn på gjennom fotballstipend. Kina har kjørt lignende programmer i andre (mindre) idretter og totalt tatt over, noe som vises igjen i utviklingen av antall OL-medaljer de har tatt fra 1950 til idag for eksempel. Det er ingen grunn til at en gjeng kinesere med samme fokus, tilrettelegging og trening ikke skal kunne bli like god i fotball som en gjeng med argentinere, så man kommer nok ikke til å ende opp med syv elendige kinamenn om 20-30 år så lenge de folkene bak ligaen er seriøse. Og her snakker man om noen av de mest seriøse businessmennene i Kina pluss myndighetene, ikke arabiske sjeiker og prinser som leter etter et leketøy.

Pompel62
23.12.16 12:42

Takker for godt og utfyllende svar, Jolla. Det er ingen tvil om at kineserne går "all in" når de bestemmer seg for å bli best. Det blir spennende å se hvor mange av de beste spillerne som lar seg lokke av 4 mill i ukelønn kontra 1 - 1,5. Vi får håpe at det stort sett er de som ser på det som en fin måte å sikre fremtiden på slutten av karrieren. Messi og Ronaldo vil nok herje noen år til i Europa før de melker ut de siste millionene av karrieren med et par år i Kina.

peraleks
peraleksInnlegg: 2674
23.12.16 14:42
Pompel62: Messi og Ronaldo vil nok herje noen år til i Europa før de melker ut de siste millionene av karrieren med et par år i Kina.

Messi avslutter garantert tiden sin i enten Barcelona eller Argentina, CR mest sannsynlig i Real Madrid, dette er to av verdens best betalte fotballspillere og de vil nok fortsette å heve gigantlønninger så lenge de spiller i sine to respektive klubber i Spania. 

Pdd. tror jeg dette er mer aktuelt for C til muligens B-spillere alla Oscar og co. Spillere som ikke nødvendigvis får all verdens med spilletid i sine klubber, ikke er de høyeste på lønnsstigen og som har et stort nok navn til at klubbene deres kan le godt på vei til banken. £ 60 mill for Oscar er hinsides alt, ingen tvil om at Chelsea må ha sagt omgående ja i det øyeblikket den avtalen ble lagt frem.

Pompel62
23.12.16 14:54

Det tror jeg også.  Men ut i fra Jollas forklaring kan det jo hende at det er noen litt større fisker som blir fristet.  Om jeg ikke husker helt feil, var vel Oscar en av de første som ble kjøpt inn da Abramovich kjøpte Chelsea.  På litt sikt kan det være noen topp- trettispillere som kan la seg friste om agentene er sleipe og griske nok.

madi_balboa
madi_balboaInnlegg: 3804
23.12.16 15:02
Pompel62: Om jeg ikke husker helt feil, var vel Oscar en av de første som ble kjøpt inn da Abramovich kjøpte Chelsea.

Em, Russern kjøpte Chelsea i 2003. Oscar ble kjøpt i 2012

waingro
waingroInnlegg: 1074
23.12.16 15:03
madi_balboa: Em, Russern kjøpte Chelsea i 2003. Oscar ble kjøpt i 2012

Både han og Conte kom inn da Russeren tok over !

Samp
SampInnlegg: 5207
23.12.16 15:14

Fire millioner i ukelønn. Det er så absurd, perverst, latterlig og uforståelig som det går an.

Pompel62
23.12.16 15:19

Godt jeg tok et forbehold der. Sorry for den.

Ville ha frem et poeng om at også Chelsea startet med et par mindre kjente navn før de kom skikkelig igang. Kineserne kan godt komme til å kapre mer kjente navn etter hvert som de bygger en mer slagkraftig organisasjon. Da kan de bli en trussel mot interessen i Europa.

TheRedDevils
TheRedDevilsInnlegg: 18064
23.12.16 16:05

også Chelsea startet med et par mindre kjente navn før de kom skikkelig igang.

- er det veron, crespo og mutu du tenker på?

peraleks
23.12.16 16:06
Pompel62: Ville ha frem et poeng om at også Chelsea startet med et par mindre kjente navn før de kom skikkelig igang. Kineserne kan godt komme til å kapre mer kjente navn etter hvert som de bygger en mer slagkraftig organisasjon. Da kan de bli en trussel mot interessen i Europa.

Jeg tror ikke Ola fra Norge, Pablo fra Spania eller Fransesco fra Italia vokser opp med Shanghai Noon(rent eks.) som favorittlag akkurat. Til det har PL, La Liga, Bundesliga, Serie A osv. befestet en for sterk i posisjon til. 

Men jeg tror kinesiske klubblag over tid kan muligens havne på et nivå som tilsvarer muligens midtsjikten i PL, La Liga osv. og at man kan få internasjonale CL-turneringer. En annen ting som kan bli aktuelt er at Real Madrid, Barcelona, Manchester United, Bayern osv. henter kinesiske talenter og at det kinesiske landslaget på sikt kan bli svært gode.

Pompel62
23.12.16 16:24
TheRedDevils: er det veron, crespo og mutu du tenker på?

Nei.  Og her skal jeg være litt forsiktig med hukommelsen.  Helt i begynnelsen når Roman overtok, ble det handlet inn et par litt halvveis interessante spillere før de nevnte kom inn.

Poenget mitt er at kineserne kan være i den fasen nå, før de begynner å hente inn storfiskene. Da kan lønnsspiralen bli heftig.

Pompel62
23.12.16 16:26
peraleks: Jeg tror ikke Ola fra Norge, Pablo fra Spania eller Fransesco fra Italia vokser opp med Shanghai Noon(rent eks.) som favorittlag akkurat. Til det har PL, La Liga, Bundesliga, Serie A osv. befestet en for sterk i posisjon til.

Og det er nok ikke vi som er hovedmarkedet for kineserne heller. De har en del folk å ta av :-)

KongOjo
KongOjoInnlegg: 1287
23.12.16 17:21

Når ma henter Oscar for 600 mill og gjør Graziano Pelle til en av verdens bet lønnede spillere har du bevist for lengst at du gir blanke i hva spillere koster. Kan muligens være en fordel, men en spiller med ett snev av ambisjoner drar selvfølgelig ikke til Kina.

peraleks
23.12.16 17:24
Pompel62: Og det er nok ikke vi som er hovedmarkedet for kineserne heller. De har en del folk å ta av :-)

Vel, kinesisk fotball vil aldri bli spesielt interessant om det er kun det kinesiske markedet de vil forholde seg til. Klubber alla Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Bayern Munchen osv. er store nettopp fordi de tiltrekker seg tilhengere fra hele verdenen og ikke bare i Spania, England og Tyskland f.eks.

peraleks
23.12.16 17:31
KongOjo: Kan muligens være en fordel, men en spiller med ett snev av ambisjoner drar selvfølgelig ikke til Kina.

Det er en kjempefordel for Oscar og co. for ikke faen om de hadde fått slike lønninger av klubber som faktisk er klar over deres reelle verdi. 

Pompel62
23.12.16 23:07
KongOjo: Kan muligens være en fordel, men en spiller med ett snev av ambisjoner drar selvfølgelig ikke til Kina.

Og da er vi igjen inne på skepsisen min i åpningsinnlegget. Om de beste ikke lar seg lokke, vil det uansett koste mer enn det smaker, selv for kinesiske myndigheter.

Pompel62
04.01.17 19:33

Aubameyang? Da begynner vi å snakke om spiller som går inn i førsteelleveren til omtrent hvilket som helst lag i Europa. 

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 72653
04.01.17 20:50
peraleks: Jeg tror ikke Ola fra Norge, Pablo fra Spania eller Fransesco fra Italia vokser opp med Shanghai Noon(rent eks.) som favorittlag akkurat.

I fremtiden vil Ola, Pablo og Francesco neppe ha mulighet til å følge med på fotball da de legger kinesiske veier eller sulter ihjel i kinesiske konsentrasjonsleire.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 6398
05.01.17 17:11

Vurderes tak nå. Kan jo være greit å ta tak før det spinnere helt ut av kontroll.

jakral
jakralInnlegg: 20214
05.01.17 17:40

Gamle Tevez får over 6 millioner kroner i uka for å sparke ball. Blir nesten trist på hele Kinas vegner med denne pengebruken. I dette markedet må vel John Arne Riise fortsatt være et stort nok navn til å hanke inn 2 mill i uka.

Zigzag0040
Zigzag0040Innlegg: 534
05.01.17 17:49
-Jolla: Her kommer jeg til det du nevner om begrensningene på utlendinger. Personlig ville nok jeg ha latt klubbene hatt flere utlendinger i perioden mens de skal bygge imaget sitt, men det handler om at Kina skal følge de samme restriksjonene som den asiatiske CL har. De vil vel argumentere for at det ville vært ubrukelig å hatt et førstelag bestående av 20 superstjerner fra andre land, og så når de skulle spille CL-fotball så måtte de bruke sine 4 beste pluss B-lagsspillere.

Jeg synes at det er en tragikomedie at de vil bare bruke 3+1 judaser samtidig på banen. 3+1 i serien, 4+1 i CL. Snart er kjøpefesten over fordi de kommer ikke til og ha plass til flere judaser. Herlig!. Enda en ny og morsom regel: Om #1 og #2 på tabellen ender opp med like mange poeng, så vinner det laget som har flest kinesiske målscorere.

Pompel62
05.01.17 23:53

Hele greia virker jo ganske merkelig. De kan hente et begrenset antall spillere, og foreløpig er det bare spillere det går tretten på dusinet av (unnskyld Oscar og Teves). Foreløpig har jo dette vært det samme som kaste masse penger ut av vinduet.

Barbosa
BarbosaInnlegg: 1641
09.01.17 08:43

Lars Sætra er klar for to år hos den kinesiske klubben Baoding Rongda.

(Innlegget ble redigert 09.01.17 08:43)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 62235
09.01.17 08:56
peraleks: Vel, kinesisk fotball vil aldri bli spesielt interessant om det er kun det kinesiske markedet de vil forholde seg til. Klubber alla Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Bayern Munchen osv. er store nettopp fordi de tiltrekker seg tilhengere fra hele verdenen og ikke bare i Spania, England og Tyskland f.eks.

Nå har jo de fleste store europeiske klubbene flere hundre millioner fans i asiatiske land. Det er godt mulig at mange av disse heller vil velge å følge kinesiske klubber, siden det er lettere å se kveldskamper live i sin egen tidssone, for eksempel. Spesielt siden det er en stor kinesisk diaspora i land som Malaysia, Indonesia, Singapore og Vietnam.

Pompel62
09.01.17 20:51

"Lars Sætra er klar for to år hos den kinesiske klubben Baoding Rongda."

Ny spiller som ikke akkurat er med på å gi ligaen noen stor boost. Og det begynner å fylles opp med totalkvoten av utlendinger. 

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 6398
16.01.17 14:55

Nye regler fra mars, kun tre utlendinger per tropp. Plutselig ble det noen klubber med et spillere for mye. Hvordan løser de den floken?

9ppon
9pponInnlegg: 2563
16.01.17 15:26
Pompel62: Hele greia virker jo ganske merkelig.

Slik er det med kinesisk politikk. Slik jeg har skjønt det har president Xi Jinping gått ut og sagt at fotball er et nasjonalt satsningsområde. Dermed investerer de rikeste i Kina i fotballklubber for å blidgjøre sjefen og holde seg inne med kommunistpartiet og kanskje også få noen offentlige oppdrag.

Det ser for oss helt håpløst ut når kinesiske klubber overgår hverandre i å overbetale for spillere til en liga på nivå med norsk 1. divisjon, men for kinesiske industrimagnater er dette gode investieringer fordi de da holder seg på godfot med lederskapet i landet. På sikt er selvfølgelig målet med dette at kinesisk fotball skal dominere fotballens verden, og man skal ikke kimse av kineserne når de har satt seg noe fore.

Cobi
CobiInnlegg: 55684
16.01.17 15:33
LaGoeba: Nye regler fra mars, kun tre utlendinger per tropp

Potensielt enda større trussel mot «vår» fotball, det der. Jo færre plasser de har pr lag, jo viktigere vil det være å hente de aller beste, i stedet for de nest beste. Og la oss være helt ærlige; vi driter jo i om kineserne henter spillere fra Eliteserien eller tysk 2. Bundesliga, det er når toppspillerne stikker dit at vi bryr oss. Det er når Costa og Oscar havner der, når de blir en reell trussel mot det etablerte maktbildet i europeisk fotball, at vi bryr oss. Om innskrenkingen til tre pr lag gjør at de dropper de nest beste, men i stedet byr enda mer for Sanchez, Costa og James Rodriguez, blir de paradoksalt nok enda mer interessante som trussel for toppfotballen i Europa.

Pompel62
16.01.17 19:16

"Potensielt enda større trussel mot «vår» fotball, det der."

Samtidig har jo lagene nå i stor grad fylt opp kvoten med utlendinger, så de har ikke noe særlig spillerom de nærmeste par årene. Med all respekt for Oscar, så er det spillere som hadde blitt mer savnet enn ham. Var vel squad player når han reiste nå.

Costa er jo en annen sak om det skulle materialisere seg. Men vi får se hva det ender opp med. Jeg vil tro at de fleste kvalitetsspillere vil bli linket, men at det neppe er noen av de største stjernene som hopper på.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg