Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Viking 2010 - Del 4

[ Trådet ] NYTT TEMA
TomHeigen
TomHeigen
25.01.10 21:22
InvestorEagle: Nå er det vel ikke lenge før Petter Furuseth signerer

Niks, han er nok rett rundt hjørnet. I tillegg er denne karen på vei. Han oppfyller alle kravene til Hareide:

- Høy. Med sine 210 cm bør han nok være i stand til å vinne noen dueller på midtbanen.

- Rutinert. 26 år og kulthelt i Etiopia. 

- Landslagsklasse.

- Løpssterk. Kjører visstnok en del økter sammen med sine landsmenn Haile Gebrselassie og Kenenisa Bekele, flyter ellers på gode gener. 

TomHeigen
TomHeigen
25.01.10 21:29
siggi76: Tror ikke vi er så uenige om denne saken, men jeg formulerte meg litt spisst for å få frem et poeng. Når det gjelder punktet med at et helt skilandslag en periode slet med astma så er ikke det bare et påfunn. Det er en stund siden nå, men i en periode gikk i hvert fall et stort flertall av landslaget på astmamedisin. Hva angår tredemølller så anser jeg disse som fine til oppvarming, men utstrakt kondisjonstrening er de ikke plassen for, og det har jeg heller ikke inntrykk av at du synes.

Var vel litt tilfeldig at så mange astmautsatte var samlet på landslaget samtidig, men som du selv innrømmer så gikk ikke hele landslaget på medisiner.

Som Fluxsoda sier er det ikke noe i veien for å trene noen uker på mølle om vinteren. Uansett hvordan du vrir og vender på det er ikke kulda en unnskyldning for at kondisjonen i troppen er dårlig. Det skyldes primært useriøse spillere og sekundært et tafatt trenerteam.

eggmel
eggmel
25.01.10 21:36
TAdams6: Egentlig synes jeg vi bør ha en spiss til. Vi har pr dags dato 3 spisser i klubben, Ingelsten, Høiland og Niang. Niang skal bort og Høiland har ennå mye å bevise. Ingelsten har vært toppscorer før, men det var faktisk som høyre kant i 4-3-3, akkurat som Ødegaard i Sogndal. Tror derfor han kan gjøre en bedre jobb der enn som midtspiss. Nå kan nok Hareide utnytte styrkene, men allikevel tror jeg vi har fått en spiller som kommer enda mere til sin rett som kantspiller. Tror Fall i Molde er et sikrere kjøp som spiss enn Ingelsten, selv om jeg tror Ingelsten vil bli en viktig og god spiller for oss. Jeg mener vi bør ha en spiss til av god klasse. Forsvinner Niang, så har vi kun 2 spisser, en som ikke har prestert godt nok i Tippeligaen ennå og en som for det meste har spilt høyrekant. Synes det for øyeblikket er syltynt på spissplass og en Paulinho eller Jallow  tar jeg gladelig imot.

Enig. Se til nettopp Molde. Pape Diouf kan fungere i spissrollen, de har Mostrøm og Skjølsvik samt lillebror Mame Mbar Diouf. Nå får de inn muligens en ny ung afrikaner fra israelsk serie som er både kant og spiss + Fall.

På den andre siden var det vel småtynt forleden mot Kristiansund slik at Hoseth spilte i en slags hengende spissrolle. 

En toppklubb skal ha flere enn én klassespiss - Iversen OG Prica OG Olsen OG Zahora/Moldskred. Vi må unngå å havne i Ijeh/Helstad-fella igjen. Plutselig er Ingelsten ute i et par uker, og vi står uten særlig alternativ. Tilbake til da Gaarde spilte spiss? Har man Nannskog forsterker man likevel med Hoff og Berglund. I tillegg til at RBK, Molde og Stabæk alle har flere gode spisser å kunne bruke har de nettopp sine egne Høiland-er som hos oss går som spissalternativ nummer 2 til Ingelsten (noe jeg ikke nødvendigvis er uenig i, bare en observasjon) - Sellin, Aas, Aase, Tømmernes, og nå en ung Skjelvik.

Jeg synes derfor at vi bør få inn en spiss til, og at det er vel så viktig som midtbane, høyreback og keeper. Og da helst en spiller som Ingelsten skal konkurrere med og som ikke gjør at vi svekkes ved skade/hvile av Ingelsten i hektiske perioder. Jeg er helt med på at f.eks. Berisha, Ødegaard, Austnes, Ulland, Birkir og Fillo KAN spille spille i en eller annen spissrolle (ala Johan Anderson, Palmi Palmeson i Stabæk), men synes ikke det er ideelt. Derfor mener jeg en spiss som Jallow --eller flere av de sterke navnene som ble nevnt før Ingelsten ble kjent-- burde sterkt vurderes (som jeg antar det gjøres.) David Elm ifra Fulham, Alvaro Santos fra Örgryte o.l. er jo to hett tippede. Nevland som spiss nummer 2 er mer hva jeg tenker.

(jeg -imotsetning til deg- tar for gitt at Niang drar ;o)

(Innlegget ble redigert 25.01.10 21:38)

TAdams6
TAdams6
25.01.10 21:37

Står at Molde skal ut med 500.000 euro for en leieavtale til august. Det er en sinnsyk pris for så kort tid. I så måte er jeg langt mere skeptisk. Jeg ville aldri villet at Viking skulle bruke så mye penger på en leieavtale uansett hvem det var. Klubben kommer alltid foran kortsiktig lykke. Molde har penger etter salget av Mame Biram Diouf, men dette virker å være penger man heller kunne brukt til å kjøpe noe permanent og som man kunne fått nytte for i flere år. Lurer på hva man må ut med for å bruke opsjonen på kjøp og sikre seg Fall permanent.

TAdams6
TAdams6
25.01.10 21:41
fantavigå: Som jeg har sagt tidligere, så hadde jeg helst sett at man prioterte en ny spiss fremfor midtbanepilleren også. Synes det syltynt på topp, og hadde satt pris på at vi hentet en som kunne spille utpå høyre og/eller midstpiss.

Vi har mange alternativ på kant, men vi har ingen bomber på topp. For mange spillere på topp vil gå utover de unge. Men de vil få spilletid hvis der er gode nok, så jeg er helt enig, det er syltynt på topp.

Prioritetsliste burde være,

1. delt mellom høyreback og spiss
3. midtbane
4. keeper

istedet virker det som om vi kan snu lista på hodet og få rangerlingslista til Viking, motsatt av hva jeg ville prioritert.

TAdams6
TAdams6
25.01.10 21:44
eggmel: En toppklubb skal ha flere enn én klassespiss - Iversen OG Prica OG Olsen OG Zahora/Moldskred. Vi må unngå å havne i Ijeh/Helstad-fella igjen. Plutselig er Ingelsten ute i et par uker, og vi står uten særlig alternativ. Tilbake til da Gaarde spilte spiss? Har man Nannskog forsterker man likevel med Hoff og Berglund. I tillegg til at RBK, Molde og Stabæk alle har flere gode spisser å kunne bruke har de nettopp sine egne Høiland-er som hos oss går som spissalternativ nummer 2 til Ingelsten (noe jeg ikke nødvendigvis er uenig i, bare en observasjon) - Sellin, Aas, Aase, Tømmernes, og nå en ung Skjelvik.

Ifjor hadde vi 3 alternativ, Ijeh, Niang og Høiland. I år virker det som om man er fornøyd med 2, Ingelsten og Høiland. Det var for dårlig ifjor og det er for dårlig i år.

Ja, Høiland blir 1 år eldre og ja Ingelsten har vært toppscorer i Sverige. Det er mulig at begge slår til, men uansett, blir en skadet eller suspendert, så står vi igjen med 1 spiss og ingen på benken. Dette er for tynt selv om vi har spillere som kan spille spiss i krise, så er det så langt fra optimalt som det kan bli for en klubb som ønsker å vinne cupen og ta medalje.

fantavigå
fantavigå
25.01.10 21:59
TAdams6: Vi har mange alternativ på kant, men vi har ingen bomber på topp. For mange spillere på topp vil gå utover de unge. Men de vil få spilletid hvis der er gode nok, så jeg er helt enig, det er syltynt på topp.

Jeg synes ikke alternativene på kant virker så målfarlige som jeg kunne ønsket de var, Som jeg skrev i et annet innlegg, så tror jeg Ingelsten kan ende på 9-14 mål og Ødegaard 5-8. På høyresiden tror jeg Ulland Andersen er god for 2 fulltreffere. Jeg håper både han og Austnes får en del spilletid. Men hadde satt pris på at om vi skulle hente en ny angriper, så kunne han også spille kant i 4-3-3. Har mest troen på Ingelsten som midtspiss, ikke kant.

TomHeigen
TomHeigen
25.01.10 22:02
fantavigå: Men hadde satt pris på at om vi skulle hente en ny angriper, så kunne han også spille kant i 4-3-3. Har mest troen på Ingelsten som midtspiss, ikke kant.

Hva begrunner du det med? Ingelsten sier selv at han trives best på kanten, og det var vel også der han var best i Sverige. Ville heller prioritert en skikkelig midtspiss. 

fantavigå
fantavigå
25.01.10 22:07
TomHeigen: Hva begrunner du det med? Ingelsten sier selv at han trives best på kanten, og det var vel også der han var best i Sverige. Ville heller prioritert en skikkelig midtspiss. 

Hmm, muligens jeg kun har drømt argumentet " Ja han har kun scoret mange mål en sesong. Men til gjengjeld spillte han kant, før han ble flyttet til midtspiss i sin gjenombrudd sesong " ?

TomHeigen
TomHeigen
25.01.10 22:09
fantavigå: Hmm, muligens jeg kun har drømt argumentet " Ja han har kun scoret mange mål en sesong. Men til gjengjeld spillte han kant, før han ble flyttet til midtspiss i sin gjenombrudd sesong " ?

Godt mulig det ja. Selv drømte jeg nylig at Thomas Myhre gjorde to Tyrkia-tabber i første seriekamp, så du er ikke alene om å ha merkelige drømmer.

(Innlegget ble redigert 25.01.10 22:12)

TAdams6
TAdams6
25.01.10 22:14
fantavigå: Hmm, muligens jeg kun har drømt argumentet " Ja han har kun scoret mange mål en sesong. Men til gjengjeld spillte han kant, før han ble flyttet til midtspiss i sin gjenombrudd sesong " ?

Jeg trodde det var Cesar Santin på venstrekant, Elm som midtspiss og Ingelsten som høyrekant i en offensiv 4-3-3 da Ingelsten ble toppscorer.

TAdams6
TAdams6
25.01.10 22:15
TomHeigen: Hva begrunner du det med? Ingelsten sier selv at han trives best på kanten, og det var vel også der han var best i Sverige. Ville heller prioritert en skikkelig midtspiss. 

Enig, skal vi hente en spiller til framme, så er det spiss og ikke kant vi trenger.

SK_JARL
SK_JARL
25.01.10 22:17

Kan melde om meget god avslutningsteknikk av Ingelsten nede i Marbella. En intern skuddkonkuransen mellom Roger Nilsen og Ingelsten endte med flere skudd i krysset. Nice! :)

Det er f. eks slike ting Viking TV burde lagt saker på, synes det kommer alt for lite fra den kanten der dessverre. Og hvor i helsikke har Vikingduellen gjemt seg?!

fantavigå
fantavigå
25.01.10 22:28
TAdams6: Jeg trodde det var Cesar Santin på venstrekant, Elm som midtspiss og Ingelsten som høyrekant i en offensiv 4-3-3 da Ingelsten ble toppscorer.

Jeg husker da det ble klart at Ingelsten var aktuell for Viking, da ble argumentet om at han "tross alt var ving de sesongene han ikke ble målkonge" brukt. Ingen sa noe annet den gang. Men om han så var høyrekant i 4-3-3 så går hele det argumetet i dass iallefall, fair enough. Selv så jeg 0 Kalmar kamper i 2007 :)

I del Viking 2010 - del 2 skrev jeg at jeg enda ønskte meg en Alvaro Santos type, og at Ingelsten skulle brukes som høyrespiss. Nå viser det seg jo at det var det og ikke ving han spillte i Kalmar, så kjør på.

Nå har endog Åge sagt at han har tenkt å bruke han som midtspiss, og uansett håper jeg vi henter en som kan bekle høyreflanken, da jeg helst hadde sett vi hadde hatt et annet førstevalg enn Ulland.

(Innlegget ble redigert 25.01.10 22:29)

SK_JARL
SK_JARL
25.01.10 22:36
InvestorEagle: Nå er det vel ikke lenge før Petter Furuseth signerer?

Ryktes at man har forkastet godeste Furuseth, og at dette er den nye forsterkningen:

Viking går for andrevalget i stedet:

Vet ikke om dette stemmer, men det spekuleres blant Arsenalsupporterne i Vikingtråden om han skal forsøke seg som keeper.

fotballidiot2
fotballidiot2
25.01.10 22:51

Spørs om ikke Østen fortsatt har en liten våt drøm om

Ingelsten - Nevland - Ødegaard

Desverre ser vel det enda mer usannsynlig ut med de skadeproblemene de har i Fulham.

Når man leser artiklene fra den gang RBK jaktet ham og han gikk til Herenveen brukte man konsekvent betegnelsen spiss om ham. Så jeg har antatt at han spilte der. Var han høyrekant så ville vel angrepsspiller vært en mer korrekt betegnelse?

Personlig har jeg ikke sett ham spille i Sverige. Kun på videoen på youtube over alle målene. Vanskelig å se der hvilken posisjon han spilte i, men iallefall ingen krittslikker på kanten. Målene kom både fra venstre, høyresiden og fra løp mer sentralt i banen. Så han vandret iallefall en del fra sin posisjon.

Er forøvrig enig i at vi er veldig tynne på topp og stort sett enig i TAdams prioriteringsliste.

(Innlegget ble redigert 25.01.10 22:54)

fantavigå
fantavigå
25.01.10 22:56
fotballidiot2: Når man leser artiklene fra den gang RBK jaktet ham og han gikk til Herenveen brukte man konsekvent betegnelsen spiss om ham.

Ikke bare meg og Tom som har hatt merkelige drømmer nei :)

(Innlegget ble redigert 25.01.10 22:57)

fotballidiot2
fotballidiot2
25.01.10 23:20

Nå skal det vel også nevnes at Ingelsten spilte i et lag som scorte ekstremt med må den sesongen han ble toppscorer. Med 70 mål så sier det noe om ekstrem offansiv kraft. Så sånn sett vet jeg ikke hvor mye vi kan forvente av ham i Viking.

Kanskje man burde vurdert retrett ift Ijeh, en korttidskontrakt til Nevi kan vende hjem?

Ikke sikkert Ingelsten - Ijeh - Ødegaard, hadde vært feil.

Ser for meg iallfall hakket mer målfarlig ut enn Ulland - Ingelsten - Ødegaard?

Men nå har vel Hareide allerede utelukket Ijeh samtidig som han har sagt seg ferdig med forsterkninger på topp. Virker som om Hareide er veldig opptatt av fart og tildels arbeidskapasitet i det framste leddet og det er ikke akkurat "frelserens" sterke sider. Skal man sitte igjen med kun Høiland og Ingelsten som spisskandidater så mener jeg det er feil å la Ijeh gå.

(Innlegget ble redigert 25.01.10 23:28)

siggi76
siggi76
26.01.10 08:08
fantavigå: Jeg synes ikke alternativene på kant virker så målfarlige som jeg kunne ønsket de var, Som jeg skrev i et annet innlegg, så tror jeg Ingelsten kan ende på 9-14 mål og Ødegaard 5-8. På høyresiden tror jeg Ulland Andersen er god for 2 fulltreffere. Jeg håper både han og Austnes får en del spilletid. Men hadde satt pris på at om vi skulle hente en ny angriper, så kunne han også spille kant i 4-3-3. Har mest troen på Ingelsten som midtspiss, ikke kant.

Jeg tror fort vi kan få flere mål fra denne trioen dersom de alle blir faste på laget. Sett i lys av de siste sesongene vil 5-8 være veldig bra av Ødegaard, men kantspillerne er nok mer offensive og mer bakromsrettede i Hareides system enn i Röslers. De tre s-ene hos molde scoret f.eks. veldig mye under Hareide. 5-10 av Ødegaard, 10-15 av Ingelsten og 5-10 av Ulland Andersen bør være mulig.

fotballidiot2
fotballidiot2
26.01.10 08:55
TAdams6: Prioritetsliste burde være, 1. delt mellom høyreback og spiss
3. midtbane
4. keeper

Etter en kritisk gjennomgang av Vikings tropp burde vi optimalt sett forsterket i de aller fleste posisjoner for å være en opplagt medaljekandidat og seriøs utfordrer til gullet. Har vel funnet ut at jeg er nærmere HNilsens synspunkter enn jeg har trodd, selvom jeg fortsatt mener Røsler fikk for lite ut av mannskapet.

Min vurdering av hva en burde gjort i en optimal verden hvor fortsatt dobbeldekning på alle plasser hadde vært målet.

Keeper

Her er jeg enig med Vikings vurdering ift at vi er for sårbare. Å stole på at Myhre står en hel sesong er rett og slett gambling. Jeg er også usikker på om Kotenko holder nivåe han imponerte meg ikke mot Basel og bak der er de enda for unge. Regner også med at dette er Myhres siste sesong slik at vi bør tenke annerledes enn å hente inn en bak ham.

Konklusjon: 1 nytt førstevalg burde kommet inn.

Alternativ: Uten ny keeper er vi fullstendig avhengig av at Myhre har en nærmest skadefri sesong og/eller Kotenko viser et langt høyere nivå enn mot Basel.

Høyreback

Viking er avhengig av at Skogseid tar nye store steg om vi skal ha en h.back i øverste tippeligastandard. Og bak ham har vi ingen dekning.

Konklusjon: Burde kjøpt et nytt førstevalg som også gir Skogseid noe å strekke seg etter.

Alternativ: Ser ikke noe alternativ, alt annet enn kjøp her vil være gambling. Selvom Skogseid skulle utvikle seg enormt kan man neppe regne med at han for 3 sesong på rad unngår skader og karantener.

Midtstopper posisjon:

Her har vi rimelig bra dekning selvom jeg er noe usikker på dem bak førstevalgene enda. Føler også vi mangler den klare enerene hvis ikke Steenslid når det nivået vi har håpet på. Ingen av mine antatte førstevalg er heller veldig flinke i oppspillsfasen.

Konklusjon: Burde hatt inn en klar sjef i midtforsvaret. En mer spillende stopper enn de vi har.

Alternativ: Man kan håpe Horn eller CLL tar store steg og utfordrer dagens førstevalg. Begge disse anser jeg også som bedre i oppspillsfasen enn de andre, men er noe skeptisk til begge som førstevalg.

Venstre back:

Berti skuffet meg i fjor. Vi har heller ikke en klar utfordrer i posisjonen. Når vi benytter Sigurdsson synes jeg vi mister en offansiv dimensjon samtidig som vi p.t. svekkes i midtforsvaret.

Konklusjon: Skulle hatt inn en direkte konkurrent til Berti.

Alternativ: Spiller Berti på sitt beste og holder seg skadefri så har vi en venstreback av god tippeligastandard. Får man i tillegg Horn opp som reell utfordrer til midtstopperene så kan Sigurdsson være god nok back up i enkeltkamper.

Indreløper rollen:

Her har vi mange å velge mellom, men mangler en type med mer muskler og som også er målfarlig. Vi har heller ikke enormt med hodestyrke hverken på offansive eller defansive dødballer.

Konklusjon: Bør ha inn midtbanemannen Hareide har signalisert

Alternativ: Har et håp om at Fillo endelig har funnet sin optimale rolle i Viking. I tillegg kan man håpe at Birkir tar nye steg og utvikler sitt spill ikke minst defansivt. Danielsen har spisskomptense og i tillegg kan vi håpe at Berisha kan bli et reelt alternativ i løpet av sesongen.

Ankerrollen:

Soko holder topp tippeliganivå, men bak ham er det også tynt i denne posisjonen. CLL har ikke imponert meg tilstrekkelig til at jeg synes han er god nok back up over en lang sesong. Danielsen har vist at han ikke holder nivået i den posisjonen.

Konklusjon: Også her burde vi hatt inn en konkurrent og back up til Soko

Alternativ: Vi kan håpe CLL tar de nødvendige steg i løpet av vinteren, i tillegg kan en skadefri Horn kanskje være et alternativ.

Høyre kant:

De som antatt kniver i denne posisjonen har ikke prestert på topp tippeliganivå enda. Ulland har et potensiale, men fortsatt en lang vei å gå.  Og jeg er enda mer usikker på Nisja i denne posisjonen. Bak der har vi også Austnes og Berisha som kan gjøre en jobb. Det er dog ikke Austnes sin yndlingsside og det er vel tidlig å stole på at Berisha kan løfte oss til medaljer. Optimalt sett burde Ingelsten vært et alternativ, men det fordrer noen inn på spissplass.

Konklusjon: Vi har nok spillere som kan bekle denne posisjonen, men det eneste rimelig sikre kortet er Ingelsten som er tiltenkt en midtspissrolle.

Alternativ: Vi får håpe en av våre unggutter virkelig tar steget og blir en hit i tippeligaen. Er fortsatt usikker og ser kanskje på Ingelsten som det eneste sikre alternativ i posisjonen.

Spiss: Ingelsten er fortsatt et relativt usikkert kort som spiss. Han hadde en kjempesesong i Sverige, men da i et kollektiv som hadde en enorm offansiv slagkraft. Samtidig kan det virke som han er noe skadeutsatt. Bak ham har vi i dag kun Høiland som fortsatt har enormt mye å bevise i forhold til å holde topp tippeligastandard. Skulle i tillegg ønske at Ingelsten kunne vært et reelt alternativ på kanten.

Konklusjon: Viking burde definitivt fått inn en ny spiss. Enig med TAdams at dette kanskje er den posisjonen sammen med h.back hvor det er mest prekært å forsterke.

Alternativ: Kan vi håpe at Høiland endelig blir voksen og blir en reell utfordrer i posisjonen? Jeg er skeptisk, men gutten har utvilsomt et stor potensiale som han desverre ikke har fått ut.

Venstre kant:

Ødegaard holder et meget bra toppnivå, men er også veldig ustabil. Bak ham har vi hovedsaklig Austnes som knapt har spilt fotball på et års tid.  Håper Hareide klarer å få det beste ut av begge.

Konklusjon: Under tvil mener jeg vi har god nok dekning i denne posisjonen

Det er etter min mening fortsatt en god del spørsmålstegn knyttet til Vikings tropp. Og selvom om man skulle forsterke i alle 3 posisjonene som er nevnt av Østen vil det ikke nødvendigvis være nok til å være et topplag. Man vil likevel være avhengig av å unngå skader på nøkkelspillere samt at flere i dagens stall tar nye steg under Hareides ledelse.

Så i en optimal verden så burde vi nok forsterket i nesten alle posisjoner for å være på RBK sitt nivå. Desverre må Viking som de fleste andre forholde seg til de økonomiske realiteter. Det er bedre å kjempe om en 4-6 plass enn å ende opp som FFK.

Og plutselig var optimismen min noe lavere foran årets sesong, men jeg er også født pessimist.

(Innlegget ble redigert 26.01.10 09:03)

HNilsen
HNilsen
26.01.10 10:08
fotballidiot2: Etter en kritisk gjennomgang av Vikings tropp burde vi optimalt sett forsterket i de aller fleste posisjoner for å være en opplagt medaljekandidat og seriøs utfordrer til gullet. Har vel funnet ut at jeg er nærmere HNilsens synspunkter enn jeg har trodd, selvom jeg fortsatt mener Røsler fikk for lite ut av mannskapet.

Takk! Og med det er den store debatten jeg har deltatt i i høst over. For vi er nå helt på linje. Også jeg mener en god trener kan få mer ut av vikingmannskapet, men altså ikke nok til medalje uten forsterkninger i den størrelsesorden du skisserer. :)

odin
odin
26.01.10 11:13
fotballidiot2: Har vel funnet ut at jeg er nærmere HNilsens synspunkter enn jeg har trodd, selvom jeg fortsatt mener Røsler fikk for lite ut av mannskapet.

Dersom det er ei slik gjennomgang som skal til for å tilfredsstille Nilsen, så fortente du tommelen eg gav ved ei feilmanøvrering ;-)

Når me veit at det er uaktuelt, ja endåtil dumt å oppfylle denne ønskjelista, er det berre ein leik å diskutere den. Me kan like gjerne drøyme om trippel dekning på alle plassar.

Den beste medisina mot pessimisme på vegner av Viking er å sjå på utfordringane fleirtalet av konkurrentane våre har for tida. Her er ei lita vurdering av dei som slit meir enn oss:

Tromsø: Skral økonomi. Hentar stort sett «lokale» spelarar som ikkje har prestert i eliteserien tidlegare.
Aalesund:
Har ok økonomi, men er mindre enn oss, har eit dårlegare utgangspunkt og er mindre attraktive.
Brann:
Slit kraftig med å oppretthalde kvaliteten i stallen. Lite pengar å handle for.
FK Haugesund:
Må i utgangspunktet heve kvaliteten på stallen for å ha ein sjanse til å overleve og leitar på ei anna hylle enn Viking. Veldig urutinert trenar.
Start:
Store økonomiske problem, må senke ambisjonane og forsterkar ikkje stallen.
Odd:
Skral økonomi. At dei måtte skrape saman pengar for å finansiere Jone Samuelsen seier sitt.
Sandefjord:
Skral økonomi. Lite å handle for.
Stabæk: Har eit betre utgangspunkt enn Viking, men økonomien er skral og Stabæk har lite å handle for.
Hønefoss: Handlar spelarar, ok økonomi, men her har Viking eit stort forsprang.
Lillestrøm: Økonomien er skral og Lillestrøm leitar etter spelarar på ei hylle som ville fått Viking-fansen til å rive av seg håret i frustrasjon.
Vålerenga: Har lite pengar å handle for og slit med å få inn spelarar dei sårt treng.
Kongsvinger: Har det dårlegaste utgangspunktet av alle og slit også mest med å forsterke.
Strømsgodset: Skral økonomi og minimalt med pengar å handle for.

Dermed står me igjen med to klubbar som både har eit betre utgangspunkt enn oss og som også har vel så stor handlefridom som oss:
Rosenborg: Bør vinne serien lett, sjølv om dei slit veldig med å avklare trenarsituasjonen.
Molde: Jonevret ser ut til å jobbe godt og har tydelegvis fått pengar av Røkke til å satse når andre slit.

Konklusjonen min: Uansett om me må klare oss med ein stall med manglar så er me ikkje sjanselause på topp fire i utgangspunktet. Eitt lag eller to vil overraske positivt og eitt lag eller to vil overraske negativt i år også. Kven det blir er faktisk ennå meir uforutsigbart enn før. I dagens spelarmarknad er det sannsynleg at Hareide vil få inn to eller tre nye spelarar før seriestart, og då er me sannsynlegvis betre stilt enn dei aller fleste. På papiret.

Odin

Fygaren
Fygaren
26.01.10 11:19

http://fotball.aftenbladet.no/eliteserien/article160081.ece

Helt enig med Hareide. Selv om jeg vil understreke at jeg ikke på noen måte tror det var søndagsskole-tendenser under Rösler heller.

HNilsen
HNilsen
26.01.10 11:30
odin: Når me veit at det er uaktuelt, ja endåtil dumt å oppfylle denne ønskjelista, er det berre ein leik å diskutere den. Me kan like gjerne drøyme om trippel dekning på alle plassar.

Du trenger jo ikke gjøre ditt ytterste for å misforstå meg, odin. :) Heller ikke jeg ser på ønskelista som realistisk, eller ønskelig på kort sikt. Poenget mitt har aldri vært lange og omfattende ønskelister med nye spillere. Jeg har tatt til orde for moderate endringer i troppen på kort sikt, ikke ulikt de planene Viking i det siste selv har gått ut med, og på lang sikt (med list og lempe) ha en klokere plan over hvorledes troppen skal vektes. Når debatten har blitt så opphetet som den har blitt, så er det fordi jeg har vært uenig med toneangivende debattanter her inne om at laget slik det var i fjor var godt nok for medalje.

De signalene Viking nå sender ut, er skremmende like det jeg tok til orde for i fjor. Jeg mener mine meninger derfor blir gjort til mer ytterliggående, av noen her inne, enn de egentlig er. Blant annet av deg.

(Innlegget ble redigert 26.01.10 11:31)

fotballidiot2
fotballidiot2
26.01.10 11:32
odin: Konklusjonen min: Uansett om me må klare oss med ein stall med manglar så er me ikkje sjanselause på topp fire i utgangspunktet.

Det er jeg enig i.

Forøvrig enig i opplistingen din over andre klubber. Dog usikker på om vi ligger så veldig langt foran Aafk i utgangspunktet.

Det som også bør tas med i vurderingen er treningsforholdene til klubbene nå i vinter. Og her ligger vel desverre Aafk foran oss med Sunnmørshallen?

Men p.t. er det vel kun RBK, Molde og Stabæk som ser klart bedre ut enn Viking. Alle andre kan vi kjempe med. Med noen skikkelige forsterkninger kan vi også kjempe om medalje.

(Innlegget ble redigert 26.01.10 11:33)

odin
odin
26.01.10 11:43
HNilsen: Du trenger jo ikke gjøre ditt ytterste for å misforstå meg, odin. :)

Ville berre at du sjølv skulle få ta det ned på jorda :-)

Odin

HNilsen
HNilsen
26.01.10 11:46
odin: Ville berre at du sjølv skulle få ta det ned på jorda :-)

Mine tanker om forsterkninger har vært nede på jorda hele tida. I sommer snakket jeg om to, i høst tre. Nå kan vi ende opp med fire. Hva er det som ikke er "på jorda" av dette?

HNilsen
HNilsen
26.01.10 11:56

En annen sak, odin, det har lite for seg å se seg blind på de andre klubbenes problemer, slik du gjør. Du og vi andre vil oppleve at flere av dem kommer til å forsterke uansett før seriestart. Skral økonomi eller ei. Det vil skje fra og med at det internasjonale vinduet stenger og utover mot seriestart. Den siste tida har vist at pengene på merkelig vis dukker opp når klubbene trenger dem.

Selv om selvsagt handlingen vil bli atskillig mer måteholden enn den har vært de siste årene.

fotballidiot2
fotballidiot2
26.01.10 12:00
HNilsen: Du og vi andre vil oppleve at flere av dem kommer til å forsterke uansett før seriestart. Skral økonomi eller ei.

Akkurat det tror jeg ikke vi trenger lure på en gang.

Det kommer til å skje veldig mye på overgangsmarkedet fram mot seriestart. Det vil nok også være langt lettere å finne spillere av god kvalitet til en billig penge.

fotballidiot2
fotballidiot2
26.01.10 12:28
HNilsen: Takk! Og med det er den store debatten jeg har deltatt i i høst over. For vi er nå helt på linje.

Før vi blir 100% enige så må jeg presisere at dette innlegget ble laget mens jeg var i det depressive hjørnet med et meget kritisk blikk på stallen.

Skulle nok i min gode stunder klart å vinkle det annerledes :-). For det er faktisk en del gode fotballspillere i Viking også :-)

Vinglingen min må nok settes på kontoen for at jeg er meget spent og usikker foran sesongen. Er redd at Åge ikke klarer å bygge et topplag allerede i år og at vi dermed kan gå mot en ny "mellomsesong". Akkurat det er jeg usikker på om den store massen har tolmodighet til.'

Jeg har enormt stor tro på "prosjekt Åge", men tror han trenger mer tid for å få Viking fullstendig på skinnene.

Håper det allerede neste uke skjer ting som kan få optimismen opp igjen :-) Skal ikke mer enn noen gode signeringer, en seier mot Bryne og noen fantastiske kamper på Lamanga så vil forventningene nå uante høyder igjen.

(Innlegget ble redigert 26.01.10 12:30)

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg