Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Martin Ødegaard

NYTT TEMA
Tranquillo
TranquilloInnlegg: 1489
20.03.17 12:30

Hype.

Altså, han er selvsagt bare 18 år ennå, og har ennå en lang karriere foran seg, men når du sliter benk i et middels Eredivise lag, som jeg vil påsta er littegrann bedre enn Tippeligaen, så bør det ringe noen blålys. Ikke klarte han å dominere noe særlig på nivå 3 i Spania heller, og nå i Nederland har han vel såvidt produsert noen målpoeng.

Spår utlån til Godset innen 2018.

Danny47
Danny47Innlegg: 959
20.03.17 12:40

Fortsatt en veldig ung gutt med store utviklingsmuligheter. Man skal huske på at han kom på rundens lag for kort tid siden før han avskrives. Veldig enig med de som skriver at han virket å ha mistet muligheten til å prøve og feile etter å ha trent med verdensstjernene. Jeg så den første treningen med Zidane som A-lagstrener - den ble vist på video. MØ kjempegod i masse spillsekvenser der man skulle holde ballen i laget. Deretter spilte man 6 mot 6 med store mål der det gjeldt å utfordre. Her var MØ den desidert svakeste, fortsatte å holde ballen i laget uten å tørre å gjøre noe særlig i åpenbar frykt for å miste ballen. 

Akkurat nå er det store problemet at han virker ha fysikk som en guttespiller. Må ha den dårligste prosent dueller vunnet i den nederlandske serien. 

Tranquillo
TranquilloInnlegg: 1489
20.03.17 12:43
Danny47: an skal huske på at han kom på rundens lag for kort tid siden før han avskrives.

Ja, han kom på rundens lag etter å ha spilt en godkjent kamp mot ligaens dårligste kamp, på hjemmebane.

Han må være mye mer stabil om han i det hele tatt skal ha noe drømmer om å spille fast i Heerenveen, evt i en litt større liga. Virker litt redd når han har ballen, og som du sier så er fysikken hans svak.

milfern
milfernInnlegg: 63826
20.03.17 13:18

Den som er først ut blir ikke nødvendigvis den beste. Om man sammenligner han med Mbappe som er like gammel har det blitt enorme kontraster.

Men ting kan svinge. Om 5 år kan det være Martin som er den store og Mpabbe den ingen husker.

samsung22
samsung22Innlegg: 17281
20.03.17 15:21

Benskesliter. Vært plassert på benken gjennom 90'min i én kamp. Så det er der nivået ligger nå..? 

Enkelte innlegg er prakteksempler på at man har urealistiske forventninger. Når ble det unormalt at man er variabel i prestasjonene som 18-åring? Dette kombinert med at laget sliter, er ikke akkurat prima arbeidsforhold for Martin.

For å ikke nevne at enkelte sliter med å se sammenhenger her. Fotball er lagspill, og faktum pr nå, er at LAGET Heerenveen sliter kraftig. Men ja, 18-åringen burde likevel dominere i denne svake ligaen han kun har vært noen mnd i, til tross for at mer eller mindre samtlige lagkamerater er ute av form. 

På tide å komme seg tilbake til Norge nå, ja.. 

For all del, jeg sier ikke at han har levert på et forventet nivå, men fotball er da ikke så enkelt som det blir presentert her inne. 

Som journalister i Nederland har kommentert i forbindelse med overgangen, så er dette halvåret for Ødegaard å bli kjent med laget, ligaen og landet - det et fra og med neste sesong de har store/større forventninger til Martin. 

Om noe er denne benkingen bare bra. Nå får Ødegaard merke realiteten av det å være profesjonell fotballspiller, noe som forhåpentligvis gjør at han pusher seg enda hardere for å avslutte sesongen på en god måte.

(Innlegget ble redigert 20.03.17 15:27)

samsung22
20.03.17 15:39
rkb: Jeg er mer og mer overbevist om at perioden i Madrid har vært uheldig for utviklingen hans. Han har blitt veldig god på å slå presise pasninger, men har ikke blitt utfordret nok på andre områder. Fordi han har trent med så gode spillere aner jeg at han har blitt mer forsiktig og fått færre muligheter til å eksperimentere rundt de kreative sidene av spillet hans.

Godt innlegg. Enig i dine punkter på hva Ødegaard burde bli bedre på.

Angående treningene i Madrid, så synes jeg han tydelig har blitt bedre på å takle det høyere tempoet man møter i toppfotballen. Dette synes jeg var tydelig under treningskampene for A-laget i sommer, hvor han aldri ble stresset selv om han hadde 2-3 chelseaspiller rundt seg, eller en gal chilener i Vidal i ryggen (hehe) under kampen mot Bayern.

Videre har jeg vært inne på samme tanke som deg, at han har blitt litt for forsiktig når det kommer til å utfordre og sette fart på motstander. Og at det kan være et resultat av at han har trent på et for høyt nivå. Forhåpentligvis er dette noe han kan utvikle i Nederland.

Angående det å komme i scoringsposisjon og angripe mer direkte, er også noe Jurgen Streppel (treneren) så på som et forbedringspotensiale hos Ødegaard, da Streppel ble intervjuet i forbindelse med overgangen. Det i tillegg til at han må bli tøffere på banen.

zetta
zettaInnlegg: 6279
20.03.17 15:51

Det har vært noen eksempler på at han har driblet en spiller, men så blitt løpt opp. Han har ikke eksplosivitet nok til å rykke seg fri. 

Men også laget sliter, ja.

amukon
amukonInnlegg: 1522
20.03.17 16:17

rkb: Fin teori det der om en økende forsiktighet i spillet hans. Ingen tvil om at han fremstår annerledes nå enn for et par år siden. Spørsmålet er om han greier å finne tilbake til denne direkteheten og kreativiteten i spillet sitt eller ikke. Var det som gav ham den edgen i spillet sitt som storklubbene siklet etter.

Per nå skjønner jeg Streppels valg i å ta ham ut av laget for en periode. Det Martin gjør for Heerenveen per nå kan spillere med større defensiv kapasitet gjøre etter ham. Skal han være det klokkeklare startvalget som han har ferdigheter til å være må han finne tilbake til risikoen og aggresiviteten i spillet sitt. At han har ferdighetene til å drible/sette fart med ball på høyt nivå viste han jo for landslaget for et år tilbake, men per nå har han vendt seg til en tryggere spillestil. I de kampene jeg har sett i Nederland virker det som at han leter etter disse rommene å gå i/slippe ball i, men han unnviker ofte å gjøre dette. Dermed ender det ofte opp med at han drar ned tempoet i spillet til Heerenveen kontra istedenfor å skape gunstige situasjoner for sine lagkamerater med gode offensive initiativ med ball. 

amukon
amukonInnlegg: 1522
20.03.17 16:35

Hva kommer til viktigheten av å komme seg i scoringsposisjon så er det i Norge imo. svært underkommunisert. Vi er de siste par årene blitt mye mer ballorientert/possesionorientert noe som isolert sett kan være vel og bra. Hva jeg føler vi har glemt litt på veien, og som eksempelvis er svært synlig i bl. a Ødegaards tilfelle er at det ikke er god ballbehandling i seg selv som skaper gode lag, men hvordan man bruker den. 

Ta U21-laget som røk ut for Serbia i playoff for U21-EM denne sommeren som eksempel, så var det ikke noen utpregede forskjeller i rent tekniske ferdigheter. Der det imidlertid var forskjell var på evnene og ferdighetene til å gå rett på mål. Serbia straffet oss bl. a i bortemøtet på noe så enkelt som en lang ball i bakrom med påfølgende løpsduell og scoring. Vi så ikke en gang etter slike pasninger. For oss handlet det om å spille ut motstanderen omtrent helt inn til deres mållinje. I flere tilfeller under hjemmekampen på Marenlyst oppnådde man å spille seg helt inn i Serbias 16-meter med gode muligheter for innlegg/skudd. Det som ofte skjedde var at man da vendte hjem igjen for å fortsette ballinnehavet istedenfor å avslutte angrepene. Man visste liksom ikke helt hva man skulle gjøre i de situasjonene. Den eneste spilleren som var ganske aggresiv i boksen var Moi. Han scoret også Norges mål i den kampen. Så et sitat fra en velrennomert trener her om dagen (husker selvsagt ikke hvem...). Det lød som følger (oversatt): "Det viktigste i fotballen er ikke å ha mest possession, men å ha kontroll over de viktigste rommene".

Altså kan man i teorien ha minimalt med ball så lenge man hindrer motstanderen innpass i de farlige sonene, men inntar dem selv. Der har vi en del å gå på. Føler vi ofte frivillig inntar ufarlige rom i Norge,  eksempelvis en Ødegaard som stopper utenfor 16-meteren når innleggene kommer i stedet for å fullføre inn i boks hvor sannsynligheten for å score er 10 ganger større.

(Innlegget ble redigert 20.03.17 16:38)

zetta
zettaInnlegg: 6279
20.03.17 17:02

Øde er klart for forsiktig i spillet. Spørsmålet er om det sitter i hodet, eller om det er begrensninger i rykket som gjør det. En førtimetertid på Martin kunne avklart dette. Da kunne man se hva han må trene på.

Haye
HayeInnlegg: 1839
20.03.17 17:21
samsung22: Benskesliter. Vært plassert på benken gjennom 90'min i én kamp. Så det er der nivået ligger nå..?  Enkelte innlegg er prakteksempler på at man har urealistiske forventninger. Når ble det unormalt at man er variabel i prestasjonene som 18-åring? Dette kombinert med at laget sliter, er ikke akkurat prima arbeidsforhold for Martin. For å ikke nevne at enkelte sliter med å se sammenhenger her. Fotball er lagspill, og faktum pr nå, er at LAGET Heerenveen sliter kraftig. Men ja, 18-åringen burde likevel dominere i denne svake ligaen han kun har vært noen mnd i, til tross for at mer eller mindre samtlige lagkamerater er ute av form.  På tide å komme seg tilbake til Norge nå, ja..  For all del, jeg sier ikke at han har levert på et forventet nivå, men fotball er da ikke så enkelt som det blir presentert her inne.  Som journalister i Nederland har kommentert i forbindelse med overgangen, så er dette halvåret for Ødegaard å bli kjent med laget, ligaen og landet - det et fra og med neste sesong de har store/større forventninger til Martin.  Om noe er denne benkingen bare bra. Nå får Ødegaard merke realiteten av det å være profesjonell fotballspiller, noe som forhåpentligvis gjør at han pusher seg enda hardere for å avslutte sesongen på en god måte.

Enig med mye av dette, det blir drøyt å kalle han benkesliter.

På den andre side synes jeg ikke du setter prestasjonene hans i sammenheng med at han få kort tid ble omtalt som verdens største talent osv. Dette er ikke et middels talent så det må være ok å si at det han presterer ikke er helt i samsvar med forventningene. Det må være ok å si at en trodde han skulle virkelig kunne vise seg frem på dette nivået.

Det at han skal bruke et halvt år på å venne seg til laget virker også rart.  En spiller som Celina og lagkameratene hans trengte ikke lange tiden for å markere seg i ligaen. Dette er ikke BL eller PL eller La Liga. Jeg trodde hele poenget med æresligaen var at det var et nivå han hadde inne og dermed fikk sårt etterlengtet spilletid på et brukbart nivå?

Jeg synes vi ser mye av det samme som i begynnelsen på Castilla. Han har problemer med å tilpasse seg et nytt lag raskt og er en type spiller laget kanskje må bygges rundt for å få det beste ut av han.

oscrue10
oscrue10Innlegg: 7165
20.03.17 19:12

"men når du sliter benk i et middels Eredivise lag, som jeg vil påsta er littegrann bedre enn Tippeligaen, så bør det ringe noen blålys"

- Eredivisie er jo betydelig bedre enn TL.

startelver
startelverInnlegg: 35536
20.03.17 19:42

Alle ser svakhetene og alle ser styrkene hans.

Noe av det han viste på Godset som 15 åring er blitt borte på veien pussig nok. Da tenker jeg på skuddfoten først og fremst og dra bort spillere og treffe mål, mye lettere i TL selvsagt men det savnes.  

samsung22
20.03.17 19:59
Haye: Det må være ok å si at en trodde han skulle virkelig kunne vise seg frem på dette nivået.

Det er selvsagt helt greit, og jeg forventet mer selv!  Det er hovedsaklig de enkelte, tåpelige kommetarene her inne som jeg rettet innlegget mitt mot :)

Er forsåvidt enig i at et halvt år er (for) lenge, og i grunn enig i resten av innlegget ditt.

I all hovedsak tror jeg de varierende og tidvis svake prestasjonene til Ødegaard skyldes det at laget sliter såpass som de gjør.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 11039
20.03.17 20:16
startelver: Noe av det han viste på Godset som 15 åring er blitt borte på veien pussig nok.

Jeg husker den første skrytevideoen fra godset. Det jeg fant pussig var at samtlige motstandere bare rygget og rygget, det var ingen som utfordret han.

thomzi
thomziInnlegg: 21534
20.03.17 20:22
Fokkeslasken77: Det jeg fant pussig var at samtlige motstandere bare rygget og rygget, det var ingen som utfordret han.

Du er overrasket over at nivået på TL er elendig?

Fokkeslasken77
20.03.17 20:28
thomzi: Du er overrasket over at nivået på TL er elendig?

Nei, det visste jeg fra før av. Jeg er derimot overrasket over at noen mener han er en dårligere spiller idag enn da ingen ville takle han i tippeligaen..

(Innlegget ble redigert 20.03.17 20:30)

zdeneksopousek
zdeneksopousekInnlegg: 146
21.03.17 00:05
oscrue10: "men når du sliter benk i et middels Eredivise lag, som jeg vil påsta er littegrann bedre enn Tippeligaen, så bør det ringe noen blålys"

En spiller som sliter benk betyr ca. at han sitter på benk annen hver kamp eller får kun innhopp i ny og ned. Er det tilfellet med Martin? Nei, han startet og spilte gjennom de fleste kampene siden han flyttet til Nederland. Vennligst undersøkt litt narrerme først før du uttaler deg.  

oscrue10
oscrue10Innlegg: 7165
21.03.17 02:43

Nå driter du deg bare ut. Du har sitert et sitat, istedenfor å svare på mitt innspill.

rkb
rkbInnlegg: 15
21.03.17 09:25

Når Martin ikke er spiss så må han også gjøre en defensiv jobb. Grunnen til at han blir satt ut av laget er at han er altfor svak her. Det handler om den totale summen av bidrag og det inkluderer både det offensive og defensive arbeidet. De offensive bidragene veier ikke nok opp for mangelen på defensive bidrag. Motstanderlaget kan faktisk bevisst utnytte seg av dette og for eksempel angripe i områder han er satt til å forsvare. Da blir han ofte et lett bytte.

MyWays
MyWaysInnlegg: 2932
21.03.17 09:28
rkb: Motstanderlaget kan faktisk bevisst utnytte seg av dette og for eksempel angripe i områder han er satt til å forsvare. Da blir han ofte et lett bytte.

Det er helt sant, og en av grunnene til at han ikke bør spille for antatt svakere lag, f.eks i bunnen av La Liga. Nå er han i Heerenveen, og de burde jo kunne dominere kamper mot lag lengre nede på tabellen, men det har de ikke klart - spesielt ikke etter at Ødegaard ble klar for klubben.

Alle kan se at han er bra offensivt, men han er ditto svak defensivt.

rkb
21.03.17 10:22

Her er jeg litt usikker. For å bli en komplett fotballspiller er han på en eller annen måte nødt til også å utvikle de defensive ferdighetene sine. Det virker som om han er blitt "fritatt" fra den slags oppgaver i Madrid fordi han har vært så ung. 

Siden han nå er 18, tror jeg han hadde hatt godt av å spille på et lag som "kriger" mer enn at de forsøker å spille pent. For min del kan det godt være Sogndal eller Go Ahead Eagles. Det viktigste er at han ikke sitter på benken. Det handler om å utvikle en tøffere innstilling på banen. Da vinner man også kamper. Jeg tenker for eksempel på Island i EM eller Leicester. Real Madrid Castilla var ikke i nærheten av å være et slikt lag.

Det er mulig han også kan utvikle disse ferdighetene og holdningene i Heerenveen, men det forutsetter at han får spille. Håper han har en klausul i kontrakten som gjør at de må gi ham spilletid. 

Kubrak
KubrakInnlegg: 2186
21.03.17 23:00
rkb: Heerenveen tapte mot serieleder Feyenoord uten Ødegaard. Rapportene viser imidlertid at de spilte bra for første gang på en god stund. Martin kom heller ikke inn da de lå under. Veien til førsteelleveren synes lang. Det er langtfra sikkert at han kommer til å få spille så mye fremover.

så treneren har identifisert problemet (Ødegaard) og fjernet det (Ødegaard), og nå er altså alt så meget bedre (uten Ødegaard)? Lovende.

Med andre ord ganke sikkert at han blir god nok for førstelaget til Real Madrid om et års tid eller maks to, for han klarer jo å trene sammen med de store gutta. Han gjør seg jo ikke bort som de sier. 

rkb
22.03.17 11:43

Han er veldig langt unna å spille for Real Madrid.

Det vil nok ta 2-3 år for ham å utvikle gode nok defensive ferdigheter. Han ser ikke ut til å ha fått noe særlig trening på dette området i Madrid. Hadde han spilt kamper i Norge, hadde han nok vært vesentlig bedre på dette området nå.

Han trenger også å utvikle en tydeligere rolle på banen. Han bør få spille fast i den samme posisjonen på banen over lengre tid. Han er blitt flyttet altfor mye rundt i Castilla. Det har ikke vært bra. Han er nok best sentralt og ikke på kanten. I Norge hadde han sannsynligvis fått denne muligheten.

Jeg tror helt sikkert han med tiden kommer til å bli omtrent like god som Mads Møller Dæhli. Skal han spille for Real Madrid, er han nødt til å få muligheten til å eksperimentere med den kreative delen av det offensive spillet hans. Da må han også få lov til å feile. Dette kan svekke det offensive bidraget hans i en periode, men vil være en viktig del av læringen. Problemet er at når det defensive bidraget er så svakt, blir det mye verre når det offensive bidraget av og til vil svikter. Dette gjør at han kanskje heller spiller mer på det trygge i den offensive delen av spillet.

Heerenveen lever også av gode kampresultater og jeg er derfor usikker på i hvilken grad han vil få nok handlingsrom her. Det blir interessant å se hva som skjer. Hvis han ikke får spille noe særlig i løpet av våren, er det mulig han bør returnere til Norge igjen for å få best mulig utviklingsmuligheter. Det er kamptrening som gjelder.

Danny47
Danny47Innlegg: 959
22.03.17 14:51

..kommer til å bli like god som Mads Møller Dæhli" ?  Jeg vil mene at MØ på sitt beste har vært vesentlig bedre enn MMD og at han fortsatt er bedre. Men så er jeg ikke så begeistret for MMD, svak på sluttprodukt og duellsvak. Han også. 

Haye
HayeInnlegg: 1839
22.03.17 17:20
Danny47: ..kommer til å bli like god som Mads Møller Dæhli" ?  Jeg vil mene at MØ på sitt beste har vært vesentlig bedre enn MMD og at han fortsatt er bedre. Men så er jeg ikke så begeistret for MMD, svak på sluttprodukt og duellsvak. Han også.

Jeg tror du forveksler potensiale med spillerens faktiske nivå. Ingen tvil om at Øde har det største potensiale med tanke på alder og det han viste som 15 åring i TL.

Lagerback sa jo blant annet at MMD har utviklet seg mye defensivt, han regnes rett og slett som en bedre allround spiller, mens MØ har disse ekstrem kvalitetene med passningene osv.

Men så lenge han ikke har noe særlig å komme med defensivt og ikke gjør mye mål poeng så blir det vanskelig for han å komme med på f.eks et landslag som trenger spillere som kan gjøre en jobb begge veier.

Fokkeslasken77
22.03.17 17:43

lolipop

(Innlegget ble redigert 22.03.17 17:44)

samsung22
22.03.17 17:44
Fokkeslasken77: Herregauda. En død i London. Hvem bryr seg? Forøvrig synes jeg vi bør stenge grensene.

Ødegaard har skylda? Han har sine svakheter defensivt, men å stenge grensene er litt i overkant.

(Innlegget ble redigert 22.03.17 17:44)

Darragi
DarragiInnlegg: 2283
22.03.17 17:44
Fokkeslasken77: En død i London.

Er det også Ødegaard sin feil?

(Innlegget ble redigert 22.03.17 17:47)

Fokkeslasken77
22.03.17 17:45
Darragi: Er det også Ødegaard sin feil?

Selvsagt. Han er for svak defensivt.