Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svein-Erik Edvartsen

NYTT TEMA
masterpool
masterpoolInnlegg: 12705
13.09.17 23:17

NFF bør lære seg personhåndtering. Det forsvarer ikke på noen måte det SEE har gjort, men generalsekretæren skal vel ikke ta parti i en konflikt, og bevisst skvise ut en av de ansatte. Snakk om å ha ledere fra helvete...

northside
northsideInnlegg: 36270
13.09.17 23:18
Sulfat: Ser ikke det store problemet her? (Bortsett fra at det er ufattelig klønete å sende den til Edvartsen.)

Det kan jo hende at noen har sendt de til han ved en "feil".

VivaLV
VivaLVInnlegg: 29265
13.09.17 23:19

Uff. Denne saken fortsetter vel 1-2 år til da. Hvor mange millioner ender det opp med å koste NFF denne saken til slutt. 2? 5? 10? millioner.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 29265
13.09.17 23:21

Det er vanskelig å IKKE se for set at SEE er en meget vanskelig person å jobbe med og nok fortjener den ene og den andre diagnosen. Men fullt mulig NFF også har rotet det unødvendig til.

KingKenny
KingKennyInnlegg: 3070
13.09.17 23:27

Ser slett ikke bort fra at Edvartsen er en umulius av dimensjoner, og at det er helt riktig å forsøke å bli kvitt han.

Men: det er jammen helt uforståelig at all udugeligheten i hele fotball-Norge ser ut til å være samlet i toppledelsen i NFF... For en gjeng...

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 7004
13.09.17 23:43

E-posten er da helt legitim den. Etter min erfaring er tonen mildere enn hva som er vanlig når en ledergruppe diskuterer slike betente konflikter. 

DietCoke
DietCokeInnlegg: 9862
13.09.17 23:50
Slikkepott: Bortsett fra at det er forferdelig flaut at de har klart å sende det der til Edvartsen, så ser jeg ikke helt hvordan det skal påvirke sakens utfall ?

Fordi det viser at de utad har gitt ham en advarsel og en mulighet til å forbedre seg, uten at denne muligheten har vært reell. Dette er en opplagt prosedyrefeil, og da kan de antageligvis ta farvel med muligheten til å vinne frem i retten nesten uansett hva galt Edvartsen måtte ha gjort.

TheDante
TheDanteInnlegg: 7693
13.09.17 23:54
GLarsen: Mannen vil jo bli nærmest umulig å ansette selv om han vinner og et evt beløp han får ut av dette vil jo ikke bli astronomisk, dette er jo ikke USA, så hvorfor tok kan ikke i mot tilbudet fra NFF for lenge siden og holdt seg unna media. De fleste hadde strengt tatt sluttet å bry seg om dette nå og SEE kunne bare ha ha fortalt neste arbeidsgiver noe i retning av "det var mye som ikke kom frem i media, det var derfor de betalte meg for å slutte for de vill ikke ha ting ut i offentlighet" jeg fatter ikke at han ikke tok penga og forsvant

Når det nå er ganske tydelig hva SEE er, så er det egentlig ikke så vanskelig å fatte. Helt ærlig, så tror jeg faktisk at egoet hans er så stort at han tror han vil fremstå som et uskyldig offer for allmennheten. I tillegg får han jo "fixen" sin, med daglig omtale i riksmedia.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6579
13.09.17 23:56
DietCoke: Fordi det viser at de utad har gitt ham en advarsel og en mulighet til å forbedre seg, uten at denne muligheten har vært reell. Dette er en opplagt prosedyrefeil, og da kan de antageligvis ta farvel med muligheten til å vinne frem i retten nesten uansett hva galt Edvartsen måtte ha gjort.

Hvordan kan ikke den muligheten ha vært reell ? 

Les hele eposten og ikke bare utdrag.

http://www.vg.no/sport/fotball/eliteserien/dette-er-e-posten-nff-toppen-feilsendte-til-edvartsen/a/24140664/

dragons100 fremstiller det helt korrekt. Det som henvises til er hvordan NFF må forholde seg til media, ikke på noen som helst måte at de ikke har gitt han en reell mulighet. 

"Situasjonen er både svært overraskende og skuffende. Men også meget avslørende for Edvartsens personlighet. Skremmende, rett og slett. Han velger altså å sette dommerkarrieren, og selvsagt også seksjonslederjobben, i spill. Fordi han må følge en naturlig prosess og vente i én uke med å dømme igjen. Jeg har ikke ord, Nok-er-nok fra vår side, iallfall svært nær. Vi får se hva som skjer gjennom helgen og mandag.

Saken er krevende i media. Vi jobber helt bevisst med at han skal være den som sier nei til vårt tilbud, det styrker vår sak. Også i media. Men den ene uka kan fort bli snudd mot oss, ved at vi oppfattes som firkantet som ikke kan la ham dømme så fort det praktisk er mulig. Det får vi jobbe med. Vi vil få betydelig drahjelp av dommerforeningen som vil vende seg mot ham."

hrrreminius
13.09.17 23:56

Har svært vanskelig for å se at det som nevnes i e-posten innebærer noen "prosedyrefeil" som vil ha betydning i arbeidsrettslig forstand. 

(Innlegget ble redigert 13.09.17 23:57)

Sulfat
SulfatInnlegg: 8162
14.09.17 00:00
DietCoke: Fordi det viser at de utad har gitt ham en advarsel og en mulighet til å forbedre seg, uten at denne muligheten har vært reell.

Ikke reell? Det kommer da tydelig frem at SEE var inne i varmen igjen fra og med serieomgang sju. SEE setter seg på bakbeina, fordi han insisterer på å også få med seg serieomgang seks.

Vårt neste budskap var at det går ut en pressemelding fredag ettermiddag der det opplyses at han dømmer sin første kamp i serieomgang syv (6-8 mai). Altså vil han ikke stå i oppsettet som offentliggjøres mandag for omgang seks (29/4-1/5). Årsaken er behovet for å gjennomføre dommermøtet på Gardermoen for å rense luften før han settes opp igjen. Da gikk han fullstendig i vranglås. Uttrykte at det var helt uaktuelt å stå over ytterligere en serieomgang. 

John||Locke
John||LockeInnlegg: 6524
14.09.17 00:00

Fin og problemfri mail som dessverre ble sendt feil. Jeg finner den såpass ryddig at jeg nesten mistenker at det ikke var en feilsending.

-Pat

hrrreminius
14.09.17 00:06

Også verdt å merke seg at Elden er ganske lunken til at e-posten kom ut i media. Det er neppe den de bygger saken sin rundt.

Avskjedigelsen omhandler uansett ikke det samme som e-posten, så relevansen til de avgjørende spørsmålene i en eventuell fremtidig arbeidsrettsak vil ikke være stor.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 00:11)

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 16734
14.09.17 00:16

Denne mailen var jo helt fair da, storm i et vannglass, trodde det skulle være mye verre personkarakteristikker der. Uheldig at den ble videresendt til Edvartsen, men det er ingenting i denne som de kan bruke i en rettsak. Noe stillheten fra Elden også er et godt signal på.

Slikkepott
14.09.17 00:21
Rockets_AA: Denne mailen var jo helt fair da, storm i et vannglass, trodde det skulle være mye verre personkarakteristikker der. Uheldig at den ble videresendt til Edvartsen, men det er ingenting i denne som de kan bruke i en rettsak. Noe stillheten fra Elden også er et godt signal på.

Ble litt skuffet når jeg først se fremstillingen på forsiden til vg, og referanser til oppsiktsvekkende innhold. 

Slik jeg leser eposten så styrker den jo NFF sin sak, de var mer enn villige til å legge alt bak seg, men føler seg motarbeidet av Edvartsen som egentlig ikke vil gjøre noe som helst annet enn å fortsette som før. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 23975
14.09.17 00:23

E-posten viser jo bare at NFF har forsøkt en konstruktiv dialog. 

Fotballfamilien burde gått til frontalangrep på Edvardsen. Med full styrke. Et søksmål mot NFF med det bakteppet vi har her er et søksmål mot alle som er glade i norsk fotball. 

Det er jo fullstendig vanvittig det som kommer frem med falske støtteerklæringer fra seg til til seg selv og en holdning til kolleger som ikke hører hjemme noen steder.

Slikt skal og kan vi ikke tillate.

Og det må alle være tydelige på. 

DietCoke
14.09.17 00:26
Sulfat: Ikke reell? Det kommer da tydelig frem at SEE var inne i varmen igjen fra og med serieomgang sju. SEE setter seg på bakbeina, fordi han insisterer på å også få med seg serieomgang seks.

Nei, tvert imot. E-posten inneholder en innrømmelse av at de ønsker ham ut før han har kommet så langt at han har blitt gitt muligheten til å vise evne til å forbedre seg. Konklusjonen er altså fattet på forhånd. Alt som skjer etterpå vil da av retten kunne bli tolket som et forsøk på å rettferdiggjøre denne konklusjonen, men en slik rettferdiggjørelse må finnes i materialet som er tilgjengelig *før* konklusjonen fattes.

Noe annet som kan være kritikkverdig er at reaksjonen til avsender ser ut til å bunne i at han ikke skjønner at SEE mener han er urettferdig behandlet og ikke har gjort noe galt. Det siste kan antageligvis tolkes som at det andre reagerer på er mer et utslag av klønethet enn vonde hensikter. For det andre skjønner avsender tydeligvis ikke at det er vanskelig for en person som mener han ikke har gjort noe galt å komme med en ensidig beklagelse, altså innrømme all skyld for situasjonen. Det trengs to for å danse tango, også i dette tilfellet.

NFFs representant har her forventet en rasjonell oppførsel, men glemt at folk ikke reagerer rasjonelt, altså med mulighet for måloppnåelse som eneste motiv for handling. Folk har stolthet. Såret stolthet ønsker en viss bekreftelse eller oppreising.

Det ble litt tilfeldig hvem jeg svarte her, men til Slikkepott: Jeg har selvsagt lest hele e-posten, og den er langt fra så juicy som VG fremstiller den. De to siste avsnittene er likevel svært viktige, for det holder ikke å mene man har vært kjekk og grei i utgangspunktet, dersom man ikke er det reelt.

Rockets_AA
14.09.17 00:27

Enig, en kollektiv fordømmelse av handlingene hans er det eneste riktige her, og en unison støtte til NFF i saken rundt avslutningen av arbeidsforholdet. Både som ansatt og som dommer.

Jeg lurer på hvor lenge Elden gidder å jobbe gratis for kompisen når denne saken drar ut i lengde og han ser omfanget av trøbbelet han er i. Det er ikke billig hjelp han får i denne saken, for å si det mildt.

DietCoke
14.09.17 00:27
PapaSmurf: Fotballfamilien burde gått til frontalangrep på Edvardsen.

Nei, det syns jeg absolutt ikke. Edvartsen er også et menneske og bør behandles deretter.

Rockets_AA
14.09.17 00:28
DietCoke: Nei, tvert imot. E-posten inneholder en innrømmelse av at de ønsker ham ut før han har kommet så langt at han har blitt gitt muligheten til å vise evne til å forbedre seg.

Jeg synes det virker klart og meget tydelig i eposten at Edvartsen ble gitt muligheter og tilbud som han selv valgte å takke nei til, og det på en meget aggressiv måte hvor det ble fremsatt trusler om det ene og det andre.

DietCoke
14.09.17 00:30
PapaSmurf: E-posten viser jo bare at NFF har forsøkt en konstruktiv dialog.

Konstruktiviteten kan bestrides. Den viser at de har forventet at han skulle legge seg helt flat, og har tydeligvis ingen forståelse for at utgangspunktet her er at Edvartsen mener seg urettferdig behandlet. NFF bør nok også være villige til å innrømme noe i en slik sak, eller i det minste anerkjenne hans synspunkt.

Slikkepott
14.09.17 00:30
DietCoke: Nei, tvert imot. E-posten inneholder en innrømmelse av at de ønsker ham ut før han har kommet så langt at han har blitt gitt muligheten til å vise evne til å forbedre seg. Konklusjonen er altså fattet på forhånd. Alt som skjer etterpå vil da av retten kunne bli tolket som et forsøk på å rettferdiggjøre denne konklusjonen, men en slik rettferdiggjørelse må finnes i materialet som er tilgjengelig *før* konklusjonen fattes.

Hvorfor lyger du ? 

"Vi inviterte SEE til et møte 11.30 og presenterte det glade budskap for ham om at han var ønsket tilbake på nevnte vilkår. Han responderte positivt på vilkårene. Men, det var vel også det eneste som gikk som forventet. Han gikk umiddelbart aggressivt ut, angrep oss for saksbehandlingen, ville ha mer dokumentasjon, ønsket omkamp, innrømmelser, gjentok gale påstander, mm. Nils og jeg trodde knapt hva vi hørte. Vi spurte ham om det ikke var fint at vi nå hadde et forslag til løsning der han kan gå inn i miljøet igjen, alternativet er å bli oppsagt. Jo, han bekreftet det. Men var svært opptatt av at han hadde vært «utestengt i fem kamper uten grunn» (!)

Vi spurte om vi da skulle trekke tilbudet tilbake, men det ville han ikke. Vi responderte med at vi var meget overrasket og skuffet over hans aggressive og konfronterende reaksjon nettopp i denne situasjonen med dette budskapet.

Vårt neste budskap var at det går ut en pressemelding fredag ettermiddag der det opplyses at han dømmer sin første kamp i serieomgang syv (6-8 mai). Altså vil han ikke stå i oppsettet som offentliggjøres mandag for omgang seks (29/4-1/5). Årsaken er behovet for å gjennomføre dommermøtet på Gardermoen for å rense luften før han settes opp igjen. Da gikk han fullstendig i vranglås. Uttrykte at det var helt uaktuelt å stå over ytterligere en serieomgang. Vi forsøkte å fortelle han at dette opplegget, med nevnte møte som første steg på veien tilbake, i særdeleshet er viktig og nyttig for ham. For å gjenvinne tillit. Har er helt avvisende til at det er viktig, selv om han ser poenget med å stille opp og er villig til å opptre på en måte som skaper tillit. Han mener selv at «opp mot 70 prosent av dommerne støtter ham». Sentralt plasserte kilder vet at det absolutt ikke stemmer. Tvert imot, et dommeroppsett før dette møtet er avholdt vil være konfliktutløsende og føre til fullt opprør i dommergruppen. Dette tror han rett og slett ikke noe på."

DietCoke
14.09.17 00:35
Rockets_AA: Jeg synes det virker klart og meget tydelig i eposten at Edvartsen ble gitt muligheter og tilbud som han selv valgte å takke nei til, og det på en meget aggressiv måte hvor det ble fremsatt trusler om det ene og det andre.

Da kan man også diskutere tilbudenes rimelighet. Det virker som om NFF tror de kan presse Edvartsen til å innrømme ting han selv - feilaktig eller ikke - ikke opplever som riktige, med utsikter til fotballdømming som lokkemiddel. Samtidig utsetter de denne belønningen. Grunnen kan være god og den kan være reell, men det bygger neppe tillit hos mottakeren av tilbudet at han etter å ha takket ja likevel blir fratatt sin del fra en tidligere avtale.

DietCoke
14.09.17 00:36
Slikkepott: Hvorfor lyger du ?

At det var?

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 23975
14.09.17 00:38

DC: Virker det som at Edvardsen er kapabel til å være selvkritisk? For meg virker det som han har rett, alle andre tar feil. 24/7. 

(Innlegget ble redigert 14.09.17 00:39)

Rockets_AA
14.09.17 00:40
DietCoke: Da kan man også diskutere tilbudenes rimelighet. Det virker som om NFF tror de kan presse Edvartsen til å innrømme ting han selv - feilaktig eller ikke - ikke opplever som riktige, med utsikter til fotballdømming som lokkemiddel. Samtidig utsetter de denne belønningen. Grunnen kan være god og den kan være reell, men det bygger neppe tillit hos mottakeren av tilbudet at han etter å ha takket ja likevel blir fratatt sin del fra en tidligere avtale.

Ja, det kan man sikkert, men her kommer NFF med et tilbud om å komme inn i varmen igjen, og han avslår det tilbudet selv. Vilkåren i dette tilbudet virker på meg som sitter helt på utsiden ganske fair, alt han trenger å gjøre er å forsone seg med resten av dommergruppen, slik at en prosess hvor tilliten bygges opp igjen kan startes. Dette evner han ikke å se hverken viktigheten eller nødvendigheten av. Selv når han blir forklart det. Han fremmer påstander om at han har 70% av dommerne i ryggen, når realiteten er at det var på grensa til opprør og dommersjefen var på vei ut døren. Det sier litt om klimaet man forhandler i her.

Slikkepott
14.09.17 00:42
DietCoke: At det var?

Du påstår at eposten viser at NFF alltid har ønsket han ut og at de ikke vil gi Edvartsen muligheten til å bevise at han kan endre seg. Det er jo fullstendig feil, innholdet i eposten er jo det stikk motsatte.

Realiteten her er jo at man står midt oppi en sak hvor man får klare tilbakemeldinger på at man ikke har tillit til Edvartsen i dommergruppa, og at noe må gjøres. Da er det svært vanskelig å løse det ved at det skal fremstilles som om Edvartsen egentlig ikke har gjort noe feil. 

Slik jeg ser det så har NFF vært svært åpne med Edvartsen om veien videre, og hvordan dette kan løses.

Etter ledergruppemøtet torsdag startet vi arbeidet med å bearbeide Terje. Nils og jeg la en plan for en samtale fredag morgen for å få ham til å stå i stillingen, med fokus på argumenter og momenter som ansvarlighet, styrket stilling, full støtte fra dommerkollegiet og ledergruppa, osv. Nils tok en uformell prat med ham fredag ettermiddag. Jeg fikk dommersjef Ola til å ringe ham torsdag kveld. Jeg orienterte Bjarne om vår plan og fikk ham til å avtale en prat tidlig fredag morgen, før vårt møte.

John||Locke
John||LockeInnlegg: 6524
14.09.17 00:42
DietCoke: At det var?

Enten har du misforstått helt ekstremt, eller så serverer du en blank løgn. Jeg kjenner deg ikke, så jeg hvilke av de to mulighetene det er.

Tipper du først leste utdraget og så lagde deg en tanke om hva det betydde. Når man får det i en kontekst, så er det helt åpenbart (og nå dokumentert) at han har fått et tilbud. Sitatet det henvises til viser bare at det var viktig for NFF at de skulle kjøre showet og komme med tilbud som ev. han takket nei til. De skulle være på tilbudssiden, fordi det var best mtp. mediene.

-Pat

DietCoke
14.09.17 00:45
Sulfat: Det kommer da tydelig frem at SEE var inne i varmen igjen fra og med serieomgang sju. SEE setter seg på bakbeina, fordi han insisterer på å også få med seg serieomgang seks.

Kunne være tilbake i varmen som dommer, en serierunde etter det de tidligere hadde avtalt (tillitsvekkende?). Men det er ikke det som menes med å vise at han kan forbedre seg. Han skal gjøre det i stillingen sin (altså lederjobben i NFF), som han nå er blitt sagt opp fra. En oppsigelsessak vil neppe kunne handle om hvorvidt Edvartsen burde dømt fotball på høyt nivå eller ikke i en gitt sesong.

Slikkepott
14.09.17 00:47
Rockets_AA: Jeg lurer på hvor lenge Elden gidder å jobbe gratis for kompisen når denne saken drar ut i lengde og han ser omfanget av trøbbelet han er i. Det er ikke billig hjelp han får i denne saken, for å si det mildt.

Elden har vært med på leken så lenge at nå fungerer det svært dårlig å hoppe av...Hvis saken nå utvikler seg ref ishockeyforbundet så kan dette bli en ganske stygg sak for Edvartsen mentalt sett...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg