Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

SK Brann 2012

NYTT TEMA
Spelaren
SpelarenInnlegg: 6267
03.01.12 15:31

Eg fant ingen samletråd for Branns 2012-sesong, kun ein masse tyt om partoutkort og talentkveling. Kan likesågodt starte ny tråd med skikkelig futt i:

Kordan skal det gå for Norges mest populære lag i 2012?

Sponsor Insights siste undersøkelse er riktignok snart to måneder gammel og masse kan ha endret seg etter det. Statistikk er også skumle greier, så det kan være greit å heller fokusere på det sportslige dette året.

Tre nye er kommet inn: Erdin, Nordkvelle og Zstomazch. Opdal, Holmvik og Diego Guastavino er gått ut av dei interessante spelarane, sistnevnte etter at kjerringen slo seg vrang på juleferie. Bajter/Labukas-fiaskoene er eit tilbakelagt kapittel, mens nesten-Yaw går til Sandefjord for knapper og glansbilder, Haugsdal uten kontrakt og Torp legger opp pga hjertet.

Nyervervelsene er av god kvalitet, Erdin var god tross nedrykket i Allsvenskan, og skal på landslagssamling for Sveriges halvseriøse tropp denne måneden, mens Nordkvelle har vore kurant for Strømsgodsets offensive spel. På venstrebacken er me styrket etter Holmviks exit, mens Nordkvelle får ein mindre konkurrent med Diegos exit. Sokolowski blir forhåpentligvis ein erstatter til Torp på DM, mens me trolig ser det siste av Austin i vinter - skal me få penger for han er det salg i vintervinduet som er det mest behagelige.

Fortsatt trengs det ein midtstopper, høgrekant og spiss til for at klubben skal være godt forspent for 2012, men det blir trolig etter mesteparten av dei nasjonale overgangsvinduene er stengt 1. februar. Etter det er det berre å plukke opp overambisiøse unggutter som håpte på mænju og annet anglo-ræl, sant?  

Foran 2011 tippet mange Brann på nedrykk eller i bunnstrid, med rette. I år, når alle kjenner Branns taktikk (lange baller på Ojo, søvndyssende heime), blir det like trått som det etterkvart gjekk på hausten? Skarsfjord har, i like søvndyssende intervjuer med den lite karismatiske Gorm på Brann.no, varslet at det blir større fokus på ballinnehav og variasjon i spelet i år, så det er lov å håpe for Stadion-gjengerne at det blir mindre baller opp på Ulriken og meir bruk av det fantastiske graset vårt. 

Dewaz
DewazInnlegg: 5284
03.01.12 15:34
Spelaren: Norges mest populære lag

Ble undersøkelsen gjort i Bergen? ;-)

Uansett - lykke til i 2012. 

Spelaren
03.01.12 15:37
Dewaz: Ble undersøkelsen gjort i Bergen? ;-)

Håper ikkje det, i Bergen er det jo kun 5% som bryr seg nok til å drasse ræven ned på Stadion :) . Dei er vel redd for å bli kvalt.

Fanahallen
FanahallenInnlegg: 4023
03.01.12 18:22

Håper vi rykker ned slik som i fjor..

Melvins
MelvinsInnlegg: 3119
03.01.12 19:39

Trond Mohn bør nevnes. Liker den litt jordnære måten det satses på i Brann og er Hardball's største aksjonær. Tipper det vil drysse litt penger ved behov, noe som er alfa omega i moderne fotball.

Bør også legges til at Brann gjør noen helt nye grep mtp Utviklingsavdelingen, men da er gjerne 2012 i tidligste laget.

Har troen på nysigneringene, og krysser fingrene for at Haugen, Larsen, Birkelund og muligens Barmen for alvor gjør seg gjeldende i år. Vi trenger lokale helter.

Kvabalete
KvabaleteInnlegg: 1162
03.01.12 20:08

Optimalt sett, burde Brann selge Austin og bruke mesteparten av pengene på en høyrekant av topp TL-klasse som også kan spille spiss. Om planen er å hente inn en ny Labuskas-løsning for backup-rollen på spissplass, så vil Brann slite enormt i år. Det blir for godt til å være sant om man er like heldig med Ojo og skader som man var i fjor.

Men om Austin forsvinner, må jo en ny midtbanespiller inn også. Man er nok avhengig av å finne gull på billigsalg/bosman i år også for å få kabalen til å gå opp. Det kommer selvsagt an på hvor mye man får for Austin og Gustavinho.

Å ikke selge Austin, burde ikke være tema. Pengene trengs.

ZootSims
ZootSimsInnlegg: 3142
03.01.12 20:15
Melvins: Har troen på nysigneringene, og krysser fingrene for at Haugen, Larsen, Birkelund og muligens Barmen for alvor gjør seg gjeldende i år. Vi trenger lokale helter.

Blir spennende da å se om Skarsfjord tør begynne å rulere med disse stortalentene f.o.m. første treningskamp. - Tvilsomt -

Alle i troppen bør få tilnærmet like mye spilletid i oppkjøringen.

vestallstar
vestallstarInnlegg: 9592
03.01.12 20:36
Fanahallen: Håper vi rykker ned slik som i fjor..

Tja, dere vil kanskje ikke overprestere slik som i fjor i alle fall...

Melvins
MelvinsInnlegg: 3119
03.01.12 20:43
ZootSims: Blir spennende da å se om Skarsfjord tør begynne å rulere med disse stortalentene f.o.m. første treningskamp. - Tvilsomt -

Er du tvillingen til Stråmyhr? En trener lever på lånt tid og da er såkalte talenter noe av det værste. Å snakke om at Skarsfjord "tør" blir i så måte bare tøv.

Jeg håper de nevnte guttene gjør det så bra på trening at Skars må ta hensyn til de enten han vil eller ikke. Det er opp til de og ingen andre.

Slutt med dette Stråmyhr-Skarsfjord-tør-ikke våset. Hans oppgave er å ta ut de beste, de som kan vinne kamper her og nå. Ikke til neste år.

ZootSims
ZootSimsInnlegg: 3142
03.01.12 20:59
Melvins: Er du tvillingen til Stråmyhr? En trener lever på lånt tid og da er såkalte talenter noe av det værste. Å snakke om at Skarsfjord "tør" blir i så måte bare tøv.
Jeg håper de nevnte guttene gjør det så bra på trening at Skars må ta hensyn til de enten han vil eller ikke. Det er opp til de og ingen andre.
Slutt med dette Stråmyhr-Skarsfjord-tør-ikke våset. Hans oppgave er å ta ut de beste, de som kan vinne kamper her og nå. Ikke til neste år.

En kjekkas som kategorisk karakteriserer mitt innlegg som tøvet og våsete, gidder jeg ikke diskutere med og å utdype hva som ligger bak en 100% rulering av troppen i oppkjørings kampene.

Det forundrer meg at du i det hele tatt nedlater deg til å svare.

(Innlegget ble redigert 03.01.12 20:59)

Fanahallen
03.01.12 22:42
vestallstar: Tja, dere vil kanskje ikke overprestere slik som i fjor i alle fall...

Vi overrasket de fleste, men vil ikke kalle det og overprestere. Undervurdere motstander er en kjent felle flere har gått i oppgjennom historien.

Republikken-Bergen
Republikken-BergenInnlegg: 2300
03.01.12 23:26

Fra Nymark til Laksevåg...............

keizersoze
keizersozeInnlegg: 5037
03.01.12 23:35
Spelaren: Kordan skal det gå

Vært ett ræva år så langt. De bør kompensere for det med gull.

Skjerp dere Brann ellers...så vanker det kraftig kritikk fra bergenspressen

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7220
03.01.12 23:49

Guastavino offisielt fristilt http://fotball.bt.no/eliteserien/article218185.ece

Synes vi kommer greit ut av dette. En stor post i lønnsbudsjettet frigjøres og vi har sikret rettigheter på Gustav i Europa et halvår lengre enn den opprinnelige kontrakten gjaldt.

Kvabalete
KvabaleteInnlegg: 1162
04.01.12 00:22
UtenKontroll: Guastavino offisielt fristilt http://fotball.bt.no/eliteserien/article218185.ece Synes vi kommer greit ut av dette. En stor post i lønnsbudsjettet frigjøres og vi har sikret rettigheter på Gustav i Europa et halvår lengre enn den opprinnelige kontrakten gjaldt.

Gustavinho er et såpass stort tap at det er skuffende at man ikke mottar 2-4 mill for han. Når han absolutt ville hjem til Uruguay igjen, blir selvsagt overgangssum et problem da jeg ikke regner med uruguayske klubber er spesielt pengesterke.

(Innlegget ble redigert 04.01.12 00:25)

OleDidrik
OleDidrikInnlegg: 3252
04.01.12 01:50

Jeg tror at vi går greit i null når Gustav forsvinner. Han var glimtvis fantastisk, men ofte forferdelig. Nå kan vi også ha en ekstra mann utpå der som kan jobbe skikkelig defensivt. En Haugen i hans offensive rolle kan sikkert være vel så bra på lang sikt.

Edit: Ser nå at jeg var rimelig selvmotsigende når jeg først sier at Gustav var svak defensivt, og vil erstatte ham med en nesten like defensivt svak Haugen. 

(Innlegget ble redigert 04.01.12 01:52)

Dzagoev
DzagoevInnlegg: 8582
04.01.12 02:27

Satser på gull i år ass, tenk når vi slår RBK 3-6 i første kamp.

GULLE SKA HEM!

Dex74
Dex74Innlegg: 13213
04.01.12 04:53

Håper vi henter inn en solid midtstopper, holder ikke med Grorud/Kalvenes som makker til Zsolt. Grønner er selvfølgelig spennende men er for tidlig for ham ennå.

Også må vi ha en backup evt. spissmakker til Ojo. Ikke en ny Labbetuss eller Kottila men en solid angriper som vet hvor målet står.
Ønsker og en backup på høyrebacken. Holder ikke med bare Birkir der.

Innfrir Demir er ikke venstrebacken noe must å styrke med Skage i bakhånd samt Hassan som et evt. tredjevalg.

Og bør vi hente inn en ny keeper? Øvretveit ble vel sagt sliter med hjerteproblemer og hadde vi uansett følt oss trygge på ham skulle Piotr bli skadet? Og hva med Mohus? Er han god nok for Tippeligaen? Er noen av de to det?

Spennende å se hva Soko og Kvelle vil tilføre Brann. Håper Skars spiller på kvalitetene deres, og hvis Haugen slår ut i full blomst, Bentley revansjerer seg og Kim fortsetter å bøtte inn kan det bli morsomt å se Brann offensivt i år!

Vet det er veldig tidlig men likevel spent på hva vi får se i VM neste helg!

Fanahallen
04.01.12 05:20
Dex74: Ønsker og en backup på høyrebacken. Holder ikke med bare Birkir der.

Det er vel egentlig Hassan som er backup for Birkir, at han spilte som v/back i fjor var nødløsning delux.  

Dex74
Dex74Innlegg: 13213
04.01.12 07:08

La meg omformulere ønsket mitt ved å si at jeg ønsker en rask h/back til ;-)

Hassan begynner å trekke på årene og har vel aldri vært noe hurtigtog. Men er ekstremt flink til å lese spillet. Skal det være noe plass til ham i nye Brann bør det være som backup til playmaker rollen på midten...altså ikke permanent men en god plan B :-)

krakra_2
krakra_2Innlegg: 31457
04.01.12 11:12
Melvins: Er du tvillingen til Stråmyhr? En trener lever på lånt tid og da er såkalte talenter noe av det værste. Å snakke om at Skarsfjord "tør" blir i så måte bare tøv.

Dette patetiske stråmyhr-kortet du drar frem hver gang noen kritiserer O store Skarsfjord gjør det vanskelig å se på deg som noe annet enn en klovn.

Det er greit at du digger Skarsfjord og mener at han ikke gjør feil, men på et diskusjonsforum må du tåle at andre mener noe annet uten å bli useriøs, frekk og fordummende.

Det er jo merkelig at så mange andre TL-trenere klarer å finne plass til minst en juniorspiller i sine førsteelvere til tross for at talenter er "det verste de vet".

krakra_2
krakra_2Innlegg: 31457
04.01.12 11:12
ZootSims: Blir spennende da å se om Skarsfjord tør begynne å rulere med disse stortalentene f.o.m. første treningskamp. - Tvilsomt -

Høyst sannsynelig får talentene nok av spilletid i treningskampene. Det fikk de i fjor og i forfjor. Problemet ligger overhodet ikke i tillitten de får i treningskampene. Der brukes de mye.

keizersoze
04.01.12 19:31

http://www.brann.no/nyheter/norges-mest-populaere-fotballag/

Stiller meg tvilende til denne kåringen, da Brann langt ifra vant noe på tribunen.

Hvor er alle de som elsker klubben når det spilles kamper?

Spelaren
04.01.12 20:07
keizersoze: Stiller meg tvilende til denne kåringen, da Brann langt ifra vant noe på tribunen.

Branns meritter er irrelevante all den tid spørmålet var "hva er favorittlaget ditt?".

keizersoze
04.01.12 20:21
Spelaren: Branns meritter er irrelevante all den tid spørmålet var "hva er favorittlaget ditt?".

Jo jo, det er jo en måte å se på det.

Men likefullt har andre lag færre supportere og flere på tribunen.

Det rimer ikke.

Step_up
Step_upInnlegg: 3254
04.01.12 20:23
Spelaren: På venstrebacken er me styrket etter Holmviks exit

Han spilte ikke venstreback den siste sesongen og var ganske god...

Step_up
04.01.12 20:31
Spelaren: men det blir trolig etter mesteparten av dei nasjonale overgangsvinduene er stengt 1. februar

Walstad og Rune har nok det de trenger innen den tid du...

Republikken-Bergen
Republikken-BergenInnlegg: 2300
04.01.12 20:40
Dewaz: Ble undersøkelsen gjort i Bergen?

Da hadde ikke rbk hvanet på andre plass for å si det pent.

Step_up
04.01.12 20:43
vestallstar: Tja, dere vil kanskje ikke overprestere slik som i fjor i alle fall...

Hæ?  jeg synes vi underpresterte i fjor. Hadde laget fortsatt å spille som de gjorde i starten av sesongen så kunne vi fort ha vært der oppe med Molde og da hadde vi vunnet cupen og...

Step_up
04.01.12 20:45
Republikken-Bergen: Da hadde ikke rbk hvanet på andre plass for å si det pent.

RBK er utrolig populære i Norge og da spesiellt etter våres kamper mot de i fjor. 3-6 ble jo en klassiker...

Siste innlegg