Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Todos por Noruega

NYTT TEMA
fantavigå
fantavigåInnlegg: 10359
16.06.12 13:13

Dette er min drøm

Dette..
Er Petter Solberg som fyrer igang motoren på El Tempo Gigante

Dette..
Er Rune Bratseth som hiver hestesalen over ryggen på favorittelgen sin

Dette..
Er Max Manus som lader bøssa

Dette er Harald Hårfagre som kapper hodet av frisøren til Jan-Thomas

Dette..
Er Grete Waitz som løper med OL-fakkelen fra Lillehammer opp trappene i Kollen

Dette..
Er en påtent Bjørn Wirkola som flyr i fyr og flamme over Oslo-by

Dette..
Er Alexander Rybakk som tar en portogisisk prostituert bakfra på slottsbalkongen, mens han spiller dovregubbenshall på el-fele

Dette er Benjamin Hermansen kledd i rødt, hvitt og blått

Dette..
Er Berserk-skuta som stiger opp fra havbunnen, på ryggen til Alexander Dale Oen som svømmer mot det sør-amerikanske kontinent, gjennom tidenes storm mens skjelettet til Fridtjoff Nansen står ved roret og skriker ut Alf Prøysens Du skal få en dag imorra for full hals

Dette..
Er et 40 meter høyt troll som står på fjelltoppen Corcovado og tar keveltak på Kristusstatuen

Dette..
Er Titten Tei som løper amokk gjennom favellaen med våpenlageret til gutta på skauen

Dette er Tor Fløysvik som slakter samtlige som danser samba gjennom gatene på et karneval i Rio

Dette..
er fenrisfjellapen som står på toppen av Galhøpiggen og pisser over vannet, på huset til Morten Olsen

Dette..
Er Odin Olsens barn

Dette..
Er vår tid

Dette- Todos por Noruega - betyr "Alt for Norge" på portogisisk..
Lær deg det

Dette er tråden hvor en kan diskutere Norges ferd mot VM-sluttspillet i Brasil, som starter med åpningskampen i Sao Paulo 12. juni 2014..

Her kan en diskutere alt som omhandler ferden vår til mesterskapet i 2014. Fra tropp- og laguttak, til formen på utelandsproffene våre, til hvordan våre motstanderens spillere gjør det på sine respektive klubblag. Her kan en diskutere Brasiliansk øl og komme med reisebrev fra Rio, om en vil. Har du oppdaterte FIFA-rankinger, kamprapporter fra våre motstanderes treningskamper, eller en morsom historie fra en tur til Kypros på 80-tallet? Kom med det her da vel. I denne tråden er det ingen grenser, så lenge du mener det hører hjemme i tråden, så gjør det nok det..

Her følger en liten oversikt over lagene i gruppe E, samt en terminliste for Norges kamper..

Sveits

Innbyggertall: 7,952,600
FIFA-ranking: 21. plass

VM-deltakelser: 9
1934, 1938, 1950, 1954, 1962, 1966, 1994, 2006, 2010

EM-deltakelser: 3
1996, 2004, 2008

Beste mesterskapsplassering:
Kvartfinale i VM i -34, -38 og i -54.

Ellers er landet mest kjent for:
Lommekniver og jodling.

Norge

Innbyggertall: 5,000,000
FIFA-ranking: 26. plass

VM-deltakelser: 2
1994, 1998

EM-deltakelser: 1
2000

Beste mesterskapsplassering: 8.delsfinale i 1998

OBS! Tok OL-bronse i 1936, da de slo Tyskland 3-0 i bronsefinalen med selveste Adolf Hitler på tribunen.

Ellers er landet mest kjent for-
Oppfunnet hjulet, oppdaget Amerika og verdens vakreste kvinner.

Slovenia

Innbyggertall: 2,050,189
FIFA-ranking: 30. plass

VM-deltakelser: 2
2002, 2010

EM-deltakelser: 1
2000

Beste mesterskapsplassering:
Aldri kommet seg ut av gruppespillet

OBS! Landet spilte ikke sin første kamp før i 1992, etter at Yugoslavia ble oppløst.

Å være lett å blande med Slovakia

Albania

Innbyggertall: 2,831,741
FIFA-ranking: 79. plass

VM-deltakelser: -

EM-deltakelser: -

Beste mesterskapsplassering: -

Ellers er landet mest kjent for-
Tøfft flagg og Lorik Cana

Kypros

Innbyggertall: 1,099,341
FIFA-ranking: 125. plass

Charter Svein

Island

Innbyggertall: 320,060
FIFA-ranking: 131. plass

Irriterende vulkanskyer, snuff og Bjørk

Norges kamper:

2012

7. september -  Island v Norge

11. september - Norge v Slovenia

12. oktober - Sveits v Norge

16. oktober - Kypros v Norge

2013

22. mars - Norge v Albania

7. Juni - Albania v Norge

6. september - Norge v Kypros

10. september - Norge v Sveits

11. Oktober - Slovenia v Norge

15. Oktober - Norge v Island

Lykke til og Todos por Noruega!

(Innlegget ble redigert 16.06.12 13:16)

qbah
qbahInnlegg: 15986
16.06.12 13:15

Too early.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 24129
16.06.12 13:36

Hvor tar du det fra Fantavigå. Noen skikkelige gullkorn her :-)

Her bør vi ha en reell forhåpning om å gå videre. Enkelt blir det ikke, Sveits er virkelig på gang, men det er absolutt mulig for Norge å gå videre. 2 av de vanskeligste kampene er allerede i september og oktober, borte mot Island og Sveits.

happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 8988
16.06.12 13:41

Me bør klare topp 2 i denne gruppa, og det skal ikkje vere umogeleg å tukte Sveits. Me kom faktisk likt på poeng med Portugal sist. Tydelegvis lett å gløyme for svartmalarane som påstår at me er sjanselause mot Sveits. Men me har ein tøff start no i haust.

twu
twuInnlegg: 7850
16.06.12 13:44

Er det lov å håpe på 12 poeng ved nyttår? 

fantavigå
16.06.12 13:47
happydeathsuite: Me bør klare topp 2 i denne gruppa, og det skal ikkje vere umogeleg å tukte Sveits. Me kom faktisk likt på poeng med Portugal sist. Tydelegvis lett å gløyme for svartmalarane som påstår at me er sjanselause mot Sveits. Men me har ein tøff start no i haust.

Sveits virker å være et skikkelig yo-yo lag. Fra 5-3 mot Tyskland, til 0-1 mot middelmådige Romania på de to siste kampene. Begge kampene var på hjemmebane, tror jeg.

Tror faktisk vi har god sjanse til å ta poeng i Bern. Er mer bekymret for åpningskampen mot "nye" Island.

Albania er også skumle. Hvem er de egentlg. Hvor pleier de å ende i kvalspillet? 79. plass på FIFA-rankingen bør jo tyde på at de ikke nødvendigvis er en kasteball.

Fygaren
FygarenInnlegg: 40009
16.06.12 13:47
TAdams6: Hvor tar du det fra Fantavigå. Noen skikkelige gullkorn her :-)

Han må ha en skikkelig god "connection". 

fantavigå
16.06.12 13:49
TAdams6: Hvor tar du det fra Fantavigå. Noen skikkelige gullkorn her :-)

Takk, men jeg bør også nevne at åpningsinnlegget er skrevet i sammarbeid med Kåre Ingebrigtsen. Det er derfor han ble sett på Sola flyplass på torsdag.

happydeathsuite
16.06.12 13:51
fantavigå: Tror faktisk vi har god sjanse til å ta poeng i Bern.

Eg veit omtrent ingenting om Sveits sitt landslag, men det er noko som seier meg at vårt lag vil "stå godt" til dei. Eg trur me har ein rimeleg god sjanse.

Dewaz
DewazInnlegg: 10639
16.06.12 15:33
happydeathsuite: Eg veit omtrent ingenting om Sveits sitt landslag, men det er noko som seier meg at vårt lag vil "stå godt" til dei. Eg trur me har ein rimeleg god sjanse.

Slik jeg har forsått det er det Basel-stjernene (eller, de tidligere Basel-stjernene) som utgjør kjernen i laget.

Shaqiri og Granit er vel de mest kjente. Så har man Djorou fra Arsenal, og en utrolig god keeper i Yann Sommer. Bedre lag på papiret, men jeg tror vi tar dem. Dog tror jeg vi vil rote mot de antatt dårligere lagene. Det er typisk oss når vi først har sjansen på VM-spill.

Tok en titt på den forrige troppen til Sveits, og er et par navn der jeg kjenner noe til ihvertfall:

Ziegler
Senderos
Inler 

(Innlegget ble redigert 16.06.12 15:34)

Thpe
ThpeInnlegg: 4804
16.06.12 15:40
Dewaz: Shaqiri og Granit er vel de mest kjente. Så har man Djorou fra Arsenal, og en utrolig god keeper i Yann Sommer.

Er vel verdt å nevne den hardtskyttende midtbanespilleren Gökhan Inler(Napoli) , kraftspissen Eren Derdiyok( Leverkusen) og ikke minst Serie A's beste høyreback denne sesongen Stephan Lichtsteiner(Juventus).

Jeg tror dessverre at Sveits blir litt for sterk for oss, men jeg håper selvsagt at Norge vinner.

Finfint
FinfintInnlegg: 383
16.06.12 16:14

Hva skjer med toeren i gruppa? (Beklager hvis det er latskap å ikke finne det ut selv).

Herregud for en drøm det hadde vært å endelig få oppleve et mesterskap igjen! Det synes jeg norske fotbalfans fortjener.

Atlin
AtlinInnlegg: 1979
16.06.12 16:24

Når vi spiller i en av de enkleste gruppene bør vi klare å kvalifisere oss. Sveits har nok det beste laget og er storfavoritter med tanke på gruppeseier, men rett etter, på 2. plass, forventer jeg at vi ser Norge. Alt annet enn kvalifisering ville vært svært skuffende.

--------------------------------

Her er forresten de andre gruppene:

A: Wales, Makedonia, Skottland, Belgia, Serbia, Kroatia.

B: Malta, Armenia, Bulgaria, Tsjekkia, Danmark, Italia.

C: Kasakhstan, Færøyene, Østerrike, Irland, Sverige, Tyskland.

D: Andorra, Estland, Romania, Ungarn, Tyrkia, Nederland.

E: Island, Kypros, Albania, Sveits, Slovenia, Norge.

F: Luxembourg, Aserbajdsjan, Nord-Irland, Israel, Russland, Portugal.

G: Liechtenstein, Latvia, Litauen, Bosnia-Hercegovina, Slovakia, Hellas.

H: San Marino, Moldova, Polen, Ukraina, Montenegro, England.

I: Finland, Georgia, Hviterussland, Frankrike, Spania.

(Innlegget ble redigert 16.06.12 16:33)

qbah
16.06.12 16:28

Det er kun Norge som kan klare å ikke kvalifisere seg videre fra denne gruppa. Dette bør vi faen meg klare.

Noen som har rukket å planlagge noen borteturer eller?

GuySajer
GuySajerInnlegg: 918
16.06.12 16:32
Finfint: Hva skjer med toeren i gruppa? (Beklager hvis det er latskap å ikke finne det ut selv).

The nine group winners qualify, while the eight best runners-up – ranked according to all their games except for games against the sixth-placed team in their group – will play-off for the four remaining spots.

Jeg er redd vi ryker i play-off. Det ville være synd, for VM 2014 kommer til å bli husket lenge.

qbah
16.06.12 16:34
GuySajer: Jeg er redd vi ryker i play-off. Det ville være synd, for VM 2014 kommer til å bli husket lenge.

Spørs ja. Vi har jo tross alt giganten Albania som trolig tar førsteplassen.

Thecokeman
ThecokemanInnlegg: 8433
16.06.12 16:37

Sveits vinner nok gruppa. Men vi bør kunne klare andreplassen. 

GuySajer
GuySajerInnlegg: 918
16.06.12 16:44
qbah: Spørs ja. Vi har jo tross alt giganten Albania som trolig tar førsteplassen.

Selvsagt er alt mulig. Jeg er blant de som mener det norske landslaget er bedre enn sitt rykte. Det var mye positivt å hente fra to siste kampene mot England og Kroatia. Vi har yngre, tekniske spillere som Eikrem og Berisha, som er modne for å kjempe om startplasser. I tillegg ser Carew-spørsmålet ut til å være avgjort for godt, hvilket er en styrke på sikt.

Likevel frykter jeg som andre her Sveits.

--

En ting jeg er særs tilfreds med før denne kvalifiseringen, er at vi har kommet i en gruppe med høyest mulig antall lag. Både i kvalikken til 2010-VM og 2012-EM, var vi i gruppe med færre lag enn normalen. Jo flere kamper, jo artigere.

HanJOaJa
HanJOaJaInnlegg: 5223
16.06.12 16:47
Atlin: E: Island, Kypros, Albania, Sveits, Slovenia, Norge.

Klarer vi ikke det nå, så klarer vi det aldri.

Blir flau hvis Norge ikke klarer denne gruppa.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 11369
16.06.12 17:17
qbah: Det er kun Norge som kan klare å ikke kvalifisere seg videre fra denne gruppa.

Nei, det er minst tre andre lag som vil klare det samme.

Johnsli,
vurderer Island-tur.

abjoern100
abjoern100Innlegg: 969
16.06.12 19:13

Til tross for at man skal ha respekt for Sveits og så videre, kommer man ikke unna at dette er en av de enkleste gruppene Norge har hatt på mange, mange år. Har vi noensinne hatt en mer overkommelig gruppe? 

Alt annet enn play-off vil være en fiasko. Vi bør kjempe om gruppeseieren. 

IRalyZ
IRalyZInnlegg: 2390
16.06.12 19:30

A: Wales, Makedonia, Skottland, Belgia, Serbia, Kroatia.
Her tror jeg Wales sjokkerer fotball-verdenen og går videre foran Kroatia på play-off. OG ja, jeg er dønn seriøs.

B: Malta, Armenia, Bulgaria, Tsjekkia, Danmark, Italia.
Danmark vinner gruppen foran Italia.

C: Kasakhstan, Færøyene, Østerrike, Irland, Sverige, Tyskland.
Tyskland vinner denne gruppen ganske så lett, foran Sverige.

D: Andorra, Estland, Romania, Ungarn, Tyrkia, Nederland.
Nederland vinner denne foran Tyrkia og Estland.

E: Island, Kypros, Albania, Sveits, Slovenia, Norge.
NORGE! Foran Sveits.

F: Luxembourg, Aserbajdsjan, Nord-Irland, Israel, Russland, Portugal.
Her tror jeg Russland vinner foran Portugal.

G: Liechtenstein, Latvia, Litauen, Bosnia-Hercegovina, Slovakia, Hellas.
Jeg tror Bosnia&Hercegovina sjokkerer og vinner gruppen foran Slovakia.

H: San Marino, Moldova, Polen, Ukraina, Montenegro, England.
Tror Polen detonerer en liten bombe og vinner gruppen foran England, med Ukraina rett bak.

I: Finland, Georgia, Hviterussland, Frankrike, Spania.
Spania vinner denne foran Frankrike. Kanskje den mest åpenbare gruppen..?

----

Jeg likte den om trollet som tok kvelertak på jesus-statuen, den fikk meg til å le.

---------

Så ja.. Jeg tror Norge får det tøft. Island og Kypros er lag vi slo i forrige kvalifisering, men som vi slet mot. Men jeg tror vi vinner alle fire oppgjør mot disse lagene. Albania tror jeg blir for tøffe på bortebane, vi sliter jo som regel mot lag fra Balkan. Sveits er en overkommelig motstander på hjemmebane, borte tror jeg de er litt værre. Slovenia tror jeg vi klarer å håndtere både hjemme og borte.

Det er viktig at vi ikke undervurderer lagene i gruppen. Vi var griseheldige som var 1. seedet og vi har nå en alle tiders mulighet til å komme til VM. Men vi må for all del ikke glemme at vi var aldri like gode som rankingen skulle ha det til. Sveits ER et bedre lag i mine øyne.

(Innlegget ble redigert 16.06.12 19:34)

Wayne_Rooney_101
Wayne_Rooney_101Innlegg: 1264
16.06.12 22:50
fantavigå: verdens vakreste kvinner.

Tjaaaa, må ikke si for mye nå ;)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 7799
17.06.12 00:45
fantavigå: VM-deltakelser: 21994, 1998

Tommel til åpningsinnlegget til tross for denne megabrølern.

1938:Arne Brustad sender Norge i ledelse på overtid "Det var aldri offside, det var politikk." Norge blir slått etter extraomganger av facictiske Italia, til stor glede for den Tyske dommertrioen.

Våre banemenn blir Mestere. For de Barske Nordmenn ble de neste 7 årene langt verre og det skulle gå svært lang tid før vi fikk et konkuransedyktig landslag igjen, nærmere bestemt 56 år.

Jones33
Jones33Innlegg: 235
17.06.12 01:06

100% sikker på at Island slår oss 7.september. Desverre.

(Innlegget ble redigert 17.06.12 01:06)

happydeathsuite
17.06.12 01:22
Jones33: 100% sikker på at Island slår oss 7.september.

Du kunne ikkje tenkje deg å spå neste vekes lottorekke for meg?

jakuzii
jakuziiInnlegg: 9270
17.06.12 04:47

Skal vi til VM?

Klart vi skal til VM.

NORGE

vegardthj
vegardthjInnlegg: 517
17.06.12 08:26
Eksberten: Tommel til åpningsinnlegget til tross for denne megabrølern.
1938:Arne Brustad sender Norge i ledelse på overtid "Det var aldri offside, det var politikk." Norge blir slått etter extraomganger av facictiske Italia, til stor glede for den Tyske dommertrioen.
Våre banemenn blir Mestere. For de Barske Nordmenn ble de neste 7 årene langt verre og det skulle gå svært lang tid før vi fikk et konkuransedyktig landslag igjen, nærmere bestemt 56 år.

Og det var da strengt tatt Polen Norge slo i bronsefinalen i 1936 (3-2). Tyskland slo vi 2-0 i kvartfinalen.

Eller er det en eller annen ironi jeg ikke oppfatter?

fantavigå
17.06.12 10:47
Eksberten: Tommel til åpningsinnlegget til tross for denne megabrølern.

Norge deltok i VM i 1938?

fantavigå
17.06.12 10:50
vegardthj: Og det var da strengt tatt Polen Norge slo i bronsefinalen i 1936 (3-2). Tyskland slo vi 2-0 i kvartfinalen.

Oi, her har det gått fort i svingene. Dette visste jeg selvsagt. Det skulle være et to-leddet setning hvor både seieren over Tyskland, og bronsefinalen mot Polen skulle nevnes. Vet ikke hva som hendte. Mulg jeg rushet det litt på slutten av innlegget. Var litt lei av å google folketall, meritter og fifa-rankinger på de andre nasjonene.

Ingen unnskyldninger dog. Dette fortjener jeg ris på rompen for, så ring Julie Strømsvåg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg