VÃ¥re regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske supportere-Europa ellers

NYTT TEMA
Harry-Andre48
Harry-Andre48Innlegg: 79
19.09.09 00:46

Er Norsk eliteserie blandt dem dårligste i Europa når det gjelder tribuneliv ? Hvilke land er under Norge på det området hvis man tar Europa for seg ? Lurer på hva folks ærlige mening er om dette temaet.Slik jeg ser det så er det bare land som Luxenborg-San Marino-Færøyene å noen til av de småstatene som er under Norge på den lista.

Hva har f.eks hendt i Bergen ? Det er jo ikke til og kjenne igjen den stemmninga som var der tidligere.Hva med Vif-klanen ? Føler det går mer og mer under med det som før var en stor supporterklubb innad i hele Norden faktisk.Er det splittelse innad i gjengen som noen har antydet eller er det rett og slett blitt for kjedeligt med samme sanger og lite fornying på tribunen ? Fredrikstad er også på vei på det området,senest i går kom det nok en ny gruppering til syne,noe som tyder på mye uenigheter blandt supporterene og hvordan tribunelivet skal gjøres best muligt i denne byen.

Ros skal Kanarifansen,Kjernen og SS ha.De mener hverfall jeg går fremover når det gjelder tribuneliv.De andre laga sine fans vil jeg si står på stedet hvil eller enda dårligere en de var i fjor.

Jeg kom hvertfall frem til at i Norge kontra Europa ellers,ja vi ligger temmeligt langt nede på tribunelivs-lista.

Hvorfor er det slik ? Er det bare nordmenn generelt som er trauste og kjedelige av seg ? Eller er det rett og slett for mye rølp i disse supporterklubbene til at den vanlige mann/dame kvier seg med og melde seg inn i gjengen ?

åråsenGutta
åråsenGuttaInnlegg: 10823
19.09.09 00:50
Harry-Andre48: Ros skal Kanarifansen,Kjernen og SS ha.De mener hverfall jeg går fremover når det gjelder tribuneliv.

Takker for ros! :-)

krakra_2
krakra_2Innlegg: 31457
19.09.09 00:51

Jeg tror du tar feil. Jeg tror vi ligger ganske høyt oppe. Langt høyere oppe enn vi ligger ferdighetsmessig. Vi er nok best i Norden når det gjelder tribuneliv.

cJ2k
cJ2kInnlegg: 1407
19.09.09 00:57
krakra_2: Jeg tror du tar feil. Jeg tror vi ligger ganske høyt oppe. Langt høyere oppe enn vi ligger ferdighetsmessig. Vi er nok best i Norden når det gjelder tribuneliv.

Hehe!

Svenskene er milevis foran hvertfall.

(Innlegget ble redigert 19.09.09 00:58)

21nyhetene
21nyheteneInnlegg: 2543
19.09.09 01:07

Er vanskelig å si dette med tribunelivet i Norge. Jeg er ganske sikker på at f.eks en engelskmann ville blitt ganske imponert hvis han overvar en kamp med gjennomsnittlig tribuneliv i Norge, rett og slett fordi man på en måte ikke kan forvente det helt store fra norsk klubbfotball.

Når det er sagt så forventer vi jo mer selv, ettersom interessen for fotball er veldig stor i dette landet. Vi sammenligner jo også oss selv med svenskene på omtrent alle områder, og når det gjelder stemning og "gale" supportere så er det flere av de svenske klubbene som ligger langt forran oss.

Selv tror jeg problemet (om det i det hele tatt er et problem) ligger i at nordmenn i dag ser på en fotballkamp mer som en begivenhet og et arrangement enn noe annet. Folk kommer for å bli underholdt, for å ta med familien og for å få en flott avslutning på helgen. Mao, de aller fleste som ikke er medlem av supporterklubben er der ikke for å lage lyd, men for oppleve kampen og stemningen.

LordRevan
LordRevanInnlegg: 1072
19.09.09 01:09

Synes det er mange gode supportere i Norge, aller best liker jeg SS, de er på mange måter blitt den nye klanen.

Iggy
IggyInnlegg: 1813
19.09.09 03:50

nå må man også huske at syngende supportere ikke har eksistert i organisert form i Norge i mange tiår her. Før 1990 var det ytterst få steder som hadde mange syngende supportere og det var også langt utover i 90-tallet heller ikke noe særlig greie om at man skal synge i 90 minutter i strekk heller.

Syntes også man skal igjen tenke på folketallet vårt i landet og igjen tenke på hvor mange supportere som er aktive, syntes vi ligger bra ann sånn sett jeg.

Og for sammenligningas skyld, er det så mye bedre i land som Belgia? Sveits? Østerikke?

fantavigå
fantavigåInnlegg: 9032
19.09.09 04:01
krakra_2: Jeg tror du tar feil. Jeg tror vi ligger ganske høyt oppe. Langt høyere oppe enn vi ligger ferdighetsmessig. Vi er nok best i Norden når det gjelder tribuneliv.

hahahahaha. Sverige er så langt foran at det er til å gråte av. Danmark kjenner jeg ikke så godt bortsett fra Brøndby, de er sinnsyke.

fantavigå
19.09.09 04:03

Se på europa lag. Lag som Basel og Rapid Wien får norske fans til å se ut som kuktryner. Kanari og kjernen er jævla bra, men ikke mange nok.

Harry-Andre48
19.09.09 04:03

Ja.Noen av laga i Østerike er jo på et helt annet nivå en hva tilfellet er her hjemme.Belgia og Sveits er langt langt foran dem også.Det er nok av bevis inne på youtube på akkurat det.

fantavigå
19.09.09 04:06

Ikke akkurat VIF-LYN ?

fra 1.05 inni startet filming av tribunelivet.

Harry-Andre48
19.09.09 04:12

Det er det som er.Kanarifansen og Kjernen er store her hjemme men sammenlignet med de fleste utland å den stemmninga der så kan det ikke sammenlignes.Rapid Wien f.eks er 10 ganger bedre en nr 1 i Norge på tribunelivet.

Kjuagutten
KjuaguttenInnlegg: 10946
19.09.09 04:17

Når jeg tenker på mitt eget lag Brann og stemningen på Staddaen de siste 2 sesongene må det bare konstateres at det er bedrøvelig. Stemningen har dalt flere hakk og det er omtrent musestille i perioder på ærverdige Brann Stadion. Det er ikke noe spesielt å være på Brann Stadion lenger og sangene er tamme med noen få unntak. Veldig få synger med og desverre er det blitt slik at supporterne deler seg i to (gjerne flere leire) og skal "konkurrere" om å lage den beste stemningen. Veldig lite samhold i stemningen. Dessuten er Frydenbø tribunen (hvor Bataljonen og den "harde kjerne" hovedsaklig er samlet blitt et samlingssted for små barn og fjortisser som vil bli sett "og være tilstede der det skjer" uten å bidra. Langsidene er som før, tamme, selv om det på enkelte områder er folk som bidrar. Men når stemningen virkelig kommer på Brann Stadion tør jeg påstå at ingen i Norge kan matche oss der. Da har vi HELE Stadion med. Bare så synd at folk ikke våger å slå seg løs lenger mer enn i 2-3 minutter i 5-6 kamper i året. En lar seg liksom ikke rive med før naboen gjør det...

Landet forøvrig synes jeg er omtrent på samme nivå. Kjedelig, platt og lite oppfinsomt. En merker ikke det store engasjementet rundt forbi. Med få unntak selvsagt. Trommene som har inntatt arenaene er bare til irritasjon.

(Innlegget ble redigert 19.09.09 04:20)

RAustin5
RAustin5Innlegg: 702
19.09.09 05:04

Det `artigste` jeg veit er når jeg ser bilder fra Stabæk sine kamper, er en ganske brukbar stemning, men man klarer så vidt å se hvor SS er plassert. Er jo totalt hjarndødt at hele resten av tribuneskjsonene stort sett er uberørt, så står de i ett hjørne og synger som konger...

-dunder-
-dunder-Innlegg: 1343
19.09.09 05:21
Harry-Andre48: Er Norsk eliteserie blandt dem dårligste i Europa når det gjelder tribuneliv ? Hvilke land er under Norge på det området hvis man tar Europa for seg ? Lurer på hva folks ærlige mening er om dette temaet.Slik jeg ser det så er det bare land som Luxenborg-San Marino-Færøyene å noen til av de småstatene som er under Norge på den lista.

Hva får deg til å tro at vi er bedre enn disse landene? Fordi vi er flere? Hva vet du egentlig om tribunelivet i de landene?

Battalje
BattaljeInnlegg: 3761
19.09.09 07:09

Jeg har i det store og hele fått inntrykket av at folk mener TLen er blitt mindre interessant enn tidligere, kanskje skyldes dette at dekningen er så mye større. Det er ikke like stas lenger å gå på kamp og for å være ærlig synes jeg personlig at det til tider er kjedelig på kamp, slik hadde jeg det aldri på stadion for bare noen få år tilbake, kanskje er det jeg som er blitt litt eldre..

Mange av de som holdt til blant bataljonen før har vel gjerne flyttet på seg til andre steder på stadion, som bt-tribunen, andre har sikkert gått lei det faktum at norsk fotball er blitt så "stuerent" og uengasjerende. Poenget er ihvertfall at folk ser ikke ut til å gidde lenger, ikke like mange ihvertfall, og ikke i like stor grad.

Bataljonen er blitt en vits, tantifisert og fylt til randen med småjenter. Når småjenter ikke er redd for å stille seg med de hardbarkede supporterne så er det et tegn på at mentaliteten er borte vekk. Jeg husker da jeg og noen kompiser begynte å gå på staddaen da vi var små, selv om vi til tider var på store stå og sang, så gikk vi ikke til enden av store stå mot klokkesvingen hvor sjømennene(eller hvem pokker disse skitne, alkoholiserte bråkmakerne var) sto. Det var voksne karer av den litt tvilsomme sorten, ihvertfall husker jeg dem slik. Hvem har overtatt arven etter disse? Har folk det for godt den dag i dag? Hadde vi hatt mer trøkk dersom det var mer frustrasjon som skulle ut av folk på kampdag som følge av trange kår? Taklet den sittende regjering finanskrisen for godt? :D

Nystemten er forøvrig blitt en vits.

I disse dager trengs det 5-6 dommeravgjørelser i mot på rad for at folk skal kvikne til, eller noe lignende tilbakespillet til viging i forrige match som ledet til indirekte frispark. Skjønt da blir det til gjengjeld godt med liv. Forøvrig var det bra med jubel når husky skulle innpå.

(Innlegget ble redigert 19.09.09 07:11)

Iggy
IggyInnlegg: 1813
19.09.09 08:03
Harry-Andre48: Ja.Noen av laga i Østerike er jo på et helt annet nivå en hva tilfellet er her hjemme.Belgia og Sveits er langt langt foran dem også.Det er nok av bevis inne på youtube på akkurat det.

Youtube viser høydepunkter, ikke hvordan det er gjennom en hel kamp.

Har aldri sett en eneste ligakamp fra disse nevnte landene, eneste jeg kan gå utifra er enten som du nevner youtube videoer eller tilskuersnittet i ligaene og tippe antall av de som er syngende supportere. Men jeg skal prøve å få med meg en kamp eller to på nett etterhvert og se om jeg deler ditt synspunkt her :)

Men forresten. Siden det er enighet i denne tråden om at ting er så dårlig, hva med forslag om hva som kan forbedre antall syngende på tribunene? Og er det noe dere har foreslått til deres egne supportergrupperinger?

McAroni
McAroniInnlegg: 1413
19.09.09 09:08

Er det virkelig bedre stillt i land som albania, andorra, finland, estland, latvia, litauen, island, malta, moldova, slovakia og ukraina? I forhold til spillkvalitet og størrelse på landet vårt, synes jeg vi gjør det ganske bra.. Selv om enkelte lag var bedre for 5 år siden, andre igjen gjør det bedre.

urb
urbInnlegg: 6621
19.09.09 09:27

Norske supportere har noen hindre det er vanskelig å gjøre noe med. Store avstander i et land som også lider av en elendig infrastruktur, og virkelig få oppgjør man kan kalle lokale og kamper med et elske/hate-forhold. Stor geografisk spredning av topplaga.

Trotalt sett på supporterfronten er vi langt etter Sverige og Danmark. Spesielt Sverige er i tillegg velsigna med med en mye mer geografisk kompakt liga og til tross for at også dette er et land med store avstander så har de et helt annen infrastruktur enn oss og er mye heldigere med topografien. Og så har de en drøss av lokaloppgjør i storbyene som det ligger tunge tradisjoner i.

Dex74
Dex74Innlegg: 13213
19.09.09 09:31

Tribuneliv skal være spontant og ikke programmert etter min mening! Skjønner ikke grunnen til å synge usammenhengende i 2 x 45 minutter. Blir for kunstig etter min mening og ofte virker det som noen er mer interessert i å hoppe og synge enn å se på kampen.

Og denne trommingen, Åhåhåhåhåhå,"Här kommer Pippi Langstrømp" etc. er utrolig irriterende. Hva med Snickerboden hoppfallera eller lilla söta Ida? Er det ikke godt nok det da? Eller hvorfor ikke bruke "norske" melodier? Her skal klanen ha kudos for Blåveispiken,Vi ere en nasjon,Norge i rødt hvitt og blått. Men Gud signe vårt dyre fedreland er sårt savnet...skjepings!!!

Men det er klanens form,den britiske jeg står for og det er og der Brannfans vil være. Og jeg synger ja,ikke non grinebiter som sitter pent og pyntlig på setet sitt men står med gutta i Hasunds Hund og synger ut :)

Støtter forøvrig helt ut at det suger på tribunene i Bergen for tiden ja! Man trodde man skule få bukt med problemet med å flytte til Hansa da SS døde helt ut lenge før nedrivingen...men neida! Betaler gjerne mer jeg for partoutkort og ser helst at Hansa ikke blir billig-alternativet for de som ikke gidder å engasjere seg!

urb
19.09.09 10:02
Dex74: Tribuneliv skal være spontant og ikke programmert etter min mening! Skjønner ikke grunnen til å synge usammenhengende i 2 x 45 minutter. Blir for kunstig etter min mening og ofte virker det som noen er mer interessert i å hoppe og synge enn å se på kampen.

Du verden så mye diverse Brannfans elsker å terpe på dette. Spesielt når det er så situasjonsbestemt så blir det veldig komisk. Som for eksempel da man dro til Liverpool og Everton og ble utspilt, men Brannfansen lot seg ikke affisere av den grunn og sang hele kampen. Hjemme i Norge hadde buinga startet omtrent fra første baklengsmål. Så kan man si at turen til England ikke var full av sportslige forventninger, og at man så for seg at dette i all hovedsak kun ville bli en heidundranes fylletur, men hvorfor skal det være så vanskelig å overføre slik stemning til norske forhold? Brann har som regel det største bortefølget av alle, men sangmessig lar de seg faktisk tråkke på av de fleste.

Det er da pokker ikke noe kunstig i å støtte laget i med- og motgang, terskelen for å slutte å synge bør settes veldig, veldig høyt.

(Innlegget ble redigert 19.09.09 10:12)

åråsenGutta
åråsenGuttaInnlegg: 10823
19.09.09 10:06
urb: Det er da pokker ikke noe kunstig i å støtte laget i med- og motgang, terskelen for å slutte å synge bør settes veldig, veldig høyt.

Helt enig!

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7220
19.09.09 10:37

Cheerleadingen som enkelte grupper driver med synes jeg de skal få ha for seg selv over dammen. Publikum skal etter min mening være et speilbilde av det som skjer i kampen.

Slik det er på Brann Stadion nå er det selvfølgelig alt for tamt, men det har som flere er inne på mye med hvordan Bataljonsfeltet har utviklet seg. Et eller annet må gjøres, enten innad i Bataljonen, eller ved en helt annen gruppering. Mentaliteten fra glansdagene på Store Stå er i hvert fall helt borte. Sild i tønne og full tilt er ikke hverdagskost på Hansa.

Fishstick
FishstickInnlegg: 13788
19.09.09 10:42
krakra_2: Vi er nok best i Norden når det gjelder tribuneliv.

Ja, for ikke å si best i Europa!!

Fygaren
FygarenInnlegg: 36233
19.09.09 10:43
UtenKontroll: Cheerleadingen som enkelte grupper driver med synes jeg de skal få ha for seg selv over dammen. Publikum skal etter min mening være et speilbilde av det som skjer i kampen.

Helt enig. Viking Stadion har i så måte et ufortjent dårlig rykte når det gjelder stemning. Det er ikke slik at det ikke kan ta av, men vi følger kampbildet og det som foregår. Bergenserne er enda litt mer ekstreme på dette når det gjelder ytterpunktene, både positivt og "negativt", men generelt sett er Viking og Brann-publikummet ganske like på dette. Ikke evighetssanger, ikke full fest når det er 0-0 hjemme mot Sandefjord, men ting kan fort bli opphetet. Være seg dommeravgjørelser, upopulære motstandere og selvsagt godt spill fra eget lag, vi reagerer på det som foregår utpå der.

urb
19.09.09 10:50
UtenKontroll: Publikum skal etter min mening være et speilbilde av det som skjer i kampen.

OK, bare synge når man leder eller vinner, altså.

Fygaren
FygarenInnlegg: 36233
19.09.09 10:52
urb: OK, bare synge når man leder eller vinner, altså.

Nei, det er en misforståelse. Om laget viser god innsats og vilje til å ville snu en kamp vil de få publikum på sin side. Om de derimot viser null innsats og er generelt sett ræva, hvorfor skal de få hyllest fra publikum?

Fishstick
19.09.09 10:56
urb: OK, bare synge når man leder eller vinner, altså.

Jepp, og spør man forbildene i England - er dette den aller verste formen for support.

Men dette må du ikke si til noen Brann eller Vålerenga-supportere, altså. Da får du så ørene flagrer med trommekommentarer.

Forøvrig har Viking-publikumet et meget fortjent dårlig rykte. I forhold til antall - landets verste. Et sutrete publikum med en totalt grå og trist supporterklubb. Sangreportoaret er til å grine av.

skandic1
skandic1Innlegg: 1491
19.09.09 10:58

Vikingfansen var gode på mandag det skal dere ha. Regel er som regel at vi ikke hører bortefansen i det hele tatt, men viking fyrte opp de. Det vi har sett i det siste med Molde, Bodø osv er at de liker å sitte når de kommer på besøk, hehe.

Fishstick
19.09.09 11:03
Fygaren: Om de derimot viser null innsats og er generelt sett ræva, hvorfor skal de få hyllest fra publikum?

Tror du spillerne får hyllest fra publikum om de ikke gidder å gjøre noen innsats på Lerkendal eller Åråsen? Tror du det er "herregud, dere er bra flinke"-sanger som synges da?

Nei. Kjernen/UN har et stort reportoar og de er lite som runger mer enn for eksempel "Kjempe gutta - fighte gutta" når spillerne suger lut. Folk blir sinte når spillerne er elendige, og får utløp for dette ved å synge til dels aggressive sanger og rop. Det å mane til innsats og sparke i ræva til spillerne er veldig vanlig. Det er ingen som sår og synger "For ingen banke RBK" og jubler villt når vi ligger under mot Sandefjord.

Dette evinnelige maset om programmert stemning og ingen speiling av kampbildet kommer alltid fra de samme folkene. Det virker som at de føler at de har funnet et slags uslåelig argument der. Fakum er at publikumslivet speiles minst like mye kampbildet for eksempel i Trondheim som det gjør på mer konservative arenaer. Det foregår bare på en litt mer oppmuntrende måte. Istedet for å bli sutrete, tar vi heller frem pisken og dasker laget hardt på ræva.

(Innlegget ble redigert 19.09.09 11:05)

Siste innlegg