Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGD kårer: Oppsummering (2017)

NYTT TEMA
ragnarMadrid
ragnarMadridInnlegg: 34398
13.12.17 00:19

Først og fremst vil jeg si takk til alle som har avgitt stemmer i forbindelse denne kåringen. Noen subjektive lister, noen troll men i all hovedsak er det seriøse lister og nominasjoner. Her kommer resultatet for 2017...

VGD 1
----------------------- de Gea
-- Carvajal -- Ramos --- Umtiti --- Marcelo
------------------------ Kroos
-------------- Modrić ------- De Bruyne
----- Messi ----------------------------- Neymar
------------------------ Kane

Gjennomsnittsalder: 27,3 år

Et veldig spennende lag sammensatt av spillere som tilsynelatende utfyller hverandre godt. De Gea er første keeper siden 2010 som bryter Neuer&Buffon-dominansen. Også da var det en spanjol (Casillas).

Forsvaret består av fire spillere fra La Liga, hvorav tre av dem vant Champions League med Real Madrid i vår. Umtitis plettfrie år ga han andreplass i stopperkåringen.

Uhyre sterk midtbane som igjen preges av Real Madrid-spillerene Kroos og Modric, som endte på første- og andreplass på sentral midtbane-kåringen. Den mest offensive midtbanerollen var det De Bruyne som vant overlegent med sine 122 poeng (andreplass hadde 77).

På topp har vi Messi, Neymar og Kane. Messi vinner offensiv allrounder-kåringen for andre år på rad og femte gang sammenlagt. Neymar kaprer andreplassen slik han også gjorde i forrige utgave (2015) av VGD kårer. I midten av angrepsrekken har vi for første gang i et "VGD 1" en engelskmann. Kane vant spisskåringen med trygg margin foran jevngode Cavani og Lewandowski.

VGD 2
-------------------------- Buffon
-- Alves -- Azpilicueta --- Bonucci --- Sandro
-------------------------- Kanté
------------- Thiago ------------- Isco
--- Hazard ------------------------------- Ronaldo
------------------------- Cavani

Gjennomsnittsalder: 29,3 år

VGD 3
------------------------ Oblak
Kimmich - Alderweireld --- Chiellini --- Alba
-------------- Busquets ---- Pogba
----- Mbappé ------- Dybala ----- Insigne
-------------------- Lewandowski

Gjennomsnittsalder: 25,9 år

VGD 4
-------------------- ter Stegen
- Valencia -- Godín -- Hummels --- Mendy
---------------------- Verratti
------------- Pjanic ------- Coutinho
--- Salah ---------------------------------- Alexis
----------------------- Icardi

Gjennomsnittsalder: 26,6 år

VGD 5
-------------------- Handanovic
-- Walker ---- Varane -- Koulibaly --- Filipe Luís
---------------------- Casemiro
---------- David Silva ------ Hamsik
---- Mané --------- Mertens --------- Sterling

Gjennomsnittsalder: 27,9 år

TRIVIA
Messi og Neymar er de eneste som var på førstelaget både i 2015 og 2017. Sammen med Buffon, Alves, Bonucci og Ronaldo er det bare de seks som var på enten VGD 1 eller 2 i de nevnte årene.

I 2015 var det kun Lahm, Ramos, Marcelo, Messi og Ronaldo som hadde vært med på et av de fem lagene hvert eneste år. Siden den gang har Lahm falt av toget, men tror man trygt kan tippe at de fire andre blir å finne neste år også.

Apropos Ronaldo så noterte jeg en liten kuriositet. I offensiv allrounder-kåringen var det syv Barcelona-supportere som avga stemme, og seks av dem utelot portugiseren fra sine lister. Den siste gav ham tre poeng.

BEST REPRESENTERTE LIGA
Premier League
: 17 (de Gea, Valencia, Walker, Mendy, Azpilicueta, Alderweireld, Kanté, Pogba, De Bruyne, Coutinho, Silva, Hazard, Salah, Sánchez, Mané, Sterling og Kane)
La Liga: 17 (Oblak, ter Stegen, Carvajal, Marcelo, Alba, Filipe Luís, Ramos, Umtiti, Godín, Varane, Kroos, Modric, Busquets, Casemiro, Isco, Messi og Ronaldo)
Serie A: 12 (Buffon, Handanovic, Alex Sandro, Bonucci, Chiellini, Koulibaly, Pjanic, Hamsik, Dybala, Insigne, Icardi og Mertens)
Ligue 1: 5 (Dani Alves, Verratti, Neymar, Mbappé og Cavani)
Bundesliga: 4 (Kimmich, Hummels, Thiago og Lewandowski)

For første gang klatrer Premier League opp på delt førsteplass som best representerte liga. Opp fra 12 (2015) til 17, og La Liga går fra 18 til 17. Bundesliga går fra 11 til 4 (!), og Serie A stiger fra 9 til 12. Ligue 1 har fem, samme som forrige gang. 

BEST REPRESENTERTE KLUBB
Real Madrid
: 9 (Carvajal, Ramos, Varane, Marcelo, Modric, Casemiro, Kroos, Isco, Ronaldo)
Manchester City: 5 (Walker, Mendy, De Bruyne, Silva, Sterling)
Juventus: 5 (Buffon, Chiellini, Alex Sandro, Pjanic, Dybala)
Barcelona: 5 (ter Stegen, Umtiti, Alba, Busquets, Messi)
PSG: 5 (Dani Alves, Verratti, Mbappé, Neymar, Cavani)
Bayern München: 4 (Kimmich, Hummels, Thiago, Lewandowski)
Napoli: 4 (Koulibaly, Hamsik, Insigne, Mertens)
Manchester United: 3 (de Gea, Valencia, Pogba)
Chelsea: 3 (Azpilicueta, Kanté, Hazard)
Atlético: 3 (Oblak, Godín, Filipe Luís)
Liverpool: 3 (Coutinho, Mané, Salah)
Tottenham: 2 (Alderweireld, Kane)
Inter Milan: 2 (Handanovic, Icardi)
Arsenal: 1 (Sánchez)
Milan: 1 (Bonucci)

Igjen er det CL-vinneren som har flest representanter (forrige gang var det Barca med 10). Real Madrid går fra 4 (2015) til 9, Bayern går fra 9 til 4, Juventus fra 7 til 5, Arsenal fra 5 til 1, PSG holder seg på 5, Atlético fra 4 til 3, City går opp fra 4 til 5, Inter holder seg på 2, og nykommere (fra 2015) på listen er Chelsea, Napoli, Liverpool, Tottenham og Milan.

BEST REPRESENTERTE NASJON
Spania
: 9 (de Gea, Carvajal, Azpilicueta, Ramos, Alba, Busquets, Thiago, Silva, Isco)
Brasil: 7 (Dani Alves, Marcelo, Alex Sandro, Filipe Luís, Casemiro, Coutinho, Neymar)
Frankrike: 6 (Varane, Umtiti, Mendy, Kanté, Pogba, Mbappé)
Italia: 5 (Buffon, Bonucci, Chiellini, Verratti, Insigne)
Belgia: 4 (Alderweireld, De Bruyne, Hazard, Mertens)
Tyskland: 4 (ter Stegen, Kimmich, Hummels, Kroos)
Argentina: 3 (Messi, Dybala, Icardi)
England: 3 (Walker, Sterling, Kane)
Slovenia: 2 (Oblak, Handanovic)
Senegal: 2 (Koulibaly, Mané)
Uruguay: 2 (Godín, Cavani)
Polen: 1 (Lewandowski)
Portugal: 1 (Ronaldo)
Ecuador: 1 (Valencia)
Slovakia: 1 (Hamsik)
Kroatia: 1 (Modric)
Chile: 1 (Sánchez)
Bosnia: 1 (Pjanic)
Egypt: 1 (Salah)

Spania vinner igjen, og siden 2010 er stillingen 5-2 mot Tyskland. Men liten nedgang fra 2015, da de hadde 12. Brasil går fra 6 til 7, Italia holder seg på 5, Tyskland fra 5 til 4, Argentina fra 4 til 3, Frankrike fra 4 til 6, Chile fra 3 til 1, Uruguay holder seg på 2, Belgia fra 1 til 4, England fra 1 til 3, Slovenia fra 1 til 2, og til slutt så holder Kroatia, Polen og Portugal seg på 1.

BEST REPRESENTERTE KONTINENT
Europa
: 38 (de Gea, Carvajal, Azpilicueta, Ramos, Alba, Busquets, Thiago, Silva, Isco, Varane, Umtiti, Mendy, Kanté, Pogba, Mbappé, Buffon, Bonucci, Chiellini, Verratti, Insigne, Alderweireld, De Bruyne, Hazard, Mertens, ter Stegen, Kimmich, Hummels, Kroos, Walker, Sterling, Kane, Oblak, Handanovic, Lewandowski, Ronaldo, Hamsik, Modric, Pjanic)
Sør-Amerika: 14 (Dani Alves, Marcelo, Alex Sandro, Filipe Luís, Casemiro, Coutinho, Neymar, Messi, Dybala, Icardi, Godín, Cavani, Valencia, Sánchez)
Afrika: 3 (Koulibaly, Mané, Salah)

Liten utvikling fra 2015. Europa går opp én fra 37, Sør-Amerika ned fra 16 til 14, og Afrika fra 2 til 3.

HISTORIKK
Her er en oversikt over alle oppsummeringstrådene de siste årene: 

Oppsummering: 2014 
Oppsummering: 2013 
Oppsummering: 2012 
Oppsummering: 2011 
Oppsummering: 2010 

Her er en oversikt over vinnerne i de ulike kategoriene fra 2010-2015

Keeper
Høyreback
Venstreback
Midtstopper
Sentral midtbane
Offensiv midtbane
Offensiv allrounder
Spiss

Med det ønsker jeg alle en riktig god jul og et flott nytt år.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 00:23)

ragnarMadrid
13.12.17 00:25
ragnarMadrid: Apropos Ronaldo så noterte jeg en liten kuriositet. I offensiv allrounder-kåringen var det syv Barcelona-supportere som avga stemme, og seks av dem utelot portugiseren fra sine lister. Den siste gav ham tre poeng.

Angående dette vil jeg bare si at det ikke nødvendigvis er feil (jeg hadde Messi som #1), synes rett og slett oppriktig at det var en interessant fakta.

TheUnitedWay
TheUnitedWayInnlegg: 6863
13.12.17 00:41

Nice. Godt jobbet, nå kan du ta god jul med god samvittighet!

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 8114
13.12.17 00:50
ragnarMadrid: Apropos Ronaldo så noterte jeg en liten kuriositet. I offensiv allrounder-kåringen var det syv Barcelona-supportere som avga stemme, og seks av dem utelot portugiseren fra sine lister. Den siste gav ham tre poeng.

Litt trist. Greit nok at Ronaldo ikke er like god lenger, men god nok til å komme med på en slik liste burde han være. Jeg ser du sier at det ikke er feil, men når 6/7 ikke har han med, sier det noe om supporterbriller, selv om det er klart at slike lister alltid vil være litt subjektive. 

Ellers vil jeg rose deg for flott arbeid! Var jeg som etterlyste denne kåringen, og jeg fryktet litt at jeg måtte gjennomføre den selv. Godt at du tok på deg arbeidet.

Royu
RoyuInnlegg: 4522
13.12.17 00:51

Skulle stemme på han som spiss, men så ble han plassert i allround, synes han ikke hørte hjemme der men ikke jeg som bestemmer regla så da måtte det nesten bli slik. Synes også det var litt rart å ikke dele opp midtbanen med 1 def, 1 sentral og 1 offensiv.

Som spiss er Ronaldo selvsagt nr 1. RM fansen får trøste egoet sitt med at de hadde 2 for mye denne gang.

Tranquillo
TranquilloInnlegg: 4343
13.12.17 00:54
ragnarMadrid: I offensiv allrounder-kåringen var det syv Barcelona-supportere som avga stemme, og seks av dem utelot portugiseren fra sine lister.

Haha.

Enormt arbeid forresten, imponerende.

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 12383
13.12.17 06:00

Enormt arbeid. Ganske interessant selv om vi ikke var hundrevis som stemte og ikke akkurat er eksperter heller. Rett og slett skumle lag. Liker at lagene er balanserte som ikke akkurat er vanlig i sånne kåringer.

rivaldo
rivaldoInnlegg: 587
13.12.17 08:44
ragnarMadrid: Angående dette vil jeg bare si at det ikke nødvendigvis er feil (jeg hadde Messi som #1), synes rett og slett oppriktig at det var en interessant fakta.

Det er sikkert noen som ikke har hatt han med pga de synes han er en kuk fordi han er RM-spiller, men jeg stiller meg bak Xavi-Maestro og det ligger til grunn for min utelatte stemme for han. Spillemessig er han ikke god nok (han bidrar for lite i banespill), og han er mer en spiss enn offensiv allrounder. 

Så er det sikkert noen luringer som synes dette er fælt og blabla, men sånn er det nå en gang. 

xavi-maestro
xavi-maestroInnlegg: 3731
13.12.17 10:25
ragnarMadrid: Angående dette vil jeg bare si at det ikke nødvendigvis er feil (jeg hadde Messi som #1), synes rett og slett oppriktig at det var en interessant fakta.

Den må du nok betraktelig lenger ut på landet med! ;-)

Men du har deg selv å takke for at han ikke havnet på VGD 1. Han hadde vunnet spissplassen minst like komfortabelt som Messi vant allrounder-plassen.

Forøvrig skal jeg ikke ta fra deg at du har gjort en solid jobb omkring disse kåringene!

(Innlegget ble redigert 13.12.17 10:25)

Padrino
PadrinoInnlegg: 261
13.12.17 10:25

Flott arbeid. Fikk ikke deltatt noe særlig, men har fulgt tradisjonen siden den ble startet her inne for mange år siden. Synes Success og Intencion, som startet det hele, fortjener kred her også. 

AlphaGiroud
AlphaGiroudInnlegg: 593
13.12.17 13:08

Ah, den kvalme butthurt gjengen fikk hevnen sin. De fikk verdens beste spiller ned på andrelaget i vgd kåringen. Fin trøst for dem sikkert. 

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 8672
13.12.17 16:56

Godt jobba, Madrid. 

peraleks
peraleksInnlegg: 3877
13.12.17 17:52

Haha dette er stor komedie. 

Ellers, knallbra jobbet ragnar.

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 2946
13.12.17 18:07

Litt whataboutism fra meg: Greit å merke seg at Unitedboy og Tranq ikke fant Messi god nok til å være med i startelleveren da Ronaldo og Neymar ble vurdert som bedre offensive allroundere. 

ragnarMadrid
13.12.17 18:43

Godt lagt merke til. Sannsynligvis taktisk stemming.

Men var ikke meningen at tråden bare skulle omhandle Messi og CR. Vil gjerne høre hvilket VGD-lag folk liker best. Selv syns jeg VGD 4 er mest sexy. Nydelig midtbane.

Makatelli
MakatelliInnlegg: 7484
13.12.17 18:51

Mitt lag:

De Gea

Alves - Umtiti - Azpilicueta- Marcelo

Modric - Kante

Messi - De Bruyne - Neymar

Kane

-Jolla
-JollaInnlegg: 14236
13.12.17 20:13
ragnarMadrid: Men var ikke meningen at tråden bare skulle omhandle Messi og CR. Vil gjerne høre hvilket VGD-lag folk liker best. Selv syns jeg VGD 4 er mest sexy. Nydelig midtbane.

Har blitt skuffet over Verratti i år, synes faktisk at Rabiot har vært PSG sin beste midtbanespiller i 2017. Tar du VGD 3 og bytter Mbappe ut med Coutinho så har du nok min favoritt - sett bort i fra det faktum at VGD 1 har Lionel Messi+Neymar, og dermed nok hadde vunnet alle kampene uansett.

Selv så lagde jeg 5 lag før konkurransen startet og så har jeg stemt på bakgrunn av de (men så hadde jeg glemt blant andre Ghoulam, så da ble det noen forandringer der fra det jeg originalt hadde.) (Postet i diskusjonstråden.)

Edit 2: Tusen takk for at du tok deg tid til å gjøre denne konkurransen! Elsker deg < 3

(Innlegget ble redigert 13.12.17 20:18)

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 9490
13.12.17 20:35
ragnarMadrid: Vil gjerne høre hvilket VGD-lag folk liker best.

VGD 3 ser sjukt snasent ut ved første øyekast.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 20682
13.12.17 21:43

Veldig godt jobba, Ragnar!

Padrino
PadrinoInnlegg: 261
13.12.17 23:25

Her kommer mine fem lag. Rakk ikke stemme, men ville sett ut som dette:

VGD 1

--------------- de Gea
Alves - Ramos - Umtiti - Marcelo
---------------- Kante
----------- Kroos - De Bruyne
----- Messi ------------------- Neymar
--------------- Ronaldo

VGD 2
------------------------ Buffon
Carvajal - Azpilicueta - Chiellini - Sandro
---------------------- Busquets
-------------- Thiago ----------- Isco
---- Dybala --------------------------- Hazard
-------------------------- Kane

VGD 3
------------------ ter Stegen
Kimmich - Bonucci - Godin - J. Alba
------------------- Casemiro
------------- Modric ----- Coutinho
---- Salah ------------------------ Mbappe
----------------- Lewandowski

VGD 4
--------------------- Oblak
Walker - Hummels - Alderweireld - Alaba
---------------------- Matic
------------ Pogba --------- Silva
Sanchez ------------------------------ Insigne 
--------------------- Cavani

VGD 5
------------------ Courtois
Valencia - Boateng - Varane - F. Luis
----------------- Fernandinho
----------- Hamsik ------- Eriksen
----- Sane ------------------------- Mane
-------------------- Mertens

(Innlegget ble redigert 13.12.17 23:30)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 12383
14.12.17 02:08
-Jolla: Har blitt skuffet over Verratti i år, synes faktisk at Rabiot har vært PSG sin beste midtbanespiller i 2017. Tar du VGD 3 og bytter Mbappe ut med Coutinho så har du nok min favoritt - sett bort i fra det faktum at VGD 1 har Lionel Messi+Neymar, og dermed nok hadde vunnet alle kampene uansett.

Fikk dessverre ikke stemt på midtbane, men jeg mener Jorginho skal være på et av disse lagene. Kanskje til og med opp mot VGD 3. I hvert fall VGD 4 eller 5 synes jeg.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 28308
14.12.17 20:55

Veldig godt jobbet. Det er et interessant og morsomt tema.

att
attInnlegg: 23986
14.12.17 21:50

Kane?

-Jolla
14.12.17 22:43
att: Kane?

Type: Harry

Er jo en klassespiller. Må ikke undervurdere ham bare på grunn av passet (selv om jeg selv har det lett for å gjøre det samme).

ST10
ST10Innlegg: 20109
15.12.17 18:44

Vgd 1 er nok det beste (naturligvis), men vgd 3 ass. Det laget er ikke ille!

chelsea8
chelsea8Innlegg: 28308
11.02.18 21:16

Useriøst at Agüero ikke er inne på noen av de fem lagene. Premier Leagues desidert beste spiss. 

lsklars
lsklarsInnlegg: 57110
11.02.18 21:17
chelsea8: Premier Leagues desidert beste spiss.

Nei, det det Andy Cole

ragnarMadrid
11.02.18 23:18
chelsea8: Useriøst at Agüero ikke er inne på noen av de fem lagene. Premier Leagues desidert beste spiss.

Agüero havnet på sjetteplass. Fire poeng bak Mertens. Personlig ville jeg ikke byttet på deres plass.

-Jolla
11.02.18 23:57
ragnarMadrid: Personlig ville jeg ikke byttet på deres plass.

Ikke for 2017 nei.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg