Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Etter mye negativt fokus, fra cupfinalen og diverse, er det på tide å se fremover. Fremover mot 2010, med mye å se fram til. Med spill i Europa, som kanskje det største. Med to sølv i år, er det ingen grunn til å si seg fornøyd, det bør satses også neste år!
Det er interesse rundt Molde som aldri før. Og klubben ser tilbake på 2009 som en av de beste (om ikke den beste) i Molde FKs historie. Kjell Jonevret har spilt inn ett mønster og en spillestil som passer laget perfekt. Makhtar Thioune briljerer i sin frie rolle, 2 x Diouf på topp og resten av gjengen har virkelig blomstret i år. Troppen i år har en fin blanding av unge spillere og veteraner med rutine. Spillere som Vegard Forren og Knut Olav Rindarøy har en stor karriere foran seg og kaptein Daniel Berg Hestad forsetter som han har gjort de siste 10 årene.
Stallen er relativt bred og har en god miks av nordmenn og utlendinger. Den senegalesiske trioen på topp har fått mye oppmerksomhet, da er det fort gjort å glemme spillere som Christian Steen, Magne Hoseth og Berg Hestad, som er sentrale roller i det defensive og den offensive oppbyggingen. Nevnte Hoseth og Berg Hestad skal ha en stor rolle for at Thioune har briljert som han har gjort i år, da de tar ekstra ansvar defensivt. Artig er det også at vi har flere landslagsspillere i troppen, både fra Norge og Senegal.
Angående 2010 og fremover blir det spennende å se hvilken stall vi har når Mars måned står på kalenderen. Mame er allerede solgt, og både Vegard Forren, Knut Olav Rindarøy og Makhtar Thioune følges tett av klubber fra utlandet i større ligaer. Om alle/flere/noen av disse må det erstattere til, noe som Jonevret har signalisert allerede. Han vil ha inn 5 spiller og erstatte dem som evt. blir solgt. Brian Waltrip og Valter Tomaz får ikke nye kontrakter grunnet skader og lite spilletid. I tilleg ønsker Rune Ertsås seg vekk. Det vil si at det kommer nye spillere inn, og overgangsmarkedet i år ser ut til å bli en morsom tid for vi som sympatiserer med MFK, skal vi tro Jonevret.
Om vi skal henge med i toppen, også neste år må enkelte plasser forsterkes. For det første må spillerne som går ut erstattes, noe som ikke akkurat blir enkelt. Så bør vi forsterke keeperplassen, da Lillebakk ikke er god nok for ett lag som skal kjempe i toppen av tippeligaen. Vatshaug er heller ikke god nok, det samme gjelder Mostrøm. Markus Jonsson skal visst allerede være aktuell, i tilleg er Magne Simonsen nevnt som mulig høyreback. Jo Inge Berget vil selvfølgelig også bli vurdert, om knerne er i orden og kan spille både midtspiss og ving, samt offensiv midtbane. Talentet Even Hovland blir også fulgt av Molde og burde være aktuell, selv om han nylig har skrevet ny kontrakt.
Så hva tror dere, moldefans og andre, Molde må gjøre for å fortsatt kjempe i toppen og ikke gå i samme felle som Fredrikstad? Hvordan tror dere Molde vil gjøre det neste år? Hvem bør hentes inn, og hvem skal vi kvitte oss med?
Diskuter!
Tror nok Molde kommer til å være i toppen neste år også, da angrepsspillet rett og slett går for fort i svingene for de fleste TL-klubber. Samtidig blir det spennende å se om de klarer å holde på "stjernene" og hvor betydningsfullt akkurat dét blir.
Men Molde har vel en del penger på bok og bør vel uansett klare å komme opp med gode erstattere hvis det blir nødvendig.
Dessverre blir nok Molde en konkurrent neste år også, men ingenting er som å spille mot Molde. I positiv og negativ forstand.
Mvh Rosenborger :-)
Det stemmer, kampene mot Rosenborg er alltid spesielle, både på og utenfor banen. Som du sier, så fikk Molde en del penger for Mame, og selges flere kommer det også betydelige beløp for dem også. Det vil gi en del penger til å handle med, noe jeg tror Jonevret priser seg lykkelig for ;)
Tror og håper at Molde klarer å forsterke laget nok til å holde seg i toppen neste år, selv om de siste års "overraskelseslag" har hatt en tendens til å tape seg kraftig året etterpå.
Molde trenger absolutt en ny keeper for å holde seg i toppen, men med 3 keepere i troppen blir neppe en ny hentet inn før ihvertfall 1 forsvinner. Kanskje de Molde har løsningen i sin egen stall. Elias Valderhaug kan tenkes å ta en "Forren" og ta Tippeligaen med storm.
Det spørs hva som skjer med forsvaret, Andreasson, Forren og Rindarøy er alle linket bort fra Molde, mens Jonsson fra AIK er "bekreftet" inn. Blir spennende å se hva som skjer med den kabalen.
Midtbanen er solid med rutinen, forståelse , og teknikken. Det eneste er vel at Kaptein Hestad blir bare tregere og tregere for hvert år som går, og Thioune er et salgsobjekt. Håper vi får beholde Holm, slik at han kan fortsette å rive opp i spillet til motstanderne.
Angrepsrekka må forsterkes betraktelig nå når Mame og Ertsås (?) forsvinner. I tillegg er Mostrøm på utgående kontrakt. En type som Jo Inge Berget hadde ikke vært dumt, og ettersom Molde ville ha han tidligere så er vel ikke lysten mindre nå!
2010 tror jeg kan bli både et nytt gledesår, og et helvetesår. Alt tror jeg blir bestemt på styrerommet. Ingen forsterkninger, ingen suksess!
Kan ikke skjønne at vi henta Diouf! Ja, han har vært god i år, men herregud! Skjønner at det jeg sier har stor fallhøyde for nå drar han sikkert en Solskjær og blir publikumsfavoritt.
Nettopp! Finnes ikke noe verre enn å tape for Molde, men så finnes det heller ingenting som er bedre enn å vinne mot Molde ;-) Sånn sett er jeg glad for at Molde endelig har blitt et topplag igjen, da blir det automatisk mye mer prestisje i oppgjøret samtidig som det blir mye mer følelser inne i bildet.
Stemmer at Mame-salget ga en del penger, men skal Molde skaffe en ren erstatter for han? Eller har de nok alternativer på topp? Han svensken (Mostrøm?) har ikke imponert nevneverdig (ikke meg i alle fall) og det er vel høyresiden som kunne trengt noen forsterkninger? Da tenker jeg uten eventuelle spillersalg som måtte komme.
Jeg tror ikke Molde selger både Forren og Rindarøy. Det er hvertfall dumt hvis de tenker å satse. Rindarøy virker mest naturlig å slippe pga alder og kontraktslengde. Han har også hatt en veldig god sesong, og er nok attraktiv som type for flere storklubber. Kan være veldig innbringende for Molde og gi ytterligere økonomiske muskler å handle for. Drar han vil han selvsagt erstattes med best mulig spiller man får i et kjøpers marked for en norsk klubb med penger og som ønsker å fortsette å satse i toppen.
Thioune virker også innstilt på enda en sesong i Molde, selv om latterlig høye bud alltids vil vurderes (men helst etter utgangen av 2010 slik at Molde får 10% ekstra i overgangspenger).
Høyreback Jonsson er kraftig linket til Molde i svensk media. Skal visst være en solid type og fikk seg landskamper i januar i år.
Keeper Larsen kan være ønsket i Haugesund, og da åpner det for en ny førstekeeper i Molde.
Mame skal erstattes har det blitt sagt.
En ny høyreving bør være aktuelt, og Mostrøms videre eksistens diskuteres (mulig som 2.valg?).
Det er også mulig en ny midtbanespiller kommer inn. Holm er man litt usikker på ifht om han ønsker seg ut osv, og har 1 år igjen av kontrakten.
Skjølsvik og Ertsås er typer som trenger og ønsker mer spilletid. Tomaz jr og Waltrip går ut helt sikkert. Giske Henriksen muligens også. Andreasson er kanskje lysten på å dra hjem til Sverige, men vet ikke sikkert... I såfall kan Molde hente inn en ny midtstopper også.
Tipper Molde stiller med noe slikt i 2010:
-Pape------------Ny "klassespiss"/Mota------Ny "klasseving"-
-----------------------------Thioune-----------------------------------
------------------Hoseth/?----------DBH/Holm----------------------
-Rindarøy/?--------Forren---------Steen/?------------Jonsson?-
----------------------Ny "tabbefri"keeper?--------------------------
(Innlegget ble redigert 12.11.09 18:30)
Tror Molde er innstilt på å hente inn en ny spiss og/eller en høyreving ettersom Mame er solgt. Tror Berget kommer til å være en av disse, om han består den medisinske testen riktignok ;)
Mostrøm har bare ett år igjen av kontrakten, og det bestemmes vel i disse tider om han blir tilbudt ny kontrakt. Det skal visst være interesse fra Sverige, men Mostrøm vil bli i Molde. Jeg personlig, mener at Mostrøm ikke er god nok for Moldelaget. Men er grei å ha som backup. Og du har selvfølgelig rett i at det er høyresiden til Molde som trenger, og kommer til å bli forsterket.
Jeg leser ut av åpningsinnlegget at en del skal falle på plass for at Molde skal yte tilsvarende som i år og konstaterer dermed at det finnes Molde-supportere med solig bakkekontakt.
Heier du på KIL i kveld og ønsker Wiig til Molde?
Eller bør vi heller få ham til Bergen?
Hehe, joda. Bena står pent plantet på bakken de ;-))
Holder egentlig med Sarpsborg i kveld, og det hadde vært utrolig artig med de i tippeligaen.
Men ja, Wiig er absolutt en spennende spiller. Og tror han spiller tippeligafotball neste år, uavhengig av hvordan det ender i kveld.
Mattias Moström har ikke et år igjen av kontrakten. Kontrakten hans går ut nå, og han bør sa absolutt ikke få fornyet kontrakt.
Selvfølgelig jeg som blinkser. Tørr jeg påstå at du er en av mange som ikke er så veldig begeistret for Mostrøm? ;)
Skal godt gjøres å være begeistret for Mattias Moström. Han har vel spilt maks 2-3 gode kamper i løpet av en hel sesong, og både scoringer og målgivende har vært mangelvare. Defensivt jobber han bra, men dette holder rett og slett ikke for en kantspiller i en 4-3-3 formasjon.
Molde kan bli meget farlige også neste sesong, men står overfor et transfervindu som blir meget viktig for dem. Først og fremst i forhold til hvem de beholder. Mame Diouf forsvinner, men hva med Rindarøy, Forren og Thioune? Skulle Molde miste kanskje to av disse står de igjen med en del kroner å handle for, men utfordringen blir da å handle riktig. I tillegg er vel både Andreasson, Ertsås og Mostrøm spillere som fort kan forsvinne.
Molde vil derfor trenge flere offensive spillere både kanter og spisser/angripere.I tillegg bør man nok få inn en ny høyreback, antagelig en ny stopper og en ny keeper. Det store spørsmålet er hva som er tilgjengelig. Magne Simonsen fra Lyn, Jo Inge Berget fra Udinese, Even Hovland fra Sogndal og Markus Jonsson fra AIK er nevnt og alle disse kan være gode kjøp. Jeg tror spesielt Jonsson er et svært godt kjøp, og Berget er også en spiller jeg har stor tro på. Simonsen kan også slå ut i full blomst med et miljøskifter mens Hovland en stund har vært et talent, men vært mye plaget med skader.
Jonevret har selvsagt mye kjennskap til det svenske markedet og en spiller jeg har håpet min klubb skulle hente nemlig Markus Ekenberg kan også være en spiller Molde bør titte nærmere på. Han dunket inn 19 mål og 11 assist i årets Superettan. Mattias Adelstam fra Ängelholms FF som også laget 19 mål i Superettan i år kan også være et interessant navn.
(Innlegget ble redigert 12.11.09 20:33)
En svensk storscorer hadde virkelig gjort seg. De to du nevner er sikkert spennende, og kjenner jeg Jonevret rett så har han sikkert allerede kartlagt hele Sverige for spisser.
Jonevret har gode kontakter i Sverige. Han har signalisert at det blir nytt blod. Det er nødvendig med utskiftninger for å bringe inn ny motivasjon. Noen tåler ikke å slite benken mer og andre har ikke gjort seg fortjent til en stabil plass i 1.ellever.
Tror det blir en spiss fra Elfsborg neste år.
Jeg har jo uttalt tidligere at jeg tror Molde tar Gull neste år i serien og det ser jeg på som en naturlig vei videre også :)
Håper på en god erstatter for Mame og at Molde får beholde thioune. En spiss fra Sverige kan bli bra ja, men mener Molde bør styrke stallen med ytterlige en spiss eller 2.
Det blir uten tvil et spennende overgangsvindu for oss som følger Molde! Molde har penger, og har varslet forsterkninger. Jeg tror Molde vil beholde de fleste beste, men la f.eks Rindarøy selges for en god gevinst på toppen av Mame-pengene..
Angrepet:
Når jeg tenker på sesongen som har vært, og at Mame drar, så ser jeg også muligheten til å finne en ny spiss som er litt sikrere på labben neste sesong. Direktør Jacobsen har hvertfall uttalt at det skal hentes inn en erstatter for Mame. Skjønt, vi har Mota også..men han kan bli litt treig til tider. Mame har vært sterk i egenskap av rå fysikk, men sløst med enormt mange sjanser (Pape også..tross 11 mål fra vingen! Og det er naturlig at han har en progresjon og blir tryggere i avslutningene til neste år). Molde har likevel vært et lag som først og fremst har spilt seg til sjanser..der Mame som midtspiss har avsluttet..og ofte bommet til stor fortvilelse. Mame burde strengt tatt ha hatt over 30 mål i tippeligaen i år med normal avslutningsteknikk for en tippeligaspiss (men er god på hodet!). Får man inn en midtspiss som er hurtigere enn Mota, men samtidig veldig mye sikrere enn Mame i avslutningene...så kan det komme mye godt ut av det. Hvis man i samme fornyelsesprosess får enn en ny "stjernespiller" på høyrevingen for Mostrøm som er hurtig men har mer teknikk både 1 mot 1 og i innleggsfasen..så vil jeg si Molde er styrket i angrep i 2010.
Ertsås (1 år igjen men vil ha mer fast spilletid), Waltrip (kontrakt utgår), kanskje Mostrøm (utgående kontrakt..har lyst å bli, men har også tilbud fra andre), og nevnte Mame går nok ut.
Midtbanen:
Det virker som både Thioune selv og klubben er innstilt på en ny sesong med hverandre! Hoseth og Berg Hestad er vel også med. Bare i disse har Molde mye klasse. Holm har et år igjen av kontrakten, og man er usikker på hvordan klubben vil gjøre det videre her (forlengelse? salg? spille ut kontrakten?). Holm er uansett en meget solid spiller når han er frisk, men har vært en del skadet. Det kan hende Molde får inn noe nytt også her. Kanskje også en egenrekruttert (Dahle?)?
Skjølsvik (samme som med Ertsås) og Strandhagen drar muligens.
Forsvar:
Forren er Norges beste spillende stopper, er ung og har flere år igjen på kontrakten. Steen har vært solid i år, mens Andreasson har vært litt i skyggen (og det er litt snakk om at han kanskje ønsker seg hjem til Sverige). Rindarøy har virkelig tatt steget i år, og spilt seg inn i landslaget. Sistnevnte har 1 år igjen på kontrakten, og det er derfor mye snakk om at han muligens blir solgt dersom han ikke forlenger (og det er interesse for ham i store ligaer). Rindarøy vil i såfall helt sikkert erstattes med en overfyllt konto i bakhånd. Høyreback Vatshaug har spilt mye, men er ansett å være det svakeste leddet i forsvarsrekka. Det er sterke rykter om at en solid svenske (Jonsson) vil komme til klubben og legge beslag på høyrebacken. Dersom Andreasson drar, vil det kunne åpne for en forsterkning i midtforsvaret.
Tomaz jr, Andreasson(?), Gjerde(?) og Giske Henriksen er muligens på vei ut.
Keeper:
I og med at Haugesund har rykket opp, kan det kanskje oppstå søt musikk mellom Jan Kjell Larsen og gamleklubben? Larsen har ikke hatt den progresjonen som var ønskelig i Molde, så kanskje han har godt av å "komme hjem"? I såfall åpner det for nykjøp. Lillebakk og Valderhaug i bakhånd?
Det blir spennende! Og jeg synes signalene fra Tarje Nordstrand Jacobsen og Jonevret virker lovende for 2010. :-)
(Innlegget ble redigert 13.11.09 00:46)
Tror Rindarøy er den som er nermest en overgang til utlandet. Thioune tror jeg blir ett år til, i alle fall til sommervinduet. Så spørs det hvor lenge Forren blir i klubben. Spillende stoppere finnes ikke akkurat i hopetall.
Jeg synes Molde egentlig bør endre litt på formasjonen, og da treng det ikke mange nye stjerner.
--------------------------Ny Keeper---------------------
Ny H.back--------Steen-------Forren-------Rindarøy
-----------Hestad------Holm----Hoseth--------------
-------------------------Thioune-----------------------
----------------Mota-------------Pape---------------
Mota og Pape utfyller hverandre glimrende(det så vi blant annet i hjemmekampen mot Brann i fjor) i tospann, og med Rindarøy og en lignende høyreback trenger man ikke spesifikke vinger. Mitbanen blir bunnsolid bakover, og fantastisk fremover. Mer er det ikke å si;)
Interessant forslag. Men tror ikke Jonevret endrer formasjonen, da det ligger i hans spillemønster å spille hurtig angrepsfotball. Men den midtbana der, er utrolig spennende! Tror også at Rindarøy drar. Det vil si at vi må hente inn en ny keeper, to backer og en spiss, hvertfall.
Har også tenkt på den formasjonen mtp Moldes midtbanespillere (er jo nesten for gale å la Holm eller Hoseth sitte på benken!). Men samtidig er 433 så glimrende innkjørt av Jonevret de siste 3 årene, som jeg også regner med er en stor suksessfaktor i progresjonen vi har sett.
Tror Molde velger å handle inn noen klassespillere istedet (spiss, høyreving, og høyreback). Selges Rindarøy, så kan Molde "kose seg" på markedet om de vil hvertfall... Da kommer jo en ny venstreback inn som jeg regner med er høyt nivå på, og med en god venstre OG god høyreback vil Molde heve spillet formidabelt vil jeg tro (se bare hvor mye RBK tjener på å ha et jevnt mannskap..og tar man med at Molde har noen sterkere enkeltspillere, vil "tetting av hull" føre til kraftig nivåheving totalt sett). Samme med høyrevingen..der Mostrøm..selv om han jobber godt...har hatt mange "blundere" som er unødvendig for å gi Molde bedre flyt. En Berget/Bolanõs-type inn der kan gjøre susen.
Regner også med at Molde er interessert i å ha et høyrere nivå på bredden i stallen til neste år. Dvs mer konkurranse om plassene.
(Innlegget ble redigert 13.11.09 16:12)
Midtbanen bærer preg av 3 mann som er over the top.
Håper Molde signerer mister 100 % Markus Jonsson fra årets dobbel mester AIK. Trengs forsterkninger på backplass.
Bør også få inn en klasse keeper som er "sjef". Har ikke hatt det i Molde siden Gustavson og Olsen var i Molde.
Flott å se at Thioune er motivert som få og vil nok komme enda sterkere tilbake neste år.
Spennende hadde det vært om Wolf Eikrem hadde blitt utlånt fra Man Utd til Molde. En fotballspiller som allerede som 15 -16 klarte seg godt i 2 divisjonspill.
Spillere som bør ut er Waltrip, Walter Thomas, Larsen. Gjerde. Er tvilende til Vatshaug og Mostrøm også
Fra Juniorene synes jeg vingene og Keeperen Elias Valderhaug virker lovende.
Synd at Ertsås ikke har fått mer spilletid, Forstålig om han vil vekk. Ønsker han lykke til . Er vel Danmark som er
mest aktuelt.
Og forbehold om at han VIL til Molde. Det er nok av klubber som kan tenke seg det mest spennende spissemnet i kongeriket, kne eller ikke.....
Så han har nok noen valgmuligheter på bordet, Berget.
Hvis du kjenner Jonevret rett, vet du at han ikke har spiller-logistikk som sin styrke...spillerne han har gått for er ikke mye å skryte av.
Du får håpe at RUDI har kartlagt Sverige, og er klar til action.
Rudi var alltid meget seriøs og metodisk i sitt treningsarbeid da han var yngre. En "wonderkid" i hjemtraktene i sine barndoms- og ungdomsår. Hadde en bra karriere som senior både innlands og utlands, og på landslag. Jeg har ikke vært nært på når han er på speideroppdrag, men han traff bra med Thioune da han finsiktet ham i Sarpsborg08. Jeg tror Rudi kan en del fotball, og vet hva han skal se etter når det gjelder små detaljer. Men han er enda "uerfaren" som speider. Jonevret er sikkert ikke heelt blåst for interesse rundt svensk fotball heller.
(Innlegget ble redigert 14.11.09 11:31)