Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste norske spiller gjennom tidene

NYTT TEMA
Msport77
Msport77Innlegg: 9624
17.07.17 23:08
kennethnilsen: :) Ja, hvorfor ikke.

Han har nok ikke noe der å gjøre, men det han viste i LSK gjør at han alltid vil ha ei høy stjerne. Vet at lånet i Godset gjorde at enkelte der også fikk sansen for han. Høy moral, arbeidsom, godt trent og aldri noe tull. 

Msport77
Msport77Innlegg: 9624
17.07.17 23:10
BigGeorge: Var i Lillestrøm og spiste årets måltid lørdag.

Det er veldig mye bra på det området i Lillestrøm. Jeg må komme meg ditt og teste Raus snart. Jobber ikke i Lillestrøm lenger, så sjelden muligheten byr seg. 

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1386
17.07.17 23:22
Msport77: Han har nok ikke noe der å gjøre,

For å være helt ærlig, synes jeg det er et like godt valg som Carew, som til stadighet dukker opp. Men personlig har jeg nok minst 15 navn foran :)

abelao
abelaoInnlegg: 2919
18.07.17 01:05
Frifant: 1. Tom Lund Ingen over, ingen ved siden (i Norge, gjennom tidene). I nordisk sammenheng helt på høyde med brødrene Laudrup fra Danmark og en mye mer komplett og dermed bedre spiller enn Zlatan. Han hadde alt: Fantastisk teknikk, et utrolig overblikk, raskere enn de aller fleste på både tre meter og 40 meter, god på hodet, en overlegen spilleforståelse og en større arbeidskapasitet enn de aller fleste. Ingen nordmann har før eller siden vært i stand til å dominere kamper mot hvilken som helst motstander som ham. Han eide midtbanen mot England, Ajax og flere andre topplag. Uten flyskrekken hadde han vært superstjerne i Europeisk fotball i to tiår. Kanskje det aldri noen sinne dukker opp et like stort talent i den tynt befolkede steinrøysa her oppe i nord... 2. Erik Mykland. Han var faktisk enda bedre enn hva ryktene ville ha det til. Hans aller beste sider var de du må skjønne litt fotball for å se: Den utrettelige defensive jobbinga, kombinert med en spilleforståelse som kunne drive motstanderne til vanvidd. Hans defensive midtbanearbeid gjorde det svært vanskelig for motstanderne å få i gang gjennomløpninger. Førsteklasses takler, og en pasningslegger av rang. Tilhengere av alle lag han har spilt for la merke til disse trekkene ved ham: Da han blei borte, oppsto det et søkk på midtbanen. 3. Per Bredesen Teknikk og overblikk som går utenpå alle dagens norske fotballspillere. 4. John Carew Fart og fysikk er de største og mest synlige fordelene. Men gutten har også en opverraskende god teknikk for den store kroppen. Manger bare avslutteregenskapene for at han skal være i Henry-klassen. 5. Rune Bratseth Konge i forsvaret på et av Tysklands beste lag. Fart, hodespill og overblikk. Manglet en del på teknikken. 6. Harald Berg Slepen teknikk og stor arbeidskapasitet. Fikk ikke ut sitt potensial pga skader. 7. Tore Andre Flo Veldig god teknikk. På sitt aller beste var han i nærheten av Tommy. Men på halv fart. Var heller aldri i nærheten av samme spilleforståelse eller arbeidskapasitet. 8. Sverre Brandhaug Motoren og hjernen på en tidlig gyllen RBK-årgang. Stor arbeidskapasitet og slepen teknikk. Mester i en-touch-spill og å sette i gang raske overganger. 9. Odd Iversen Norges eneste klassiske toppsiss. Helt rå i boksen 10 Ole Gunnar Solskjær En avslutter i verdensklasse. Sjef på banen og i alle sosiale sammenhenger. Norges mest meritterte og internasjonalt kjente fotballspiller, og en av de mest kjente nordmenn gjennom tidene. Middels i alt annet.
ooops... Glemte Kniksen, gitt. Hmm... nr. 3!

Fasit!

kytec
kytecInnlegg: 28138
18.07.17 01:10
abelao: Fasit!

Ingen fasit har OGS på 10 plass. 

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1434
18.07.17 10:18
clavin: Jeg vet ikke om Tom Lund er den beste gjennom tidene, men han er i hvert fall min kandidat til den mest betydningsfulle spilleren for et klubblag noensinne her hjemme.

Tom Lund betød utvilsom veldig mye for LSK, men igjen hva med Harald Dutte Berg. I hans tid i Lyn ble klubben seriemester i 1968. De ble cupmestere i 1967 og 1968. Ved litt nettsøk spilte Lyn seg til kvartfinalen i serievinnercupen i 1969. De måtte spille begge kampene mot Barcelona borte pga den norske vinteren. Det endte 2-2 og 2-3. Berg dro så til Nederland, og bidro til at hans lag ADO fikk sin beste plassering i Nederlands toppserier noensinne (3.plass), i en tid hvor landets beste spillere spilte hjemme (VM-finalister i 1974).

Etter innsatsen i Nederland dro Dutte hjem til Bodø i 1974. Året etter ble Glimt Nord-Norges første mester i norsk fotball med seieren over Vard på Ullevaal. Året etter bidro han sterkt til at Glimt spilte seg opp i norsk toppdivisjon. I 1977 fikk Glimt sølv i serien, bak LSK, og tapte cupfinalen mot samme lag. I 1978 ble Dutte kåret til årets spiller i en alder av 37 år.

For meg er Dutte Berg størst. Tom Lund spilte en del gode landskamper, og dominerte i norsk amatørfotball.

clavin
clavinInnlegg: 28987
18.07.17 14:17
Hunkpapa: Tom Lund betød utvilsom veldig mye for LSK, men igjen hva med Harald Dutte Berg.

Dutte kommer selvsagt høyt opp her, men jeg holder likevel Lund hakket foran. LSK var Norges dominerende lag på slutten av 70-tallet, etter at de få år i forveien hadde vært i 3. divisjon. Det er lite sannsynlig at de ville oppnådd noe i nærheten av dette uten Tom Lund.

Canbe
CanbeInnlegg: 32
18.07.17 14:26

Tom Lund var en god spiller for sin tid, men har ikke noe på en topp 10 liste over Norges beste spillere å gjøre. Han dominerte på ett norsk klubblag i slutten av 60 og 70 årene, på den tid hvor norsk fotball var enda mer ræva enn den er i dag. Profftilbud i fra Ajax er vel hans store beholdning.Mens vi har hatt flere spillere ute som har dominert i lag i verdenstoppen.

clavin
18.07.17 14:40
Canbe: Tom Lund var en god spiller for sin tid, men har ikke noe på en topp 10 liste over Norges beste spillere å gjøre. Han dominerte på ett norsk klubblag i slutten av 60 og 70 årene, på den tid hvor norsk fotball var enda mer ræva enn den er i dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor norsk fotballs nivå på den tida skal brukes mot Tom Lunds kvaliteter. Han var for så vidt god nok til å spille utenlands, og fikk som det er nevnt også tilbud. På denne tida var det imidlertid ikke vanlig at norske spillere reiste utenlands, og det var således eksotisk at vi hadde Hallvar Thoresen og Roger Albertsen som spilte utenlands. Foruten disse var det vel ingen nordmenn (meg bekjent) som var proffer da Lund var på sitt beste på siste halvdel av 70-tallet. Terskelen for å spille i utlandet var mye høyere den gangen enn i dag.

Canbe
18.07.17 14:52

Ja terskelen var muligens høyere, men norsk fotball var på ett elendig nivå og om da en som briljerer på ett norsk lag uten og ha vist noe på ett høyere nivå skal være på en topp 10 liste over norske fotballspillere, da blir sammenligningsgrunnlaget  bare tull.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 20884
18.07.17 14:55
clavin: Terskelen for å spille i utlandet var mye høyere den gangen enn i dag.

Utenlandsproffer hadde ikke lov til å spille på landslaget i 60 og tidlig 70 åra. Det tror du ikke muligens ?

clavin
18.07.17 15:10
BigGeorge: Utenlandsproffer hadde ikke lov til å spille på landslaget i 60 og tidlig 70 åra. Det tror du ikke muligens ?

Jeg vet da det.  På slutten av 70-tallet hadde de dog anledning til å spille på landslaget.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 20884
18.07.17 15:20
clavin: Jeg vet da det.  På slutten av 70-tallet hadde de dog anledning til å spille på landslaget.

Nja... Odd Iversen var utestengt og kom inn i siste kampene i VM kvalikken 1977. Trongd Hoftvedt utestengt fra landslaget hele karrieren. To av våre aller beste gjennom tidene. 

Men dette var disiplinære saker på begge.

(Innlegget ble redigert 18.07.17 15:21)

Canbe
18.07.17 15:24

I 1969 ble NFFs selvpålagte amatørparagraf opphevet. Dermed kunne utenlandsproffer som «Kniksen» og Finn Seemann igjen ta på seg landslagstrøya, og Harald Berg og Odd Iversen kunne reise ut med god samvittighet, uten at det ødela deres muligheter for videre landslagsspill.

Huyton
HuytonInnlegg: 248
18.07.17 16:56

Zahid eller Qaka. Fritt valg!

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62146
18.07.17 17:49
Hunkpapa: Tom Lund betød utvilsom veldig mye for LSK, men igjen hva med Harald Dutte Berg.

Dutte betød aldri all verden for LSK. 

alkatraxxx
alkatraxxxInnlegg: 397
18.07.17 23:14

Norges beste fotballspiller gjennom tidene er utvilsomt FKH's Tor Arne Andreassen. Vi så beviset nå i helga....Tom Lund kunne bare drømme om ett slik mål

Hadde det ikke vært for Tori's kjærlighet for FKH hadde han spilt i Barca og Real....på samme tid.

Det som definitivt avgjorde at han holdt seg i Haugesund var at det var få oppgjør mot Viking i Spania...noe han lever for

Han er jo bare 34 så godt mulig han tar seg ett år i utlandet nå på tampen. Med ståendes tillbud fra omtrent alle storklubber i Europa blir det spennendes å se hvem han velger. Ettersom han er en hund etter pasta og pizza tipper jeg Juve....lykke til!

sambasamba
sambasambaInnlegg: 14375
19.07.17 00:42
BigGeorge: At Harald Berg var 30 år da han kom til Nederland sier enda mer. Ble vel nr 7 i kåringen om årets spiller i Nederland.  beste ligaen i Europa den gang

Det er jo ikke mer enn at Bjørneby kom på årets lag i PL.......

Forøvrig eneste nordmann som har klart dette

(Innlegget ble redigert 19.07.17 00:52)

sambasamba
19.07.17 01:06

Vi kan jo sette opp en 11ver

Thorstvedt

Berg - Johnsen - Bratseth - Bjørnebye

OGS - Myggen - Per Bredesen - T.Lund

Thoresen - Kniksen

kytec
19.07.17 01:10
sambasamba: Thorstvedt Berg - Johnsen - Bratseth - Bjørnebye OGS - Myggen - Per Bredesen - T.Lund            Thoresen - Kniksen

Forsvarer Bjørnebye ein plass her med OGS på høgre ving?

Er Bjørneby tidenes beste venstreback? 

Skeptisk til Johnsen og, men mulig han er tidenes nest beste stopper. 

hillier
hillierInnlegg: 1589
19.07.17 01:16

En 11'er uten Harald Berg blir useriøst. 

sambasamba
19.07.17 01:23

OGS hadde sin kanskje viktigste periode i Manu i nettopp den posisjonen etter Beckham. Da var han fast og tidevis kaptein tilogmed

Bjørnebye er sterkt undervurdert. Som sagt eneste nordmann som er blitt valgt inn på årets lag i PL

Ferguson har uttalt at Johnsen var PL beste midtstopper. Tok over jobben fra legendariske Palliater sammen med Stam. Jeg mener hans beste periode er større enn Bratseth sin.

Vi kan bytte Myggen med Berg

(Innlegget ble redigert 19.07.17 01:24)

kytec
19.07.17 01:35
sambasamba: OGS hadde sin kanskje viktigste periode i Manu i nettopp den posisjonen etter Beckham. Da var han fast og tidevis kaptein tilogmed Bjørnebye er sterkt undervurdert. Som sagt eneste nordmann som er blitt valgt inn på årets lag i PL

Tviler ikkje på OGS sine kvaliteter og at han fortjener å være på laget.

Men er det ikkje først og fremst pga Flo-pasningen (som vel burde hete Bjørnebye-pasningen?) som gjorde at Bjørnebye ble en big deal på landslaget? 

Det er selvsagt mulig at Bjørnebye fortjener plassen uansett. 

Men tenk kva Vegard Heggem kunne blitt som fotballspiller om han ikkje var så forbanna skadeutsatt. 

sambasamba
19.07.17 01:43

Bjørneby var en meget viktig servitør for også Fowler for eksempel. Da fra kortlinja og inn. Også for Stan Collymorr

Hunkpapa
19.07.17 10:02
sambasamba: Thorstvedt
Berg - Johnsen - Bratseth - Bjørnebye
OGS - Myggen - Per Bredesen - T.Lund
Thoresen - Kniksen

En slik liste uten Harald Dutte Berg bekrefter bare en ting. At du ikke er kompetent til å sette opp en slik liste.

sambasamba
19.07.17 16:19
Hunkpapa: En slik liste uten Harald Dutte Berg bekrefter bare en ting. At du ikke er kompetent til å sette opp en slik liste.

Huffa meg da

KnutMagnar
KnutMagnarInnlegg: 692
20.07.17 00:45

Ser mange nemner Solskjær. Størst karriere, mest kjend internajonalt, ja, kanskje. Men beste norske spelar? Langt unna. Scora til dømes knapt eit viktig mål for landslaget og var inn og ut av landslaget i periodar. Ville ikkje vurdert han på ei topp ti-liste om me snakkar om dei _beste_ norske spelarane. Kunne kanskje fått ein supersub-plass om ein skulle lansert ein ellevar av dei beste norske spelarane gjennom historia.

Hunkpapa
21.07.17 00:57
clavin: Dutte kommer selvsagt høyt opp her, men jeg holder likevel Lund hakket foran. LSK var Norges dominerende lag på slutten av 70-tallet, etter at de få år i forveien hadde vært i 3. divisjon. Det er lite sannsynlig at de ville oppnådd noe i nærheten av dette uten Tom Lund.

Tom Lund dominerte i norsk amatørfotball. Dutte Berg dominerte som utenlandsproff i toppserien i Nederland i perioden 1969-1973. På denne tiden spilte ikke de nederlandske stjernene som Cruyff i Spania eller Italia. De spilte hjemme. Dutte Berg ble i 1972 kåret til Nederlands beste midtbanespiller av hollandske sportsjournalister. Dersom Dutte Berg var nederlandsk statsborger hadde han høyst sannsynlig ikledd seg den oransje drakten, og kanskje spilt finale i VM i 1974 mot Vest-Tyskland.

Dutte Berg dominerte for Lyn på 1960-tallet, og han var en dominerende spiller for Glimt fra 1975 og utover på 1970-tallet med seriesølv og to cupfinaler. I 1978 ble han kåret til toppseriens beste spiller foran Tom Lund i en alder av 37 år.

Jeg fikk låne boken "Dutte" skrevet av Arthur Arntzen (Oluf fra Tromsø) av min svigerfar. Etter å ha lest denne boken om en for meg ukjent spiller, bortsett fra navnet og sønnene, fikk jeg øynene opp for Dutte. Det er vanskelig å påstå at han er Norges beste sammenlignet med mange gode norske spillere på 1990-tallet. Dutte Berg, Ronny Johnsen og Rune Braseth er kanskje de tre største, men det er mange helt der opp, også Tom Lund.

clavin
21.07.17 08:38
Hunkpapa: Tom Lund dominerte i norsk amatørfotball. Dutte Berg dominerte som utenlandsproff i toppserien i Nederland i perioden 1969-1973.

Hvis du leser mitt innlegg så finner du ut at jeg IKKE har sagt at Lund er Norges BESTE spiller, men etter min mening den mest BETYDNINGSFULLE spilleren på et norsk klubblag gjennom tidene. Således er det totalt irrelevant hva Dutte har gjort i utlandet i denne sammenheng, da det ikke er mitt kriterie her.

notlob
notlobInnlegg: 34094
23.07.17 20:28
FooDog: Her vant han alt: Både serien, cupen og til slutt serievinnercupen selv om han var en del skadet. Han ble toppscorer fire år på rad, og kaptein på et lag bestående av verdensstjerner som Ruud Gullit, Ronald Koeman og Frank Arnesen. Ikke nok med det: Han er fortsatt tidenes mestscorende utlending i Nederland med 152 mål.

Den rekorden kommer nok til å stå til nærmest evig tid. Uten at det må noen slags måte forringer prestasjonen. Men utlendinger i den ligaen, som gjør det bra, har vel nå i dag en tendens til å forsvinne etter et par-tre år – maks.

Så kan man opplagt diskutere opp og ned og i mente om store klubbspillere som Tom Lund, ''Dutte'', ''Kniksen'', ''Matta'', ''ivers'' og folk som Olav Nilsen og Svein Kvia, men har lyst til å slå et slag for Rune Bratseth.

Helt sykt så bra han var i 88/89-sesongen, for å nevne én spesifikt. Roma bydde visstnok 36 millioner (noe som nesten var uhørt på den tiden) og var også ønsket av Ferguson. De endte opp med å kjøpe Gary Pallister (selvsagt ikke noe dårlig kjøp). Latterliggjorde Gullit og van Basten i serievinnercupen på Weserstadion. De fikk vel en gigasjanse helt på slutten, men Bratseth tok seg av begge to i omtrent samme vending. De tapte rett nok med ett mål i returoppgjøret. Men okke som.

Var det før kampene mot England og Nederland i '93 at han ble skadet i forbindelse med en cup- eller europacupkamp og ikke ble klar for Werder, og det ble smurt utover førstesiden i en av hovedstadsavisene? Krise.

Så akkurat i dag er jeg i humør til å si Bratseth. Ikke minst med tanke på den karrieremessige veien han tok. Nesten sjukt at det går an.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg