Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Det tok 24 dagar å fylle sesongens andre Viking-tråd med meir enn eit par tusen innlegg. Sist tråd blei innleia med spenning rundt Åge Hareide. Denne tråden blir innleia med spenning rundt kven Hareide skal gå i krigen med. Lykkast han med å lokke Patrik Ingelsten til Stavanger? Kva andre namn me får å spekulere i i denne tråden gjenstår å sjå. Her er i alle fall avslutninga av del 2.
Kjør tråd!
Odin
Magne Simonsen linkes også til Viking i dagens Aftenblad, selv om Østenstad klart og tydelig sier at Viking slett ikke jobber med noen høyreback akkurat nå. Østen viser imidlertid til at stallen er for tynn i denne posisjonen dersom Aanestad forsvinner, noe også jeg tidligere har påpekt. Ingen av de andre forsvarsspillerne er gode nok som høyrebacker til å fungere som back-up for Skogseid, sier Østen. Når man legger til at Viking forsøker å selge Aanestad, er det åpenbart at det finnes et behov for en ny høyreback i stallen.
Ellers må jeg si at det er livsfarlig å tro at dagens tropp er god nok til medalje. Dersom Viking tenker på samme måte, blir det mange år til vi blir et topplag igjen. Heldigvis tror jeg realismen er noe større i klubbledelsen enn hos de fremste Rösler-kritikerne her inne.
toao
Har følgt debatten via mobil den siste veka og fått med meg at det ikkje er så mange konkrete rykter rundt nye spelarar å kommentere, og at overgangen til Patrik Ingelsten drar ut. Eg har likevel god tru på at svensken er med dei mørkeblå til Marbella. Men eg skulle gjerne hatt nokre hint om kven andre som kan vere på veg inn - og gjerne også kven som kan vere på veg ut...
Er det for eksempel nokon i Start som kan passe i rollene Hareide vil fylle?
Odin
Dersom det ikkje går til himmels med Hareide er vegen til å idiotforklare både han og Østen rimeleg kort - fordi dei måtte vere utruleg naive som kunne tru at spelarstallen var god nok til medalje ...
Så gjenstår det å sjå om pengane Rugland stiller til rådvelde er mange nok, og om Østen og Hareide er flinke nok til å bruke dei. Ein ting er sikkert: Viking kan ikkje ta sjansen på at dagens stall (+ Ingelsten) er god nok. Då kan all positivitet vere blåst vekk på eit blunk.
Odin
I dagens Tippeliga er Viking-laget godt nok til å kjempe om medalje og fjerdeplasser. Det er også dårlig nok til å havne i nedrykkstrid. Ingen sier at Viking ikke må forsterkes. Dessuten ble Rösler kritisert basert på den stallen han hadde. Deriblant Peter Ijeh. Ingen med vettet i behold vil prøve å påstå at dagens spissrekke er god nok. Enkelte av oss ivret også for at Sokolowski skulle få en dugandes makker før forrige sesong. Hareides mål når det gjelder forsterkninger virker å være relativt samsvarende med det man har ønsket her inne i lang tid.
(Innlegget ble redigert 22.12.09 11:49)
Nei, jeg går også ut fra at alle vil at Viking skal ha en spiss i stallen. Når man snakker om at stallen som Rösler hadde til disposisjon ville ha kvalifisert seg til Europa dersom de bare hadde hatt klart definerte roller og øvd seg på grunnleggende ferdigheter, så høres det imidlertid ut som Viking verken har hatt trener eller i det hele tatt trent. Det finnes sikkert vittige sjeler som vil si at det så slik ut, men dersom man forsøker å holde diskusjonen på et noe mer saklig nivå så må man vel kunne enes om at spillerne sannsynligvis både hadde arbeidsoppgaver og øvde seg på å utføre disse også i 2009-sesongen.
Vi håper alle at Hareides inntreden skal medføre at enkelte spillere får ut mer av potensialet sitt og viser progresjon, men det er naivt å tro at det i seg selv er nok til at vi skal kjempe om medaljer (jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor vi skal ha noe ønske om å kjempe om fjerdeplasser). Vi trenger også bedre spillere enn det vi hadde i fjor. Også under Hareide vil det være noen spillere som skuffer.
toao
Siggi76 skrev:
"Man må gjerne sammenligne med laget som tok bronse i 2007. Får man inn en fullgod erstatter for Ijeh så er viking anno 2010 minst like gode på papiret som viking anno 2007."
Ja, vi kan gjerne sammenligne med laget som tok bronse i 2007. Fra det laget mangler vi samtlige av de beste spillerne: Soma, Stokholm, Gaarde, Berg og Ijeh. Av disse er Soma erstattet med Sigurdsson, som foreløpig ikke har stått frem som noen forsvarssjef. Stokholm er erstattet med Sokolowski. Gaarde, kanskje vår beste spiller i 2007, har vi ikke engang forsøkt å erstatte. Berg er erstattet med Fillo, som ikke har vært god nok. Ijeh blir kanskje erstattet, men vi vet enda ikke med hvem.
Jeg kan ikke en gang forstå at det går an å mene at vi er like gode på papiret som i 2007.
toao
Planane om å byggje ut Viking stadion er utruleg spennande. Det blir også veldig spennande å sjå om Viking får lov til å realisere planane sine. Får dei lov til å byggje 37 meter høgt når regelen seier at makshøyden skal vere 19,6 meter? Får Viking lov til å byggje nye 30.000 kvadratmeter næringsarealer når kommunedelplanen seier stopp på 10.000 kvadratmeter?
Dei som styrer i Stavanger har vist og viser stor evne når det gjeld å få gode ting til å skje. Stavanger er ein ja-kommune. Spørsmålet er om dei kan forsvare å vere så velvillige overfor Viking nå? Er det nokon som vil protestere, slik at politikarane risikerer å bakside ved eit ja? Vil eit ja kunne gi uheldig presedens for kommunen?
Odin
Hvorfor er det sånn?
Kvifor det finnest ein regel? Fordi poitikarane hadde eit ønskje om å styre utbygginga i Jåttåvågen og derfor laga reglar for Viking og dei andre som ville etablere seg der.
Odin
Når man hele vinteren øver seg på 2 formasjoner og så rett før seriestart endrer til helt andre oppstillinger med andre arbeidsoppgaver så gir dette et handikap. Når man i tillegg vingler enormt i forhold til posisjoner og iallefall slik det ser ut ikke fokuserer på egne styrker, men på motstanderene. Da blir det faktisk noe helt annet.
Selvsagt trente spillerene også i 2009 eller 2008 for den del. Men når ingen av dem (utenom han som var utleid) tar noen steg videre. Da kan det umulig være kun spillerene det er noe galt med? Samtlige er spillere som har vist at de har et potensiale og er såpass unge at de burde ha tatt noen steg videre, mens de fleste i beste fall stagnerte. Da må det faktisk være i det sportslige apparatet rundt som svikter. Eller ser du kanskje utvikling hos enkeltspillere som vi andre ikke ser? Så du en klar rød tråd i det Viking foretok seg. Eller ble du imponert over treningene til Røsler?
Og det kan være et saklig nivå i en diskusjon selvom man har et annet syn enn deg :-)
(Innlegget ble redigert 22.12.09 14:15)
Siden du ikke forstår, så la meg begrunne:
1. Allan Gaarde ble benket av Rösler mot slutten av 2008. Følgelig skulle man ikke tro at Gaarde var så verdifull for laget. Etter mitt skjønn kunne han likevel vært like god som i 2007, hvor han gikk skadet hele våren, om han bare hadde blitt brukt riktig. Gaarde slik han fremstod i 2008 var imidlertid ikke savnet i 2009.
2. Stokholm var jevnt god i 2007, men i 2008 holdt han ikke samme nivå som Soko gjorde i 2009.
3. Berg har såvidt vært inne i landslagsdiskusjonen før han kom til viking. I viking var han imidlertid en stor skuffelse. Kanskje fordi han ikke profitterte like mye på fysikken i Norge som i Danmark? Uansett er Fillo, som er inne i lanbdslagsdiskusjonen i Tsjekkia, objektivt sett på samme nivå som Berg. (Berg var stort sett utskjelt i viking, men ble genierklært etter at han forlot klubben).
4. Somas innsats i 2007 er etter min mening kraftig overvurdert. Han var brukbar, men gjorde alt i alt for mange feil og var skyld i at vikings forsvarslinje måtte settes ganske lavt. Etter min mening var Soma også brukbar i 2008, men ikke blant lagets fire beste spillere.
Husk at viking før 2008 var tippet som den øverste gullkandidat av blant annet vg. Grunnet overdrevent defensivt fokus og mangel på gjennombruddshissighet gikk det ikke slik. Alt i alt har troppen stagnert under Rösler, men dette skyldes neppe spillerlogistikken. En tropp som har blitt trent dårligere burde også kunne trenes bedre.
Det var ikke et ønske, snarere en konstatering av hva fjorårets stall burde kunne forventes å prestere om laget hadde vært ledet av en dugandes trener. Med en dårlig trener var det også godt nok til å havne i bunnstriden.
(Innlegget ble redigert 22.12.09 14:40)
Enkelt og greit. Folk virker å ha korttidshukommelse når det kommer til hvordan tippeligaen funker. Hvor jevn den er. Vi har gang på gang sett at kjemien mellom trener og spillergruppe betyr VELDIG mye. Trenere med ekstremt bra spillematriale som svikter til de grader. Trenere med litt mindre slagkraftig mannskap å rutte med, men som overasker alle, som har en klar filosofi, og som er flink til å fordele rollene.
Selvfølgelig må vi få erstattere/forsterkninger. Men med Hareide ved roret har vi allerede sikkret oss SOLIDE forsterkninger til neste år.. De heter Fillo, Ødegaard, og Sokolowski, Ulland Andersen osv osv.
Se noen av disse målkavalkadene på Youtube fra 2007.
Der fikk jeg en liten aha-opplevelse. Berg var nest- eller tredjesist på veldig, veldig mange scoringer. Han var meget viktig, og det er ikke tvil om at han var en meget viktig bidragsyter i 2007-sesongen.
Samtidig som han dro ut forsvaret og ga mye rom til Ijeh.
Absolutt en viktig bidragsyter. Fillo skulle bli erstatteren hans, men har skuffet stort ift hvordan Berg var.
Nå skulle vi sammenligne med 2007-laget, ikke med 2008-laget. Det er ingen tvil om at Gaarde holdt et betydelig lavere nivå i 2008 enn han gjorde i 2007. Det er godt mulig at dagens stall holder en kvalitet som tilsier at Hareide kan trene dem til en sjetteplass, men vi håper vel alle at Viking skal havne høyere enn som så. Gulltipset foran 2008-sesongen var også basert på hvordan spillerne presterte i 2007, ikke hvordan de presterte i 2008. Vi kan således ikke sammenligne dagens spillere med 2008-utgavene av verken Gaarde, Soma eller Ijeh og forvente at stallen er god nok for gull dersom vi har spillere som holder dette nivået. I 2007 var både Ijeh, Gaarde og Stokholm blant de 2-3 beste spillerne i Tippeligaen i sine posisjoner, og det ville ikke være urimelig å kalle noen av dem for den aller beste spilleren i Tippeligaen i den rollen de hadde. Hvor mange spillere i dagens stall kan vi si det samme om?
toao
Ja, for all del. Det var bare et forsøk på å hoppe over det uunngåelige leddet i diskusjonen der en vittig sjel ville påstå at det så ut som de ikke hadde trent.
Det er ikke alle spillere som utvikler seg fra sesong til sesong, selv om de er relativt unge. På nittitallet hadde Viking et ungt lag med tonnevis av potensiale, men det var likevel knapt noen som klarte å ta steget fra ung og lovende til etablert landslagsspiller. Ikke Gunnar Aase, ikke Kenneth Storvik, ikke Sander Solberg, ikke Egil Ulfstein. Det er ikke gitt at Åge Hareide klarer å skape stjerner av dagens generasjon unge heller. Dersom vi antar at alle kommer til å bli mange hakk bedre, kan vi fort komme til å bli skuffet.
toao
Jeg skulle nå likevel heller ønske at Hareide hadde et ekstremt bra spillermateriale til disposisjon enn et litt mindre slagkraftig mannskap. Selv om det skulle være mulig å lykkes med et mindre slagkraftig mannskap, så kan man ikke regne med at man kommer til å gjøre det. Og når man heier på Viking, så regner man faktisk med at laget kommer til å kjempe i toppen.
Det er heller ingen garantier for at alle spillerne kommer til å bli ekstremt mye bedre under Hareide, selv om noen sikkert kommer til å bli det. Noen kommer antakeligvis også til å bli dårligere. Det er heller ikke sikkert at alle spillerkjøp kommer til å slå til. Fotball er merkelig sånn.
toao
Hvem skulle ikke, men det er proppfullt av talent og dyktige fotballspillere allerede i troppen. En ny på midten og en goalgetter så bli det fyrverkeri på Viking Stadion i 2010............. Kansje en høyreback også. Juryen er fremdeles ute når det gjelder Skogseid.
HNilsen skrev:
Vi to er hjertens enige om hva summen av nye spillere må være. Bilvrag, derimot, mener vi blir et topplag selv uten forsterkninger.
----------------
Du skal ha en ting HNilsen, du er fantastisk flink å pralle på meg meninger som jeg ikke har. Disse usannhetene du sprer bør du holde deg for god til. Og dersom det var det eneste du leste ut av mitt innlegg, så forstår jeg ikke hvorfor du i det hele tatt gadd å svare.
Det var nok et godt intervju med Hareide. Han sier mye jeg har sansen for. Slik jeg ser det har han litt annen innfallsvinkel enn Rösler. Rösler uttalte at sålenge man tok 3 poeng så var publikum fornøyd. Hareide sier at sålenge man jobber knallhardt og forbedrer seg individuelt så vil resultatene komme av seg selv. Slik jeg ser det tenker Rösler kortsiktig, mens Hareide tenker langsiktig. Jeg er veldig spent på hva Hareide kan få til og liker tankegangen fantastisk godt.
Magne Simonsen som høyreback. Jeg er skeptisk. Ikke fordi han ikke er en lovende back, men fordi skal vi hente en back, så må det være en som er klart bedre enn Skogseid. Å hente en jevngod og jevngammel ser jeg ikke på som en forbedring, da kan vi heller beholde Aanestad.
Hareide sier alt det riktige. Intervjuet, eller svarene, var strålende. Intervjueren var mer på nivå med valens "eer deT noget budskap".
Jeg er en stor fan av den uttalte spillestilen til Hareide. Offensive backer, 2 indreløpere, et def. anker, to vinger og en hurdig arbeider i midten framme. Tipper det lugger litt i shortsen til nostalgikerne også når de leser dette. Sist jeg gledet meg såpass til sesongstart var foran 2008 sesongen. Tror vi har mye moro i vente.
Det kribler i kneskåla, halebeinet og nesehåret.
He he, ROFL
Til Odin, Adams og alle andre: Det er gjerne slik at både verda og Viking-supporterar vil bedras. Igjen og igjen ...
Odin
Joda, det er langt fra alltid at en trener holder ord, det så vi med Rösler. Han endret holdning og uttalelser noe voldsomt fra han ble ansatt i forhold til hva han uttalte i 2009. Han bedro oss i forhold til hva målsettingen var. Kan godt være Hareide bedrar oss, men han har vist i flere klubber at han står for akkurat det han sier han vil gjøre med Viking. Så gjenstår det å se om han greier å gjennomføre det, håpet er der og troen også, enn så lenge.
Det handlar vel heller om at me så gjerne vil tru.
Odin
Som TAdams sier, Hareide har bevist at han klarer å gjennomføre dette. Både i Norge, sverige og danmark. Trodde vi på Rôsler, så har vi ingen grunn til å tro mindre på Hareide. Hareide har en helt annen faglig tyngde og erfaring bak seg. Han står mye bedre rustet til å klare det vi trodde Rösler kunne klare.
Og mens vi prater om rust; her er en som definitivt ikke bærer preg av det:
http://www.youtube.com/watch?v=pDnKLQvoKw8
Kom tebage!
(Innlegget ble redigert 22.12.09 22:54)
Jeg tror du har fryktelig rett i dette. Det at flere her inne tror Hareide, utelukkende i kraft av sin personlighet, kan snu den negative trenden, står for meg som et skrekkens eksempel på hvor uendelig godtroende vi er i forhold til hva en trener kan utrette. Sannheten er at vi har et for svakt lag i dag. Kun en spiller har bevist at han holder landslagsklasse tidligere. Hareide kan ikke trylle. Han er ingen Jesus. Ja, for det blir nesten noe religiøst over det, når en her snakker om "troen" på vår nye trener. Han må forholde seg til det samme laget som Rösler, og blir ikke dette forsterket, så er det faktisk dårlig gjort mot Hareide å forvente mirakler av ham.
Heldigvis har Viking god tid til å forsterke. Mulighetene for å klare det virker også sannsynlige, selv om det kan se ut som om det er vanskelig å få kloa i de aller beste spillerne.