Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sarpsborg 08 TL 2015

NYTT TEMA
THla
THlaInnlegg: 358
17.10.14 23:08

Det gjelder og smi mens jernet er varmt. 

Gratulerer Sarpinger! I år har klubben tatt nye steg og vi ligger i skrivende stund på en imponerende 7 plass!

Klubben vår som ble stiftet i 2008 og er i særklasse fotballnorges yngste klubb har i år spillt semifinale i cupen der vi etter "rekke uheldige omstendigheter" tapte mor Odd i Skien.

Ser vi dette i lys av det nøysomme budsjettet til klubben så er det ikke vanskelig og dra seg i bukse selene og være litt stolt.

Etter sesongen skjer det mye. Mr Brian Dean går av vakt og ny sjef skal på plass.

I tillegg vet vi det kommer forandringer i stallen.

En ting er sikkert, vi gleder oss til fortsettelsen! 

hesja
hesjaInnlegg: 6169
17.10.14 23:10
THla: . Mr Brian Dean går av

Hvorfor?

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 7541
17.10.14 23:17

Tviler på at det var en særlig klok beslutning av Sarpsborg og ikke forlenge Brian Deansin kontrakt.

Spradebassen
SpradebassenInnlegg: 1044
17.10.14 23:22

Sarpsborg 08!!!!! Østfolds stolthet!!!

sarpingen_1
sarpingen_1Innlegg: 1129
17.10.14 23:37
hamplenedomplenedis: Tviler på at det var en særlig klok beslutning av Sarpsborg og ikke forlenge Brian Deane sin kontrakt.

Det er mulig. Det var mange som hevdet det når Roar ikke fikk fornyet sin kontrakt og Brian kom inn også.

Klubben har skjermet prosessen godt og det har i veldig liten grad lekket noe fra prosessen så jeg vet ikke hva som har gjort utslaget. Det virker rimelig sikkert at Brian i utgangspunktet ønsket å fortsette i klubben men det er i veldig liten grad sakt noe om hvilke krav han kom med for å fortsette. Sarpsborg 08 er en liten klubb med begrensede muligheter til å møte lønnskrav blant annet. Det er også sakt noe om forskjellige filosofier mellom Brian som ser seg selv mer som en tradisjonell Engelsk manager og klubben med sportssjefen som er opptatt av at klubben skal ha styringa på det sportslige og ikke være manager styrt

Ang lønn ser det ut til at Brian Deane er den av TL trenerenne som tjener minst men drøyt 700 000 i 2013.

http://www.vg.no/sport/fotball/skatten-2013/gulltreneren-knuses-paa-loenningslisten/a/23317531/       

sarpingen_1
17.10.14 23:39
Spradebassen: Sarpsborg 08!!!!! Østfolds stolthet!!!

Noe så jævlig deilig å allerede nå kunne planlegge for neste års TL sesong :)  

sambasamba
sambasambaInnlegg: 14358
17.10.14 23:42

Gratulerer!

Vel Fortjent. 

Kos dere og gled dere til våren. 

THla
17.10.14 23:43

Nå ser vi fremover.

vi kan her og nå takke Mr Brian Dean for jobben han har gjort.

Han har gjort en god jobb og frontet klubben på en god måte.

Det vi alle lurer på nå er: 

1. Hvem tar over roret?

2. Hvilke spillere forsvinner?

3. Kommer det noen nye?

4. Vil det komme ytterligere forbedringer på stadion i vinter?

5. Blir Ian i Sarpsborg?

6. Får vi en utvidet meny på stadion til neste år? (Sterk Sarping med grønnberg sennep) 

Så Sarpsborg 08! Gi oss svar!! 

sarpingen_1
17.10.14 23:55
THla: 5. Blir Ian i Sarpsborg?

Ian er en nøkkelperson og utrolig viktig for kontinuitet i klubben. Mange hevder jo at det er nettopp Ian som er treneren i det daglige arbeidet med spillerne og det virker som at hans rolle er sterkt undervurdert av de fleste. Positivt at han har blitt valgt ut til videre utdanning som trener     

dPdP
dPdPInnlegg: 1083
17.10.14 23:56
THla: 6. Får vi en utvidet meny på stadion til neste år? (Sterk Sarping med grønnberg sennep)

Om jeg ikke husker feil så stod dette flere ganger på menyen når vi var i førstedivisjon, mens vi i tippeligaen må nøye oss med noen halvlunkne pølser fra Gilde. Eller er det Prior?

Er dette grunnen til at Deane må gå kanskje?

THla
17.10.14 23:58

Just presis! Har en følelse at han blir.

vi får en spennende høst og førjul. Masse som skal på plass før det braker løs igjen.

at vi skal slanke stallen litt til neste år bør ikke være en negativ greie. 

kunsimon
kunsimonInnlegg: 196
18.10.14 18:10
THla: at vi skal slanke stallen litt til neste år bør ikke være en negativ greie.

Slanke stallen? Hvorfor skal vi det? Slik jeg ser det, er det den største forskjellen på i år og tidligere år; at vi har roteringsalternativer. Noen spillere vil nok forsvinne, men de mener jeg burde erstattes med nye, og jeg ser ingen grunn til noen slanking av stallen. 

Så hvilke salgsobjekter har vi igjen nå? "Gudi" er nok den mest attraktive. Noen andre?

THla
19.10.14 09:52

Det er signalisert at stallen vil bli slanket. Vi har spillere på utgående kontrakter og de vil ikke nødvendigvis bli erstattet. 

Så får vi se da, hvem som forsvinner og hvilke som blir. 

Ikke overraskende om det kommer bud på Gudi, Kronberg.

vi kan vel regne med at Castro blir levert tilbake til Start og så er det nok en usikkerhet rundt Kongshavn men at han eller Kerr forsvinner tar jeg som en selvfølge.

Wiig og Breive er på utgående. 

sarpingen_1
19.10.14 11:53
THla: usikkerhet rundt Kongshavn men at han eller Kerr forsvinner tar jeg som en selvfølge.

Om Kongshavn ønsker å bli i Sarpsborg08 er ikke jeg i tvil om at jeg foretrekker han fremfor Kerr. Føler en helt annen trygghet med kongen i buret  

THla
19.10.14 14:04

Den følelsen deler vi! 

toolshed
toolshedInnlegg: 4139
19.10.14 15:20
THla: Den følelsen deler vi!

Make that tre!

Kolibrien
KolibrienInnlegg: 137
19.10.14 19:51

Da er det offisielt, Sarpsborg 08 spiller i Tippeligaen også neste år. Det er nå 12 poeng ned til kvalifisering med 9 poeng igjen å spille for. 

THla
19.10.14 21:55

Vi snakker vel ikke mer om det der nå. Den engstelsen får bunnlagene ta seg av :)

Når,det er sagt så må vi være såpass edruelige og innse at denne sesongen har vært rar. Brann, Haugesund, Aalesund og flere andre klubber har hatt total kollaps. Med en tilnærmet normal sesong med den kvaliteten vi har hatt i år så hade vi nok ligget noen hakk lenger ned.

Dette til sammen med informasjonen om at stallen skal trimmes ned før neste sesong kan man jo få litt klamme fingre av. 

Jeg liker ikke og si det høyt men dette er jeg småbekymret for. Så skal vi selvsagt se hvem som kommer og hvilke som går. 

(Innlegget ble redigert 19.10.14 22:01)

cwestah
cwestahInnlegg: 960
20.10.14 08:44

Så lenge man gjør nedtrimmingen på de rette steder, og får erstattet noe av stallfyllet med kvalitet trenger ikke dette å være så negativt i seg selv. Vi har ikke råd til å lønne enkeltspillere som bidrar i svært liten grad kun for å skilte med en "bred" stall... Martin Wiig er naturlig nok verdt å diskutere i denne sammenhengen. Jeg er hjertens enig i at han har vært en kjemperessurs for oss den tiden han har vært her. Spørsmålet er jo hvor lenge han holder sitt toppnivå. Jeg var skeptisk når vi solgte Hoås i fjor. I ettertid må jo dette salget allikevel sies å være en kjempesuksess.

En person jeg ikke liker utviklingen til er Thomas Berntsen. Han har vært en juvel i mine øyne i tidligere sesonger. Både på bakgrunn av de "forsterkningene" han har tilført denne sesongen, samt at det plutselig virker som om et av kriteriene for ny hovedtrener er tidligere relasjoner til sportssjefen selv (det bildet media til nå har gitt vel å merke). Slikt kameraderi vil jeg ha meg frabedt.

Haloisen
HaloisenInnlegg: 1983
20.10.14 10:37
cwestah: En person jeg ikke liker utviklingen til er Thomas Berntsen. Han har vært en juvel i mine øyne i tidligere sesonger. Både på bakgrunn av de "forsterkningene" han har tilført denne sesongen, samt at det plutselig virker som om et av kriteriene for ny hovedtrener er tidligere relasjoner til sportssjefen selv (det bildet media til nå har gitt vel å merke). Slikt kameraderi vil jeg ha meg frabedt.

Ingen grunn til og tømme bensin på bålet før vi i det minste ser hvem som kommer.

En annen ting vi må huske på er at fotball norge er et lite miljø og de fleste som har spilt på et vist nivå og jobbet innen fotball kjenner de fleste.

At mannen har et stort kontakt nett som han nettopp bruker i sin stilling er vel strengt tatt ikke noe vi bør bruke mot han?

Jeg er først og fremst interessert i dette om den nye treneren:

1: Resultatene har skaper

2: Kompetanse/filosofi

3: Personlige egenskaper/ kjemi

4: Kontaktnett

Så er jeg egentlig knekkende likegyldig til hvem han kjenner eller omgås på privaten.

cwestah
cwestahInnlegg: 960
20.10.14 11:25
Haloisen: Så er jeg egentlig knekkende likegyldig til hvem han kjenner eller omgås på privaten.

Når man vet at det har vært store uenigheter mellom Berntsen og Deane, så må det være lov til å stille spørsmålstegn til profesjonaliteten til førstnevnte dersom den nye treneren skulle være fra hans omgangskrets. Enig i punktene du setter ned, håper de styret har hatt en like ryddig prosess denne gang og at vi ikke ender opp med den som "tilfeldigvis" stod øverst på ønskelista til sportssjefen.

Haloisen
HaloisenInnlegg: 1983
20.10.14 11:33
cwestah: Når man vet at det har vært store uenigheter mellom Berntsen og Deane, så må det være lov til å stille spørsmålstegn til profesjonaliteten til førstnevnte dersom den nye treneren skulle være fra hans omgangskrets. Enig i punktene du setter ned, håper de styret har hatt en like ryddig prosess denne gang og at vi ikke ender opp med den som "tilfeldigvis" stod øverst på ønskelista til sportssjefen.

For al del, vi må alle få ha fokus på det vi selv vil eller mener er viktig.

Det er derfor jeg rangerte det slik jeg vil prioritere eller ønske.

Jeg kan ikke se at dette blir noe annerledes enn alle andre signeringer i fotball verden. 

Blir det ytterligere suksess blir de geni erklært, går det til helvete så blir det slakt. Dette helt uavhengig av hvem han kjenner eller ikke.

Vi supportere blir fora med resultater og da glemmer vi hva det måtte være :)

Msport77
Msport77Innlegg: 9624
20.10.14 12:31

Morten Tandberg er vel nevnt? Rúnar Kristinsson har vært i samtaler med klubben i følge islandsk media.

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1029
20.10.14 13:35
cwestah: Når man vet at det har vært store uenigheter mellom Berntsen og Deane, så må det være lov til å stille spørsmålstegn til profesjonaliteten til førstnevnte dersom den nye treneren skulle være fra hans omgangskrets

Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men Deane var vel egentlig på kollisjonskurs med styret også. Såvidt jeg har skjønt var partene uenige om modellen klubben skal styres under. Kort sagt handlet det vel om klubben skal være trenerstyrt eller ha et bredere sportslig apparat. Derfor er det greit, etter min mening, at Deane går videre i karrieren sin. Jeg er veldig bekvem  med filosofien dagens styre kjører i klubben. Ingen bør være uerstattelige 

(Innlegget ble redigert 20.10.14 13:35)

toolshed
toolshedInnlegg: 4139
20.10.14 13:47
Laffen1: Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men Deane var vel egentlig på kollisjonskurs med styret også. Såvidt jeg har skjønt var partene uenige om modellen klubben skal styres under.

Så vidt jeg kan se fra dagens fotballmarked (noe som også innebærer England og spesielt Premier League) så er vel også klubbene på vei bort fra all makt i én managers hender. Flere klubber ansetter nå heller head coaches enn managers. En mer kontinental greie der man heller kjører sportsdirektører osv.

Det lover vel heller ikke bra for Brian Deanes videre karriere om han føler for å være en Harry Redknapp-style manager? Ikke det at jeg mener han ikke burde ha noe å si når det kommer til spillerkjøp, for det burde han så absolutt, men all makt i én persons hender i en fotballklubb er altså mer eller mindre snart noe som hører til i fortiden.

Tror jeg :)

EDIT: Der var det mye «heller».

(Innlegget ble redigert 20.10.14 13:48)

Delle33
Delle33Innlegg: 5548
20.10.14 20:07

Er Kronberg på utgående kontrakt?

Har utviklet seg til å bli blant de viktigeste spillerne i klubben.

(Innlegget ble redigert 20.10.14 20:08)

Delle33
20.10.14 20:20
Laffen1: Såvidt jeg har skjønt var partene uenige om modellen klubben skal styres under. Kort sagt handlet det vel om klubben skal være trenerstyrt eller ha et bredere sportslig apparat.

Uenige? Dette må de jo ha vært fullstendig klar over da de hentet Deane og Burchnall. Det kan ikke ha kommet som noen overraskelse hvordan Deane og Burchnall fordeler oppgavene sine i klubben sin. Det var vel derfor vi også hentet disse to, for å få tak i nye tanker utenfra.

Burchnall kjører det meste av treningene, mens Deane er mannen gutta har respekt for og tar av seg garderoben+ taktikk. Dette har funket utmerket sålangt for Sarpsborg, og har tatt nye steg i år. Vi fremstår f.eks som et helt annet bortelag i år, enn i fjor. Jeg hadde skikkelig trua på dette prosjektet. Synd hvis det blir kastet bort pga uenigheter mellom Berntsen og Deane. 

(Innlegget ble redigert 20.10.14 20:23)

Delle33
20.10.14 20:34
Laffen1: Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men Deane var vel egentlig på kollisjonskurs med styret også.

Klarte ikke å bite meg fast i det du skrev her. Så ble en liten misforståelse.

Er som du skriver; at Deane vil ha større innflytelse når det gjelder spillerkjøp. 

Adriano_86_
Adriano_86_Innlegg: 213
20.10.14 20:36
THla: er i særklasse fotballnorges yngste klubb

njaa....

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1029
20.10.14 20:38
Delle33: Uenige? Dette må de jo ha vært fullstendig klar over da de hentet Deane og Burchnall. Det kan ikke ha kommet som noen overraskelse hvordan Deane og Burchnall fordeler oppgavene sine i klubben sin. Det var vel derfor vi også hentet disse to, for å få tak i nye tanker utenfra.
 Burchnall kjører det meste av treningene, mens Deane er mannen gutta har respekt for og tar av seg garderoben+ taktikk. Dette har funket utmerket sålangt for Sarpsborg, og har tatt nye steg i år. Vi fremstår f.eks som et helt annet bortelag i år, enn i fjor. Jeg hadde skikkelig trua på dette prosjektet. Synd hvis det blir kastet bort pga uenigheter mellom Berntsen og Deane.

Snu det heller på hodet. Deane visste utmerket godt hvordan strukturen i klubben var da han kom. Han visste at han ikke hadde alt å si ved signering av nye spillere, men at han var en del av et sportslig apparat. Dessuten er ikke "nye tanker" det samme som "all makt", tror heller klubben tenkte på treningsprinsipper, taktikk, marked, kjent ansikt osv. Ifølge ryktene, ønsket Deane å endre ting i klubbens filosofi/driftsmodell, altså ting langt utover det du snakker om. 

Edit: så det andre svaret ditt litt sent :-)

(Innlegget ble redigert 20.10.14 20:39)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg