Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Irland-Danmark 14.11

NYTT TEMA
ohlalaSpurs
ohlalaSpursInnlegg: 3076
14.11.17 21:36
abjoern100: Har ikke han hatt viker siden han var 18? Trodde han bare hadde naturlig høye viker. Synd det da, men en kan ikke vinne på alt her i livet.

Gikk vel rykter for en tid tilbake at han hadde vært under kniven da manken hans så betydelig fyldigere ut på noen bilder som ble publisert.

Men hadde jeg vært en såpass god spiller som han, så er det mulig at jeg kunne ha tilgitt litt håravfall/viker på meg selv.

Fritz_
Fritz_Innlegg: 11288
14.11.17 21:36
DavidSkruiz: Betydelig kvalitetsforskjell på spillermaterialet ja.

Jeg trodde faktisk at det var jevnere enn på lenge spiller for spiller. Jeg tok feil. 

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 8251
14.11.17 21:37

Vet ikke med Sverige, men Danmark er i hvert fall en god del hoder bedre enn oss ja. Spillere på ett helt annet nivå også.

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1561
14.11.17 21:37
Fritz_: Jeg føler begge disse lagene har evner vi dessverre ikke er i besittelse av. Spesielt Danmark er flinke på eget spill, med et pasningsspill som faktisk fører til noe. Dessuten har de spillere som ikke ser ut som en grå masse. Norge har dessverre for mange medium minus spillere som ikke evner å skape noe på dette nivået.

Ja dette stemmer. Det handler ikke bare om to eller tre spillere, men det handler om at de danske spillerne jevnt over har en mye bedre teknisk og taktisk skolering i bunn. De av oss som følger RBK ser jo det at regelen for danske spillere er at de har bedre basisteknikk enn norske spillere. Selv midtstoppere og backer. 

Det ergrer meg ikke at Danmark og Sverige er bedre, men det ergrer meg kraftig at fotballinteresserte nordmenn flest ser ut til å mene at vi "må gi opp" å bli så gode som Danmark og at vi må fortsette å tenke fotball som de gjør i Skottland. 

Den eneste måten vi kan bli gode nok på er ved å utvikle bedre ferdigheter. Da må det reelle endringer til i måten vi coacher og tenker fotball. 

De som har utviklet en god touch i fotball er som regel sofistikerte og arrogante. Nordmenn er dessverre litt fjellaper - sannheten svir, men på alle arenaer der smak, estetikk og det sofistikerte er ansett som viktige, blir vi slått ned i støvlene av både Danmark og Sverige. Se på design, arkitektur, film, TV og mote for eksempel. Norge er fetteren fra landet. Det synes jeg er trist, for min egen identitet er ikke kompatibel med den norske selvforståelsen, men det virker jo som nordmenn flest elsker det enkle og folkelige. 

Mange synes det er kanskje sprøtt å trekke en slik forbindelse i fotballdebatten, men selv er jeg overbevist om at de store, kulturelle linjene har mye å si. Personligheten på fotballbanen blir sosialisert på samme måte som personligheten ellers i livet, og der har samfunnet og nasjonalkulturen ganske mye å si. 

(Innlegget ble redigert 14.11.17 21:41)

InDeilawetrust
14.11.17 21:39
Kvitlauk: Jeg er en av få som kjemper for en sammenslåing under navnet Nord-Irland. Vi er i enormt mindretall.

Stå på! jeg heier. 

Fritz_
14.11.17 21:40
InDeilawetrust: Vet ikke med Sverige, men Danmark er i hvert fall en god del hoder bedre enn oss ja. Spillere på ett helt annet nivå også.

Sverige har møtt hindre som Frankrike, Italia og Nederland. De er nå i VM. Prestasjonen er stor, og Norge er dessverre ikke i nærheten av noe slikt. Likevel enig i at Sverige ikke spiller blendende fin fotball. 

Royu
RoyuInnlegg: 2314
14.11.17 21:40

Handler stortsett om mentalitet. 
Norge består av divaer og sippeunger som griner så fort de ikke kommer på laget. Alle mener de er best og det beste for Norge. 

Så spiller Sverige og Danmark med menn mens mange på Norge ser ut som de nettopp kom ut av puberteten enda.

InDeilawetrust
14.11.17 21:41
Fritz_: Sverige har møtt hindre som Frankrike, Italia og Nederland. De er nå i VM. Prestasjonen er stor, og Norge er dessverre ikke i nærheten av noe slikt. Likevel enig i at Sverige ikke spiller blendende fin fotball.

Vel, nå mener jeg at landslagsfotball handler om resultater. Hvordan man spiller får komme i 2.rekke. Det er ikke noe langtidsprosjekt. Har ikke fulgt med på så mange av kampene til Sverige, men siden de er i VM og ikke vi, så er de nok noen hakk foran. Jeg håper Norge kommer opp på samme nivå etterhvert. 

(Innlegget ble redigert 14.11.17 21:44)

InDeilawetrust
14.11.17 21:42
Royu: menn mens mange

Menn mens mange. 

Fritz_
14.11.17 21:44
InDeilawetrust: Vel, nå mener jeg at landslagsfotball handler om resultater. Hvordan man spiller får komme i 2.rekke. Det er ikke noe langtidsprosjekt.

Ikke uenig i dette. Men hvordan fotball spilles rundt om Norge har betydning for hvilke fotballspillere vi utvikler. Spillere utvikles som vi alle vet ikke på landslaget. 

Fritz_
14.11.17 21:45

Og forresten. Skal vi skylde på kunstgress? Jeg er redd for at det setter oss tilbake. 

lumanpauw
lumanpauwInnlegg: 934
14.11.17 21:48
Royu: Handler stortsett om mentalitet.
Norge består av divaer og sippeunger som griner så fort de ikke kommer på laget. Alle mener de er best og det beste for Norge. Så spiller Sverige og Danmark med menn mens mange på Norge ser ut som de nettopp kom ut av puberteten enda.

For faen. DETTE er holdninga som gjør at vi ikke har vært i VM på en mannsalder.

1) Det er divaer overalt, Sverige og Danmark inkludert.
2) Sverige og Danmark har et GRUNNSPILL. Norge klarer ikke spille fem trekk i laget før de mister den. Vi er blant verdens verste ballbehandlere, fordi vi er oppfostret i at ballen skal i lengderetning hele jævla tida. Dribling og ballkjæling er ikke lov.
3) Sverige og Danmark har en KULTUR. I Norge har personene med makt i klubbene og forbundet en drøm om 90-tallet med regressiv fotball. Der Sverige har 58-laget og Danmark 80-tallslagene og 92-EM, har Norge en ufortjent 2-1-seier mot et Brasil som allerede hadde vunnet gruppa.

Jeg vet jeg høres helt matsska ut her nå, men selv om han sannsynligvis er en autistisk, venstreeekstrem sengevæter, har han faktisk rett i ganske mye også.

InDeilawetrust
14.11.17 21:49
Fritz_: Og forresten. Skal vi skylde på kunstgress? Jeg er redd for at det setter oss tilbake.

Det kan være en av veldig mange faktorer. Men merker jeg er for trøtt til å gå inn på de andre ikveld. Den personen som finner kun 1 ting å skylde på som oppsummerer Norge sine problemer skal få en million.

Jeg tror kunstgress er en av tingene, det kom jo også frem på klubbhuset fra en fotballagent.Tror det var Stig Thorbjørnsen. Han fortalte at klubber fra utlandet vegrer seg for å kjøpe Norske spillere fordi de kun er vandt til å spille på kunstrgress. Da er det vanskelig å si hvor gode de er på for eksempel gress. 

Royu
RoyuInnlegg: 2314
14.11.17 21:52
lumanpauw: For faen. DETTE er holdninga som gjør at vi ikke har vært i VM på en mannsalder. 1) Det er divaer overalt, Sverige og Danmark inkludert.
2) Sverige og Danmark har et GRUNNSPILL. Norge klarer ikke spille fem trekk i laget før de mister den. Vi er blant verdens verste ballbehandlere, fordi vi er oppfostret i at ballen skal i lengderetning hele jævla tida. Dribling og ballkjæling er ikke lov.
3) Sverige og Danmark har en KULTUR. I Norge har personene med makt i klubbene og forbundet en drøm om 90-tallet med regressiv fotball. Der Sverige har 58-laget og Danmark 80-tallslagene og 92-EM, har Norge en ufortjent 2-1-seier mot et Brasil som allerede hadde vunnet gruppa. Jeg vet jeg høres helt matsska ut her nå, men selv om han sannsynligvis er en autistisk, venstreeekstrem sengevæter, har han faktisk rett i ganske mye også.

Helt feil, så latterlig feil.

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 5943
14.11.17 21:52
Fritz_: Og forresten. Skal vi skylde på kunstgress?

Det ville vært en latterlig forklaring.

Fritz_
14.11.17 21:53
InDeilawetrust: Det kan være en av veldig mange faktorer. Men merker jeg er for trøtt til å gå inn på de andre ikveld. Den personen som finner kun 1 ting å skylde på som oppsummerer Norge sine problemer skal få en million. Jeg tror kunstgress er en av tingene, det kom jo også frem på klubbhuset fra en fotballagent.Tror det var Stig Thorbjørnsen. Han fortalte at klubber fra utlandet vegrer seg for å kjøpe Norske spillere fordi de kun er vandt til å spille på kunstrgress. Da er det vanskelig å si hvor gode de er på for eksempel gress.

Jepp. Blir for enkelt å skylde på 1 ting sikkert. Men faktum er at Norge spiller alle sine landskamper på naturgress. Når våre spillere både i aldersbestemt fotball, og i stor grad på elitenivå er vant med kunstgress så får det konsekvenser. 

Fritz_
14.11.17 21:54
DavidSkruiz: Det ville vært en latterlig forklaring.

Jeg mener det er en faktor som er alt annet enn latterlig. Men jeg registrerer at du ikke er enig. 

bernt007
bernt007Innlegg: 21576

Danmark ser ut til å ha kontroll på dette. Spiller bra.

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 6994
lumanpauw: vi er oppfostret i at ballen skal i lengderetning hele jævla tida.

For 15 år siden hadde jeg vært enig med deg. De siste 15 årene har imidlertid fokuset på utviklingssiden vært det motsatte hva hva du forespeiler her.

GMartino
GMartinoInnlegg: 1493
Tranquillo: Bare tre dager til klubbfotball

Verdens herligste liga! Spania

startelver
startelverInnlegg: 38927
14.11.17 21:57

Gratulerer rødpølser, eneste nordmann i VM blir Hareide. 

ulfarne
ulfarneInnlegg: 26654
14.11.17 21:58
startelver: Gratulerer rødpølser, eneste nordmann i VM blir Hareide.

Vi sender vel sikkert en dommer dit også

Fritz_
14.11.17 21:58

Heh. Stor underholdning nå. Irland tar sjanser. 

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 5943
14.11.17 22:00
Fritz_: Jeg mener det er en faktor som er alt annet enn latterlig. Men jeg registrerer at du ikke er enig.

Jeg mener den er totalt latterlig så vi forblir uenige.

Hovedårsaken til en svak norsk fotball er derimot at alt skal bli så seriøst og alvorlig veldig tidlig med 3-4 treninger i uken, og da faller de fleste fra.

Å beholde bredden ved å leke seg til langt etter pubertet er et viktig moment. De fleste blomstrer ikke før i voksen alder uansett.

Men viktigst er kanskje det at man har mistet løkkefotballen. 3-4 treninger  i uken kan uansett aldri sammenlignes med løkkefotball for å bli en god spiller.

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13070
14.11.17 22:00
ulfarne: Vi sender vel sikkert en dommer dit også

Edvardsen muligens? 

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 6239
14.11.17 22:01
startelver: eneste nordmann i VM blir Hareide.

Når man skrur tiden tilbake, hvem skulle trodd dette etter han var ferdig som landlsagstrener for Norge, at han i 2017 ledet Danmark til VM i 2018?

Som fotballen kan snu på et tiår

AlexandrsJelisejevs
AlexandrsJelisejevsInnlegg: 6127
14.11.17 22:02

Trivelig type han derre McClean.

Behmann
BehmannInnlegg: 633
14.11.17 22:03

JAAAAAAAAA!!!

Fritz_
DavidSkruiz: Men viktigst er kanskje det at man har mistet løkkefotballen. 3-4 treninger  i uken kan uansett aldri sammenlignes med løkkefotball for å bli en god spiller.

Her er vi 100% enig. Som trener i aldersbestemt fotball så er jeg rimelig sjokkert over hvor avhengige barn er av organisert trening. De tar null initiativ til å møtes på fritiden. Dette er nok en evne vi voksne har tatt i fra dem ved å legge til rette for absolutt alt. 

Sarella
SarellaInnlegg: 9417

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg