Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotball EM 2020 og UEFA Nation League

NYTT TEMA
Bacary
BacaryInnlegg: 16164
26.03.17 18:03

Neste fotball EM som arrangeres i år 2020 har hele 13 vertsland der ingen er forhåndskvalifisert pga 60 års jubileumet til turneringa. 20 lag går til EM via en standard kvalifisering, mens de fire siste går inn via en nasjonsliga. Jeg forstår det slik at nasjonsligaen er treningskamper som istedet blir kamper som betyr mer. Det skal deles opp i divisjoner der man rykker opp og ned, hvor fire vinnerne av hver gruppe innenfor hver av de fire divisjonene kommer seg til en playoff hvor man derfra igjen skal kjempe om fire EM-billetter.

Dette høres ganske urettferdig ut etter min mening. At lag fra lavere divisjoner skal favoriseres fremfor lag fra høyere divisjoner. 

ulfarne
ulfarneInnlegg: 26660
26.03.17 18:22
Bacary: Dette høres ganske urettferdig ut etter min mening. At lag fra lavere divisjoner skal favoriseres fremfor lag fra høyere divisjoner.

Ikke akkurat breaking news, dette. Husker jeg reagerte på det samme da dette ble offentliggjort. Men når så mange lag skal være med, så kvalifiserer uansett toppnasjonene seg. Så er det ett fett for meg om Finland tar en EM-plass som kanskje Albania skulle hatt.

Seb_Giovinco
Seb_GiovincoInnlegg: 7774
28.03.17 19:13
Bacary: Dette høres ganske urettferdig ut etter min mening. At lag fra lavere divisjoner skal favoriseres fremfor lag fra høyere divisjoner.

Her har du misforstått tror jeg.

Det deles inn i fire ligaer (A, B, C og D).

Hver liga har fire grupper, med tre lag. I den øverste ligaen (A), deltar altså tolv nasjoner delt på fire grupper. Det er de fire vinnerne av disse fire gruppene som får EM-plass. Vinnerne av de andre ligaene (B,C,D) rykker bare opp. De fire vinnerne av divisjon B, går opp til divisjon A, osv. Så rykker de fire nedersta fra divisjon A ned.

Siden divisjon A er den høyeste, går de fire gruppevinnerne inn i et sluttspill mot hverandre, der vi får semifinaler og til slutt en finale. De fire som deltar i semifinalene er altså sikret en EM-billett.

Det er også verdt å nevne at de fire som får EM-plass via Nations League ikke kan trekkes sammen i EM-kvalifiseringen og er garantert plass i grupper med kun fem lag.

Seb_Giovinco
28.03.17 19:15
Bacary: Det skal deles opp i divisjoner der man rykker opp og ned, hvor fire vinnerne av hver gruppe innenfor hver av de fire divisjonene kommer seg til en playoff hvor man derfra igjen skal kjempe om fire EM-billetter.

Dette stemmer med andre ord ikke. Vinner man gruppen sin i divisjon B,C eller D, rykker man kun opp til divisjonen over.

Bacary
28.03.17 19:33
Seb_Giovinco: Det er også verdt å nevne at de fire som får EM-plass via Nations League ikke kan trekkes sammen i EM-kvalifiseringen og er garantert plass i grupper med kun fem lag.

Slik jeg forstod det skulle EM-kvalifiseringen foregå parallelt med UEFA Nations League. Hvordan kan man da vite hvilke lag som får EM-plass og derfor ikke kan møtes i EM-kvalifiseringen? 

Håper du har rett angående det andre. Utrolig kronglete forklart var det uansett, og meningsløst at de fire EM-klare nasjonene skal møtes i en treningskampturnering. Blir dette en slags miniturnerning som nesten kan sammenlignes med Confederations Cup dette da? 

Seb_Giovinco
28.03.17 19:41
Bacary: Slik jeg forstod det skulle EM-kvalifiseringen foregå parallelt med UEFA Nations League. Hvordan kan man da vite hvilke lag som får EM-plass og derfor ikke kan møtes i EM-kvalifiseringen? Håper du har rett angående det andre. Utrolig kronglete forklart var det uansett, og meningsløst at de fire EM-klare nasjonene skal møtes i en treningskampturnering. Blir dette en slags miniturnerning som nesten kan sammenlignes med Confederations Cup dette da?

Du har rett, de foregår samtidig. Misforstod hele opplegget. Tror jeg bare venter til det begynner før jeg gidder å sette meg 100% inn i det.

Angående UEFA Nations League, så stemmer det som du sier, det er "treningskamper" som skal få litt mer betydning. Nations League skjer ikke bare i 2019, men det kommer til å bli en fast "turnering" fremover hvert andre år. Grunnen for at de fire EM-klare nasjonene møtes videre, er fordi man hver gang skal få en vinner av UEFA Nations League. Hva man skal kalle det er jeg usikker på. Jeg ville heller kalt det en lillebror av EM kanskje? Bare i ligaformat.

Bacary
28.03.17 19:56
Seb_Giovinco: Misforstod hele opplegget. Tror jeg bare venter til det begynner før jeg gidder å sette meg 100% inn i det.

Her prøver UEFA å forklare det

Men ser man på de to ulike illustrasjonene som skal forklare det, så er det ikke lett å bli klok.

På den første sier dem at fire gruppevinnere innenfor liga A går til sluttspillet, men sier ingenting om at disse går direkte til EM. Dette skal altså skje i juni 2019 dette sluttspillet.

På den andre står det at fire lag fra både liga A,B,C og D går til en playoff som skal foregå i Mars 2020. Hele 16 lag. Og denne playoffen bestemmer hvilke fire lag som går til EM. 

Før det skal altså det foregå opprykk og nedrykk etter gruppespillet som skjer høsten 2018. 

Det er vel ikke mulig å lage et mer forvirrende oppsett enn dette. 

Bacary
28.03.17 20:11
ulfarne: Ikke akkurat breaking news, dette. Husker jeg reagerte på det samme da dette ble offentliggjort. Men når så mange lag skal være med, så kvalifiserer uansett toppnasjonene seg. Så er det ett fett for meg om Finland tar en EM-plass som kanskje Albania skulle hatt.

Vår teori er nok den riktige. Når man tenker over det så kan det sammenlignes litt med Lucky Loser opplegget i Hoppuka. Siden plassen til et allerede EM-klart lag går til neste på lista vil sannsynligvis alle lagene i liga A komme seg til enten EM eller playoff uansett. Og med hele 16 playoffplasser skal det kanskje litt til før et lag som hadde fortjent å være der eller hadde vært gode nok for å nå EM ville blitt holdt utenfor på urettferdig vis. Men i teorien er det et rart opplegg der man kan oppleve å få det en smule urettferdig. 

Seb_Giovinco
28.03.17 20:38

Meget mulig jeg misforstår kraftig altså. Om det du sier Bacary er jeg helt enig i at det er utrolig merkelig.

Bacary
28.03.17 21:14
Seb_Giovinco: Meget mulig jeg misforstår kraftig altså. Om det du sier Bacary er jeg helt enig i at det er utrolig merkelig.

Ja, slik jeg regner det ut er det minst seks lag som kan ryke ut av muligheten til å sikre seg en playoffplass hvis det jeg har tolket det som er riktig. Det er faktisk blodig urettferdig selvom hele 24 lag skal til EM i år. Bredden i fotballeuropa blir større og større og vi ser at lag som Ungarn bet godt fra seg i EM selvom de nådde EM med et nødskrik. Dette kan gå utover land som Norge og Nederland som kan gå glipp av en fair mulighet til å spille seg til en EM plass mot middelmådig motstand som også er på vippen. 

Seb_Giovinco
29.03.17 11:22
Bacary: Ja, slik jeg regner det ut er det minst seks lag som kan ryke ut av muligheten til å sikre seg en playoffplass hvis det jeg har tolket det som er riktig.

Hvordan da? Skjønte ikke denne.

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5357
30.03.17 20:28
Seb_Giovinco: Hver liga har fire grupper, med tre lag. I den øverste ligaen (A), deltar altså tolv nasjoner delt på fire grupper. Det er de fire vinnerne av disse fire gruppene som får EM-plass. Vinnerne av de andre ligaene (B,C,D) rykker bare opp. De fire vinnerne av divisjon B, går opp til divisjon A, osv. Så rykker de fire nedersta fra divisjon A ned.

Uff. Frykter at UEFAs grådighet er i ferd med å gjøre EM til en jallaturnering. En rekke uinteressante kamper uten betydning, både i turneringen og i kvalikken, i tillegg til et urettferdig og rotete kvalifiseringssystem. 

FabrizioMiccoli
FabrizioMiccoliInnlegg: 10955
30.03.17 21:29

Og VM skal de også utvide. Landslagsfotball har nok sett sine beste dager, og det gjør meg oppriktig trist:-(

Bacary
14.11.17 20:12

Trekningen til kvalifiseringen skal foregå den 2.desember i Dublin.

20 lag går til EM via en standard kvalifisering. 

4 lag går til EM via en playoff utifra UEFA Nations League som erstatter de fleste treningskampene.  

Bacary
14.11.17 20:38
Bacary: Trekningen til kvalifiseringen skal foregå den 2.desember i Dublin. 20 lag går til EM via en standard kvalifisering.  4 lag går til EM via en playoff utifra UEFA Nations League som erstatter de fleste treningskampene.

Rettelse: UEFA Nations League skal trekkes denne datoen, og hvordan det går her vil avgjøre seedingen til den klassiske kvalifiseringen som vil starte mars 2019. 

Bacary
14.11.17 21:45
Bacary: Rettelse: UEFA Nations League skal trekkes denne datoen, og hvordan det går her vil avgjøre seedingen til den klassiske kvalifiseringen som vil starte mars 2019.

Må rette meg selv igjen. UEFA Nations League trekkes ikke før på nyåret. 

Det håpløse nye tullesystemet UEFA gjør at Lagerback i praksis ikke spiller sin første tellende kamp før mars 2019, altså over to år etter han overtok. 

UEFA Nations League erstatter i stor grad treningskampene, men de gjør bare at man utsetter den klassiske kvalikken fra høst 2018 til vår 2019. Her spiller man bare om seeding til denne kvalikken , noe man i stor grad også gjør i dagens treningskampsystem. Alle lagene som deltar i UEFA Nations League og som ikke kvalifiserer seg for EM via klassisk kvalikk vil kunne delta i en playoff der et lag fra hvert av nivåene i UEFA Nations League går til EM. 

Vi vet allerede nå at en av Aserbadsjan, Makedonia, Hviterussland, Georgia, Armenia, Latvia, Færøyene, Luxemburg, Kazakhstan, Moldova, Liechtenstein, Malta, Andorra, Kosovo, San Marino eller Gibraltar kommer til EM pga UEFAs nye tøysete veldedighetssystem. 

ulfarne
ulfarneInnlegg: 26660
15.11.17 00:11
Bacary: Det håpløse nye tullesystemet UEFA gjør at Lagerback i praksis ikke spiller sin første tellende kamp før mars 2019, altså over to år etter han overtok.

Vil nå påstå at Nations League-kampene som begynner i september 2018 er ganske viktige.

Nå har du surret mye med trekkedatoene, så her kommer fasiten:
Nations League trekkes 24. januar 2018.
EM-kvalifiseringen trekkes 2. desember 2018.

Bacary
15.11.17 08:21
ulfarne: Vil nå påstå at Nations League-kampene som begynner i september 2018 er ganske viktige. Nå har du surret mye med trekkedatoene, så her kommer fasiten:
Nations League trekkes 24. januar 2018.
EM-kvalifiseringen trekkes 2. desember 2018.

Ja, de er viktige i den forstand at man blir seedet til den klassiske kvalikken utifra det, men også at de fire beste i hver liga går til playoff der en fra hver liga går til EM. 

Jeg skrev i rettelsen at Nations League trekkes på nyåret. 

9ppon
9pponInnlegg: 2690
15.11.17 10:59

Ok, så man spiller Nations League på høsten 2018, men sluttspillet er i mars 2020, så altså etter EM-kvaliken er ferdig og man har fått 20 kvalifiserte lag.

Vinnerne av sluttspillet i de fire divisjonene får EM-plass, så står det at hvis et lag alt er kvalifisert så går plassen i sluttspillet til neste lag som ikke alt er kvalifisert. I divisjon A er det jo antagelig mer enn åtte lag som alt er kvalifisert, så da går plassen til best rangerte ikke-kvalifiserte lag i divisjon B. Dette sluttspillet er altså ikke for å kåre beste lag i Nations League, men bare en måte å dele ut de siste fire plassene i EM.

Tror det skal bli riktig. Noe rot er det i alle fall.

9ppon
9pponInnlegg: 2690
15.11.17 11:21

I tillegg har man i Juni 2019 et sluttspill for de fire beste lagene i divisjon A for å kåre vinneren av Nations League. Dette har ikke noe med EM å gjøre.

Bacary
15.11.17 17:36
9ppon: Ok, så man spiller Nations League på høsten 2018, men sluttspillet er i mars 2020, så altså etter EM-kvaliken er ferdig og man har fått 20 kvalifiserte lag. Vinnerne av sluttspillet i de fire divisjonene får EM-plass, så står det at hvis et lag alt er kvalifisert så går plassen i sluttspillet til neste lag som ikke alt er kvalifisert. I divisjon A er det jo antagelig mer enn åtte lag som alt er kvalifisert, så da går plassen til best rangerte ikke-kvalifiserte lag i divisjon B. Dette sluttspillet er altså ikke for å kåre beste lag i Nations League, men bare en måte å dele ut de siste fire plassene i EM. Tror det skal bli riktig. Noe rot er det i alle fall.

Mye rot, men det er ikke så rart. Det nye systemet er innviklet og ulogisk. 

Nations League starter høsten 2018. Klassisk kvalikk starter mars 2019. 20 lag går til EM via klassisk kvalikk. De resterende fire plassene fordeles utfra hvordan det gikk i Nations League. Det er fire ligaer fra A til D basert der de beste lagene spiller i A osv. En nasjon fra hver av de fire ligaene får en EM-plass, der de fire beste fra hver liga møtes i en avgjørende playoff. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg