Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tromsø il - 2012 sesongen

NYTT TEMA
nordavind
nordavindInnlegg: 954
17.12.11 13:25

Etter to gode sesonger i år og i fjor som har gitt TIL sølv og bronse, skal man neste år ut og forsvare disse plasseringene. Historisk sett er resultatene i 2010 og 2011 de beste i klubbens historie, sammen med årene 88-90.

Økonomisk har TIL måtte gjøre grep for å få bedre kontroll på de enorme underskuddene som preget årene 08-10. I år ble underskuddet opplyst til ca 6-7 mill(da er pengene for salget av Tom Hølgi holdt utenfor). Men nå sier TIL at underskuddet vil bli lavere enn det pga sølvmedaljen. Skal vi tippe et underskudd på et sted mellom 3 og 5 mill? Det er uansett er klar forbedring fra årene før. Neste år skal utgiftene kuttes med ca 5 nye millioner kroner, for å havne i balanse økonomisk.

Ser vi på stallen TIL har per.dags dato, inneholder den 21 mann:
()= fødselsår

Keeper:
Marcus Sahlman (85)
Steffen Andreassen (90)
Benny Lekstrøm (81) NY fra Mjølner. Gratis

Forsvar:
Saliou Ciss (89)
Fredrik Bjørk (79)
Hans Norbye (87)
Mika Koppinen (78)
Hans Åge Yndestad (80)
Ruben Kristiansen (88) NY fra Tromsdalen. Gratis

Midtbane:
Magnus Andersen (86)
Kara (89)
William Frantzen (93)
Remi Johansen (90)
Ruben Yttergård Jensen (88)
Thomas Drage (92)
Mads Reginiussen (88)

Angrep:
Simen Møller (88)
Steffen Nystrøm (84)
Mohamed Ahamed (85)
Ole Martin Årst (74) NY fra Start. Gratis
Vegard Lysvoll (89) NY fra Tromsdalen. Gratis

Av de 21 spillerne vi har i stallen, har trioen Mads Reginiussen, Simen Møller og Mohamed Ahamen fått beskjed om at de kan forlate TIL gratis om de ønsker det. Reginiussen var i fjor på lån hos Ranheim. Han skal være ønsket av Ranheim. Alta og Bodø/Glimt. Simen Møller var på lån hos Strømmen i fjor høst. Strømmen og en 1.div klubb fra Danmark skal ha Møller på sin liste. Mohamed Ahamed som var på lån i Sarpsborg08 i høst, har nå vært på trening i TUIL de siste dagene. En overgang tilbake til Tuil er vel ikke utenkelig for MO.

Skulle Reginiussen, Møller og MO forsvinne, står vi igjen med 15 utespillere og nye forsterkninger må hentes inn.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 14808
17.12.11 15:09

Har tro på et aldri så lite gjennombrudd for Frantzen i år. Gutten har stort potensialet og vil helt sikkert komme til å prege tippeligaen i mange år fremover. 

En ny stopper/back og spiss er et must. Vil tro det blir forsterket på en del andre posisjoner også. En klubb som skal kjempe i toppen må nesten ha en tropp på minst 21-22 spillere, og når Mo, Møller og Mads er på tur ut, så vil det nok hentes inn forsterkninger. Vi var jo lenge ute etter Johan Andersson, og det kan jo tyde på at det jobbes med å få inn en ny kantspiller.

Jeremenko
JeremenkoInnlegg: 8189
18.12.11 03:33

Back/Midstopper og Kant/spiss, så er vi der. Beholder vi stammen i laget så blir det ganske bra. Kan vi fylle på med noen talenter og en eller to kvalitetsspillere, så kan vi hamle opp med de fleste i denne ligaen.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 23465
18.12.11 11:49

Jeg skulle gjerne sett en høyrekant som kan utfordre en mot en, spesielt om man går mer over til 4-3-3. Både Andersen og Johansen mener jeg er bedre som høyre indreløper enn som kant i 4-3-3.

Og så en ung stopper og en ung spiss til å fylle ut stallen. Selvom både Ciss og Kara kan spille stoppere så blir vi veldig sårbar om vi må flytte de rundt. Stoppet det forresten opp med Jørgensen?

Er det avgjort at Norbye fortsetter? Jeg skulle gjerne sett han byttet ut med noen som har en fremtid som god tippeligaspiller, og jeg er sikker på at Norbye kunne gjort en god innsats i TUIL. 

Jeremenko
18.12.11 13:41

Synes Norbye viste mot slutten av sesongen at han kan ta nivået og bli en bra TL-back med litt mer erfaring. På venstre har vi luksusproblemer, men Ciss kan brukes i alle posisjoner. Tror det kan bli vanskelig å finne noe bedre enn Norbye uten at det koster for mye. 

Vi har mistet stopperalternativer i Rinde og Roland. Hvis Kara må trekkes ned i forsvaret burde vi beholdt Sane.

Knutern_77
Knutern_77Innlegg: 206
18.12.11 22:05
Jeremenko: burde vi beholdt Sane.

Synes vi burde ha gjort det uansett. Langt i fra sikkert at Kara er med etter sommeren neste sesong, og Sane virker som en spiller med høyt potensiale. Synes forøvrig at forsvarsrekka er god nok, det inkluderer Norbye. Vel å merke seg at det trolig ville kostet oss 2 mill på beholde Sane.

(Innlegget ble redigert 18.12.11 22:05)

Jeremenko
18.12.11 23:14
Knutern_77: . Vel å merke seg at det trolig ville kostet oss 2 mill på beholde Sane.

Vi kunne kanskje brukt de 2 millionene vi bød på Mos. Ville foretrukket at Diambars fikk pengene i stedet for VIF. Hadde vært kjekt å heller signert Mos gratis om noen måneder

Kasey
KaseyInnlegg: 7313
19.12.11 23:15

Er spent på Ruben Kristiansen, så han mot Skeid på TUIL Arena og han har et vanvittig potensiale. Ellers så vil nok TIL styrke stallen, men i den økonomiske situasjonen klubben er i kan det nok hende at en pallplass kommende sesong bli vanskelig.

nordavind
20.12.11 02:25

Ruben Kristiansen er en spiller jeg har tro på. Men han er i utganspunktet venstreback og skal kjempe med Yndestad og Ciss! Tviler på at han slår dem ut av laget, så mulig Kristiansen får andre oppgaver på banen?

Slik troppen vår ser ut akkurat nå, har jeg stor tro på en topp 5 plassering også neste år. Men vi er nok avhengig av at de på topp viser at de holder nivået. Årst må vise at han fortsatt kan bøtte inn mål og ikke bare er kommet hjem for å ta seg et hvileår i TIL trøya. Nystrøm må opp et hakk og bli mer stabil. Håper også at V.Lysvoll viser hva som bor i han. Klarer han å ta nivået slik Magnus Andersen og Thomas Drage har gjort, ja da kan han bli en hit i eliteserien neste år.

Men det største spørsmålstegnet for TIL neste år, er hva som skjer med duoen Kara og Yttegård Jensen. Selges en av dem i vinter vil det være en stor svekkelse for oss. At begge blir i TIL også neste år ser jeg på som en forutsetning hvis vi skal kjempe i toppen.

BenTexas
BenTexasInnlegg: 23013
20.12.11 07:07
Jeremenko: Synes Norbye viste mot slutten av sesongen at han kan ta nivået og bli en bra TL-back med litt mer erfaring.

Desverre helt uenig med deg. Norbye er en av de dårligste fotballspillerne jeg har sett i norsk toppserie. Han er hurtig og har god innstilling, men fotballforståelsen er alt for dårlig. Hvis man ikke har lært seg plasseringsevne og markering når man snart er 25, har jeg ikke mye troen på at han blir noen solid eliteserieback.

Men håper selvsagt han motvebiser meg. Han bør i alle fall bare ha en vei å gå når det gjelder fotball-skills.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 8681
20.12.11 12:09
BenTexas: Norbye er en av de dårligste fotballspillerne jeg har sett i norsk toppserie.

Umulig å ta deg alvorlig hvis du virkelig mener dette. Norbye har vist god klasse i flere kamper, ikke bare ekstrem hurtighet og en bra innleggsfot, men definitivt også evne til å delta i hurtig pasningsspill. Jeg har tro på ham, og det har åpenbart også TILs sportslige ledelse.

Jeremenko
20.12.11 12:54

Synes Norbye viste klare tegn til å plassere seg bedre mot blant andre Rosenborg hjemme. Han var en del av et av de tetteste forsvarene i ligaen og begynte å slippe seg mer løs offensivt. Veldig langt unna de dårligste i TL, selv om vi lenge ble bortskjemt med Høglis nivå som var langt over vanlig TL-standard.

GoingKronos
20.12.11 13:07
HuiBuorre: Umulig å ta deg alvorlig hvis du virkelig mener dette. Norbye har vist god klasse i flere kamper, ikke bare ekstrem hurtighet og en bra innleggsfot, men definitivt også evne til å delta i hurtig pasningsspill. Jeg har tro på ham, og det har åpenbart også TILs sportslige ledelse.

Han har jo ingen god innleggsfot, og selvom han har fart så kommer han seg så og si aldri rundt i angrep. Om han hadde vært god defensiv så kunne man levd med få bidrag offensivt.

Han har for dårlig fysikk i tillegg svak plasseringsevne og slipper mannen sin alt for lett. Han ble et lite hakk bedre på det siste, men det er uansett enda langt opp til tippelignivå for Norbye.

Og sportslig ledelse har så mye tro på at han at de bruker en venstreback på plassen hans selvom han er eneste høyreback i troppen.

framo
framoInnlegg: 3239
20.12.11 13:16

Joackim Jørgensen blir ikke TIL-spiller.

Jeremenko
20.12.11 14:08

Så lenge RYJ er i klubben blir det mye å skulle betale 2 mill for Jørgensen.

BenTexas
20.12.11 15:13
HuiBuorre: Umulig å ta deg alvorlig hvis du virkelig mener dette. Norbye har vist god klasse i flere kamper, ikke bare ekstrem hurtighet og en bra innleggsfot, men definitivt også evne til å delta i hurtig pasningsspill. Jeg har tro på ham, og det har åpenbart også TILs sportslige ledelse.

Unskyld meg for at vi ikke alle deler dine overlegne evner for å vurdere TIL-spillere, Michael Collins. Du må gjerne være helt uenig med meg, det er tross alt et debattforum.

Han er hurtig og villig til å gå i angrep. Men plasseringsevne og markeringsevne er relativt viktig for en back å inneha - der har Norbye klare mangler. Det er en grunn til at Høgmo benyttet seg av en venstrebeint spiller på høyrebacken istedenfor Norbye.

Jeg synes derimot ikke han har noen spesielt god pasningsfot. Roter bort for mange overganger pga. pasningsfoten.

Men som sagt - håper han motbeviser meg neste sesong. Ingenting ville vært bedre, men jeg tviler desverre på at han innehar eliteserienivå.

(Innlegget ble redigert 20.12.11 15:17)

BenTexas
20.12.11 15:15
GoingKronos: Og sportslig ledelse har så mye tro på at han at de bruker en venstreback på plassen hans selvom han er eneste høyreback i troppen.

Så ikke dette innlegget før nå, og kan ikke si noe annet enn at vi er helt enig.

nordavind
21.12.11 10:37

Interessant debatt om Norbye:)

Da Høgli ble solgt sa Høgmo at Hans Norbye ville få sin sjanse. Han fikk x-antall kamper, uten å imponere nevneverdig. Utover høsten valgte derfor Høgmo å bruke Ciss som er venstrefot på høyrebacken. Et klart tegn på at Høgmo ikke var fornøyd med jobben til Norbye.

Er jo spesielt i det defensive Norbye har slitt. Han har slitt med plasseringesevnen. Han sliter en mot en og er alt for lett å runde. Han virker til tider veik i kroppen og har gjort en del merkelige taktiske valg.

Offensivt vet vi at han har potensiale. Men heller ikke det har han fått vist seg særlig frem, selv om jeg er sikker på at han er blant eliteseriens topp 3 på hurtighet.

At jeg ikke avskriver han ennå skyldes de offensive ferdighetene jeg har sett Norbye inneha. I sine yngre dager var han jo kantspiller. Kanskje det kunne vært en ide å la han prøve seg litt på høyrekanten i enkelte kamper som innbytter? Han er i alle fall flink en mot en og kan skape mye på egen hånd.

BenTexas
21.12.11 16:15
GoingKronos: Om Lindpere havner i premier league så står ikke verden til påske.

Det må i så fall være irsk Premier League! =)

Knutern_77
Knutern_77Innlegg: 206
21.12.11 16:30
Jeremenko: Så lenge RYJ er i klubben blir det mye å skulle betale 2 mill for Jørgensen.

Sane > Jørgensen

GoingKronos
22.12.11 18:27

TIL sine planer for treningskamper i vinter, både LSK og Brann kommer til Tromsø i tillegg til to utenlandsturer. Så blir det vel endel lokale kamper i tillegg.

framo
framoInnlegg: 3239
23.12.11 08:57

Sigurd satser videre, men ikke i TIL.
Bare å ønske han lykke til og all mulig suksess i sin nye klubb.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 8681
03.01.12 14:42

Thomas Kind Bendiksen har signert for TIL i dag: http://fotball.itromso.no/eliteserien/article218138.ece

Kanonsignering!

chelsea8
chelsea8Innlegg: 21914
03.01.12 15:04

Spennende!

Allrounder
AllrounderInnlegg: 1621
03.01.12 15:07

Norges beste midtbane:

Ruben Yttergård Jensen

Kara Mbodji

Magnus Andersen

Thomas Drage

Remi Johansen

William Frantzen og flere kan brukes på sentrale deler av banen som bla ving med Steffen Nystrøm ventre og ikke minst Hans Norbye på høyre.

Siste på listen er Thomas Kind Bendiksen som er en reel utforderer til første lagets vante travere. Kanon signering dette.

Shelvey
ShelveyInnlegg: 16462
03.01.12 15:10
HuiBuorre: Thomas Kind Bendiksen har signert for TIL i dag: http://fotball.itromso.no/eliteserien/article218138.ece

Bra signering for Tromsø, utvilsom en veldig god spiller.

Guderian80
Guderian80Innlegg: 2675
03.01.12 15:29

Måten Kræmer jobber på er fantastisk. Ikke noe tull og vas der i gården. Må være en av de kvasseste gutta i klassen når det gjelder spillerlogistikk.

"Vi jobber hele tiden i det stille med spillerlogistikk.." har blitt standardfrasen fra den kanten. Og plutselig dukker kaninen opp av hatten!

HanzelUndGretyl
HanzelUndGretylInnlegg: 634
03.01.12 15:38

Høres veldig bra ut. Men vi bør vel fortsatt signere en spiss , da MOS garantert spiller for VIF neste sesong ?

Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 12127
03.01.12 16:53
HanzelUndGretyl: Høres veldig bra ut. Men vi bør vel fortsatt signere en spiss , da MOS garantert spiller for VIF neste sesong ?

Kanskje vi får låne Håvard Nielsen neste sesong? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg