Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tromsø Idrettslag 2016

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 37210
03.11.15 14:05

Ny kontrakt berget, og uansett hva som skjer i siste serierunde så blir Tromsø nummer 13 på tabellen i 2015. Så dermed kan vi sette fokus på neste år og hvordan vi skal klare å utvikle oss til å bli et bedre fotballag og en bedre klubb, som verken skjemmer oss ut på eller utenfor banen. Vi har mye å gjøre.

Trener:

Bård Flovik vil være hovedtrener neste år, og nå får han en vinter på å sette sitt eget preg på laget. Innledning med han som trener var skuffende, vi fortsatte i samme stil og formasjon, med de samme spillerne, som under Steinar Nilsen. Resultatene ble om mulig bare dårligere. Så tar han grep de siste serierundene, gikk over til 2 spisser og gjorde andre spillervalg på midtbanen. Det var gode og fornuftige grep og det hjalp oss til å berge kontrakten. Så det kom seint, men det kom godt. Jeg forventer mer Flovik preg på laget, og håper at han vil ta med seg det beste fra tiden under Skarsfjord da TIL scorte mye mål og spilte med høyt tempo og intensitet. Men det betyr også at det må tas grep i spillerstallen, for nå er vi alt for stasjonær som lag.

Keeper:

Lekstrøm er ferdig i klubben, og Kongshavn er et stort spørsmålstegn etter et år med skader. Holder han seg skadefri så er han det naturlige førstevalget og jeg holder fortsatt hans talent høyt. Heigre som har spilt flest kamper av TILs keepere i år kan bli tilbudt ny kontrakt, men er nok først og fremst et backup-valg. Ellers må TIL på keeper-jakt og verden er full av gode keepere, og det er helt avgjørende at keepersituasjon i 2016 blir bedre enn det var i år. Hovedgrunnen til at TIL var et bunnlag i år var keeperproblemene og manglende effektivitet. 

Forsvar:

Norbye, Wangberg, Ødegaard, Gjesdal og Antonsen har alle kontrakt også neste år. Gjesdal kan dog uansett forsvinne, mens de andre med stor sannsynlighet blir med videre. I tillegg vil TIL satse hardt på å overtale Tom Høgli til å komme tilbake til klubben, men skjer det så er det sannsynligvis først i sommervinduet. Orsulic lån er omme, og han imponerte ikke - men gjorde sin beste kamp som stopper i kampen mot Glimt.  Men jeg blir overrasket om han blir med videre. Dermed må TIL på stopperjakt, og her må man lykkes, for midtforsvaret har ikke hengt sammen i år - i tillegg til at vi trenger en stopper som har tempo slik at man kan stå høyere i banen, særlig på bortebane, uten å fremkalle hjerteinfarkt. I tillegg så blir Jr-spiller Gundersen tatt opp, og han kan være backup flere plasser i laget. William Frantzen har vært syk hele året og vet ikke hvordan status er for fremtiden hans.

Midtbane:

Midtbanen har vært dårlig satt sammen med typer som ikke har utfylt hverandre. Her bør det komme endringer. Landu-Landu, Jomas Johansen, Marcus Hansson, Magnus Andersen og Gjermund Åsen er alle under kontrakt også i 2016, og det er nok veldig sannsynlig at alle blir med videre, selv om Hansson har vært en skuffelse i sin første sesong i TIL-drakten. Kind Bendiksen er i klubben på lån, og floppet, tror ikke han er med i planene videre. Remi Johansen har hatt en tung sesong og kontrakten går ut, spørs om det er plass til han i troppen. Lars Gunnar Johnsen regner jeg med forsvinner fra klubben, mens Fredrik Michaelsen blir tatt opp i A-stallen. TIL trenger først og fremst å få inn en energi og temposterk midtbanespiller - ikke minst siden Flovik ønsker å spille med høyt press og intensitet.

Angrep:

Ondrasek forsvinner nok, TIL har ikke penger til å opprettholde lønnsnivået hans og i tillegg har han vært en skuffelse i år, to mål mot Glimt endrer ikke på det. Jeg syns det er riktig å la han gå, han er ikke klubbens fremtid. Runar Espejord har fått sitt gjennombrudd i høst og han blir viktig neste år. Men vi må uansett også få inn en erstatter for Ondrasek. Mikael Ingebrigtsen har fått sitt gjennombrudd, og har ferdigheter som ingen andre i laget innehar, jeg regner med at han får mye mer spilletid neste år. Lasse Nilsen har også fått spilletid, har ikke imponert, men han har endel ferdigheter som gjør han interessant, særlig offensivt, og det gjelder å finne en måte å bruke hans tempo og bakromsferdigheter på. Jeg tror ikke vi blir å hente noen ny kantspiller, så det betyr at det blir Ingebrigtsen, Andersen, Nilsen og Åsen som i hovedsak blir å kjempe om plassene. Moldskred forsvinner som kjent ut.

Utenomsportslig:

Vi må få orden på ting. Økonomisk så har vi tatt grep og økonomien er sunnere enn på lenge, men en friskemelding er jeg ikke med på før vi ser at regnskapet viser balanse over tid. Men det har blitt gjort en god og viktig jobb, og det er viktig å være klar over at vi kan være et godt fotballag tross et budsjett på 50 millioner kroner. Så må det skje endringer i styret, det har vært et supperåd og det naturlige er at man kvitter seg med de som har beskjemmet klubben i år. Måten Steinar Nilsen fikk sparken på hører ikke hjemme i klubben og jeg må si at jeg vil slite med om det ikke får konsekvenser for de involverte.

I tillegg så må vi få flere folk på kamp, vi bør komme oss over 4000 i snitt neste år. Det forutsetter at man gjør et godt salgsarbeid i vinter, og bruker spillerne aktiv. Prisnivået syns jeg ikke det er så mye å si på, men det er viktig at særlig ungdom får muligheten til å gå på kamp til en billig penge, og blir vant til det i stede for å sitte hjemme. Spillerne bør være aktive i salgsprosessen, både via sosiale medier og ellers i bybildet. Alle som har hatt sesongkort de siste årene bør kontaktes personlig av spillere i løpet av vinteren, og i tillegg så regner jeg med at TIL sitter på et stort kunderegister over folk som har kjøpt enkeltbilletter via nett. Her handler det kun om salgsarbeid, gi gode tilbud, og få publikum til å føle at de er velkommen og at det er deres klubb.

2016 skal bli et fordømt bra år for TIL!

SIrMixALot
SIrMixALotInnlegg: 1836
03.11.15 14:40

Gjentar det jeg skrev i 2015-tråden :  Veien videre. Hva nå?. Er helt enig det som blir sagt over her (2015-tråd)  at vi bør få inn en annen hovedtrener enn Flovik.  Husker jo sist hvordan det gikk når assistenten oveetok. Eralltid meget skeptisk til at assistentene tar over som hovedtrener. 

Spillerstallen er langt fra god nok. Kobraen forsvinner, det samme gjør vel Moldskred, Johansen og Lekstrøm.?   Om vi fortsetter med å spille 4-4-2 så er det synd Ondrasek forsvinner.  Føler meg ganske sikker på at laget og Ondrasek  vil prestere mye bedre han får spille i tospann.

Forsterkninger? Treffe blink i utlandet som ved Karavog Ciss? Ja takk. Sandefjord, Mjøndalen/Start rykker ned. Usikker på om det er noen i disse klubbene dom vil kunne forsterke oss.  Hvilke muligheter har vi ifht forsterkninger?

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 26369
03.11.15 17:02

Og jeg gjentar mitt svar til deg, ettersom jeg ikke så at denne tråden var opprettet.

Overgangsvinduet blir viktig for TIL. Det blir nok en del utskiftninger ja. Flere forsvinner, men det er såvidt meg bekjent uhorvelig mange som står uten kontrakt fra og med 1 januar. Èn av dem heter Jo Nymo Matland. En annen heter Peter Kovacs.

Hos TIL er ståa slik på kontraktssiden:

Lekstrøm - forsvinner.
Orsulic - vet ikke hva som skjer. Lånekontrakt går i alle fall ut.
Lars Gunnar Johnsen - stagnert. Kontrakten går ut.
Ondrasek - Vil beholde ham. Kontrakten går ut.
Moldskred - Kontrakt går ut. Forsvinner.
Remi Johansen - Kontrakten går ut.
Heigre - Låneavtale går ut. Forsvinner nok. På en annen side står han uten kontrakt hos Viking også.

Det aller, aller viktigste er uansett å få på plass en mann med høyt komptansenivå som leder for det sportslige. UT MED FLOVIK! 

GoingKronos
03.11.15 17:27
Jack_Daniels: UT MED FLOVIK!

Det kan man mene, men det vil ikke skje, han har kontrakt ut neste år og gjorde jobben med å få klubben til å overleve i år.

Så må han vise neste år at han kan få både bedre resultater og bedre spill. Han har fotballkompetansen til å få det til, så er bare det en av puslebitene som må på plass for å lykkes som tippeligatrener.

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 6439
03.11.15 18:27

TIL får rydde i eget bo. Når det gjelder trener har jeg bare ett råd: Ikke gjør som RBK i 2011-2014. Virre fram og tilbake. Velge navn, framfor tilhørighet,, klubbrøtter og kompetanse. Rotete, uten en rød tråd spillemessig, stadige utskiftninger og med varierende entusiasme.

Ikke vær redd for å FORLANGE at de som roter til styre og stell skal PELLE seg vekk. Ikke la dem holde på. Sett foten ned - tidlig!

Det gjelder fra den lavest lønnede reserven til klubbens styreleder.

Forøvrig: Vil TIL ta ballen ned på bakken, kjøre stålpress offensivt og stå høyere, så får det konsekvenser for absolutt alt annet. Intensitet. Tempo. Valg med ball. Valg uten ball. Spillertyper. Treningsgrunnlag.

Det må gjennomsyre alt dere gjør.

Goinginsane var inne på mye av dette i åpningsinnlegget.

Lykke til.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 19002
03.11.15 18:32

Bård Flovik ser åpenbart Mikael Norø Ingebrigtsen som en reserve og det har ikke Tromsø råd til om de skal redde plassen også neste år.

incognito
incognitoInnlegg: 589
03.11.15 18:45

Ønsker alle at vi ikke kommer til å drømme om 2015 neste år på samme tid.

BenTexas
BenTexasInnlegg: 25828
03.11.15 19:14

Jeg håper i alle fall at man virkelig bruker tid på å speide på nye erstattere og ikke bare velger ut i fra at de er nordnorske eller har et greit navn.

Sammensetningen i troppen etter at Høgmo forsvant har vært meget dårlig. På midtbanen hadde vi f.eks 4-5 nærmest identiske spillertyper, slik at man måtte bruke Åsen og Andersen for å bekle kantposisjoner. Disse to har sin styrke mer sentralt og blir svært misbrukt.

Andersen har spilt sine beste kamper som indreløper, hvor han tidvis har dominert. Han blir bortgjemt på kanten og har ikke innleggsfoten til å spille kant.

Det samme gjelder i alle fall Gjermund Åsen, som er en meget dårlig kantspiller. Mannen er jo født til å spille i 10'er-rollen. Når han spilte der bidro han med mål og assist, mens han forsvant fullstendig i sin plass på venstrekanten.

En spiller som Ingebrigtsen er derimot perfekt å bruke på siden, og han bør være rimelig fast neste sesong. Han er den lille x-faktoren som klarer å skape uro ved sin kjapphet og teknikk. Kan ikke gjemme bort slike spillere på benk eller tribune, når man ellers har en grå masse som stort sett har sin styrke defensivt.

Midtstopperne er også et stort problem. Ødegaard og Wangberg er ikke toppspillere, men heller ikke direkte bunnslam. Men de fungerer elendig sammen. Total mangel på samhandling, som faktisk bare ble verre og verre utover. Mangler definitivt den skikkelige sjefen der bak.

Og så MÅ man bruke mye tid på å finne en skikkelig førstemålvakt. Og samtidig ordne seg en skikkelig keepertrener! Kan ikke være tilfeldeig at alle målvaktene vi har brukt har vært katastrofe. Lett å bli historieløs, men kan ikke tenke meg at et lag har hatt flere keepertabber og generelt dårlig keeperspill i en sesong som Tromsø har hatt. Med en OK målvakt hadde vi befunnet oss midt på treet.

Må også klare å få frem flere spillere med hurtighet. Her har vi mye å gå på.

(Innlegget ble redigert 03.11.15 19:15)

Jeremenko
JeremenkoInnlegg: 8569
03.11.15 19:15

Espejord og Ingebrigtsen på topp kan bli det mest lovende og spennende spissparet i ligaen neste år, men da må de dyrkes og gis tillit over tid. Det krever også at de har en trygg sentrallinje bak seg som er villig til å jobbe og kanter/backer som kan servere. Synes vi trenger å få inn en solid spiller i hvert ledd for å heve oss noen hakk. Samtidig gror det godt i klubben.

Nordavind1
Nordavind1Innlegg: 367
03.11.15 19:35

Itromso skriver at sportssjef Svein Morten Johansen planlegger en tur til Diambars akademiet for å se etter spillere. Heller noen spennede Afrikanere enn benkslitere fra andre Norske klubber.

3bf
3bfInnlegg: 475
04.11.15 14:54
BenTexas: slik at man måtte bruke Åsen og Andersen for å bekle kantposisjoner.

Karim Essediri og Frode Fermann på hver sin kant hadde vært noe!

GoingKronos
05.11.15 15:23

TIL skal neste år være med på et testprosjekt der hele kampene skal legges ut på itunes kort tid etter kampslutt, så kan hvem som helst redigere og dele klipp fra kampene med sine venner og bekjente.

Kent
KentInnlegg: 108022
05.11.15 18:06
SIrMixALot: Sandefjord, Mjøndalen/Start rykker ned. Usikker på om det er noen i disse klubbene dom vil kunne forsterke oss.

Hadde ikke takket nei til Ajer.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 18633
07.11.15 16:38
GoingKronos: Heigre som har spilt flest kamper av TILs keepere i år kan bli tilbudt ny kontrakt, men er nok først og fremst et backup-valg

Pål Heigre er tilbudt ny kontrakt i Viking, siden Arild Østbø er klar for Sarpsborg 08.

Gorgi
GorgiInnlegg: 4510
07.11.15 16:44

Eksberten:"Pål Heigre er tilbudt ny kontrakt i Viking, siden Arild Østbø er klar for Sarpsborg 08."

---------

Ikke dermed sagt at han velger Viking. Det som kan tale mot TIL, er at Viking kan forlange 500K i utdanningskompensasjon.

GoingKronos
07.11.15 17:05
Gorgi: Ikke dermed sagt at han velger Viking. Det som kan tale mot TIL, er at Viking kan forlange 500K i utdanningskompensasjon.

Tror det er null sjanse for at TIL kommer til å betale det. Så blir nok benken i Stavanger neste år på Heigre.

Eksberten
07.11.15 21:43
GoingKronos: Tror det er null sjanse for at TIL kommer til å betale det. Så blir nok benken i Stavanger neste år på Heigre

Årets keeper i 2012 Kenneth Udjus er jo ledig nå. Han har jo vært i TIL før.

Thpe
ThpeInnlegg: 25273
08.11.15 11:18
BenTexas: Med en OK målvakt hadde vi befunnet oss midt på treet.

Med OK dommere hadde dere vært i Obos ;-)

GoingKronos
08.11.15 11:24
Thpe: Med OK dommere hadde dere vært i Obos ;-)

Om vi hadde hatt penger så skulle vi satt opp en statue av Ola Hobber Nilsen ved siden av storskjermen ;)

3bf
10.11.15 13:53

TIL har tilbudt Ondrasek ny kontrakt. TIL er klare på at han ikke beholder lønna på 1,8 mill, men formuleringer i teksten tyder på at han fortsatt vil tjene godt over gjennomsnittet i klubben.

Jeg håper partene blir enige gitt at klubben på sikt kan leve med lønnsbetingelsene. Det er noen år siden Ondrasek hadde sin beste sesong i TIL-drakta og sånn sett hadde det vært greit å la ham gå.

Espejord er imidlertid ikke klar til å dra lasset alene, så man måtte uansett hentet inn en rutinert spiss som vet hvor målet står. Slike er ikke billige verken i innkjøp eller drift, og risikoen for bomkjøp er betydelig gitt de betingelser TIL er i stand til å tilby. Man vet hva man har, men ikke hva man får, og med en ettårskontrakt til Ondrasek får TIL bedre tid på seg til å hente inn og/eller utvikle en spiss som kan fylle Ondraseks sko på sikt.

Mitt inntrykk var at Espejord og Ondrasek trivdes godt sammen i de kampene de fikk sammen, og det er spennende å bygge videre på dette samarbeidet.

GoingKronos
10.11.15 16:51
3bf: TIL har tilbudt Ondrasek ny kontrakt. TIL er klare på at han ikke beholder lønna på 1,8 mill, men formuleringer i teksten tyder på at han fortsatt vil tjene godt over gjennomsnittet i klubben.

Håper at TIL holder seg under taket på 1 million, feil signal å sende ellers. Så kan man heller gi målpoeng-bonus. og med Ondrasek sine svake avslutningsegenskaper så blir dessverre ikke det store kostnaden.

Så fungerer han definitivt bedre i 4-4-2, så det gir jo litt håp. 

Men jeg hadde helst sett at TIL hadde fått inn en ny spiss, men med manglende dyktigheten på overgangsmarkedet så forstår jeg jo at de selv er skeptisk til egne evner.

GoingKronos
10.11.15 17:41

Haugesund kvitter seg med spillere, Bjørnbak er en av de, nordlending, fortsatt ung og holder godt tippeliganivå - og har sikkert spilt under Flovik på U-landslag. Kanskje han blir hentet inn?

Også Våge Nilsen er nå bosman, hans toppnivå er veldig høyt, har sett han herje i tippeligaen tidligere, og er allsidig med både mulighet til å spille back, kant og sentral/offensiv midtbane. Dog vært mye skadeplaget og det vil definitivt være en gambling å hente han. Sikkert også en tidligere Flovik-elev.

3bf
11.11.15 09:00
GoingKronos: Håper at TIL holder seg under taket på 1 million, feil signal å sende ellers. Så kan man heller gi målpoeng-bonus. og med Ondrasek sine svake avslutningsegenskaper så blir dessverre ikke det store kostnaden.

Jeg synes man skal være forsiktig med å gi særbonuser eller andre særordninger til enkeltspillere (eller for den saks skyld generelt for arbeidstakere på samme nivå). Ref Sead Ramovic som fikk 3-4 mill i årslønn spandert av byens næringsliv da man trodde det ville være umulig å finne en bedre keeper. Han ble en usmakelig person og en negativ miljøfaktor.

Man skal ihvertfall ha svært gode grunner til særbehandling, og slike foreligger etter mitt syn ikke for Ondrasek. TIL har også tradisjon for å dyrke kollektivet framfor enkeltspillere, og laget har fungert best de årene kollektivet har fungert. TIL har aldri hatt og vil aldri få noen virkelig stjernespiller selv om det av og til dukker en spiller av høy norsk standard opp av kollektivet.

Hvis Flovik får det til å klaffe, kan Ondrasek bli verdifull for TIL i 2016, men han er langt fra uerstattelig. Jeg håper han takker ja til ei lønn på like under 1 mill og tilsvarende bonusordning som øvrige spillere hvis de har noe slikt. Hvis ikke, kan det være det samme.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 13659
11.11.15 09:25

Ondrasek er en meget god fotballspiller som gir alt for laget. Får vi ham på ettårskontrakt til en million er det bare å slå til. Men jeg har liten tro på at det vil skje. TIL avslo i sommer gode tilbud på ham fra Russland og Italia, og som kontraktløs spiller får han sikkert nye tilbud som vi ikke kan matche. Men det ser ut for at han liker seg i Tromsø og ønsker å bli et år til. Det kan gjøre utslaget.

(Innlegget ble redigert 11.11.15 09:25)

GoingKronos
16.11.15 12:08

Heigre valgte Viking. Like greit, enkelte gode kamper, men generelt for svak for å spille fast i en tippeligaklubb.

Det betyr at det kommer inn en ny keeper og jeg håper TIL satser på en ny første keeper så får Kongshavn heller være i en utfordrer posisjon.

(Innlegget ble redigert 16.11.15 12:08)

Hottopus
HottopusInnlegg: 84
17.11.15 15:41

Hirschfeldt er ferdig i Vålerenga , kan han være noe for oss ?

Eksberten
17.11.15 19:33
Hottopus: Hirschfeldt er ferdig i Vålerenga , kan han være noe for oss ?

Var jo meget god for Tromsø i 2005, før han ble snappet opp av Rosenborg. Men nå er han blitt 37 år og knapt spilt kamper de siste 2-3 årene... Utgjorde keeperduo med Kongshamn i Vålerenga frem til 2014.

(Innlegget ble redigert 17.11.15 19:37)

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 13659
11.12.15 08:51

Det skjer ikke all verden i TIL for tiden, men vi har ihvertfall fått forlenget kontrakten med Kent-Are Anthonsen. En av de mest løfterike spillerne i klubben.

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/eliteserien/Kent-Are-20-lanseres-som-fremtidens-TIL-kaptein--Vil-vokse-mot-a-bli-en-ledertype-654043_1.snd

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 6439
11.12.15 09:06

"Det har skjedd en del leie ting i TIL den siste tiden"..... sa Nergård-folket, og forlot..

Må være Steinar Nilsen debakkelet de refererer til.

Nordavind1
Nordavind1Innlegg: 367
12.12.15 15:32

12 dager til jul og noen julegaver i form av nye spillere er ennå ikke kommet.
I fjor hentet vi inn 5 nykommer før jul og hadde dermed A-stallen på plass før treningene startet opp i januar.

I år virker det meste å henge mer i lufta? Hvem blir assistenten til Bård Flovik? Får Flovik forlenget kontrakten eller går han løs på sesongen med 1 år igjen av kontrakten?
Hentes det spillere fra utlandet slik sportssjef Svein-Morten Johansen antydet tidligere i høst?

Per dags dato har vi hentet opp to juniorer og gitt dem 3 års kontrakter. Det er stopper Jostein Gundersen og midtbanespiller Fredrik Michalsen.
Bort fra klubben har vi mistet Benny Lekstrøm, Morten Moldskred, Lars-Gunnar Johnsen og Ondrasek. Så har lånespillerne Heigre, Orsulic og Kind-Bendiksen forlatt oss. Hva som skjer med Remi Johansen er fortsatt usikkert etter at han takket nei til ny kontrakt i sommer.

Av nye spillere skal Orsulic ha mottatt kontraktsforslag fra oss, men ikke signert per dags dato.
På keeperplass har tidligere TIL keepere M.Sahlman og K.Stamatopoulos blitt linket til oss.
På spissplassen skal Godset sin bosmann spiller Thomas Lehne Olsen være aktuell. Han var i Tromsø før helgen og så på forholdene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg