Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FK Haugesund [Klubbtråd]

NYTT TEMA
Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4279
12.10.17 09:06

Ikke veldig engasjert i fotball, men gleder meg en smule når VIF taper.

Heia Haugesund.

sekse
sekseInnlegg: 546
12.10.17 15:41

Hva er status angående Abdi, har vært skrevet og sagt veldig lite rundt det. Avventer han lengst mulig for å se an andre tilbud?

Heborres
HeborresInnlegg: 9234
12.10.17 15:52
sekse: Hva er status angående Abdi, har vært skrevet og sagt veldig lite rundt det. Avventer han lengst mulig for å se an andre tilbud?

Som det står i artikkelen som G0oner linker til her, så sier han hvert fall selv at samtalene pågår med FKH, men kan jo være han venter på at andre klubber også skal vise interesse slik at han eventuelt kan presse lønna opp.

Svartbaken
SvartbakenInnlegg: 4230
12.10.17 18:27

Og hva skjer med Grindheim? Langt på vei en jobbsøknad i dagens avis. Han kommer jo aldri til å trygle om å bli hentet, men dagens artikkel er vel så langt man kan vente at han går. Biter FKH på? 

Svært usikker på om vi trenger han, men han har jo en viss markedsverdi mm. så ser ikke bort i fra at klubben lar seg friste.

sekse
12.10.17 20:49

For en begredelig forestilling, igjen. Savner virkelig Dempsey på dager som denne, sjelden har vi spilt med så mye trøkk i spillet som når han var på sidelinjen. Selv om Horneland skal få godkjent poeng og plasseringsmessig. 

Pr dags dato er vi eliteseriens klart svakeste lag. Her har Horenland og Grindhaug en kjempejobb, som må begynne nå! Sesongen er allerede så godt som over. Nå handler det bare om å kriger til seg noen poeng for å komme høyest mulig.

Mæland er overhode ikke klar for å spille i eliteserien igjen, kontrakten går vel ut etter sesongen? Tiden er vel inne for å skille veier. Tronstad har også vært skrekkelig dårlig, spesielt etter sommeren. Han jobber bra, men det er fa*n meg det eneste også. Må forvente at en kant kan bidra med innlegg og forsere en mann. Serafin funket også meget dårlig i en hengendespiss rolle. 

Kampplanen til Horneland står til stryk idag, fortjener ikke terningkast engang. Snakk om å ikke være tilstede når kampen starter. På søndag venter Sandefjord, det kommer til å bli meget glissent på tribunen. Årsverste, helg garantert. Underholdningsverdien i denne fkh utgaven er dessverre helt fraværende. Det er trossalt den i kombinasjon med resultater folk kommer for å se.

Det er iallefall på tide å la "peis på" bli noe annet tomt snakk, og få det ut i prakis på søndag. Back to basic mot Sandefjord, selv om det blir vanskelig med dagen mannskap. Eneste som er sikkert er at Velde må starte framover, all den ditt di han konkurrerer mot presterer elendig. 

Bråtveit

Haraldseid Pallesen Skjerve Stølås

Velde Leite Kovacevic Abdi

Ibrahim Gytkjær

Heborres
12.10.17 20:49

Er bare å se frem mot 2018-sesongen nå. Sesongen er over. 

G0oner
G0onerInnlegg: 10522
12.10.17 21:06
Heborres: Er bare å se frem mot 2018-sesongen nå. Sesongen er over.

Jepp, spennende på hvor mange spillere vi klarer å få inn i neste vindu som ikke har spilt fotball på halvannet år og som vi terminerer kontrakten med etter noen måneder. :) 

Svartbaken
12.10.17 21:11

Vi har i hvert fall en stor jobb å gjøre i vinter. Vi har fått inn Kallevåg og MÅ hente minst to spisser og en kant i tillegg. En stor og sterk spiss + en rask og god spiss som kan skape ting på egen hånd. I tillegg vil jeg ha en kjapp og driblesterk kant som kan slå innlegg. 

Ellers bør vi nå matche Velde fremover. Vi har sett nok av Ibrahim og Gyt, der kan vi si takk og farvel. 

Heborres
12.10.17 21:15

Ibrahim og Gyt kan settes på nærmeste fly/ferje/tog - destinasjon: hvor pokker som helst.

Få det bort!

sekse
12.10.17 21:18

Ibrahim er vel fortsatt bare 20 år, så han kan få mer tid på seg. Var nok neppe planen at han skulle spille så mye i år. Men Gytkjær er det bare å levere på danskebåten. 

Svartbaken
12.10.17 22:37
sekse: Ibrahim er vel fortsatt bare 20 år

På papiret i hvert fall :)

Han har fått to sesonger nå og viser ingenting som tyder på at det er noe å hente. 

Både han og Gyt er under kontrakt så vi kan ikke bare sende dem på dør, men de skal i hvert fall ikke være i nærheten av å være førstevalg neste sesong. 

Jeg forventer to nye spisser inn som skal være klare førstevalg. Disse to bør utfylle hverandre, en stor og sterk og en kjapp bakromsspiller. 

sekse
12.10.17 22:47

Ramsdal på Sogndal har vært nevnt, er på utgående kontrakt. Men er nok avhengig av at Sogndal går ned. Vil beskrive han som en typisk fkh spiss med stor arbeidskapasitet. Tror det kunne vært en bra signering. 

Frykter ellers at vi går i Agdestein fellen og henter han tilbake. Ville vært et typisk trekk fra Horneland og Grindhaug.

(Innlegget ble redigert 12.10.17 22:49)

Svartbaken
12.10.17 23:02

Kunne også tenkt meg Ramsland som en av to spisser, tror han hadde passet inn i stilen og burde være en mann etter Horneland sitt hjerte. Dersom det stemmer at han er på utgående (i følge Transfermarkt) så tror jeg ikke vi er avhengig av at Sogndal går ned. Det som derimot kan være en utfordring er et offensivt satsende Start, hvis de rykker opp. Han er jo sørlending så vil tro de er attraktive om de ønsker han. 

Vi burde imidlertid han en fair mulighet, men uansett om vi skulle få han så trenger vi en toppspiss i tillegg. 

sekse
13.10.17 11:36

Joakim Jonsson sin vurdering av FKH

(Innlegget ble redigert 13.10.17 11:37)

Svartbaken
13.10.17 11:45

Ja det er vel samme vurdering som de fleste andre gjør, vi sliter kraftig offensivt og trenger nye folk der til neste sesong.

Synes ellers han kunne spandert en 5'er på keeperplass hvis denne skal signalisere topp Eliteserie, det blir nemlig ikke mye bedre her hjemme enn hva vi har. Sett bort fra Andre Hansen er PK den beste i Eliteserien slik jeg ser det og det skriver jo også JJ. Tror heller ikke det er så mange som har en nummer 2 som er så veldig mye bedre enn Sandvik.

Svartbaken
16.10.17 11:06

3 helt nødvendige poeng mot Sandefjord og et stort steg i riktig retning spillemessig fra de foregående kampene. Ikke noen strålende kamp og vi sliter fortsatt offensivt, men i hvert fall klart bedre. Denne gang var det i hvert fall innsats og vilje å se.

Jeg tror fortsatt ikke på noen medalje, men vi er med i kampen om 4. plassen. Jeg tipper den står mellom oss, Brann og Godset. Vi møter begge disse hjemme og har sånn sett mye i egne hender. Vi MÅ vinne disse to, men om vi gjør det og i tillegg slår KBK hjemme så nærmer vi oss en mulig E-cup plass (så lenge Sarp 08 gjør jobben mot LSK). Kanskje må vi også ha 1 eller 3 poeng i en av bortekampene, men første bud er i hvert fall å slå Brann + Godset. Det blir ikke enkelt, men det er i det minste en fordel å ha de hjemme.

For øyeblikket sliter vi kraftig på kunstgress, da går det litt for fort i svingene ser det ut til, og jeg tror sånn sett vi skal få det tøft både borte mot Molde (hvor vi ofte gjør det bra) og borte mot Tromsø (hvor vi aldri gjør det bra). 9 poeng hjemme er nok sånn sett et must om vi skal ha et håp om 4. plass.

Ellers verd å merke seg at vi starter kampen mot Sandefjord med 5 lokale spillere og hele 6 spillere som er 21 eller yngre (og vi avslutter med 8 som er 23 eller yngre). Det er imponerende og lover i hvert fall godt for fremtiden.

Cobi
CobiInnlegg: 56779
16.10.17 12:57
Svartbaken: Ja det er vel samme vurdering som de fleste andre gjør, vi sliter kraftig offensivt og trenger nye folk der til neste sesong.
Synes ellers han kunne spandert en 5'er på keeperplass hvis denne skal signalisere topp Eliteserie, det blir nemlig ikke mye bedre her hjemme enn hva vi har. Sett bort fra Andre Hansen er PK den beste i Eliteserien slik jeg ser det og det skriver jo også JJ. Tror heller ikke det er så mange som har en nummer 2 som er så veldig mye bedre enn Sandvik.

Synes sjeldent Jonsson klarer å melde noe uten at det er et eller annet rart med det han kommer med, og det gjelder vel her også. PK er ligaens nest beste keeper og den Rosenborg ville erstattet Hansen med, men kategoriseres likevel ikke som topp eliteserieklasse. Forsvaret påpeker han (helt rett) at er syltynt bak førstevalgene, men lagdelen rangerer han likevel som den beste, altså bedre enn keeperne. På midten regner han inn Abdi, men skriver samtidig at lagdelen mangler andre kantspillere enn Tori og Tronstad (beskrivelsen av lagdelen er ellers helt grei), og Horneland beskriver han som Eliteseriens beste kampleder, til tross for at alle som har sett Haugesund i år må ha registrert alle gangene han har gjort helt håpløse bytter. Han er knakende god til å sette opp et defensivt solid oppsett, men kampledelsen underveis er da virkelig ikke noe å fremheve.

Generelt sett er vel Haugesund i år primært et defensivt solid lag som fremover først og fremst er tunge på dødballer. Heborres eller andre har sikkert oversikten over hvordan målene kommer, men en har altså kun scoret 30 mål på 25 kamper og jeg vil vel tippe at et ganske så solid antall av dette har kommet etter faste situasjoner, enten direkte på dødball eller som bølge to etter en dødball. Grunnspillet offensivt (mye pga svake spisser og en Abdi som har vært bra, men som ikke akkurat er enkel å spille sammen med) må være noe av det svakeste i ligaen. Ta gårsdagen som eksempel; en har mer eller mindre full kontroll på Sandefjord, i banespillet er det helt udiskutabelt hvem som er best, men hvor mange sjanser fra åpent spill skaper man? Den ene som Ibrahim scoret på (som kommer som følge av en feilpasning i forsvaret til Sandefjord) og ingenting mer?

Kvaliteten på spissene har helt åpenbart mye med dette å gjøre, men det er nok også sånn at Horneland er mye bedre på det defensive enn det offensive. Og denne sesongen har FKH først og fremst vært defensivt solid og gode på dødballer og andre «tunge situasjoner». Og uten at jeg har sett tall på det, vil jeg tippe xP-statistikken tilsier at FKH har fått i overkant godt betalt ut fra spill og sjanser sesongen sett under ett? Det er jo smått absurd at en ligger i en slags medaljekamp, egentlig.

Men over til noe annet, var Velde frisk i går. Ser gjerne at han gis mer sjanser fremover, selv om han for all del ikke er ferdig vare enda. Men det er såpass nært alternativene i kvalitet at han mer enn gjerne må prioriteres, særlig hjemme.

Ser det står noe bak betalingsmur om Ikedi i avisa nå. Noen som vil gjengi? Er det snakk om at han vil bli permanent, eller i en forlenget låneavtale?

(Innlegget ble redigert 16.10.17 12:57)

Svartbaken
16.10.17 13:25

Angående Ikedi: Han sier selv at han gjerne blir. Horneland bekrefter vel det vi har antatt; At vi nok kan få beholde han videre dersom vi ønsker det. De vil gjøre en vurdering etter sesongen. 

Personlig mener jeg helt klart han kan ha noen å bidra med, det er spennende kvaliteter der, men samtidig handler det vel litt om totalen. Hvem blir med videre og hvem kan vi få evt. få inn?

- Hva skjer med Kovacevic?

- Hva skjer med Mæland?

- Hva skjer i forhold til Grindheim?

- Hva skjer i forhold til Sandberg?

Jeg tipper alle disse spillerne vil spille inn i forhold til hva som skjer med Ikedi. 

Når det gjelder Velde så viste han mer enn nok til at han bør få rikelig med spilletid fremover. Ingen ferdig vare nei, men trenger å få prøve seg. Enig med Horneland at han kanskje ikke skal starte hver kamp, men han bør i hvert fall få rikelig med spilletid utover høsten. Pr nå står han ikke noen tilbake for alternativene, men i forhold til neste sesong så håper jeg at vi skaffer oss noen offensive forsterkninger som gjør at vi kan matche han litt roligere.

Cobi
16.10.17 15:18
Svartbaken: Angående Ikedi: Han sier selv at han gjerne blir. Horneland bekrefter vel det vi har antatt; At vi nok kan få beholde han videre dersom vi ønsker det. De vil gjøre en vurdering etter sesongen.

Permanent eller på et utvidet lån? Det blir litt avgjørende for min del, i hvert fall. En kan ikke, eller bør ikke, prioritere han over de momentene du nevner uten at han hentes permanent eller at det i låneavtalen ligger en krystallklar klausul om permanent overgang om FKH ønsker det. Jeg er knallpositiv til å hente han, om det er permanent, for øvrig. Om det er på lån uten nedskrevet/avtalt mulighet for å hente han permanent, synes jeg heller man skal prioritere andre.

En annen som du ikke nevner, er jo Serafin. Om det i vinter dukker opp en mulighet for å hente han permanent, bør jo det også påvirke hva som skjer med Ikedi.

sekse
16.10.17 15:21

Solgt 4000 billetter lørdagskampen mot Brann allerede, i tillegg er det visst forventet 1000 bergensere til kampen. Har nok stor betydning om vi får med oss et resultat fra Molde kampen førstkommende søndag. Men uansett bør det bli årets best besøkte kamp. 

Svartbaken
16.10.17 15:37
Cobi: En annen som du ikke nevner, er jo Serafin. Om det i vinter dukker opp en mulighet for å hente han permanent, bør jo det også påvirke hva som skjer med Ikedi.

Selvsagt, jeg glemte Kuba. Synes han ser bra ut og om vi får mulighet ville jeg absolutt hentet han.

Når det gjelder Ikedi så sies det ingenting om lån eller permanent, men jeg vil tro det er snakk om lån i øyeblikket. Jeg tipper det evt. er snakk om en avtale ala den vi hadde i forhold til Ekong. Altså lån hvor vi også sikrer oss litt prosenter ved fremtidig salg (fordi vi bidrar til spillerutviklingen) og at vi selvsagt kan få mulighet til å hente han hvis Gent ikke lenger prioriterer han (ala Haris).

Jeg er enig i at han fremstår som mer attraktiv om vi får han permanent, da burde det egentlig ikke være så mye å lure på, men jeg tenker at det også kan være aktuelt på lån. Da kommer det imidlertid an på avtalen og hvem av alle disse andre som evt. kan være aktuelle. Jeg håper vi fortsatt jobber med Sandberg f.eks., han imponerer jo mer og mer for hver uke som går (kanskje vi burde betalt litt mer i sommer likevel?)

sekse
16.10.17 16:37

Har vært stille rundt det Nigerianske "supertalentet" som vi var/er med i kampen om i likhet med flere klubber?

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 17470
16.10.17 20:58
Cobi: uten at han hentes permanent eller at det i låneavtalen ligger en krystallklar klausul om permanent overgang om FKH ønsker det. Jeg er knallpositiv til å hente han, om det er permanent, for øvrig. Om det er på lån uten nedskrevet/avtalt mulighet for å hente han permanent, synes jeg heller man skal prioritere andre.

Kan jo også få en avtale som med Troost-Ekong, hvor de henter spilleren tilbake, men hvor vi får prosenter når de selger ham.

Heborres
16.10.17 21:01

Velde med flest nøkkelpasninger (6) denne runden, og etter det jeg kan tolke så havner han også på rundens lag hos WhoScored :)

sekse
16.10.17 21:05

Sarpsborg avgir poeng hjemme mot Stabæk. Men fortsatt 4 poeng opp for oss. Molde må slås på søndag skal vi få kontakt med medaljelagene. Noe vel de færreste av oss har særlig tro på, det realistiske er å kjempe med Brann og Godset om 4 plassen. Får håpe at Rosenborg tar seg av Brann neste runde. 

alkatraxxx
alkatraxxxInnlegg: 427
17.10.17 05:37
Cobi: En annen som du ikke nevner, er jo Serafin. Om det i vinter dukker opp en mulighet for å hente han permanent, bør jo det også påvirke hva som skjer med Ikedi.

Meget godt mulig vi trenger begge, for det er ett senario folk har glemt - ett salg av Leite. Tviler sterkt på at vi får beholde ham i en hel sesong til.

Med Leite og Mæland (regner det som sikkert) ut, blir det vel få om beinet sentralt....spesielt siden en av backupene (Tori) også forsvinner.

Grindheim viser jo gammel klasse i VIF for tida så spørs om ikke de gir han en ett års forlengelse...om ikke...hent!! Lokal samt ett klart kapteinsvalg (mye godt med Skjerve men noen ledertype er han ikke). Han holdet også ett godt nivå ett par år til.

Forstår heller ikke at forsvaret er så veldig tynt bak 4'eren...Antony, Cosic og Bjørkkjær er da bra. Kanskje inn ett alternativ til Stølås på vb....men ellers ser det jo bra ut.

Jeg tror ikke vi skal gi opp Ibrahim som spiss enda....med hans arbeidsvilje så skal det ikke en stor økning i ferdigheter før han er klasse....og han er jo veldig ung enda. Gyt ser dessverre ikke ut som om holder nivået....selv om han nok blir ett år til. MINST en spiss må inn

Abdi har vært veldig god i år men virker noe suttrete. Tviler på at Horne sprenger banken for å beholde ham pga dette....så han forsvinner nok

slafse
slafseInnlegg: 504
17.10.17 09:03
Cobi: tippe at et ganske så solid antall av dette har kommet etter faste situasjoner, enten direkte på dødball eller som bølge to etter en dødball

Var interessert i dette selv, og heldigvis har whoscored.com også oversikt for Eliteserien. Vanskelig å få med mål som er bølge to her, men er hvertfall en oversikt. 

Målstatistikk

Svartbaken
17.10.17 09:14
alkatraxxx: ett salg av Leite.

Jeg tror han blir en sesong til til, minst. Han har vært meget god for oss, men ikke SÅ god at det står flust av utenlandske klubber og banker på døren (i Norge er det kun RBK som vil ha råd og jeg tror ikke han er aktuell der heller). Tror han i det minst skal snuse på landslaget eller dominere i Eliteserien over tid før han blir høyaktuell for utlandet. 

For hans egen del så tror jeg også han har godt av minst en sesong til i Eliteserien, husk at det ikke er mer enn 1 år siden han spilte 2. divisjon. Han (og agenten) gjorde et smart valg når de valgte FKH og jeg satser på at de fortsetter med smarte valg. De bør se litt til et par av RBK-gutta, som Svensson og Midtsjø, marker deg skikkelig i Eliteserien i noen sesonger og så gå til en klubb på et fornuftig nivå, ikke kast deg på den første og beste klubben som ringer fra 2. Bundesliga. 

Cobi
17.10.17 09:15
alkatraxxx: Meget godt mulig vi trenger begge, for det er ett senario folk har glemt - ett salg av Leite. Tviler sterkt på at vi får beholde ham i en hel sesong til.
Med Leite og Mæland (regner det som sikkert) ut, blir det vel få om beinet sentralt....spesielt siden en av backupene (Tori) også forsvinner.
Grindheim viser jo gammel klasse i VIF for tida så spørs om ikke de gir han en ett års forlengelse...om ikke...hent!! Lokal samt ett klart kapteinsvalg (mye godt med Skjerve men noen ledertype er han ikke). Han holdet også ett godt nivå ett par år til.
Forstår heller ikke at forsvaret er så veldig tynt bak 4'eren...Antony, Cosic og Bjørkkjær er da bra. Kanskje inn ett alternativ til Stølås på vb....men ellers ser det jo bra ut.

Jeg tror Leite blir værende. Mæland er vel på utløpende (?) og bør vel sånn sett seriøst vurderes ut, men samtidig er han jo voldsomt betrodd hos Horneland da. Rett inn til VIF-kampen nå nettopp, f.eks. Kan vanskelig se for meg at noen andre vil ha han, gitt skadene, så det kan vel kanskje ende i en kort og ganske billig kontrakt? Uansett ikke noe særlig tap om han forsvinner, han har jo knapt spilt uansett.

I forsvaret har ikke Anthony vært tilgjengelig hele sesongen, mens Bjørkkjær har spilt 90 minutter eliteseriefotball de siste to sesongene. Han er i realiteten ikke noe alternativ til annet enn benken, dessverre. En har vært heldige med skader og suspensjoner bak der, og det skal man være veldig glad for denne sesongen.

Cobi
17.10.17 09:25
slafse: Var interessert i dette selv, og heldigvis har whoscored.com også oversikt for Eliteserien. Vanskelig å få med mål som er bølge to her, men er hvertfall en oversikt.
Målstatistikk

Overraskende lite fra dødball, men det kan jo ligge noe skjult i bølge to der.

Men om man sjekker antall skudd på mål pr kamp (som for all del ikke er det samme som sjanser eller xG eller noe sånt), er FKH 7. best i ligaen (så skal det samtidig sies at ingen lag i ligaen har en høyere andel av skuddene sine fra utenfor 16-meteren), mens kun tre lag slipper motstanderne til flere avslutninger mot egen keeper (hvor kun Lillestrøm og Tromsø har større andel avslutninger imot fra innenfor femmeteren).

Men jeg fant, jeg fant. xG-oversikt fra Eliteserien, om enn fra noen uker siden. Ut fra kun xG skulle FKH ligget fjerde sist. Kjenner ikke troverdigheten til fyren, men jeg vil vel tippe det stemmer greit.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg