Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Norsk fotball, enda et stykke igjen til...

[ Trådet ] NYTT TEMA
Johninho2
Johninho2
08.02.10 19:12

..bunnen er nådd?

Det norske lag har vist mot utenlandske lag i treningskamper så langt kan gi et nokså deprimerende (dog ikke uventet) bilde på hva vi kan forvente i europacupene til sommeren. Nå er det selvsagt bare treningskamper og man skal ikke legge alt for mye i det, men det er spesielt når de to klubbene som var best i fjor blir regelrett lekt med av lag som ikke bør være så mye bedre som resultatene så langt har tilsagt.

Mitt lag har heller ikke prestert noe oppløftende heller, og kampen mot Lech Poznan var sågar et klart bevis på at fremgangen har vært like minimal som de to foregående sesongene.

veritas86
veritas86
08.02.10 19:14

tror man ikke kan bruke treningskamper så tideligt som mal på hva som vil skje videre.

Fishstick
Fishstick
08.02.10 19:14

Skal sies at mange av de norske lagene har spilt mot veldig gode motstandere. Er vel få som har møtt jalla-lag der vi på forhånd har vært noe særlig favoritter. Litt vanskelig å vurdere hvor vi står når vi i vår andre kamp skal møte et lag som skal ut i CL-sluttspill om et par uker - og således bør være nær sin toppform.

ATuin
ATuin
08.02.10 19:15

jeg lurer på hvorfor det heter treningskamp

runenoreg
runenoreg
08.02.10 19:16

13. og 16.februar får man i allefall se en oransje armé valse over motstand fra danmark og russland.

absolutt verdensherredømme. :)

Oppsal-fotball
Oppsal-fotball
08.02.10 19:17
ATuin: jeg lurer på hvorfor det heter treningskamp

de spiller for å kunne få trene vell?

ATuin
ATuin
08.02.10 19:18
Fishstick: skal ut i CL-sluttspill om et par uker - og således bør være nær sin toppform.

Det blir påstått, men ut fra det lille jeg vet om trening har en sansynligvis trent temmlig hardt de siste ukene, for så å slippe opp, samle overskudd og konsentrer seg om samspill omtrent nå. Slik sett passer disse treningskampen også godt.

KingKongHalvor
KingKongHalvor
08.02.10 19:22

Ser ikke lovende ut i et internasjonalt perspektiv, men jeg har heldigvis et litt enklere og mindre pinefult forhold til fotball. Jeg er "hekta" på Vålenga, og da er det serie og cup som gjelder. Skulle det bli noen fremganger i e-cup, som kvartfinalene mot Newcastle og Chelsea, så er det en hyggelig bonus.

Jeg har absolutt ingen forventninger til norske lag (også landslaget) internasjonalt. Tror også det RBK gjorde er umulig for et norsk lag å få til igjen. Ett og annet gruppespill kan det fortsatt bli, men ikke 8-10 år på rad som RBK klarte. Avstanden til resten av Europa har blitt altfor stor, til tross for mye mer penger i TL de siste årene.

Jeg koser meg med Man Utd i CL og Brasil i VM, så dette bekymrer meg mindre.

Geir_Roar2k
Geir_Roar2k
08.02.10 21:32

Start spilte da en bra kamp mot russerne i dag da.

ashley
ashley
09.02.10 09:26

Selv om resultatene ikke har vært imponerende så synes jeg man bør huske på at mens mange av de norske lagene er inne i perioden med mengdetrening er motstanderne midt i sesongen. Det er i hvert fall tilfellet for Basel, som møtte Viking, samt de danske lagene. At disse lagene slår norske lag er vel egentlig som forventet.

ATuin
ATuin
09.02.10 09:59

Den norske serien starter 13/3

Den danske serien har pause til 6/3
FCK har EL 18/2

Dermed forsvinner argumentet om at danske lag generelt er midt i sesongen og dermed ikke trener hardt. FCK har nok også vært i gjennom en hard treningsperiode, selv om de sansynligvis slipper opp i disse dager for å være klare til EL.

Ettersom de er i sesong bør vi imildertid anta at danske lag er noe mer samspilte enn norske.

ashley
ashley
09.02.10 11:04
ATuin:
Den norske serien starter 13/3 Den danske serien har pause til 6/3
FCK har EL 18/2 Dermed forsvinner argumentet om at danske lag generelt er midt i sesongen og dermed ikke trener hardt. FCK har nok også vært i gjennom en hard treningsperiode, selv om de sansynligvis slipper opp i disse dager for å være klare til EL. Ettersom de er i sesong bør vi imildertid anta at danske lag er noe mer samspilte enn norske.

Det er et bra poeng. Samtidig vil jeg tro, uten at jeg egentlig vet, at strukturen rundt treningsopplegget er litt annerledes når man er på en pause i seriespillet sammenlignet med oppkjøringen til en ny sesong. Mens mange av de norske lagene fortsatt er i en eksperimentell fase, hvor nye spillere, nye trenere og nye formasjoner skal spilles inn, regner jeg med at de utenlandske lagene som er i en pause har et klarere definert grunnlag, og at hovedmålet, som du påpeker, er å opprettholde samspillet, mens de norske lagene forsøker å skape samspill.

(Innlegget ble redigert 09.02.10 11:05)

ATuin
ATuin
09.02.10 11:12
ashley: Samtidig vil jeg tro, uten at jeg egentlig vet, at strukturen rundt treningsopplegget er litt annerledes når man er på en pause i seriespillet sammenlignet med oppkjøringen til en ny sesong.

Også et godt poeng, selv om jeg vil anta at forskjellene blir mindr og mindre etter nermere start/pauseslutt en kommer.

Johninho2
Johninho2
09.02.10 13:15
Fishstick: Skal sies at mange av de norske lagene har spilt mot veldig gode motstandere. Er vel få som har møtt jalla-lag der vi på forhånd har vært noe særlig favoritter. Litt vanskelig å vurdere hvor vi står når vi i vår andre kamp skal møte et lag som skal ut i CL-sluttspill om et par uker - og således bør være nær sin toppform.

Sant nok det, men de svenske, ukrainske og russiske lagene har hatt omtrent like lang ferie som de norsk og noen av de spilte faktisk sine første treningskamper uten at det var særlig synlig. Men ja, det er klart det skal være kvalitetsforskjell på norske lag og russiske/ukrainske.

Sandaas
Sandaas
09.02.10 14:10
Johninho2: Sant nok det, men de svenske, ukrainske og russiske lagene har hatt omtrent like lang ferie som de norsk og noen av de spilte faktisk sine første treningskamper uten at det var særlig synlig. Men ja, det er klart det skal være kvalitetsforskjell på norske lag og russiske/ukrainske.

Den svenske har sesong som ligner veldig på den norske, men den danske spilte sist serierunde så sent som 5-7. desember, den russiske var ferdig den 29. desember og den ukrainske tok først pause 12.-13. desember, så de fleste lagene har hatt kortere pause (samt at de fremdeles er bare i en utvidet).

Så er det selvsagt ikke noe rart at norske lag sliter mot topplag i den russiske og den ukrainske ligaen (ranket som nr 6. og 7. i Europa), eller at man sliter mot et FCK som skal ut i Europa-cupspill om et par uker. OB topper tabellen i Danmark men at RBK tapter en slik kamp er selvsagt noebetenkelig, at Molde driter seg ut mot Kalmar er enda mer betenkelig...

Ellers har jo de øvrige norske lagene gjort det skapelig både mot topp polsk motstand og slått diverse svensk motstand.

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg