Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slik blir VM fra 2026

NYTT TEMA
MadBum
MadBumInnlegg: 5830
09.01.17 13:29

Dagbladet har en sak på hvordan "nye" VM blir.

Hovedpunktene er at halve verden skal med.

48 land, der Europa skal ha 2 ekstra, Asia og Afrika ganske mange flere enn nå. (Som om det hever kvaliteten)

Det blir antageligvis 16 grupper a 3 lag og muligens slutt på uavgjort. Gruppespillskampene skal avgjøres på straffer for å unngå at lag spiller på resultat.

Hva synes folket? 

Ganklabb
GanklabbInnlegg: 5809
09.01.17 14:35

16 stykk 3`er grupper??

Kent
KentInnlegg: 113052
09.01.17 14:37

FIFA og UEFA fortsetter å gjøre sitt for fucke opp arrangementene sine.

snowik
snowikInnlegg: 2710
09.01.17 14:45

Skjønte dette kom når Infantino ble president. Var en av hovedpunktene hans i valgkampen, bare for å samle stemmer. Åpenbart at de mindre nasjonene stemmer for å utvide VM, siden da øker sjansen for at de deltar. Ødelegger VM (og EM) opplegget totalt. I mine øyne var 16 og 32 lag omtrent perfekt. Skulle man ha gjort noe, hadde jeg heller gått ned til 8+16. Selvfølgelig mister FIFA enormt mye penger da, så det vil aldri være et alternativ.

Sleip kar denne Infantino, for jeg er sikker på at han gir blanke f i hva som skjer med VM egentlig.  

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49846
09.01.17 14:46

Dette må være en spøk. 

Man har verdens mest populære idrett, går så det griner, og så skal man endre radikalt på noe av det som funker best. Gir ingen mening. 

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5359
NiceViking
NiceVikingInnlegg: 1091
09.01.17 14:55

Idioti på høyt plan, men de er jo ute etter å ødelegge turneringer for at alle skal jo få delta. 

bobjim37
bobjim37Innlegg: 3422
09.01.17 15:21

Glimrende forslag!

Ingen tvil om at VM er I krise slik det er I dag. Folketomme tribuner, ingen som ser kampene på TV. Ingen skriverier I aviser, man husker jo knapt hvem som vant forrige VM.

Ja for et konsept som feiler så kraftig trengs det uten tvil en total overhøvling!

Men det går kanskje ikke langt nok? Hvorfor ha kvalifisering I det hele tatt? La alle delta. 20 grupper ala 10 lag sånn ca. Så går de 128 beste videre og vi begynner sluttspillet med 64 dels finaler. Det hadde vært noe det.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 33187
09.01.17 15:32

For en jævla skandale.

Disse utvidelsene er bare tull.

Så jo hva som skjedde nå i EM. Man fikk tidenes destruktive lag som vinner, et lag som attpåtil havnet på tredje plass i sin gruppe.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 33187
09.01.17 15:38

Sør-Amerika har 10 land som kjemper om fire direkte plasser, og en play-off plass.

Får man to direkte plasser til, så er det plutselig bare 2 av 10 land som risikerer å miste et VM-sluttspill.

Så mye for den eksklusiviteten liksom...

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4370
09.01.17 15:44

Å utvide er et ræva forslag i seg selv.

Men forslaget om at det er Afrika og Asia som skal få nesten alle plassene, og Europa bare få to er så ræva at rennesaften tyter ut. 

Skulle ønske det var noen som tok initiativ til å opprette alternative forbund, så kanskje vi kan begrave UEFA og FIFA for godt. 

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 64043
09.01.17 15:51

Grupper med tre lag er utrolig kjipt uansett. Straffekonk for å unngå at et lag med 3 poeng spiller en avtalt uavgjort mot et lag med 1 poeng er ikke noen god idé. Ser for meg at gruppespillskampene vil bli like kjedelige som en del av cupkampene er nå, siden svake lag vil spille veldig defensivt i håp om å vinne straffekonkurransen. 

Da er det bedre å ha 8 grupper med 6 lag enn 16 grupper med 3 lag, men det medfører jo mange flere kamper. Dog kan man da kutte ut et par cuprunder, og gå rett til kvartfinaler. Med 5 kamper bør det beste laget være i stand til å vinne sin gruppe.

Da får man 15 kamper pr. gruppe, dvs. 120 kamper i gruppespillet, samt 8 cupkamper til slutt. De fire lagene som kommer til finale/bronsefinale vil ha spilt 8 kamper til sammen. Da blir det selvfølgelig en hel haug kamper som vil være relativt uinteressante for andre enn de lagene som spiller, men det er jo uansett uunngåelig med 48 lag. 

To grupper spiller hver dag, altså 6 kamper. Disse kan da legges til det tidspunktet som er mest hensiktsmessig for publikum i de to landene som møtes.

Det største aberet er at det enorme antallet kamper gjør at det er enda færre land som vil være i stand til å arrangere et VM, men det store antallet deltagere vil jo gjøre det lettere for f.eks. de nordiske landene å arrangere VM sammen.

Prinsipielt synes jeg dog at 32 lag er omtrent perfekt. Jeg kunne dog tenkt meg en annen tiebreaker enn straffekonkurranse, slik at et lag som totalt hadde dominert en kamp som endte 0-0 hadde større sjanse til å gå videre. 

(Innlegget ble redigert 09.01.17 15:57)

jakral
jakralInnlegg: 20535
09.01.17 16:01
KingKongHalvor: Man har verdens mest populære idrett, går så det griner, og så skal man endre radikalt på noe av det som funker best. Gir ingen mening.

Aldri undervurder grådighet som motivasjon til forandring. Hele tiden dette jaget etter nye inntektsmuligheter satt opp mot idrettslig verdi. Dessverre taper det siste oftere og oftere. Det økonomiske aspektet må selvfølgelig være en faktor i alle satsinger, men det virker som at det overskygger alt nå i vår tid.

(Innlegget ble redigert 09.01.17 16:02)

Cobi
CobiInnlegg: 56750
09.01.17 16:16

"Jeg er heller ikke bekymret for kvaliteten på mesterskapet. Internasjonal fotball viser at det er få "lette" kamper lenger, sier fotballpresident Terje Svendsen, via kommunikasjonssjef Yngve Haavik, til Dagbladet"

- Ja, bortsett fra om man møter Norge, da.

snowik
snowikInnlegg: 2710
09.01.17 16:17
Artaxerxes: Prinsipielt synes jeg dog at 32 lag er omtrent perfekt.

Det er så perfekt som man for det. Bredden i internasjonal fotball er heller ikke så stor at 48 lag er positivt. Dessuten vil nivået i VM synke enormt, og sjarmen med å delta vil være omtrent borte. 16 lag i EM er også perfekt. 

Etter å ha sett litt på mulighetene, er faktisk det å gå ned til 16 lag i VM enklere enn å gå opp til f.eks 48 (no shit...). Dessverre vil jo et VM med 16 lag eventuelt medføre at land som Portugal, Nederland, Polen og Sveits vil bli borte, men det er faktisk i realiteten de eneste store nasjonene som vil være borte. Vi kan sitte igjen med kvalifiserte nasjoner som dette:

Tyskland, Frankrike, Belgia, Spania, Italia, England, Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Uruguay, Elfenbenskysten, Ghana, Mexico, Iran, Japan

Og ærlig talt så foretrekker jeg flere oppgjør mellom de store landslagene enn kamper mellom Kuwait-Paraguay.

(Innlegget ble redigert 09.01.17 16:21)

Cobi
CobiInnlegg: 56750
09.01.17 16:19
jakral: Aldri undervurder grådighet som motivasjon til forandring. Hele tiden dette jaget etter nye inntektsmuligheter satt opp mot idrettslig verdi. Dessverre taper det siste oftere og oftere. Det økonomiske aspektet må selvfølgelig være en faktor i alle satsinger, men det virker som at det overskygger alt nå i vår tid.

Blatter kjøpte stemmene sine fra Afrika og Asia. Pga korrupsjonsfokuset som nå preger FIFA, må Infanito kjøpe de samme stemmene gjennom tildeling av VM-plasser.

En vel så viktig forklaring som økonomi, er jeg redd.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4370
09.01.17 20:34

Dette hadde aldri skjedd om Tokyo Sexwhale hadde blitt valgt.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 9075
09.01.17 21:25
Cobi: "Jeg er heller ikke bekymret for kvaliteten på mesterskapet. Internasjonal fotball viser at det er få "lette" kamper lenger, sier fotballpresident Terje Svendsen, via kommunikasjonssjef Yngve Haavik, til Dagbladet"   - Ja, bortsett fra om man møter Norge, da.

Tenkte på det samme da jeg leste artikkelen før i dag. Tyskerne kan vel ikke være særlig fornøyde med dette, de som allerede er lei kamper mot lag som San Marino osv? 

Og hvordan vil dette utvikle seg egentlig i praksis? Hvor lenge vil mesterskapet vare? Vil klubbene få tilbake spillere som har spilt fotball fra august til sent juli? Hvem skal arrangere mesterskapet? Blir det flytende over flere land? Kontinenter? Er vel særdeles få land som kan stille som vertskap til 48 lag, støtteapparat, supportere etc etc? I så fall blir det vel dyrt å være supporter hvis man vil få med seg mer enn en eller to kamper. 

Personlig syntes jeg at VM i 2014 var langt nok. Hyggelig med mye fotball på TVen på sommeren, men da vil jeg helst se bra fotball.

milfern
milfernInnlegg: 65609
09.01.17 22:29
MadBum: Det blir antageligvis 16 grupper a 3 lag og muligens slutt på uavgjort.

For å appellere til amerikanarane reknar eg med?

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26358
09.01.17 22:41

Fantastisk. 

For min del har VM (og EM) allerede mistet sin appell. Gjennom disse påfunnene sørger FIFA (slik UEFA også har gjort) for å undergrave sine egne turneringer ytterligere. At man ikke kan vende tilbake til VMs format med maks 24 lag, men i stedet går for en dobling, er hinsides alt. Men det blir neppe færre kanapeer på kongressdeltakernes koltbord heretter. Og skredderne som må sy ut pampenes dresser går gode tider i møte. Så noe godt vil nok komme ut av dette også. Framtidens fotball er uansett ikke ment for slike som meg, så jeg har mine tvil om at min spake røst vil høres ned til Genève, Nyon eller hvor det nå er snittene danderes mest elegant. 

De overlegent beste turneringene er jo allerede spilt. 

jakral
jakralInnlegg: 20535
09.01.17 23:30
mikemodano: De overlegent beste turneringene er jo allerede spilt.

VM 90, selvfølgelig. Nedoverbakke etterpå.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 7712
09.01.17 23:39

Jeg håper noen klarer å si imot dette og at man får flere som setter ned foten og sier at nok er nok. Dessverre tror jeg FIFA-toppene får dure frem med slike idiotiske forslag. Det er ingen som er mektig nok til å stoppe dem. 

sambasamba
sambasambaInnlegg: 14429
09.01.17 23:43

Fotball for nasjonale landslag taper vel uansett terreng til liga og internasjonale klubboppgjør 

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26358
10.01.17 00:28
jakral: VM 90, selvfølgelig. Nedoverbakke etterpå

Det er umulig å argumentere imot en slik påstand. Selv kvaliken var bedre før. 

Flammen2
Flammen2Innlegg: 3531
10.01.17 01:19

Gleder meg til Malawi-Singapore i utslagsrunden av 2026 VM.

Er vel et tonn av penger å tjene for FIFA om et par av de folkerike asiatiske nasjonene deltar. Og da blir det utvidelse.

Kan ikke se for meg annet enn at vi får en haug av uengasjerende kamper, dårlig kvalitet, stornasjoner på halvt gir gjennom halve turneringa (og ikke minst kvalifiseringa).

For meg forsvinner sjarmen.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 24589
10.01.17 08:36
MadBum: Det blir antageligvis 16 grupper a 3 lag og muligens slutt på uavgjort. Gruppespillskampene skal avgjøres på straffer for å unngå at lag spiller på resultat.   Hva synes folket?

Hva tror du? 

Spyr langsomt

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32101
10.01.17 08:47
MadBum: 48 land, der Europa skal ha 2 ekstra, Asia og Afrika ganske mange flere enn nå. (Som om det hever kvaliteten) Det blir antageligvis 16 grupper a 3 lag og muligens slutt på uavgjort. Gruppespillskampene skal avgjøres på straffer for å unngå at lag spiller på resultat. Hva synes folket?

Hø, lag nr 6, 7 og 8 fra Asia kommer iallfall til å bli slaktoffer. Saudi-Arabia, Uzbekistan, UAE, Qatar, etc. Direkte latterlig. EM burde forblitt på 16 lag og VM burde i enda større grad forbli på 32 lag!

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32101
10.01.17 08:55
Flammen2: Er vel et tonn av penger å tjene for FIFA om et par av de folkerike asiatiske nasjonene deltar. Og da blir det utvidelse.

De som ligger rett bak de 3-4 beste asiatiske landene på FIFA-rankingen er jo stort sett de søkkrike oljelandene på Arabia-halvøya. Ikke overraskende at FIFA gjør grep som kan sende disse til VM!

(Innlegget ble redigert 10.01.17 08:56)

bernt007
bernt007Innlegg: 21611
10.01.17 10:49

Ja, da var det vedtatt. 16 (!) grupper med tre lag. Ikke overraskende går FIFA for et skikkelig inntektshopp.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 10:50)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 64043
10.01.17 11:00
mikemodano: At man ikke kan vende tilbake til VMs format med maks 24 lag, men i stedet går for en dobling, er hinsides alt.

32 lag fungerer bedre enn 24, og 16 lag blir litt for lite for et skikkelig VM, så 32 er nok det beste. Før eller senere kommer kvaliteten på asiatiske og afrikanske lag til å stige også.

Å øke til 48 er latterlig. Grupper med 3 lag er bare kleint, og det er det også når de fire beste treerne skal gå videre fra 6 grupper med 4 lag. Derfor kunne man jo øke helt opp til 64 lag, men det er vanskelig å organisere uten å starte med en cuprunde, og da blir det jo 32 lag som må reise hjem etter å ha spilt bare en kamp...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg