Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Viking 2012 - Del 1

NYTT TEMA
happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 11603
05.12.11 09:57
larsen: siste 5 min skrev jeg.

Er vel i overkant pertentleg å ikkje inkludere 85. minutt i dei siste fem?

(Innlegget ble redigert 05.12.11 09:58)

fotballidiot2
fotballidiot2Innlegg: 17860
05.12.11 10:02
larsen: Slik som RBK og United er meget gode på.

Det er mange ting de klubbene har vært gode på som Viking ikke har vært gode på. Dette er ikke av de jeg bryr meg mest om. '

Det som er viktig for meg er at Viking vinner kampene. Om kampen allerede er avgjort etter de første 20 minuttene så er det like godt for meg som om de scorer i de siste 5.

Tror faktisk det er et langt større problem hvor mange ganger vi har mistet poeng i de siste 5, samt årsaken til dette som jeg ofte synes skyldes feighet.

fotballidiot2
05.12.11 10:03
larsen: da kommer det ikke mål for viking hvis dette målet teller

Målet til Nevi i det 88 minutt i Haugesund synes jeg telte en del, selvom det ikke var et seiersmål så var det avgjørende ift å gå videre i cupen.

(Innlegget ble redigert 05.12.11 10:05)

PerfectSense
PerfectSenseInnlegg: 2909
05.12.11 11:51
Spaniatur: Er rimelig sjokkert når jeg ser Viking spille. Jeg antar at de som slår cornere og innlegg øver på dette HVER dag. At det da er mulig å ha så dårlig kvalitet på er mere enn jeg forstår.

Kune ikke vært mer enig! Når ballen ligger i ro og man kan ta det tilløpet man vil må man kunne forvente kvalitet på innlegget. For å være helt ærlig synes jeg man kan forvente at 7 av 10 innlegg lander der de skal uten å være for kravstor. Når man i tillegg ser tallene på hvor mange baller som treffer førsteforsvarer så kan man bli skremt.

Jeg har forsåvidt nevnt det før, i en litt annen sammenheng, at i Viking godtar man middelmådighet. Man godtar at ting er "godt nok". Man blir ikke best av å ha den holdningen. Enkelt og greit.

Tenk hvor mange flere mål vi kunne scoret i løpet av en sesong dersom innlegg fra cornere og frispark hadde truffet bedre. Det hadde sendt oss langt opp på tabellen. Garantert!

Dessverre er det sånn at man godtar at 2 av 3 innlegg treffer førsteforsvarer. I Viking har man tydeligvis ett holdningsproblem. Derfor håper jeg Maaseide får sjefsstolen og røsker opp i systemet og begynner å stille krav. Det eneste som taler i mot Masseide for min egen del, er at han vil selge stadion navnet (gud forby!). Jeg tror jeg kan leve med det dersom han ordner opp i alt det andre.

Seb_Giovinco
Seb_GiovincoInnlegg: 5611
05.12.11 14:48

Jone Samuelsen vender i dag hjem til moderklubben Sunde for å spille kamp for "det nye A-laget". Om det finnes noen fra Kvernevik eller i nærheten, anbefaler jeg å ta turen ned for å se Jone spille sammen med Sunde IL.

Firzon
FirzonInnlegg: 14545
05.12.11 15:49
Seb_Giovinco: Jone Samuelsen

Hvorfor solgte vi Jone? Tror ikke han ønsket seg vekk heller, men han angrer vel ikke nå.

Wiggum
WiggumInnlegg: 16198
05.12.11 15:56

Fin uttalelse fra Geir Fiskebekk i en artikkel der supporterklubbene oppsummerer sesongen:

"Årets høydepunkt: Mitt personlige høydepunkt er bortekampen mot Brann. Da spilte Viking en veldig bra kamp, selv om vi tapte 2–3 til slutt."

Den kampen er sammen med cupkampen mot samme lag et av de bitreste tapene i år. Merkelig å trekke frem det som årets høydepunkt.

3-0-seieren hjemme er min favoritt, tett fulgt av bortekampene mot Fredrikstad og Stabæk.

toao
toaoInnlegg: 3516
05.12.11 18:26
Wiggum: 3-0-seieren hjemme er min favoritt, tett fulgt av bortekampene mot Fredrikstad og Stabæk.

Jeg vil kanskje si cupseieren i Haugesund, men hjemmekampen mot Brann i serien var jo viktigere og enda mer uventet.

jesman2
jesman2Innlegg: 15836
05.12.11 19:55
Wiggum: "Årets høydepunkt: Mitt personlige høydepunkt er bortekampen mot Brann. Da spilte Viking en veldig bra kamp, selv om vi tapte 2–3 til slutt."

Allment kjent faktum at nevnte Fiskebekk og store deler av Vikinghordene innbiller seg at Brann er vår argeste rival. Husker Fiskebekk en sesong (var det i år, mon tro?) greide å lire av seg at det viktigste var å havne over Brann på tabellen ved sesongslutt. Dette er mannen som i en årrekke har frontet Vikings publikumsstøtte utad.

Jeg vil ikke kalle uttalelsene hans for skandaløse, den eneste reaksjonen jeg får er oppgitthet. Både av at Vikings supporterleder åpenbart ikke har kunnskapene sine i orden, og at andreomgangen i Bergen faktisk ER et av årets høydepunkter. Det sier mye om hvilken tilstand klubben i våre hjerter befinner seg i for øyeblikket. Og ja, jeg vet han snakker om sitt personlige høydepunkt, men han uttaler seg da vitterlig på vegne av supporterne.

tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 9414
05.12.11 20:20
jesman2: Allment kjent faktum at nevnte Fiskebekk og store deler av Vikinghordene innbiller seg at Brann er vår argeste rival. Husker Fiskebekk en sesong (var det i år, mon tro?) greide å lire av seg at det viktigste var å havne over Brann på tabellen ved sesongslutt. Dette er mannen som i en årrekke har frontet Vikings publikumsstøtte utad.

Fisebekk og sikkert en betydelig del av Hordene lever nok i en annen verden enn den gjengse VGDer slik jeg oppfatter det.

Når han lirer av seg slike ting så kan man ikke ta han helt seriøst. Viking som klubb hadde nok helt sikkert hatt godt av en talsperson for Hordene som i større grad befant seg i den virkelige verden.

Fygaren
FygarenInnlegg: 46480
05.12.11 21:10
Firzon: Hvorfor solgte vi Jone?

Because he was shit. 

TAdams6
TAdams6Innlegg: 26926
05.12.11 21:36

Synes Fiskebekk sine uttalelser er helt greie. På en måte var det de 3 kampene mot Brann samt FKH kampen borte som på en måte var de mest givende kampen. Desverre tapte vi 2 av kampene mot Brann. Men dette oppsumerer egentlig sesongen 2011.

Fygaren
05.12.11 21:38
TAdams6: På en måte var det de 3 kampene mot Brann samt FKH kampen borte som på en måte var de mest givende kampen. Desverre tapte vi 2 av kampene mot Brann. Men dette oppsumerer egentlig sesongen 2011.

Cupkampen mot FKH var i en helt annen klasse enn bortekampen mot Brann. Vi vant, og vi kjempet oss tilbake. Vi kjempet oss riktignok tilbake mot Brann også, men i likhet med cupkampen endte det med et solid slag i balla. 

TAdams6
05.12.11 21:38
larsen: Og det siste poenget hans var. Sist gang Viking avgjorde en kampen i slutten var på Stavanger stadion. Sjekk stastisitkken om når sist viking scorte i di siste 5minutten av en kamp og denne scoringen sørget for viking seier i steden for uavgjort? Det er en trist lesning.

Viking er dårlige til å mobilisere for å ta 3 poeng. Egentlig har vi vært langt oftere i posisjon der vi har ligget under og reddet 1 poeng med mål i 2.omgang.

Som Hareide er inne på. Vi må jobbe med selvtillit og det psykiske. Men jeg tror ikke spillerne våre kan omvendes, jeg tror det må nye spillere til. De vi har, har ikke den nødvendige vinnerskallen som trengs.

TAdams6
05.12.11 21:39
Fygaren: Cupkampen mot FKH var i en helt annen klasse enn bortekampen mot Brann. Vi vant, og vi kjempet oss tilbake. Vi kjempet oss riktignok tilbake mot Brann også, men i likhet med cupkampen endte det med et solid slag i balla

Ja, det var disse marginene imot som gjorde at de kampen som kunne blitt årets høydepunkt ble noen av de største skuffelsene istedet. Cupkampen borte mot FKH var orgasmisk, så den troner nok øverst ja. Men Brann kampene var egentlig 3 gode kamper av Viking

Fygaren
05.12.11 21:41

Som jeg har nevnt tidligere, sesongen endte for meg i det øyeblikket vi tapte straffekonkurransen mot Brann. Da var det egentlig bare å kutte ut de resterende tre månedene. Det var liksom ikke noe poeng lenger. Er lenge siden jeg har vært så oppriktig skuffet og lei meg etter et Viking-tap. 

TAdams6
05.12.11 21:46
Fygaren: Som jeg har nevnt tidligere, sesongen endte for meg i det øyeblikket vi tapte straffekonkurransen mot Brann. Da var det egentlig bare å kutte ut de resterende tre månedene. Det var liksom ikke noe poeng lenger. Er lenge siden jeg har vært så oppriktig skuffet og lei meg etter et Viking-tap.

Helt enig. Jeg listet opp kampprogrammet for slutten av juli og august, en periode vi burde tatt mange poeng og vi burde vunnet hjemme mot Brann. Istedet endte sesongen der og da, mens vi burde blandet oss inn i kampen på øvre halvdel og avansert i cupen.

Sesongen 2011 endte i midten av august, helt enig og veldig tragisk når det ennå var 4 måneder igjen av sesongen.

clavin
clavinInnlegg: 23012
05.12.11 22:03
TAdams6: . Men jeg tror ikke spillerne våre kan omvendes, jeg tror det må nye spillere til. De vi har, har ikke den nødvendige vinnerskallen som trengs.

Det jeg frykter er at denne tapermentaliteten er smittende. I likhet med deg tror jeg ikke at de fleste på dette laget kan omvendes til å bli vinnere, til det er det alt for mange som er preget av denne taperkulturen. Jeg håpte Åge kunne være denne personen, men heller ikke en vinnertype som ham (ja, han ER en vinner i fotball, uansett hvordan det gikk med landslaget!) klarte altså å få spiriten inn i disse taperne.

Det første steget mot helbredelse måtte evt vært at laget faktisk erkjente problemet selv. Jeg har imidlertid til gode å høre noen spillere stille spørsmål ved dette fenomenet, og så lenge de åpenbart tror at alt er i sin skjønneste orden er det lite håp om bedring. Sannsynligvis mener de årsaken ligger i dårlig oppbakking fra publikum.

Jeg har en viss tro på mentaliteten til de unge, men det går ikke så veldig lang tid før også disse blir smittet av denne destruktiviteten. Hvis de vil ha et eksempel til å følge etter er ikke dette veldig langt vekke. De trenger ikke å gå lenger enn til Siddishallen for å finne et lag som for et par år siden var like "fortapt" i den forstand at de ikke fikk ut potensialet som bodde i laget. Det som skulle til var en vinnerskalle fra østlandet, samt større fokus på spillernes mentalitet, ikke ikke bare rene sportslige ferdigheter. Resultatet ble altså et lag som virkelig blør for drakta, og ikke minst klarer å snu et kampbilde til sin fordel, selv om det i perioder skulle butte mot. Dette er et lag man bare må like, i motsetning til denne gjengen fra Jåttåvågen som jeg er mer flau over enn stolt. 

fotballidiot2
05.12.11 22:23
clavin: Det som skulle til var en vinnerskalle fra østlandet, samt større fokus på spillernes mentalitet, ikke ikke bare rene sportslige ferdigheter.

Nå var ikke Oilers så langt fra toppen før dette. De var allerede blant topp 3 og det var det lille steget som skulle tas.

De hadde den beste økonomien samt at en viss Higson vel etter hvert lærte litt av feilkjøp. Når klubben også er relativt ung er det vel også naturlig at en vil kunne ta nye steg. Samtidig har vel Oilers etter hvert hatt bra kontiniutet/stamme i spillergruppen samtidig som de har hatt muligheten til å forsterke.

Uten å ta noe fra Thoresen, men det er nok vanskeligere å snu Viking. I tippeligaen de senere året så har det nærmest vært over sifret antall motstandere med greit med midler til spillere. Det er et annet ball game i hockey verden.

Men tror mye av det Thoresen har fokusert på også må til i Viking. Veien er desvere mye lengre.

(Innlegget ble redigert 05.12.11 22:24)

clavin
05.12.11 22:27
fotballidiot2: Nå var ikke Oilers så langt fra toppen før dette. De var allerede blant topp 3 og det var det lille steget som skulle tas.

Oilers hadde aldri blitt blant de tre beste før Thoresen overtok før 2009/2010. I 2008/2009 hadde de et kanonlag på papiret, men resultatet var en 6. plass i serien og exit i kvartfinalen mot Storhamar over fire strake kamper.

Som sagt, laget hadde den gangen en taperkultur, ikke ulikt Viking i dag.

happydeathsuite
05.12.11 22:34
fotballidiot2: Uten å ta noe fra Thoresen, men det er nok vanskeligere å snu Viking.

Ikkje så sikker på det. TL er utruleg jamn, og alt tydar på det skal veldig lite til for å gjere store sprang på tabellen. Eit middelmåtig lag som Odd vann plutseleg ein haug med kampar på rad i haust, etter å ha vore i sumpa fram til august. Korleis klarte dei det? Ikkje veit eg, men det er i utgangspunktet ingen grunn til at ikkje Viking skal kunne klare det same.

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 1452
05.12.11 22:44
TAdams6: Cupkampen borte mot FKH var orgasmisk, så den troner nok øverst ja.

Det var da voldsomt! Og likevel prøver dere hele tiden å si at kampene mot FKH ikke betyr noe spesielt.... :) Syns jeg aner at det er noen som mener det var jævlig godt å få tatt den frekke lillebroren som plutselig er blitt sterkere likevel? ;)

clavin
05.12.11 22:46
happydeathsuite: men det er i utgangspunktet ingen grunn til at ikkje Viking skal kunne klare det same.

Nå tror jeg ikke det er noen som betviler at Viking ut i fra ressurser (muligens med unntak av HNilsen) burde være i stand til å hevde seg i toppen (topp fire) omtrendt hvert eneste år. Når de gang på gang underpresterer i henhold til forventningene, og hver eneste gang taper oppgjør som de må vinne, kan jeg, uten å være kvalifisert på området, fastslå at problemet ligger på det mentale planet. Jeg tror det er mulig å snu dette OM man klarer å bryte denne onde sirkelen, og OM man får inn spillere som faktisk klarer å dra folk med seg, og ikke bare tilpasser seg nivået på de øvrige.

Første steg for å bryte ut av dette er faktisk å erkjenne problemet. "Spillerne gjør så godt de kan", vil sikkert enkelte hevde. Bullshit, resultatene viser at spillerne har MYE å gå på før man tilnærmingsvis har gjort sitt beste.

Tror jeg på at det snur? Nei, ikke før jeg ser det med egne øyne. Litt negative skal man da være. Spillerne derimot bør stille revansjesugne til 2012-sesongen. I motsatt fall kan de bare skrotes hele gjengen.

happydeathsuite
05.12.11 22:46
Svartbaken: Det var da voldsomt! Og likevel prøver dere hele tiden å si at kampene mot FKH ikke betyr noe spesielt.... :) Syns jeg aner at det er noen som mener det var jævlig godt å få tatt den frekke lillebroren som plutselig er blitt sterkere likevel? ;)

Handlar vel og litt om at ein låg under med 2-0, for så å kome tilbake.

clavin
05.12.11 22:50
Svartbaken: Og likevel prøver dere hele tiden å si at kampene mot FKH ikke betyr noe spesielt.... :)

Jeg klarer ikke å se at det går fram at det var pga at det var mot FKH at seieren smakte godt.

Fygaren
05.12.11 22:51
Svartbaken: Syns jeg aner at det er noen som mener det var jævlig godt å få tatt den frekke lillebroren som plutselig er blitt sterkere likevel? ;)

Det var jævlig godt å komme tilbake i en kamp der det så ut til å bli slakt. Om vi hadde fullført comebacket mot Brann hadde den glatt kommet over. Om vi hadde slått dem i cupen hadde det meget glatt kommet over. Og slikt fortsetter det. Se det heller på denne måten...det var jævlig få høydepunkt i år. 

happydeathsuite
05.12.11 23:01
clavin: Tror jeg på at det snur? Nei, ikke før jeg ser det med egne øyne. Litt negative skal man da være

Einig i at det er vanskeleg å tru at det skal snu no. Likevel trur eg det kan vere så enkelt som at ein god start på sesongen kan gi det unge laget vårt ein kraftig dytt og giv, og få dei på rett spor. Fordi det er såpass mykje av dette som sit i hovudet.

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 1452
05.12.11 23:07

Eg bara erta dåkkår litt :) ...og dåkkår kasta dåkkår over agnet som sultne gribbar :)

siggi76
siggi76Innlegg: 2098
05.12.11 23:28
Wiggum: Fin uttalelse fra Geir Fiskebekk i en artikkel der supporterklubbene oppsummerer sesongen: "Årets høydepunkt: Mitt personlige høydepunkt er bortekampen mot Brann. Da spilte Viking en veldig bra kamp, selv om vi tapte 2–3 til slutt." Den kampen er sammen med cupkampen mot samme lag et av de bitreste tapene i år. Merkelig å trekke frem det som årets høydepunkt. 3-0-seieren hjemme er min favoritt, tett fulgt av bortekampene mot Fredrikstad og Stabæk.

Dette føyer seg bare inn i en rekke av merkelige uttalelser fra Fiskebekk. Hans forhold til brann minner om bryne og haugesundsupporteres forhold til viking.

For min del blir aldri brann vikings erkerival. Historisk har de vært for dårlige til å være en reell konkurrent, og under mine år i Bergen var det utrolig rart å høre dem synge om 1963. De seneste år har ting forsåvidt blitt snudd litt på hodet, men enn så lenge er fremdeles rbk og lillestrøm våre erkerivaler i min bevissthet.

Årets kamp? Det må være hjemmekampen mot tromsø. Da var viking fantastiske!

fotballidiot2
06.12.11 00:01
clavin: Oilers hadde aldri blitt blant de tre beste før Thoresen overtok før 2009/2010. I 2008/2009 hadde de et kanonlag på papiret, men resultatet var en 6. plass

Nå skal vi ikke diskutere dette noe videre, men i ishockey er det vel kun sluttspillet som betyr noe videre. Og der hadde Oilers faktisk vært i finalen før Thoresen overtok.

De tok vel også bronsen i seriespillet i 2006/2007?

I 2008/2009 ble de vel nr 4 i seriespillet og ikke nr 6? Vant vel også 2 av kampene mot Storhamar om jeg ikke tar feil?

(Innlegget ble redigert 06.12.11 00:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg