http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7992081
Prøvespiller. Glimrende erstatter for ubrukelige Andreas Nordvik.
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7992081
Prøvespiller. Glimrende erstatter for ubrukelige Andreas Nordvik.
Nja.
For det første er Nordviks svakeste sider ting han kan skjerpe seg på. Fysisk er han svært bra, og han har tempo. God venstrefot. Taklingsstrek. Dårlige valg, og at han lett blir varm i toppen, kan han faktisk hente seg inn på. I bunn og grunn er han en slik back VIF trenger, bare litt dårligere. For vår del er det viktigste at han har fart. Backene våre må ha det. Når ballen (endelig) tapes er gjerne en av stopperne er høyt oppe.
Flo ble tidligere ansett for å være et offensivt backtalent, men det har vel strengt tatt endret seg. Nå er han vel et slikt "allround backtalent". Grei offensivt, grei defensivt.
Mye dårligere.
Men er han teknisk nok? Dét er det viktige her.
Hvis du tror Flo er mye bedre, tar du feil. Flo er bedre offensivt, men mangler de defensive fibrene en VIF-back anno 2012 trenger. Nordvik har et betydelig bedre potensial av den type back vi trenger. Det vet du også.
Når det er sagt tror jeg Andresen i år vil forsøke med en dimensjon til i spillet, nemlig å la backene gå opp også. At det ikke bare varieres mellom Strandberg og Muri, men hele rekka. Det har vært planen hele tiden, men det at forsvaret enda ikke er satt, har hindret Andresen. Han ligger nå hele ett eller to år etter planen i utvikling av spillestil. Mye.
Du har rett når det gjelder Strandberg i andre tråder - han trengs i VIF-forsvaret da han er en av få stoppere som kan ta den rollen. Det henger sammen med denne diskusjonen.
Nordvik? Ja. Han er mer enn teknisk nok til å ha den rollen venstrebacken har hatt. Det har skortet på at han gjør dårlige pasingsvalg. Kanskje fordi ambisjonene i eget spill er for store. Han gjør unødvendige, til tider hasardiøse defensive vurderinger, og er plasserer seg til tider litt galt.
Poenget mitt er at dette er ting som kan endres. Se på Muri. Han var til tider elendig da han ble lånt ut til Odd for noen år siden. Det kan ha med modenhet å gjøre.
Jeg har trua på Nordvik, men det er i år han må levere. Lurer imidlertid på om Andresen vil bruke han som stopper.
Jeg mener Flo kanskje er en bedre venstreback enn Nordvik, men at Nordvik passer bedre inn hos oss.
Da Brann forhørte seg om Flo rundt årsskiftet var han svindyr, så han blir neppe billig. Men, så har en dette med Sogndal og Brann, der sogningene for guds skyld prøver å unngå å selge akkurat til oss, kan være VIF får millionavslag for å ikke være Brann.