Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cupfinale 2013 MFK-RBK

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 8584
01.10.13 10:39

Cupfinale 2013

Molde FK – Rosenborg BK

Endelig satt den! For første gang skal romsdalingene og trønderne møtes på Ullevaal.

Helt fra den tiden Møre «stjal» norges hovedstad, først Veøy, så Bud har regionene ligget i konflikt. En hard maktkamp utspant seg den gangen mellom Mørejarler og Ladejarler.  Det er over 1200 år siden.  Den gangen brukte man langbuer og sverd, nå til dags lar vi fotballklubbene forsvare regionenes ære. Makten har skiftet side flere ganger opp gjennom århundrene, og slik har det fortsatt frem til i dag.

Klubbene har aldri hatt et godt forhold, og røverhistoriene er mange, disse oppfordrer jeg debattantene til å krydre debatten med.

Molde var lenge nestenlaget i Norsk fotball. De tok sin første cuptittel så sent som 1994, mens Rosenborg vant cupen første gang i 1960.

Rosenborg har 9 cuptitler (1960, 1964, 1971, 1988, 1990, 1992, 1995, 1999 og 2003.) og 5 finaletap (1967, 1972, 1973, 1991 og 1998)

Molde har 2 cuptitler (1994 og 2005) og 3 finaletap (1982, 1989 og 2009)

Tidligere cupmøter:

1971 Molde - Rosenborg 0-1 (4. runde)
1973 Rosenborg - Molde 3-0 (kvartfinale)
1978 Rosenborg - Molde 2-0 (4. runde)
1984 Rosenborg - Molde 7-2 (4. runde)
1988 Molde - Rosenborg 1-2 eeo (kvartfinale)
1994 Molde - Rosenborg 2-1 og 2-2 (semifinale)
2009 Molde - Rosenborg 5-0 (kvartfinale)
2012 Molde - Rosenborg 4-3 (4. runde)

Jeg håper på en flott senhøsthelg i Oslo, der supporterne kan omgås i fred og fordragelighet og at man heller bruker all sin energi på å støtte lagene noe vanvittig inne på Ullevaal før under og etter kampen. La de sort/hvite og de blå/hvite gi Oslo en leksjon i støy i positiv forstand!

God kamp og kjør debatt.

(Innlegget ble redigert 01.10.13 10:41)

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 504
01.10.13 11:25

Angående billettfordeling til cupfinalen:

Norsk Supporterallianse (NSA) bruker til hver eneste finale å få 400 billetter. Disse bruker de å sende videre til finalelagenes supportergrupperinger, 200 billetter hver.

I år er situasjonen litt spesiell i og med at Kjernen har meldt seg ut av NSA. En skulle da tro at NSA sine 400 billetter ville gå til Tornekrattet som fortsatt er medlem. Dette har ikke skjedd. NSA har besluttet å gi 200 billetter til Tornekrattet og sende de resterende billettene tilbake til NFF.

Hva er poenget med å være medlem av NSA om de ikke vil gi billettene til sine medlemmer? 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 41058
01.10.13 11:38
PapaSmurf: Klubbene har aldri hatt et godt forhold,

Nådda. På kanten til historieløst. ;-)

Blir moro dette uansett. Men noe å merke seg at 2000-tallet har vært Moldes i cup-sammenheng. På tide å bryte opp den der. 

exo_
exo_Innlegg: 7014
01.10.13 11:44
PapaSmurf: Klubbene har aldri hatt et godt forhold, og røverhistoriene er mange, disse oppfordrer jeg debattantene til å krydre debatten med.

Det håper jeg å se også, for dette "hatet" har jeg aldri skjønt noe av. Når det er sagt er dette den mest interessante cupfinalen siden 2008.

Tjaaland
TjaalandInnlegg: 1511
01.10.13 11:55

Kan du fortelle meg hva som er så "rett" mellom hatet mellom VIF og LSK. Som PapaSmurf skriver har jo Trondheim og Molde hatt et anstrengt forhold lenge før fotballen kom inn i bildet. Kan LSK og VIF også si det? Ikke ment som et aggresivt innlegg, er bare generelt nyskjerrig på hvorfor du mener at dette "hatet" er vanskelig å forstå. 

Fishstick
FishstickInnlegg: 20564
01.10.13 11:56
MensenErnst: Hva er poenget med å være medlem av NSA om de ikke vil gi billettene til sine medlemmer?

Høres merkelig ut ja, men NSA har nok stor interesse for å få Kjernen som medlem igjen - og da smører de på denne måten. Greit for oss, såklart.

MensenErnst
01.10.13 12:24
Fishstick: Høres merkelig ut ja, men NSA har nok stor interesse for å få Kjernen som medlem igjen - og da smører de på denne måten. Greit for oss, såklart.

Høres ut som de ikke turte å gjøre noe annet fordi de fryktet reaksjoner på at elle gikk til TK, men Kjernen har jo meldt seg ut på eget initiativ. 

Frustrerende. Tror en glatt kunne solgt 35.000 billetter til denne kampen. Kanskje til og med 40.000. 

Holder neppe å bare ha sesongkort. 

PapaSmurf
01.10.13 12:36
Fishstick: Høres merkelig ut ja, men NSA har nok stor interesse for å få Kjernen som medlem igjen - og da smører de på denne måten. Greit for oss, såklart.

Spørs jo om NFF gir billettene til Kjernen da. Ser Tornekrattet er i dialog med NFF om hva som skal skje med de billettene.

Når det er sagt synes jeg det er viktig at de syngende supporterne fra begge sider kommer lett til billetter.

PapaSmurf
01.10.13 12:48
exo_: Det håper jeg å se også, for dette "hatet" har jeg aldri skjønt noe av.

Jeg tror ikke det er mulig å forklare sine følelser for en annen klubb. Og det er heller ikke noe poeng i å pørve å sette ord på en følelse på en fornuftig måte. At du ikke forstår hvilke følelser romsdalinger og trøndere har om de respektive klubbene er ikke vårt problem.

Det blir som om jeg ba deg beskrive fargen blå.

(Innlegget ble redigert 01.10.13 12:48)

exo_
01.10.13 13:00
PapaSmurf: Jeg tror ikke det er mulig å forklare sine følelser for en annen klubb. Og det er heller ikke noe poeng i å pørve å sette ord på en følelse på en fornuftig måte. At du ikke forstår hvilke følelser romsdalinger og trøndere har om de respektive klubbene er ikke vårt problem.

Neida, men det er litt merkelig når man ikke greier å forklare et hat. Det er vanligvis ganske enkelt forklart.

Uansett, vi behøver ikke la denne tråden handle om det er et hat eller ikke mellom disse klubbene. En morsom kamp blir det uansett :-)

KjelloO
KjelloOInnlegg: 899
01.10.13 13:01
MensenErnst: Tror en glatt kunne solgt 35.000 billetter til denne kampen. Kanskje til og med 40.000.

Personlig tror jeg de fleste cupfinaler kunne ha solgt nærmere 40 000. Kun et fåtall som feks finalen i fjor, den i 2010 osv vil selge mindre enn det. 
Mens jeg tror at finaler som denne godt kunne ha solgt 60 000 billetter.

I 2011 fikk NFF 62 047 bestillinger på til sammen 224 436 billetter på de 2 500 billettene som ble lagt ut på åpent salg. Og det var altså mellom Brann og Aalesund.

Sitter egentlig og fantaserer om hvilken stemning det hadde vært om finalearenaen var Friends Arena, og ikke Ullevaal.

Dewaz
DewazInnlegg: 18110
01.10.13 13:20
exo_: men det er litt merkelig når man ikke greier å forklare et hat.

Hvor mange ganger har du blitt forklart dette? 8-9 ganger?

PapaSmurf
01.10.13 13:20
KjelloO: Sitter egentlig og fantaserer om hvilken stemning det hadde vært om finalearenaen var Friends Arena, og ikke Ullevaal.

Ja, hva er årsaken til at verdens rikeste land ikke kan flotte seg med en skikkelig nasjonalarena.

Tenk om vi hadde kunne sett frem til en fotballfest med 40-50000 mennsker innenfor portene fremfor usle 25000 på en gammel og kjedelig stadion.

Men men, vi får vel gjøre det beste ut av det. Og bra blir det okkesom.

MensenErnst
01.10.13 13:24
KjelloO: I 2011 fikk NFF 62 047 bestillinger på til sammen 224 436 billetter på de 2 500 billettene som ble lagt ut på åpent salg. Og det var altså mellom Brann og Aalesund.

Så spørs det hvor mange unike bestillinger det er snakk om. Selv har jeg via venner og slekt som ikke er fotballinteresserte lagt inn over ti bestillinger på 4 billetter hver. Dette er kun for å ha et håp om en billett til meg selv. 

Regner med at svartebørshaiene har et system der de legger inn x antall bestillinger. 

Loffetuss
LoffetussInnlegg: 1170
01.10.13 13:29
PapaSmurf: Jeg tror ikke det er mulig å forklare sine følelser for en annen klubb. Og det er heller ikke noe poeng i å pørve å sette ord på en følelse på en fornuftig måte.

Siden vi er i oppbrudd med opplysningstiden, så kan du jo få det fram med et Wergelandsk dikt? Kanskje et lite haiku?

exo_
01.10.13 13:32
Dewaz: Hvor mange ganger har du blitt forklart dette? 8-9 ganger?

Slapp av.

MensenErnst
01.10.13 13:34

Noen episoder fører til dårlig stemning. Dårlig stemning fører til flere dårlige episoder som igjen generer mer dårlig stemning. Til slutt fester deg seg at slik har det alltid vært og slik skal det være. Er ikke verre forklaring enn det.

Hvis du legger til tett sportslig konkurranse og geografisk nærhet så har du oppskriften på et hatoppgjør. 

jackblack
jackblackInnlegg: 10518
01.10.13 13:36

satser pengene mine på Molde i denne kampen. "The doubble" er mer en det magen min kan klare.

Fishstick
01.10.13 13:37
exo_: Neida, men det er litt merkelig når man ikke greier å forklare et hat. Det er vanligvis ganske enkelt forklart.

Det er mange som har forklart deg det mange ganger. At du derimot ikke klarer å forstå det, er din egen sak - og tydeligvis ditt problem, siden du nok en gang prøver å starte en diskusjon rundt det.

Om du vil ha eneretten på fotballhat i Norge, så føl deg fri.

KjelloO
KjelloOInnlegg: 899
01.10.13 13:41
MensenErnst: Så spørs det hvor mange unike bestillinger det er snakk om. Selv har jeg via venner og slekt som ikke er fotballinteresserte lagt inn over ti bestillinger på 4 billetter hver. Dette er kun for å ha et håp om en billett til meg selv. Regner med at svartebørshaiene har et system der de legger inn x antall bestillinger.

Selvsagt er det mange dobbeltbestillinger ute og går. Men jeg er likevel ikke i tvil om at en slik Cupfinale mellom Aalesund og Brann kunne ha solgt godt over 40 000 billetter. Mens en Cupfinale som denne, kan selge opp mot 60 000 billetter.

Nå er det muligens påvirket av at RBK er i finalen for første gang på 10 år, men jeg vet om nærmere 100 personer som ikke har satt sin fot på Lerkendal på flere år, som tenker seg på finalen.

Jeg er ikke i tvil om at dersom det var plass, så kunne RBK ha solgt nærmere 40 000 billetter alene til denne finalen.

GeirHaltstrand
GeirHaltstrandInnlegg: 333
01.10.13 13:51
PapaSmurf: Ja, hva er årsaken til at verdens rikeste land ikke kan flotte seg med en skikkelig nasjonalarena.

Synes Ullevaal er skikkelig og kapasiteten er tilpasset de kampene de er bergenet for. Vært dritschtilig med en moderne arena med en kapasitet på 50000 i Oslo...men heldigvis så er vi i Norge og ikke Dubai.

exo_
01.10.13 13:52
Fishstick: Om du vil ha eneretten på fotballhat i Norge, så føl deg fri.

Neida, dere skal få lov til å hate Molde...

Det er derimot ingen grunn til å bli irritert når noen lurer på hvorfor noen som holder til så langt unna hverandre har et hatforhold. Jeg har tidligere hevdet at det ene og alene handler om noen sportslige faktorer på 1990-tallet, og lite av de "forklaringene" du snakker om har endret på det inntrykket.

Fishstick
01.10.13 13:57
exo_: Det er derimot ingen grunn til å bli irritert når noen lurer på hvorfor noen som holder til så langt unna hverandre har et hatforhold.

Det er mange som er sånn passe lei av dette konstante maset ditt om dette. Det har man også god grunn til.

MensenErnst
01.10.13 14:03
exo_: Det er derimot ingen grunn til å bli irritert når noen lurer på hvorfor noen som holder til så langt unna hverandre har et hatforhold

Det er ikke langt unna når det er det nærmeste oppgjøret. I tillegg er det å reise noen timer til kamp noe en er vant med når en bor mellom fjord og fjell.

puma1
puma1Innlegg: 14562
01.10.13 14:18
PapaSmurf: Den gangen brukte man langbuer og sverd, nå til dags lar vi fotballklubbene forsvare regionenes ære.

Det er ikke litt oppkonstruert fiendskap her? Sett fra Sunnmøre, så er både romsdalinger og trøndere fiender.

For å starte forfra: Vi må tilbake til opprettelsen av Frostatinget, som vi antar var på 400-tallet. Romsdalen var vel opprinnelig et lovløst område, men kom inn under Frostatinget på 900-tallet. Romsdal var også, inntil 1983, en del av Nidaros bispedømme. Og i en kort periode (1658-1660) gikk også riksgrensen Norge/Sverige mellom Sunnmøre og Romsdal.

Vi, på vår side, har tilhørt Gulatinget og Bjørgvin bispedømme.

Men når det er sagt: Her i Hødd-land heier vi på Molde. Blant annet fordi fiendens (Aafk)  fiende er en venn. Måtte Ørjan bli helt enda en gang.

PapaSmurf
01.10.13 14:25

Jeg er spent på stemningen på Dombås fredag 22. november og lørdag 23. november.

Der møtes trøndere og romsdalinger (vil ta med nordmøringer og sunnmøringer her også, siden det er veldig mange moldepatrioter i de regionene også, men jeg liker ikke å bruke samlebenevnelsen møring) på vei til Oslo. Der pleier man å stoppe for en kaffekopp, eller om man er sulten, en skikkelig dovreburger.

Derfra og nedover til Oslo skal det bli meg et voldsomt til liv!

Jeg gleder meg som en unge!

MensenErnst
01.10.13 14:29
PapaSmurf: Jeg er spent på stemningen på Dombås fredag 22. november og lørdag 23. november.

Bestilte togtur nedover på fredag rett etter slutt i semifinalen. Dagen etter kom jeg på at jeg vil bytte tog på Dombås og derfor stige inn et tog stappa med trøndere på karskfylla. 

Hadde sett for meg en fin togtur med podcast og en bok. Tror nok at akkurat det vil gå i vasken. 

PapaSmurf
01.10.13 14:34

Reis inkognito. Snakk gebrokken engelsk og utgi deg for å være turist. Men unngå Harry Hole som lesestoff. ;)

arildberg
arildbergInnlegg: 1043
01.10.13 14:35
exo_: Jeg har tidligere hevdet at det ene og alene handler om noen sportslige faktorer på 1990-tallet, og lite av de "forklaringene" du snakker om har endret på det inntrykket.

Hvis du evner å lese åpningsinnlegget så ser du når og hvordan hatet oppstod, og det er ikke over 1200 år siden 1990-tallet. 

Ikke rart du har mange innlegg på vgd når du gjentar samme spørsmål et tosifret antall ganger, til tross for at du har fått dette svaret flere ganger (bl a fra undertegnede).

PapaSmurf
01.10.13 14:49

Noe annet som er litt morsomt er at MFK stilte med 10 nordmenn og en svenske i semifinalen, mens RBK stilte med en overvekt av utlendinger.

Det er ikke mange årene siden MFK ble kritisert for å ha alt for mange utlendinger fra bla. rosenborgfansen. Nå stiller vi med norske landslagsspillere på A-lag og U21 i alle ledd, og satser tungt på unge fremadstormende spillere ispedd litt vellagret kvalitet. Det synes jeg er fryktelig artig.

Jeg tror faktisk det kan gi Molde et lite fortrinn da de norske spillerne virkelig VET hva en norsk cupfinale betyr.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg