Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ligarangering 5-9 plass i Europa.

NYTT TEMA
Nødutgang
NødutgangInnlegg: 16341
13.02.18 16:27

De fleste her er nok enige om at de fire beste ligaene i Europa er La Liga, Premier League, Bundesliga og Serie A. Rangeringen dem imellom kan vi diskutere i en annen tråd men hvem kommer rett bak?

Jeg vil tenke Ligue 1, Primeira Liga og Premjer Liga hører til her og føler at Eredivisie og Jupiler League kanskje tar en plass her.

Noen synspunkter?

-Jolla
-JollaInnlegg: 14236
13.02.18 16:38
Nødutgang: Noen synspunkter?

Synes at det er en ikkesak å diskutere om Ligue 1 er den 5. eller den 9. beste ligaen i Europa.

Jeg mener at det er den 5. beste ligaen ganske klart, men mener at det er mindre vei opp til nummer 4 for dem enn ned til nummer 6.

Hvis jeg skulle lagd en slik tråd så hadde det vel heller vært at LL, PL, BL, SA og L1 er topp 5 i verden, men hvilke ligaer er de neste 5? Jeg mener at det da er Primeira Liga, Brasileirão, Chempionat Rossii, Superliga Argentina og Eredivise som er disse 5 ligaene, omtrent i den rangeringen +/- 1 plass.

spårt
spårtInnlegg: 2432
13.02.18 18:08
-Jolla: Eredivise

Tja... Blir ikke fryktelig imponert over nivået de gangene jeg ser Heerenveen, i hvert fall. Süper Lig må da være bedre?

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 8114
13.02.18 19:23
Nødutgang: Noen synspunkter?

Ligaen i Frankrike er, som Jolla sier, ganske klart på 5. plass. Resten vet jeg ikke helt hvordan jeg skal rangere mot hverandre: russisk, belgisk, nederlandsk, portugisisk og tyrkisk. 

Royu
RoyuInnlegg: 4522
15.02.18 03:50

Er vel Portugisisk, Tyrkisk, Russisk, Championship og Belgisk/nederlandsk i urangert rekkefølge.

Umulig å trekke inn de søramerikanske da man ikke har noe annet vureringsgrunnlag enn innad hva de gjør i ligaen.

-Jolla
-JollaInnlegg: 14236
15.02.18 11:50
Royu: Umulig å trekke inn de søramerikanske da man ikke har noe annet vureringsgrunnlag enn innad hva de gjør i ligaen.

Du har jo både Copa Lib og Copa Sudamericana hvor du kan se styrkeforholdene mellom lagene fra ulike land.

Royu
15.02.18 14:50

Men ikke i forhold til de europeiske lagene :)

Juventuss
JuventussInnlegg: 3091
15.02.18 16:06
Royu: Men ikke i forhold til de europeiske lagene :)

De søramerikanske lagene gjør seg sjeldent helt bort i kamp mot de beste lagene fra Europa. Selv om vi må tilbake til 2012 til sist de vant VM for klubblag. At den argentinske og brasilianske i hvert fall er topp ti er det liten tvil om.

Championship som du nevner ville ikke nærmet seg en seriøs topp 20 liste. 24 lag vanner ut kvaliteten veldig samtidig som med talentuviklingen som er i England så er det ikke et veldig kvalitetsstempel på klubbene under de beste. Stiller meg tvilende til at nivået kan måle seg med for eksempel den ukrainske der man har 12 lag.

Når Everton ryker i gruppespillet i EL i år og Southampton røyk i fjor mens Sparta Praha og Hapoel Beer Sheva gikk videre fra gruppen for ikke å nevne West Ham i fjor som gikk ut mot Astra så har jeg vanskelig for å se at det jevne Championship lag skal hamle opp med lag fra fra Hellas, Polen osv når ikke engelske lag som har kvalifisert seg til Europa klarer det. Tottenham røk også for Gent i fjor så tror du kan si greit at både den nederlandske og belgiske er langt foran championship.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 16:07)

andwez
andwezInnlegg: 10658
15.02.18 16:52
-Jolla: Brasileirão

Jeg skyter litt fra hofta og sier at jeg "føler" det kommer en del spillere herfra som tar nivået direkte. Da tenker jeg på Gabriel Jesus og Marquinhos, sikkert flere også. Vi får se hva Yerry Mina og denne Arthur kan komme med. 

andwez
andwezInnlegg: 10658
15.02.18 16:58
Royu: Championship

Championship har jeg null tro på at er top 15 i Europa engang. De har mye penger, men de bruker det på bryggesjauere som passer det økosystemet de har i den ligaen - de hadde blitt avkledd mot kontinental motstand. 

"PL-proven" var jo en vits rundt overprisete spillere som byttet internt i PL, den har gått ut på dato nå, men den gjelder fremdeles for Championship. Og hvis noen skal prøve seg med Ruben Neves-overgangen som et eksempel på kvalitet i ligaen kan dere heller lese dere opp på Gestifute. 

Jeg ser også du vil stryke den argentinske og brasilianske ligaen grunnet dårlig sammenligningsgrunnlag, men nivået under PL, som selv ramler på huet og ræva ut av EL år etter år, de vil du ha inn på top 10. Helt utrolig. 

(Innlegget ble redigert 15.02.18 17:01)

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 8114
15.02.18 17:14
-Jolla: Du har jo både Copa Lib og Copa Sudamericana hvor du kan se styrkeforholdene mellom lagene fra ulike land.

Nå er det jo uansett ikke noe vits å diskutere ligaer utenfor Europa, siden TS spør spesifikt om ligaer i Europa. 

Royu
15.02.18 17:35
andwez: Championship har jeg null tro på at er top 15 i Europa engang. De har mye penger, men de bruker det på bryggesjauere som passer det økosystemet de har i den ligaen - de hadde blitt avkledd mot kontinental motstand.  "PL-proven" var jo en vits rundt overprisete spillere som byttet internt i PL, den har gått ut på dato nå, men den gjelder fremdeles for Championship. Og hvis noen skal prøve seg med Ruben Neves-overgangen som et eksempel på kvalitet i ligaen kan dere heller lese dere opp på Gestifute.  Jeg ser også du vil stryke den argentinske og brasilianske ligaen grunnet dårlig sammenligningsgrunnlag, men nivået under PL, som selv ramler på huet og ræva ut av EL år etter år, de vil du ha inn på top 10. Helt utrolig.

De viser gang på gang når de møter lag fra PL at de ikke er så langt unna :)

Nivået under PL ramler på huet og ræva ut av EL? Spiller Championship EL? Morsomt

De lagene møter mange andre europeiske lag(treningskamper dog) samt de møter PL lag i cup. Det er i det minste grunnlag nok :)

kansas00
kansas00Innlegg: 19460
15.02.18 17:44

De har vel vært flest portugisiske lag i finalene i europacupene på denne siden av årtusenskiftet når man stryker vekk lagene fra topp 4-ligaene. Spredningen er også bra i den forstand at de er snakk om 4 forskjellige lag som har spilt finaler. Selvfølgelig foregår det meste på dette området i europa-ligaen.

Dersom man skal bedømme ligaen på toppnivået til de beste klubbene i ligaene så vinner nok den portugisiske den greit. Om man måler etter andre kriterier så faller den muligens igjennom.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg