Jotjar |
09.11.09 19:36
JotjarInnlegg: 25036
Jaja, får sikre meg æren av å lage denne tråden i år og:-)
Den tradisjonelle midtnorske avdelingen blir nettopp dette neste år - 5 lag fra Møre og Romsdal, 5 lag fra Trondheim, 2 lag fra Nord-Trøndelag. Samt Oslolagene Skeid og Oslo City, som i fjor spilte i henholdsvis 1.divisjon og Adecco.
De fjorten lagene er:
Skeid (Nedrykk)
Byåsen
Hødd
Kristiansund
Levanger
Molde 2
Nardo
Rosenborg 2
Skarbøvik
Steinkjer
Strindheim
Aalesund 2 (Opprykk)
Kolstad (Opprykk)
Oslo City (Opprykk)
For Skeid må jo dette sies å være et gunstig oppsett. Hødd og Kristiansund er potensielle utfordrere, men viste lite i år som tydet på opprykk. I Kristiansund er det jo i tillegg mye usikkerhet i forhold til hva slags lag de stiller med neste år. Så dermed må vi vel si at Skeid var heldige, spesielt når alternativet var den langt tøffere avdeling 1.
Ellers er det en avdeling jeg gleder meg massivt til! Fem lag fra Trondheim, et lag fra mitt kjære Groruddalen igjen, og i tillegg Skeid, slik at jeg har "lov" til å mene noe om dem neste år og. Det blir bra, eller hva, Lilleborg?;-)
Ellers er det jo litt kjiipt med tre andrelag i avdelingen vår. To av de er godt kjente, i tillegg får vi nå i år besøk av Aalesund. Rekdal har vel ikke akkurat prioritert andrelaget i år, så om han velger samme linje neste år bør de være en het kandidat for nedrykk.
Ellers er det vanskelig å peke ut en tydelig skillelinje. Skeid er store favoritter, Hødd utfordrere, og etter det peker Kristiansund og kanskje Byåsen seg ut. Men det skal bli spennende å se hva Kolstad og Oslo City kan bidra med. To lag som ikke er langt bak det mange av de andre lagene presterte i 2009.
Kjør LANG tråd!
Lilleborg |
15.11.09 10:52
LilleborgInnlegg: 23507
Får gjøre mitt første innlegg av mange i denne tråden:)
Jeg er litt skuffet over oppsettet i år. Skuffet fordi det er så mange lag vi har møtt de to siste gangene vi var nede, og jeg hadde håpet på flere østlandslag denne gangen. Det faktum at Notodden fikk en avdeling med østlandslag pluss alle vestlandslagene (som virkelig hadde gjort det lettere for meg som er bosatt i Bergen) er litt surt.
Men sånn sportslig kan vi være fornøyde, da denne avdelingen på papiret er svakere enn de andre avdelingene. Men igjen, det er på papiret. Nå må jeg som vanlig gå en hel vinter i møte, fryktelig spent på hva slags lag vi kommer til å stille til seriestart neste år. Hvem kommer inn? Hvem forlater klubben?
En spiller jeg regner lett med forsvinner er Tom Erik Breive. Han er under kontrakt med oss, men etter å ha imponert stort i utlånet i FK Sparta Sarpsborg FF 08 regner jeg med at flere klubber vil vise interesse. Breive er mer enn god nok til å spille på øverste nivå i Adecco, kanskje tilogmed i Tippeligaen.
silverzero |
23.11.09 21:59
silverzeroInnlegg: 4526
Lilleborg: En spiller jeg regner lett med forsvinner er Tom Erik Breive. Han er under kontrakt med oss, men etter å ha imponert stort i utlånet i FK Sparta Sarpsborg FF 08 regner jeg med at flere klubber vil vise interesse. Breive er mer enn god nok til å spille på øverste nivå i Adecco, kanskje tilogmed i Tippeligaen.
Har ikke Tom E. Breive allerede en viss erfaring med tippeligaen?
Lilleborg |
23.11.09 23:07
silverzero: Har ikke Tom E. Breive allerede en viss erfaring med tippeligaen?
Nei. Med unntak av å bæsje på Vålerengas midtbane i en cupkamp i 2003 da.
Jotjar |
23.11.09 23:08
Hvordan er egentlig status i Skeid utenom Breive? Er det mange som er usikre eller uten kontrakt?
For øvrig er vel avataren din lettere mistenksom for tiden, siden du fortsatt holder til i Bergen;-)
(Innlegget ble redigert 23.11.09 23:09)
Lilleborg |
23.11.09 23:09
Jotjar: Hvordan er egentlig status i Skeid utenom Breive? Er det mange som er usikre eller uten kontrakt?
Sånt får vi ALDRI info om... men regner med at i hvertfall Breive forsvinner. Håper Abiodun også stikker, og vil tro det er beilere i Adecco ute etter noen av de unge talentene. Ellers håper jeg flesteparten blir.
CapoConsigliere |
08.12.09 11:37
Lilleborg: En spiller jeg regner lett med forsvinner er Tom Erik Breive. Han er under kontrakt med oss, men etter å ha imponert stort i utlånet i FK Sparta Sarpsborg FF 08 regner jeg med at flere klubber vil vise interesse. Breive er mer enn god nok til å spille på øverste nivå i Adecco, kanskje tilogmed i Tippeligaen.
Jeg sier meg enig med Lilleborg ang Tom Erik Breive, tror faktisk han er god nok for tippeligaen. Meget god signering av Særp!
TheBB |
17.11.09 22:55
TheBBInnlegg: 317
Jotjar: Skeid og Oslo City, som i fjor spilte i henholdsvis 1.divisjon og Adecco.
Faktisk. ;)
Det skal bli morsomt å følge med her. Jeg vokste jo opp nære Kolstad og kjenner et par folk som har tilknytninger til klubben (og Flatås IL, hvor jeg gjorde mitt beste for å tape kamper i min barndom, er jo hemningsløst dårlige).
(Innlegget ble redigert 17.11.09 23:06)
Jotjar |
17.11.09 22:57
Evt. 1.divisjon og 3.divisjon ja;-)
silverzero |
23.11.09 21:51
silverzeroInnlegg: 4526
Til Ts: Overlevde ikke Steinkjer på lykken av at FFK røyk ned i adecco
Jotjar |
23.11.09 21:53
silverzero: Til Ts: Overlevde ikke Steinkjer på lykken av at FFK røyk ned i adecco
Stemmer. Steinkjer beholdt plassen som det nedrykkslaget med best poengsum, siden Fredrikstads andrelag ble flyttet ned til 3.divisjon da førstelaget rykket ned.
lars-2004 |
27.11.09 11:08
lars-2004Innlegg: 124
Jotjar: Steinkjer beholdt plassen som det nedrykkslaget med best poengsum, siden Fredrikstads andrelag ble flyttet ned til 3.divisjon da førstelaget rykket ned.
Jeg skjønner ikke begrunnelsen for dette, i mine øyne skulle da Fyllingen beholde plassen som nr. 12 i den avdelingen som FFK2 rykket ned fra. Det synes noe pussig at et lag fra en annen avdeling beholder plassen når et lag rykker/blir flyttet ned. I prinsippet betyr dette at Fotballforbundet velger å overse avdelingsgrensene og sier at de 12 lagene med færrest poeng rykker ned uavhengig av avdelingsgrensene. Skulle man da ikke gjøre tilsvarende når det gjelder opprykk til Adecco-ligaen, de 4 beste uavhengig av avdeling??
Opprykk ville da ha gått til:
Strømmen 63 poeng
Sandnes Ulf 61 poeng
Follo 60 poeng
Pors 57 poeng
(Ranheim ville fortsatt vært i 2 div)
Og for ordens skyld, jeg bryr meg ikke om det er Steinkjer/Fyllingen som spiller 2 div neste år (eller hvem som ikke klarte opprykk til 1. div i år), men er mest interessert i om noen kjenner til regelverket eller NFFs begrunnelse for dette.
(Innlegget ble redigert 27.11.09 11:13)
HeiaSFK |
27.11.09 12:16
HeiaSFKInnlegg: 92
lars-2004: Jeg skjønner ikke begrunnelsen for dette, i mine øyne skulle da Fyllingen beholde plassen som nr. 12 i den avdelingen som FFK2 rykket ned fra. Det synes noe pussig at et lag fra en annen avdeling beholder plassen når et lag rykker/blir flyttet ned. I prinsippet betyr dette at Fotballforbundet velger å overse avdelingsgrensene og sier at de 12 lagene med færrest poeng rykker ned uavhengig av avdelingsgrensene. Skulle man da ikke gjøre tilsvarende når det gjelder opprykk til Adecco-ligaen, de 4 beste uavhengig av avdeling??
Årsaken til at det gjøres slik, er vel at avdelingsgrensene opphører ved sesongslutt. De 56 lagene i 2. divisjon legges i en "samlesekk" og kabalen legges på nytt igjen til sesongen etter. (selv om det riktignok er sjelden det er voldsomme forandringer i avdelingsoppsettene)
Når FFK2 da forsvinner, gis plassen til det laget som hadde flest poeng av de som rykket ned. I dette tilfellet Steinkjer. Ved sesongslutt hadde Steinkjer 29 poeng og Fyllingen 27, så det var jo ganske jevnt. Men hva hvis det hadde vært større forskjeller i FFK2s avdeling, og laget som ble nummer 12 der hadde hatt for eksempel 15 poeng? Ville det da vært rettferdig at de skulle berge plassen på bekostning av et lag som hadde sanket nesten dobbelt så mange poeng?
Å gi de fire plassene i 1. divisjon (bruker ikke Adecco-ligaen, da jeg ikke liker denne knyttingen av firmanavn til idretts-ligaer) til de fire beste uavhengig av avdeling, ville også vært urettferdig, da jevnhetene i avdelingene varierer. Et lag som kom i en avdeling med noen klare bunnlag, kontra en jevn og tett avdeling, ville dermed ha en klar poengfordeling - i hvert fall på papiret.
Longva91 |
27.11.09 12:23
Longva91Innlegg: 2027
Enig med HeiaSFK her.
Hvis de tre bunnlagene i FFK 2 sin avdeling hadde hatt for eksempel 3, 7 og 10 poeng.
Og i en annen avdeling har vi for eksempel to bunnlag med lite poeng, men så flere lag på rundt 30 poeng hvor et med rundt 30 poeng havner på nedrykksplass
Mest sannsynlig vil det laget med 30 poeng være bedre enn laget med 10 poeng i FFK 2s avdeling
HeiaSFK |
27.11.09 13:05
HeiaSFKInnlegg: 92
Longva91: Enig med HeiaSFK her.
Ikke verst at en SFK-supporter og en LFK-supporter kan enes om noe da, i hvert fall! ;-)
_1917_ |
27.11.09 13:06
_1917_Innlegg: 699
HeiaSFK: Ikke verst at en SFK-supporter og en LFK-supporter kan enes om noe da, i hvert fall! ;-)
Ut over at de synes karsk er namnam, mener du? :)
Jotjar |
27.11.09 17:14
_1917_: Ut over at de synes karsk er namnam, mener du? :)
Det holder mer enn nok å være innflyttet trønder for å si seg enig i det;-)
Miwana |
27.11.09 18:44
MiwanaInnlegg: 986
Jotjar: Stemmer. Steinkjer beholdt plassen som det nedrykkslaget med best poengsum, siden Fredrikstads andrelag ble flyttet ned til 3.divisjon da førstelaget rykket ned.
Den hadde jeg ikke fått med meg gitt. Det betyr vel at Korsvoll får beholde plassen i 2.div ved en eventuell Lyn-konkurs?
Jotjar |
27.11.09 18:46
Miwana: Den hadde jeg ikke fått med meg gitt. Det betyr vel at Korsvoll får beholde plassen i 2.div ved en eventuell Lyn-konkurs?
Det stemmer. Om Lyn ryker er Hamkam tilbake i Adecco, og Korsvoll i 2.divisjon. Både de og Fyllingen fikk 27 poeng, men Korsvoll har bedre målforskjell.
Jotjar |
09.11.09 19:39
Ellers, siden dette jo og bir en tråd med litt trønderfokus, så må det jo nevnes at 3.divisjonsavdelingene er satt opp neste år. Og det ser ut som et særdeles merkelig oppsett.
LINK
KIL/Hemne, Challa og Tiller er alle plassert i avdeling 19, mens Verdal jo nærmest ser ut til å ha fått et free pass mot avdelingsseier i sin avdeling.
dragons100 |
09.11.09 19:46
dragons100Innlegg: 23362
Helt pebb avdeling, og det er ytterst få lag jeg med nesten 100% sikkerhet vil si ikke vil kunne havne i bunnen. Skeid, Hødd og Kristiandsund og RBK 2 tipper jeg blir blant de beste lagene. Jeg tror også at Molde 2 gjør akkurat nok til at de ikke blir en dumpekandidat.
Ellers vil vel Levanger, Steinkjer, Strindheim, Nardo, Kolstad, Skarbøvik, Oslo City, Aalesund 2 og kanskje Byåsen være lag som kan havne i nedrykkstriden. Oslo City kjenner jeg ingenting til, så hvor de står aner jeg ikke. Skarbøvik hadde en svak høstsesong, og fortsetter de den tedensen vil de også slite. Byåsen hadde en god sesong, men de kan også ryke på en smell, spesielt hvis de mister noen sentrale spillere.
Levanger, Steinkjer, Strindheim, Nardo, Kolstad vil hvert fall være trønderske lag som vil kjempe i bunnen neste år. Om ikke noen av lagene blir betydelig forsterket i vintermånedene. Det vil jo vise seg.
Jeg tror det skal MYE til at ikke trønderske lag rykker ned dette året. ;)
Jotjar |
09.11.09 19:59
dragons100: Oslo City kjenner jeg ingenting til
OC kommer til å bli et anderledes innslag i 2.divisjon. Startet opp for rundt 15 år siden i bunnen av divisjonene, og har gradvis klatret oppover. Et multikulturelt lag, dvs. at det er 13 speakere som får sin andel tungetrening neste år.
Et lag som altså kommer fra Groruddalen, et av stedene i Oslo hvor vi har høyest andel ikke-vestlige innvandrere. Og jeg siterer OC i forhold til hva formålet med klubben er: "Klubben ble startet fordi mange barn og ungdom med minoritetsbakgrunn ikke følte at de fikk innpass i norske idrettslag. OCF arbeider ut i fra troen på at fotball kan være et redskap for å forebygge vold og rasisme."
"Sjef" i klubben er Atta Aneke, som ellers jobber som agent, og som har, og har hatt flere Tippeligaspillere under sine vinger.
Regn med et anderledes innslag neste år.
quentez |
09.11.09 19:59
quentezInnlegg: 13241
Vanskelig å tippe avdelingene i dag etter som det har en tendens til å komme mange nye spillere til de fleste klubbene før sesongstart. Skeid er vel selvskreven i toppen og en avdelingsfavoritt, med Hødd og Kristiansund like bak. Greier Byåsen å holde på de viktigste spillerne sine tror jeg de kan gjøre en like god sesong 2010-sesongen som året før. De var tross alt det nest beste laget etter Follo i 2009-sesongen etter sommeren. Stabilitet er alltid et nøkkelord der.
Jeg venter med tipping og "analyse" til mars neste år :)
La også merke til hvilken vanvittig enkel avdeling HamKam ble tildelt. Er nesten slik at en kan forvente 26 strake seiere for de.
Jotjar |
09.11.09 20:01
quentez: La også merke til hvilken vanvittig enkel avdeling HamKam ble tildelt. Er nesten slik at en kan forvente 26 strake seiere for de.
Tja, den var vel som ventet. Og jeg er ikke enig i at den er så enkel. Raufoss kan bli en tøff motstander det, og jeg har igjen troen på Lørenskog. Selv om det er tidlig å spå.
quentez |
09.11.09 20:06
Jeg ser bare Raufoss som en mulig konkurrent. Ellers er det mye tjafs fra det østlige Norge og enda mer tjafs fra Nord-Norge som jeg er redd kan bli hakkemat.
Avdeling 3 fremstår som den klart sterkeste med Stavanger, Ålgård, Vard, Pors, Tønsberg og Randaberg (eller sliter de mer nå?).
(Innlegget ble redigert 09.11.09 20:09)
Jotjar |
09.11.09 20:31
quentez: Jeg ser bare Raufoss som en mulig konkurrent. Ellers er det mye tjafs fra det østlige Norge og enda mer tjafs fra Nord-Norge som jeg er redd kan bli hakkemat.
Avdeling 3 fremstår som den klart sterkeste med Stavanger, Ålgård, Vard, Pors, Tønsberg og Randaberg (eller sliter de mer nå?).
Nå er ikke "vår" avdeling mye sterkere enn avdeling 4 da. Tvert i mot vil jeg si. Hamkam som det beste nedrykkslaget, Raufoss som garantert vil være med, Lørenskog som har en del solide spillere. I tillegg hadde lag som Lillehammer og Valdres solide sesonger i år.
Jeg er enig i at avdeling 3 ser hard ut. Randaberg sliter langt mer ja, og vil vel neppe være med. Men Stavanger, Vard, Pors, Tønsberg. Den er definitivt tøff.
Avdeling 1 er heller ingen drøm. Asker og Bærum vil jo som alltid være der oppe. Notodden bør også henge med i toppen, selv om det er mye spørsmålstegn der. Manglerud/Star vil jo og være med der oppe om de beholder de viktigste spillerne sine. Kanskje Åsane med Låstad og?
Men jeg tror vi har fått den jevneste avdelingen. Forskjellen fra lag nummer 3-4 til det dårligste ser minimal ut pr dags dato.
(Innlegget ble redigert 09.11.09 20:31)
Turam |
09.11.09 22:07
TuramInnlegg: 1365
Morsom gruppe. Det blir nok kult for Aalesunds-juniorene å få en divisjons bedre motstand.
Gøy også med lokaloppgjør med Skarbøvik og prestisjeoppgjør med Molde 2.
Og toppen av alt: AaFK 2 mot Hødd! Det er som om Lyn skulle ende opp i 2. divisjon i avdeling med VIF2. ;-)
quentez |
10.11.09 21:57
Nordicbet har lagt ut odds:
Skeid (1.95)
Hødd (2.55)
Kristiansund (8.00)
RBK 2 (25.00)
Byåsen (40.00)
Strindheim (50.00)
Kolstad (65.00)
Molde 2 (85.00)
Aalesund 2 (100.00)
Levanger (100.00)
Steinkjer (100.00)
Skarbøvik (100.00)
Nardo (125.00)
Oslo City (150.00)
Er ikke Kolstad litt høyt oppe?
(Innlegget ble redigert 10.11.09 21:58)
Jotjar |
10.11.09 22:08
quentez: Er ikke Kolstad litt høyt oppe?
Nja, jo, kanskje. Nordicbet har vel og fått med seg hva de hentet før årets sesong, og oddsen er vel egentlig et resultat av at spilleselskapet tar noe høyde for lignende signinger før neste sesong.
Selv satt jeg 10 kr på både Oslo City og Skarbøvik. Går jo aldri inn, men pyttsan.
quentez |
10.11.09 22:09
Hvem har de hentet inn? De har vel Skjærvold og Selnes?