Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske hatoppgjør

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 2688
01.07.12 14:17

Det har vært en del snakk om hatoppgjør inne på forumet i det siste. Hvilket er det største i norsk fotball. Alle mener sitt oppgjør er det største, men hvilket oppgjør har de siste 25 årene vært gjenstand for reell rivalisering?

VIF-LSK

Aldri i livet. Jeg har fulgt med på norsk fotball siden 1986, og stort sett hele denne perioden har VIF vært en parantes i norsk fotball. med unntak av et par blaff har de vært rimelig anonyme, og når kjempet de med LSK om noe som helst?
VIF har 4 tabellplasseringer på 26 år, og resten av perioden har de enten vært et drittlag i tippeligaen eller i adeccoligaen. En gang sågår et drittlag i adeccoligaen. LSK har stort sett vært et anonymt tippeligalag. De har de siste 25 årene i beste fall kjempet om å komme høyest på nedre halvdel.

SIF-MIF

Hehe... da kan vi ta med Alvdal-Tynset også da om vi skal ta med hatoppgjør med lag som stort sett har oppholdt seg i lavere divisjoner.

Brann - Viking

Tja, de har som de jeg har nevnt over ikke hatt noe rivalisering å snakke om på evigheter

MFK-RBK

Selv om RBK har vunnet de aller aller fleste bataljene disse har hatt opp i gjennom årene har disse to lagene har vi hatt gateslag både i Molde og Trondheim, avføring har blitt sendt i posten. Spillere har skallet i murvegger under oppvarmingen til kampene, legevakten har blitt fylt opp av sprukne lepper og byenes tannleger har  gnidd seg i hendene og fått flotte feriebudsjetter etter disse oppgjørene. Trenere og spillere har fyrt opp under hatet. MEN, dette er kanskje tilfellet i de andre oppgjørene også.

Det som gjør Slaget om Midt-Norge til det aller største er det faktum at disse to lagene gang på gang har kjempet om seieren i tippeligaen i tillegg til de sedvanlige lokale hatet. Selv om RBK frem til 2011 alltid gikk seirende ut har hatet utspring i BÅDE det sportslige og det geografiske. 1988, 1989, 1990, 1995, 1998, 1999, 2002, 2009 og 2011 er alle sesonger der lagene i perioder har kjempet om tabellteten. Slå den!

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 17444
01.07.12 14:26

Så i din verden så er hatoppgjør avhengig av at man kjemper om trofeer mot hverandre? En ganske så merkelig vurdering.

Det har vel vært "gateslag" mellom mange lag - har vel blitt kastet litt brostein mot noen busser i Bergen f.eks, og jeg syns ikke at folk ikke kan oppføre seg er noe god målestokk på hva et hatoppgjør er.

Snarky
SnarkyInnlegg: 5250
01.07.12 14:30

De siste 25 årene har det i mine øyne vært MFK - RBK som har vært det store oppgjøret sportslig sett da MFK var det laget som var nærmest RBK oftest i glansperioden på nitti-tallet og de har ikke gjort det svakt de siste årene tatt i betraktning av at de var i det vi nå kaller Adeccoligaen for kun 5-6 år siden.

MFK - RBK har også vært blant de mest stabilt underholdende kampene både på Aker Stadion og Lerkendal, noe som viste seg tydelig i 2011 hvor to gode lag møtte hverandre på Aker stadion, mens man fikk drama og RBK dominans senere på Lerkendal.

I 2012 har vi hatt den 4. runde kampen med flest tilskuere på mange år (fakta ut av ræva, men mistenker dette!) og iallefall den mest underholdende cup kampen jeg kan huske i år, til nå iallefall på Aker Stadion mellom de to lagene. Dommeren klarte også å skape en del dramatikk.

Hva definerer et hat oppgjør? For min del er det to klubber som har et anspent forhold, gjerne helst på grunn av lokasjon og sportslige prestasjoner. Antall fyllefanter som lager hærverk i etterkant blir irrelevant da det er kampen som burde være fokus.

Jeg ser bare ett gjenlevende hatoppgjør i norsk toppfotball for tiden hvor det er reell spenning knyttet til et toppoppgjør mellom to nærliggende klubber. Det er MFK - RBK.

Det at et slik oppgjør ikke vurderes som tv-verdig før de siste 5 minuttene av NRK er forøvrig en skandale uten like.

(Innlegget ble redigert 01.07.12 14:33)

Battleborn
BattlebornInnlegg: 714
01.07.12 14:31
GoingKronos: Så i din verden så er hatoppgjør avhengig av at man kjemper om trofeer mot hverandre? En ganske så merkelig vurdering.

Hva mener du det er som gjør et hatoppgjør "størst" da?

Snarky
01.07.12 14:36
Battleborn: Hva mener du det er som gjør et hatoppgjør "størst" da?

Faktum er at det er en blanding av lokasjon og styrkeforhold mellom klubbene. Om man skal definere det største så er det bare ett oppgjør de siste tyve årene hvor man har hatt to klubber med et hatoppgjør-element helt i toppen av norsk fotball. Supportergrupperingene har kun noe å si med tanke på rammen rundt kampen, og der lager trønderne nok ståk for begge parter til tider, selv om tornerose av og til våkner til slåsskamp de og en sjelden gang. Det er på stadion, først og fremst, mellom lagene at MFK - RBK burde pekes på som det kanskje største hatoppgjøret.

engavif
engavifInnlegg: 9436
01.07.12 14:40
PapaSmurf: VIF-LSK

Synes det er merkelig at dette ikke kan kalles et hatoppgjør på grunn av at dem nesten aldri kjemper om medalje.

Snarky
01.07.12 14:41
engavif: Synes det er merkelig at dette ikke kan kalles et hatoppgjør på grunn av at dem nesten aldri kjemper om medalje.

Det er nok et hatoppgjør, du, men det største sportslig sett er det ikke per nå.

qbah
qbahInnlegg: 16085
01.07.12 14:42
engavif: Synes det er merkelig at dette ikke kan kalles et hatoppgjør på grunn av at dem nesten aldri kjemper om medalje.

Da kan jo du opplyse oss andre om hvilken historie som ligger bak dette gigantiske "hatoppgjøret" mellom disse to lagene da.

For oss andre så er det jo bare to middelhavsfarere mot hverandre som kaller hverandre noe så treffende (for begge hold) som bønder.

Amin_Nouri
Amin_NouriInnlegg: 7709
01.07.12 14:43

West Ham - Millwall er jo ett av europas største hatoppgjør, og begge disse rota jo neddi championship denne sesongen.. 

Nei, MFK-RBK der supporterledern til førstnevnte går ut og sutrer over at kjernen er slemme er ikke et stort hatoppgjør. Storkamp, men ikke et hatoppgjør.

jakuzii
jakuziiInnlegg: 9271
01.07.12 14:47
Amin_Nouri: MFK-RBK der supporterledern til førstnevnte går ut og sutrer over at kjernen er slemme er ikke et stort hatoppgjør

Og DET er alltid like gøy!! :-D

Snarky
01.07.12 14:48
Amin_Nouri: Nei, MFK-RBK der supporterledern til førstnevnte går ut og sutrer over at kjernen er slemme er ikke et stort hatoppgjør. Storkamp, men ikke et hatoppgjør.

Med tanke på dramatikken rundt hva som hendte på Lerkendal i 2011 og personligheter som Mini, Hareide (når han var trener for MFK), Berg Hestad og Hoseth, samt Odd Inge Olsen som spilte for begge lag og fikk noe tyn for det hos en del etter mange år i Molde så vil jeg påstå at da finnes det ikke mange hatoppgjør i Norge overhodet. De siste 20 årene har det vært det store oppgjøret sportslig i norsk fotball, og det er tilstrekkelig med drama rundt kampene samt litt ullen stemning nå og da.

Si meg, hva er en hat kamp i norsk fotball da?

Amin_Nouri
jakuzii: Og DET er alltid like gøy!! :-D

Jaja, morsomt er det, men mer flaut-morsomt. 

engavif
qbah: Da kan jo du opplyse oss andre om hvilken historie som ligger bak dette gigantiske "hatoppgjøret" mellom disse to lagene da.

Se på Luton- Watford! Hatoppgjør som bare det, men er dette 2 store klubber som kjemper om medaljer sesong etter sesong?

Snarky
01.07.12 14:50
engavif: Se på Luton- Watford! Hatoppgjør som bare det, men er dette 2 store klubber som kjemper om medaljer sesong etter sesong?

Vi har ikke noe lignende i norsk fotball, overhodet, lenger. :p

Amin_Nouri
01.07.12 14:50
Snarky: Si meg, hva er en hat kamp i norsk fotball da?

Få gode eksempler, men jeg setter VIF-LSK og VIF-Brann forran Molde-RBK. Harde, jevne kamper med supporterkrig på tribunen. 

Snarky
01.07.12 14:55
Amin_Nouri: Harde, jevne kamper med supporterkrig på tribunen.

Kjedelige, langtrukne kamper med relativ lite drama og underholdning. VIF - Brann har heller ingen form for "lokal" tilknytning over hodet. Det eneste av prestisje der er det faktum at Bergen en gang var hovedstaden i Norge for mange hundre år siden i en periode.

LSK - VIF er døvtrøtt å se på, litt rappkjeftede folk utenfor banen og piping, men veldig lite interessant de siste årene i mine øyne (skal innrømme at det hadde mer for seg noen år tilbake).

Den eneste kampen jeg ser på som et oppgjør med høy stemning, dramatisk og underholdende de siste årene utenom MFK-RBK ville kanskje vært LSK - RBK (de oppgjørene er til tider overkant dramatiske på banen).

For meg er et hatoppgjør sitt fokus på banen også, ikke på tribunene alene, og der slår få kamper i Norge MFK - RBK, om noen overhodet.

(Innlegget ble redigert 01.07.12 14:56)

qbah
qbahInnlegg: 16085
01.07.12 14:58
engavif: Se på Luton- Watford! Hatoppgjør som bare det, men er dette 2 store klubber som kjemper om medaljer sesong etter sesong?

Hva har Luton-Watform med grunnlaget for at VIF-LSK er et hatoppgjør? Snakk om å være på jordet. 

åråsenGutta
åråsenGuttaInnlegg: 11413
01.07.12 15:00

Kampene mellom Vålerenga og Lillestrøm kan ikke sammenlignes med storlagene Molde og Rosenborg. VIF-LSK/Klanen-Kanarifansen er ikke topp fem engang, og har ingenting på en slik liste å gjøre.

Det har aldri vært noen form for rivalisering mellom hverken klubbene eller supporterne, og det er sjeldent bråk før, under og etter kamp.

Snarky
01.07.12 15:02
åråsenGutta: Det har aldri vært noen form for rivalisering mellom hverken klubbene eller supporterne, og det er sjeldent bråk før, under og etter kamp.

Her beskrev man vel egentlig mange oppgjør i Norge. "Hatoppgjør" eller ei.

JackAass
JackAassInnlegg: 2881
01.07.12 15:04

Hvorfor blir ikke Brann - VIF nevnt? Er det bare jeg som har misforstått noe?

engavif
01.07.12 15:05
qbah: Hva har Luton-Watform med grunnlaget for at VIF-LSK er et hatoppgjør? Snakk om å være på jordet.

Har da aldri sagt at det har noe med grunnlaget for at VIF- LSK er et hatoppgjør? Sa bare at man må ikke  kjempe om medalje sesong etter sesong for å kunne spille et "hatoppgjør". Derfor jeg nevnte Luton-Watford som et eksempel.

Finnes sikkert en god del andre eksempler på hatoppgjør der klubbene ikke kjemper om medalje sesong etter sesong.

Amin_Nouri
01.07.12 15:06
Snarky: Kjedelige, langtrukne kamper med relativ lite drama og underholdning. VIF - Brann har heller ingen form for "lokal" tilknytning over hodet. Det eneste av prestisje der er det faktum at Bergen en gang var hovedstaden i Norge for mange hundre år siden i en periode. LSK - VIF er døvtrøtt å se på, litt rappkjeftede folk utenfor banen og piping, men veldig lite interessant de siste årene i mine øyne (skal innrømme at det hadde mer for seg noen år tilbake).

Mens det er stor lokal tilknytning mellom Molde og Trondheim, som ligger 22 mil fra hverandre.. Det er et "hat" som har bygget seg opp med tiden, fordi begge er historiske storlag i norsk fotball. "Relativt lite drama"?! "Klanen og Bakke igjen"-tråden går da fortsatt sin seiersgang på forumet her. 

Det er forskjell på hatkamp og toppkamp, hvor MFK-RBK er det siste. 

Snarky
01.07.12 15:06
engavif: Finnes sikkert en god del andre eksempler på hatoppgjør der klubbene ikke kjemper om medalje sesong etter sesong.

Det har vel dog endel å si, generelt sett, når du diskuterer virket som er det største om dagen? :p

åråsenGutta
åråsenGuttaInnlegg: 11413
01.07.12 15:07

Vålerenga - Lillestrøm er ikke topp femti engang når jeg tenker meg godt etter.

Snarky
01.07.12 15:12
Amin_Nouri: Det er forskjell på hatkamp og toppkamp, hvor MFK-RBK er det siste.

Med tanke på personlighetene og deres små kvakksalver immellom hverandre (utenom hva supporterne driver med) så finnes det få oppgjør som er noe større som hatkamp. Husker du at Hoseth ble rabiat i fjor når et samlet kor sang at moren hans var ei hore under kampen?

Og ja, Trønderlag og Romsdal er vitterlig nærmere enn Oslo og Bergen i form av hvordan klubbene driftes. Legg merke til f.eks. at en del "trøndere" ender opp i Molde FK og bosetter seg der. Legg til det faktum at vi moldensere elsker å hate RBK fordi vi har et aldri så lite "mindreverdighetskompleks" ovenfor trønderbermen med gullhår i ræva.

twu
twuInnlegg: 7870
01.07.12 15:14

Tror de største hatoppgjørene står mellom bygder lenger ned i divisjonene. 

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 17444
01.07.12 15:21
Battleborn: Hva mener du det er som gjør et hatoppgjør "størst" da?

En kamp det er veldig viktig å vinne uansett om det er noe å spille om eller ikke. Hvor det er mye folk på tribunen, og høy stemning og intensitet.

Klarer ikke å se at Molde - RBK er så mye større enn f.eks Brann - RBK eller Vålerenga - RBK 

Snarky
01.07.12 15:25
GoingKronos: Klarer ikke å se at Molde - RBK er så mye større enn f.eks Brann - RBK eller Vålerenga - RBK

Alle er i hovedsak et resultat av mindreverdighetskomplekser.. :p

Dewaz
DewazInnlegg: 10688
01.07.12 15:33
GoingKronos: Klarer ikke å se at Molde - RBK er så mye større enn f.eks Brann - RBK eller Vålerenga - RBK

Vel, det er det.

Hilsen RBK-supporter. 

JackAass
JackAassInnlegg: 2881
01.07.12 15:37

Jeg prøver igjen jeg, er ikke VIF - Brann ett hatoppgjør i norsk målestokk? Er det jeg som har misforstått noe?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg