Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske fotballeksperters kredibilitet

NYTT TEMA
Marchionni
MarchionniInnlegg: 6655
12.03.17 14:13

Et stadig tilbakevendende tema. En yrkesgruppe der arbeidsoppgavene består av å sitte i et tv-studio og fjase med gamle venner. De fleste har fått jobben i kraft av å ha vært fotballspiller tidligere, men det er vel tvilsomt at disse menneskene bruker særlig mye mer tid på fotball enn helt vanlige fans. I utgangspunktet har ikke denne yrkesgruppen mer kredibilitet enn en rosabloggere i mine øyne. Men nok om det.

Sjekket twitterkontoen til Morten Langli i dag, hvor han etter Milan - Juventus skriver ting som:

"Korrupsjon? Kjenner jeg blir forbanna."

og

"Dummeste jeg har sett. Orker ikke se på sånt. Italiensk ball er ferdig."

Dette altså etter en tvilsom straffeavgjørelse. Slike uttalelser er ikke bare kunnskapsløse og trangsynte, men også direkte ødeleggende for fotballen. Bør vi ikke forvente litt mer nyanserte meninger av en som faktisk lever av å være fotballekspert? Eller har det virkelig gått så langt at dette er et akseptabelt nivå for en som tjener en god årslønn på å snakke om fotball?

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2313
12.03.17 14:35

Akkurat i dette tilfelle har de jo helt rett.

Marchionni
12.03.17 14:47
SlimWhitman: Akkurat i dette tilfelle har de jo helt rett.

I at det er korrupsjon?

jakral
jakralInnlegg: 20450
12.03.17 14:52
Marchionni: En yrkesgruppe der arbeidsoppgavene består av å sitte i et tv-studio og fjase med gamle venner.

Utmattende sendeflatefyll. Kan ikke huske sist jeg så en studiosending i forbindelse med en fotballkamp. Jeg foretrekker heller de fem-seks reklamepausene man presser inn før avspark.

Marchionni
12.03.17 15:03
jakral: Utmattende sendeflatefyll. Kan ikke huske sist jeg så en studiosending i forbindelse med en fotballkamp. Jeg foretrekker heller de fem-seks reklamepausene man presser inn før avspark.

Noe som er veldig synd. Jeg mener diskusjon før og etter kamper er en viktig del av fotballen, men med dagens nivå på diskusjonene er det egentlig mest skadelig.

SlimWhitman
12.03.17 15:10
Marchionni: I at det er korrupsjon?

Ja. 

Marchionni
12.03.17 15:39

Hvorfor synes du dette virker som korrupsjon?

dragons100
dragons100Innlegg: 27283
12.03.17 16:08

I dette konkrete tilfelle er jeg helt enig med trådstarter. Det er en ærlig feilaktig avgjørelse i en situasjon som skjer raskt.  

Jeg er 100 % enig i at det ikke er straffe, men:

- Ball ser ut som den treffer arm.
- Hånd er litt ut fra kroppen.

Dette gjør nok at dommerne mener at det er straffbar hands. 

Dog, avstand, ball søker arm, ingen spesielt unaturlig posisjon for hånd basert på hvordan bevegelsen til spilleren var. Dette gjør at det ikke burde vært  straffe etter min mening. 

Men vi har da sett mange verre avgjørelser. 

Denne blir bare svært kampavgjørende. 

Dårlig dømt, ferdig snakket. Trenger ikke rope noe mer om dette. 

SlimWhitman
12.03.17 16:39
Marchionni: Hvorfor synes du dette virker som korrupsjon?

Det begynner vel å bli litt vel mange "enkelthendelser" nå som går i favør Juventus til at det kan være en tilfeldighet.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 75809
12.03.17 17:37
SlimWhitman: Det begynner vel å bli litt vel mange "enkelthendelser" nå som går i favør Juventus til at det kan være en tilfeldighet.

Denne gangen var det en straffe, noe Juventus ikke har hatt så veldig mye av denne sesongen. Men legg merke til dommeravgjørelser ellers i kamper og ikke minst, legg merke til hvor mange meningsløse kort som gis ut til spillere som ligger an til suspensjon og som møter Juventus runden etter.

GiPazzini_85
12.03.17 17:42
jakral: Utmattende sendeflatefyll. Kan ikke huske sist jeg så en studiosending i forbindelse med en fotballkamp. Jeg foretrekker heller de fem-seks reklamepausene man presser inn før avspark.

Og seertallene går jevnt nedover hos de store aktørene, både når det gjelder fotball og amerikanske idretter. Sky har vel hatt en vanvittig nedgang i Storbritannia de siste årene og i USA sliter mellom annet ESPN noe voldsomt.

Samtidig blir da også disse kanalene skviset av en sammensatt seergruppe, men mange gidder nok ikke se på rett og slett fordi de kan finne bedre dybdeanalyse andre steder.

HJuve
HJuveInnlegg: 320
12.03.17 19:12
GiPazzini_85: Men legg merke til dommeravgjørelser ellers i kamper

Du mener Bacca sin hårfine offside?

Eller refererer du til Pjanic sitt feilaktig annullerte frisparkmål borte mot Milan i høst på stillingen 0-0, som Juventus senere tapte 1-0?

Folk må seriøst begynte å ikke være så sinsnykt trangsynte. Dårlige avgjørelser fra dommer går begge veier. Roma f.eks. på sin side, har fått endel billige straffespark denne sesongen - men dette hører vi ikke noe pip om.

Og hvis dommeren var så korrupt, er det litt merkelig at Dybala ikke fikk straffespark i slutten av første omgang når Zapata felte han, på stillingen 1-1? Eller var det så bra kalkulert fra dommer, Juventus (og Milan?) at Juventus skulle få denne sjansen helt på tampen av kampen, for å avgjøre det i sin favør?

Spar meg.

GiPazzini_85
12.03.17 19:26
HJuve: Du mener Bacca sin hårfine offside? Eller refererer du til Pjanic sitt feilaktig annullerte frisparkmål borte mot Milan i høst på stillingen 0-0, som Juventus senere tapte 1-0? Folk må seriøst begynte å ikke være så sinsnykt trangsynte. Dårlige avgjørelser fra dommer går begge veier. Roma f.eks. på sin side, har fått endel billige straffespark denne sesongen - men dette hører vi ikke noe pip om. Og hvis dommeren var så korrupt, er det litt merkelig at Dybala ikke fikk straffespark i slutten av første omgang når Zapata felte han, på stillingen 1-1? Eller var det så bra kalkulert fra dommer, Juventus (og Milan?) at Juventus skulle få denne sjansen helt på tampen av kampen, for å avgjøre det i sin favør? Spar meg.

Du ser ikke helheten her. Du henger deg opp i de mest opplagte situasjonene her og få det til å fremstå som at det er den eneste måten å dra fordel av gjennom korrupte dommere. Både dommerstanden og Juventus er for lure til å jukse på det punktet. Det er tross alt bare 10 år siden Calciopoli.

Marchionni
12.03.17 19:53
GiPazzini_85: Du ser ikke helheten her. Du henger deg opp i de mest opplagte situasjonene her og få det til å fremstå som at det er den eneste måten å dra fordel av gjennom korrupte dommere. Både dommerstanden og Juventus er for lure til å jukse på det punktet. Det er tross alt bare 10 år siden Calciopoli.

Man ser det man vil se. Du hater Juventus, noe de fleste heldigvis har fått med seg.

At Juventus skal rulle opp et komplekst korrupsjonssystem bare få år etter at de ble ble dømt for det og degradert til Serie B er mildt sagt en konspiratorisk påstand. Spesielt med tanke på at de har helt nytt styre, ny stadion og er ligaens klart sterkeste klubb både sportslig og økonomisk. Man må være på grensen til gal for å tro at noen ønsker å risikere alt dette for noen skarve suspensjoner hos motstanderlagene når man allerede er Italias suverent beste klubb.

Å spre slike påstander på så tynt grunnlag er bare ødeleggende for ligaen og sporten. 

GiPazzini_85
12.03.17 19:57
Marchionni: Man ser det man vil se. Du hater Juventus, noe de fleste heldigvis har fått med seg. At Juventus skal rulle opp et komplekst korrupsjonssystem bare få år etter at de ble ble dømt for det og degradert til Serie B er mildt sagt en konspiratorisk påstand. Spesielt med tanke på at de har helt nytt styre, ny stadion og er ligaens klart sterkeste klubb både sportslig og økonomisk. Man må være på grensen til gal for å tro at noen ønsker å risikere alt dette for noen skarve suspensjoner hos motstanderlagene når man allerede er Italias suverent beste klubb. Å spre slike påstander på så tynt grunnlag er bare ødeleggende for ligaen og sporten.

Du prøver å fremstille det her som at Juventus bare har bedrevet juks inn mot calciopoli for 10 år siden.

beardman
beardmanInnlegg: 1506
12.03.17 20:02
Marchionni: Man må være på grensen til gal for å tro at noen ønsker å risikere alt dette for noen skarve suspensjoner hos motstanderlagene når man allerede er Italias suverent beste klubb.

Enig i dette. Juve vinner da serien greit som regel, tviler på at de risikerer å bli tatt for juks igjen, spesielt i Italia, da de ikke trenger suspensjoner hos andre lag for å vinne.

amukon
amukonInnlegg: 2003
12.03.17 20:12

Synes det er ganske absurd å sitte i en sofa i Norge og mene noe som helst om et lag bedriver korrupsjon rettet mot dommerne. Dette har ingen på dette forumet grunnlag til å mene noe om. Eneste måten å vite slikt er å være på innsiden av de aktuelle klubbene. Det er det ingen her inne som er. Stoler såpass på etteretningen rundt om at jeg velger å stole på at slikt ikke eksisterer inntil det motsatte er bevist. Ødelegger bare fotballopplevelsen om man sitter med en konstant tanke om at det bedrives juks.

Tilbake til trådens opprinnelige tema. Søk opp "Eurotalk" på YT. Meget bra svensk ukesmagasin som diskuterer aktuelle hendelser, lag og andre ting rundt om i de 5 beste ligaene. Bedre enn det aller meste som produseres på norsk jord i denne kategorien

(Innlegget ble redigert 12.03.17 20:14)

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2225
14.03.17 21:00
Marchionni: Sjekket twitterkontoen til Morten Langli

Det var vel ikke verre enn at Langli hadde penger på U og ble forbanna. Kan ikke se at det ødelegger annet enn hans egen troverdighet.

Ellers er det en kjent sak at det største klubbene alltid får fordeler. Uansett om de heter Juve, Bayern, Madrid eller Rosenborg.

VGoth
VGothInnlegg: 12698
14.03.17 21:50
SlimWhitman: Det begynner vel å bli litt vel mange "enkelthendelser" nå som går i favør Juventus til at det kan være en tilfeldighet.

Langt flere hos f.eks. Barcelona dog. Man bør kanskje ta tak i de åpenbare verstingene først. Der kan vi faktisk nevne ordet korrupsjon, fordi det har vært så jævlig ille over lang tid.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 21:51)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg