Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sportsklubben Brann (Klubbtråd)

NYTT TEMA
Atlin
AtlinInnlegg: 3430
12.11.12 16:40

Sesongen 2012 er mer eller mindre over for Bergen og Brann. Vi tok ikke seriegull, vi tok ikke medalje og vi kom heller ikke til cupfinalen. En skuffende sesong, men heldigvis har vi en ny og forhåpentligvis bedre sesong å glede oss til. Oppretter dermed en ny klubbtråd for Bergens store stolthet. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                                       INFORMASJON OM KLUBBEN

Hjemmebane: Brann stadion er klubbens hjemmearena. Den ligger ved Nymark i bydelen Årstad og har en tilskuerkapasitet på  17 317. Underlaget er av ekte gress. Det er spilt tre cupfinaler på Brann stadion (1922, 1930 og 1947) og 17 landskamper. Stadions kallenavn er «Stadda» eller «Staddaen». Tilskuerrekorden er 24 800 mot Fredrikstad i 1961. 

Supporterklubb:
 Brann Bataljonen er klubbens supporterklubb. Den ble stiftet i 2003 av Thorleif Steffensen, Kjell Morten Hjartøy og Bjarte Hjartøy. Her er Bataljonens offisielle hjemmeside.

Meritter (per 2012): 
- Tre seriegull (1961-62, 1963 og 2007) 
- Seks cupgull (1923, 1925, 1972, 1976, 1982 og 2004)

Annet: 
- Kvartfinale i Cupvinnercupen 1996/97 
- 16-delsfinale UEFA-cupen 2007/08

KLUBBENS HISTORIE

Jeg er ingen historielærer, så jeg låner heller to tekster fra Brann sin hjemmeside.

Stiftelsen (1908): Initiativtaker Christen K. Gran hadde samlet ni andre unge menn på Johnsens Café i Starvhusgaten den historiske dagen.

Johnsens Café lå midt i byen, i det kvartalet telegrafbygningen ligger i dag, og de ti kameratene var enige om at behovet for et nytt idrettslag i byen var tilstede. Dette var i en tid  da folk flest brydde seg lite med idrett og trim. Svært få av byens 60-70 000 innbyggere gikk for eksempel søndagstur. Men i årene etter unionsoppløsningen var det en gryende interesse for idretts- og friluftsliv i landet.

Etter en viss diskusjon ble de ti unge mennene enige om at Ski- og Fotboldklubben Brann var navnet på den nye klubben. Navnet ble foreslått av Birger Gjestland, men den dag i dag er man ikke sikker på hvilken betydning av ordet ”brann” som var bakgrunnen for navnevalget. Det er et kort og kraftfullt navn, og valget skal ha stått mellom Brann og Fart den septemberdagen i 1908. Det er kanskje lett å tenke seg at stifterne rett og slett var ute etter nettopp et slikt kjapt og kraftfullt enstavelsesord da klubben ble til.

De ti unge mennene som var til stede på møtet i Johnsens Café var, foruten Gran og Gjestland, Hans Larsen, som ble valgt til formann, Inggard Ellertsen, Hans K. Gran, Lars Gran, Chr. Borch, Erling Lothe, Herman Mathiesen og Sverre Sturlung. Ski- og Fotboldklubben Brann var en realitet.

1962 (Det første gullet): 
Det begynte riktignok ikke så bra. Det ble tap i to av de tre første seriekampene, men så løsnet det for Kniksen og Co. Nok en gang var det Rosenborg som fikk unngjelde. Trønderne tok riktignok ledelsen 1-0 i vårkampen på Stadion, men så begynte Brann å score mål. To av Pesen, to av Paulsen, ett av Kniksen og ett av Amundsen. 6-1! Ydmykelsen var total.

Ved halvspilt serie lå Brann på 3. plass av de 16 som kjempet om det første ordentlige seriegullet i Norge. Åtte av disse lagene skulle ikke få være med i den nye tiklubbserien, så kampen om å unnga nedrykk var tøff.

I nest siste seriekamp møttes Brann og Rosenborg igjen, denne gang på Lerkendal. Med seier ville Brann sikre seriegullet, mens Rosenborg måtte vinne for å unngå nedrykk.

Brann vant 4-1, og for å gjøre ydmykelsen enda grovere skal Kniksen og Pesen ha tatt av seg støvlene og spilt det siste kvarteret på strømpelesten. Denne noe nedlatende gesten skulle aldri bli glemt av én av trønderne som fikk juling den dagen. Nils Arne Eggen skrev senere at den hendelsen motiverte ham ekstra da han som Rosenborg-trener knuste Brann både 9-0 og 10-0 i seriekamper på 1990-tallet. Pesen hevdet imidlertid til sin død at historien bare var oppspinn.

I de to siste seriekampene på Stadion kom henholdsvis 24 200 (4-1 over Fredrikstad) og 17 000 (3-0 over Eik) for å se på. Brann ble mestere med fem poengs margin til Steinkjer og Fredrikstad. Rosenborg og Odd var blant lagene som ikke fikk spille i tiklubbserien 1963.

I cupen fikk Rosenborg en slags revansje over Brann med seier på Stadion i kvartfinalen. Men Branns første seriemesterskap var et faktum. Av 40 spilte kamper ble 25 vunnet. Seks endte uavgjort og ni med tap.

Fire Brann-gutter spilte landskamper for Norge i 1962. Trygve Andersen hadde hele åtte opptredener med flagget på brystet. Knksen hadde seks, mens Jollen og Odd Oppedal begge fikk én landskamp.

Skiavdelingen opplevde i likhet med fotballguttene en fin sesong. Vinteren 1961/62 var snørik og fin og mange renn ble arrangert. Juniorene Erik Solberg-Johansen og Petter Mohn viste lovende takter i langrennssporet og Turid Blydt Johnsen ble igjen kretsmester i slalåm.

For friidretten ble forholdene atskillig vanskeligere da man bestemte seg for å utvide gressmatten på Stadion og fjerne den allerede stusselige løpebanen.

Mer lesing på Brann sin historieside.

STATISTIKK

Flest mål:
Rolf Birger Pedersen - 132 mål
Gunnar Skagen - 120 mål
Thorstein Helstad - 104 mål
Steinar Aase - 94 mål
Bjørn Tronstad - 90 mål

Flest kamper:
Tore Nordtvedt - 398 kamper
Geirmund Brendesæter - 335 kamper
Erlend Hanstveit - 262 kamper
Roy Wassberg - 250 kamper
Arne Møller - 248 kamper

Årets Brann-spiller:
2000: Rwoy Wassberg
2001: Raymond Kvisvik
2002: Tommy Knarvik
2003: Raymond Kvisvik
2004: Rangvald Soma
2005: Paul Scharner
2006: Håkon Opdal
2007: Thorstein Helstad
2008: Olafur Ørn Bjarnason
2009: Erik Huseklepp
2010: Petter Vaagan Moen
2011: Rudy Austin
2012: Piotr Leciejewski

Hovedtrenere siden 2. verdenskrig:
Thomas Mitchell - 1946 til 47
Alf Young - 1948
William Cook - 1949 til 1951
Bjarne Osland - 1952 til 1953
Karl Pannagl - 1954
Oddvar Hansen - 1955 til 1957
Birger Nilsen - 1958
Tivader Szentpeterey - 1959
Oddvar Hansen - 1960 til 1963
Pepi Stroh - 1964
Oddvar Hansen - 1965 til 1968
Karel Bucko - 1969 til 1972
Ray Freeman - 1972 til 73
Bill Elliot - 1974 til 1978
Ivar Hoff - 1979
Egil Austbø - 1979
Les Shannon - 1980 til 1981
Arve Mokkelbost - 1982 til 1983
Endre Blindheim - 1984 til 1985
Tony Knapp - 1986 til 1987
Per Vold - 1987
Teitur Thordarson - 1988 til 1990
Karl Gunnar Bjørklund - 1991 til 1992
Hallvar Thoresen - 1993 til 1995
Kjell Tennfjord - 1995 til 1998
Harald Aabrekk - 1998 til 1999
Teitur Thordarson - 2000 til 2002
Mons Ivar Mjelde - 2003 til 2008
Steinar Nilsen - 2009 til 2010
Rune Skarsfjord - 2010

SPILLERSTALL

Spillerstallen per 2012:

Navn: Piotr Leciejewski
Nasjonalitet: Polen
Posisjon: Keeper

Navn: Jørgen Mohus
Nasjonalitet: Norsk

Navn: Øystein Øvretveit

Navn: Birkir Mar Sævarsson
Nasjonalitet: Island
Posisjon: Forsvar

Navn: Markus Jonsson
Nasjonalitet: Svensk

Navn: Simen Wangberg

Navn: Zsolt Korcsmar
Nasjonalitet: Ungarn

Navn: Erdin Demir
Nasjonalitet: Svensk

Navn: Christian Kalvenes

Navn: Jonas Grønner

Navn: Hassan El Fakiri
Posisjon: Forsvar/Midtbane

Navn: Fredrik Heggeland

Navn: Kristoffer Barmen
Posisjon: Midtbane

Navn: Amin Askar

Navn: Bentley
Nasjonalitet: Nigeria

Navn: Fredrik Haugen

Navn: Erik Mjelde

Navn: Fredrik Nordkvelle

Navn: Tomasz Sokolowski

Navn: Kasper Skaanes

Navn: Kristoffer Larsen

Navn: Erik Huseklepp
Posisjon: Midtbane/Angrep

Navn: Kim Ojo
Nasjonalitet: Nigeria
Posisjon: Angrep

Navn: Bård Finne
Posisjon: Angrep

Oppdatert liste her.

(Innlegget ble redigert 12.11.12 16:48)

Atlin
12.11.12 17:14

En fin start: Piotr er kåret til årets spiller av Bataljonen, mens Kristoffer Larsen er årets unge spiller. Bård Finne fikk også en pris av Hansa.

>>> 

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 12040
12.11.12 17:22
Atlin: Det er et kort og kraftfullt navn, og valget skal ha stått mellom Brann og Fart den septemberdagen i 1908.

Sånn mtp spill i europa, så tror jeg vi skal være glad for at de ikke gikk for Fart. Om vi noensinne får spille i europa igjen da.

19_Brann_08
19_Brann_08Innlegg: 5024
12.11.12 18:46

Håper virkelig Skarsfjord forsvinner fra klubben, han dreper virkelig engasjementet mitt.
Jeg brenner virkelig for Brann, men i går orket jeg ikke å se resten av kampen da Tromsø scoret, det var en lidelse å se på.

Den treneren jeg ønsker meg inn for å være realistisk er Høgmo fra Tromsø, men går ut i fra vi har kontroll over trener markedet også i Sverige og Danmark.

Forøvrig bra åpningsinnlegg! 

olk1702
olk1702Innlegg: 14732
12.11.12 18:58
19_Brann_08: Den treneren jeg ønsker meg inn for å være realistisk er Høgmo fra Tromsø

Vi har allerede prøvd oss og fått et "nei" så tviler veldig sterkt på at dere får et "ja".

Atlin
12.11.12 19:20

Peter Gerhardsson som ny hovedtrener hadde vært knall. Det han har gjort i Häcken ligner veldig på arbeidet til Ronny Deila med Strømsgodset. I tillegg kjenner Walstad godt til markedet i Sverige etter å ha hentet Demir og Norla Amiri (riktignok på prøvespill), så det virker ikke urealistisk heller. 

Men nå bør vi også tenke på erstattere til Ojo og Korcsmar. Begge to ønsker seg bort, og nå har styret også bestemt seg for å selge de når overgangsvinduet åpner etter jul. 

Kjuagutten
KjuaguttenInnlegg: 13433
12.11.12 20:48

Kasper Skaanes flyttes opp i Branns A-stall. 17-åringen har skrevet kontrakt ut 2014-sesongen. Sjekk sak på Brann.no nå straks!

balleflas
balleflasInnlegg: 247
12.11.12 21:31

Så korte kontrakter på talentene. Ville foretrukket lengre, men samtidig er det mindre risiko hvis de flopper og faller fra. Har troen på Skaanes. Husker han imponerte stort i Vestlandsmesterskapet i vinter.

BrannSeriemester07
BrannSeriemester07Innlegg: 3490
12.11.12 22:01

Skuffende sesong, men hadde ikke de altfor store forventningene. Det som skuffer meg er at vi aldri nådde cupfinalen. Det var et tungt tap å svelge. Men man depper ikke av den grunn, man har blitt skuffet før (for å si det mildt), så man kan ikke bli overrasket heller.

Korcmar ut, Hassan over the top, Kalvenes legger opp, da trenger vi strengt tatt en forsvarsspiller inn. Ojo ut (like greit), så da trenger vi muligens en ny spiss.
Det beste hadde vært om talentene blomstret i vinter, så kan vi spare cash og se hva de får utrettet:)

Fortjent årets spiller til Piotr. Husker jeg var litt skuffet da Opdal ikke fikk fornyet tillitt etter flere god kamper mens Piotr var ute. Men han har virkelig vist seg som en meeget god keeper!
Kristoffer Larsen også, fortjent. Imponert over den gutten!

Edit: Får kommentere trener-delen også. Håper vi får inn en ny hovedtrener. Solskjær ønsker kanskje nye utfordringer? ::)

Nå skal jeg bare komme ajour med Tjaaah i tippekonkurransen, så skal jeg ta meg 4 måneder pause fra norsk fotball.

(Innlegget ble redigert 12.11.12 22:02)

Atlin
12.11.12 22:45
BrannSeriemester07: Korcmar ut, Hassan over the top, Kalvenes legger opp, da trenger vi strengt tatt en forsvarsspiller inn. Ojo ut (like greit), så da trenger vi muligens en ny spiss.

Det vi trenger aller mest er en ny sentral midtbanespiller. Soko har vært elendig nå i høst og virker som en umotivert mann. Han bør ikke satses på i 2013. Vi bør heller gripe sjansen og prøve oss på Badji, Hauger eller Skjelbred. Grindheim kan vel også vurderes. Sliter med spilletid i FCK og begynner å dra på årene, men holder tross alt landslagsklasse når han spiller opp mot sitt beste.

Atlin
13.11.12 13:53

Brann-speaker Remi André Taule har gitt bort pengene han har tjent som speaker på stadion til barneklinikken på Haukeland. Summen var på over 100 000 kroner.

Respekt til denne mannen!

den12mann
den12mannInnlegg: 8409
13.11.12 16:03
Atlin: eller Skjelbred.

ciljan som defensiv midtbane var vel det nærmeste rbk har vært rovdrift på spillertalent siste 10 år?

utfordrer er gjerne da de flyttet markus ned som erstatter for pcs

hvordan har hauger vært for lsk i høst?

HåkonÅrstad
HåkonÅrstadInnlegg: 1172
13.11.12 16:06
Atlin: Brann-speaker Remi André Taule har gitt bort pengene han har tjent som speaker på stadion til barneklinikken på Haukeland. Summen var på over 100 000 kroner. Respekt til denne mannen!

Flott det han gjorde, men han hadde vel strengt talt ikke så mange andre alternativer.

Atlin
13.11.12 17:47
den12mann: hvordan har hauger vært for lsk i høst?

Hauger har vært opp og ned, men det er nokså forståelig etter skadene og mangel på spilletid i Hannover. På sitt beste er han mer enn god nok for Brann. 

Ciljan ønsker seg nok ikke til Brann uansett, men det er verdt å prøve. Han har vel familien sin i Bergen?

Kjuagutten
KjuaguttenInnlegg: 13433
13.11.12 18:14
Atlin: Brann-speaker Remi André Taule har gitt bort pengene han har tjent som speaker på stadion til barneklinikken på Haukeland. Summen var på over 100 000 kroner.Respekt til denne mannen!

flott. Men måtte han ikke gi til et veldedig formål uansett?

(Innlegget ble redigert 13.11.12 18:15)

Atlin
13.11.12 19:08
Kjuagutten: måtte han ikke gi til et veldedig formål uansett?

Han måtte visst det, men mannen bør få skryt uansett. 

smurt
smurtInnlegg: 1974
13.11.12 19:14

Jeg ville vært lunken for å hente utelandsproffer som har floppet i utlandet. Ludvigsen for oss er et godt eksempel var en skygge av seg selv men greide merkelig nok å bli solgt til Brann resten av historien tror jeg dere vet.

balleflas
balleflasInnlegg: 247
13.11.12 19:47
Atlin: Ciljan ønsker seg nok ikke til Brann uansett, men det er verdt å prøve. Han har vel familien sin i Bergen?

Mor og far og søsken bor her i Bartebyen, men det er vel noe slekt utpå Askøy på farssiden. Hadde vært konge om han faktisk hadde kommet til Brann.

Atlin
15.11.12 17:59

Brann.no har lagt ut en oversikt over kontraktslengdene til spillerne i A-stallen.

Ut 2013-sesongen: Jørgen Mohus, Birkir Már Sævarsson, Hassan El Fakiri, Zsolt Korcsmár, Erik Mjelde, Fredrik Haugen, Jonas Grønner, Kim Ojo, Bård Finne.

Ut 2014-sesongen: Øystein Øvretveit, Simen Wangberg, Markus Jonsson, Fredrik Nordkvelle, Amin Askar, Tomasz Sokolowski, Krsitoffer Barmen, Kasper Skaanes, Bentley, Kristoffer Larsen.

Ut 2015-sesongen
: Piotr Leciejewski og Erdin Demir.

Ut 2016-sesongen
: Erik Huseklepp.

Tjaaah
15.11.12 18:16
BrannSeriemester07: Skuffende sesong, men hadde ikke de altfor store forventningene. Det som skuffer meg er at vi aldri nådde cupfinalen. Det var et tungt tap å svelge. Men man depper ikke av den grunn, man har blitt skuffet før (for å si det mildt), så man kan ikke bli overrasket heller. Korcmar ut, Hassan over the top, Kalvenes legger opp, da trenger vi strengt tatt en forsvarsspiller inn. Ojo ut (like greit), så da trenger vi muligens en ny spiss.
Det beste hadde vært om talentene blomstret i vinter, så kan vi spare cash og se hva de får utrettet:) Fortjent årets spiller til Piotr. Husker jeg var litt skuffet da Opdal ikke fikk fornyet tillitt etter flere god kamper mens Piotr var ute. Men han har virkelig vist seg som en meeget god keeper!
Kristoffer Larsen også, fortjent. Imponert over den gutten! Edit: Får kommentere trener-delen også. Håper vi får inn en ny hovedtrener. Solskjær ønsker kanskje nye utfordringer? ::) Nå skal jeg bare komme ajour med Tjaaah i tippekonkurransen, så skal jeg ta meg 4 måneder pause fra norsk fotball.

Jeg er faktisk ikke så skuffet. Det er såpass gøy med alle bergensere på laget at det er ok for meg om vi har noen middelmådige sesonger nå før de virkelig kan dominere.

Og angående tippekonkurransen, hah! Jeg har forresten satt tipset mitt i Sogndalkampen, så det er fritt frem for deg. 2-1 til Sogndal fra meg.

Tjaaah
15.11.12 18:17
HåkonÅrstad: Flott det han gjorde, men han hadde vel strengt talt ikke så mange andre alternativer.

Han kunne jo ha droppet speakerjobben. Bedre at han jobber gratis og gir pengene til kreftavdelingen enn at noen andre jobber og tar de selv.

HåkonÅrstad
HåkonÅrstadInnlegg: 1172
15.11.12 18:29
Tjaaah: Han kunne jo ha droppet speakerjobben. Bedre at han jobber gratis og gir pengene til kreftavdelingen enn at noen andre jobber og tar de selv.

Han sa at det var en jobb han uansett ville ha gjort gratis. At han gav pengene til Kreftforeningen istedenfor Brann er noe å få en klapp på skulderen over, men ikke noen stående applaus akkurat.

Atlin
17.11.12 12:11

Det er på tide å legge inn ønskelister når det gjelder forsterkninger til neste sesong. Skarsfjord sin er allerede levert til styret. Håper han har notert seg en av disse:

Semb Berge: Ung og relativt undervurdert midtstopper med flere U-landskamper for Norge. Odd trenger penger og er nok villige til å selge. Kunne vært en fin erstatter for Zsolt, hvis sistnevnte i det hele tatt forsvinner i vinter. 

Stephane Badji: En kriger som vi trenger sentralt på midten. Lik spillertype som Austin. Står med flere landskamper for både U- og A-landslaget til Senegal. Flere klubber fra utlandet er interessert, men spilleren selv utelukker ikke norske klubber. Vi bør prøve oss.

Abiola Dauda: Sterk spiss fra Nigeria. Puttet 14 mål for Kalmar i årets Allsvenskan og var selve motoren til laget sitt. Tar han gjerne som Ojo-erstatter.

Vi trenger også bedre dekning på backene, men der kan vi la juniorene gjøre jobben. Fredrik Heggeland kanskje?

Jeg slenger også inn en liten liste over spillerne jeg ikke vil ha i troppen til neste sesong:

Sokolowski (kontrakt ut 2014): Han er alt for skadeplaget til å fortsette. Hadde en god periode midt i juni/juli, men har bare prestert dårligere og dårligere siden. Dessuten gjør han veien lengere for Barmen og Birkelund. Kontrakten bør avsluttes.

Mjelde (kontrakt ut 2013): Han ser ut til å ha et dårlig forhold til Skarsfjord. Et salg i vinter hadde vært bra, i stedet for å la han gå gratis etter sesongen.

Fakiri (kontrakt ut 2013): Hassan har vært ferdig som fotballspiller i en ganske lang stund, men han har en herlig personlighet som jeg ikke vil se forsvinne fra klubben for godt. For en stund siden drev han med  trenerutdannelse (han gjør det kanskje enda?) og kan gjerne finne seg en trenerrolle i klubben.

dudo
dudoInnlegg: 17740
17.11.12 14:25
Atlin: Vi trenger også bedre dekning på backene, men der kan vi la juniorene gjøre jobben. Fredrik Heggeland kanskje?

Heggeland har fått beskjed om at han ikke er ønsket med videre.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 19790
17.11.12 16:43

Noen lokale fra mindre klubber som burde vurderes ? Tenker da både yngre landslag og de som dominerer i 2 div eller 3.div

dudo
dudoInnlegg: 17740
17.11.12 17:00

Bjarte Vik Larsen kommer vel fra Osterøy, eller er det bare snakk om prøvespill? Puttet ca 45 mål i 5. div, 18 år gammel.

Atlin
17.11.12 17:24
dudo: Heggeland har fått beskjed om at han ikke er ønsket med videre.

Da kan vi satse på Wangberg og Jonsson som backup på backene. Jonsson har spilt mye høyreback i sin karriere, mens Wangberg klarte seg ganske bra de gangene han har spilt venstreback i år. 

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
18.11.12 10:12
Atlin: Sokolowski (kontrakt ut 2014): Han er alt for skadeplaget til å fortsette. Hadde en god periode midt i juni/juli, men har bare prestert dårligere og dårligere siden. Dessuten gjør han veien lengere for Barmen og Birkelund. Kontrakten bør avsluttes.

Dette er vel egentlig lettere sagt enn gjort. Dere må nok belage dere på å ha ham i troppen et år til.

Og dette var ganske passende, for jeg lurte faktisk på hva den generelle oppfatningen om Soko blant Brann-suporterne? Har han fått det mirakuløse helseoppsvinget man snakket om før sesongen, nå som han var i Brann og ikke Viking? Virker ikke slik. 

Atlin
18.11.12 13:05
Fygaren: Og dette var ganske passende, for jeg lurte faktisk på hva den generelle oppfatningen om Soko blant Brann-suporterne? Har han fått det mirakuløse helseoppsvinget man snakket om før sesongen, nå som han var i Brann og ikke Viking? Virker ikke slik.

De fleste ønsker nok ikke Soko med videre i neste sesong. Han har fått mer spilletid i Brann enn det han fikk i Viking i 2011, men det holder likevel ikke. 

13 kamper fra start - 9 ganger byttet ut. I resten av kampene har han vært skadet. 

GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 42971
18.11.12 13:38

http://www.brann.no/news/article/q6go9dh3hi4m13j59zo4mcwb3/title/tv-huse-hysteri-i-sogndal

Stakkars Erik :p

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg