Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mathias Normann

NYTT TEMA
amukon
amukonInnlegg: 1801
12.01.17 01:59

Kåre har jo gått ut i Adressa og meldt at de er ferdighandlet i dette overgangsvinduet med mindre det skulle dukke opp noe som blir for interessant. Regner jo med at det sveiseblinde speiderapparatet til RBK iallefall har fått med seg at Normann eksisterer. Så tydelig ikke ham som evt. kan bli den eksepsjonelt spennende spilleren man henter. 

RBK får begynne med å ta av seg skylappene og åpne øynene. Gjør de ikke det kommer de aldri til å ta steget til CL.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 14987
12.01.17 02:08

Merkelig til irritasjon fra en Glimt-supporter at Rosenborg ikke er interessert i egen spiller.

Uansett, jeg tipper både Kåre og speiderne har stålkontroll på Normann, men vurdert at prislappen ikke er verdt det. Kåre har vel vært ute å kommentert han spesifikt også, og det er det sjeldent han gjør. Vi er dessuten ganske godt besatt på midten per i dag med spillere som er bedre enn Normann.

gavharr
gavharrInnlegg: 1131
12.01.17 02:23

Med en kontrakt som strekker seg ut 2020, så koster det penger å kjøpe ham ut...

Rockets_AA
12.01.17 02:28

Nettopp, og det er jo en faktor som er underkommunisert her føler jeg. Her har man altså en spiller som går ut i media og sier han kunne tenkt seg å spille på et høyere nivå, men skrev en ny langtidskontrakt med Glimt for 6 måneder siden. Kan ikke være den skarpeste kniven i skuffen.

amukon
12.01.17 02:35

Min irritasjon bunner ut i at jeg i bunn og grunn er en supporter av norsk fotball generelt og ønsker mest mulig suksess for utenlandsproffer, landslag og norske klubber i Europa. Klubben min i Norge er Glimt, men når Rosenborg har alle muligheter til å hente en spiller som vil forsterke dem imo og tilsynelatende lar det passere, ja, da blir jeg irritert.

Personlig svært lite bekymret for et evt. salg av Normann da vi har flust av unggutter i stall og på vei opp som fint vil kunne ta Glimt tilbake til Eliteserien med den rette veiledningen. Normann vil aldri i verden spille for oss i mer enn max to sesonger til (én om vi ikke rykker rett opp igjen). Derfor hadde det vært fint om han kunne bidratt for Norges beste lag som igjen jakter fotfeste i Europa.

RBK som standardinnslag i CL/EL vil bety mye også for resten av de norske lagene på sikt. Vil gi økonomiske ringvirkninger i form av større interesse for ES som produkt når folk ser at norske lag ikke er helt bedrøvelig dårlige, mer penger i omløp i norsk klubbfotball (spilleroverganger til RBK/ekstra midler til resten av klubbene fra UEFA) og de andre lagene får noe å strekke seg etter sportslig. 

Nå sier ikke jeg at Normann vil utløse dette, men at mitt engasjement for norsk fotball generelt og da også Rosenborg gjør at jeg ønsker å se en forsterket RBK-utgave parat til å slå seg inn i Europa neste år. Og det vil RBK være med Normann på laget - om ikke direkte - så iallefall ganske raskt.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 02:46)

Rockets_AA
12.01.17 02:36

Beundringsverdig holdning.

amukon
12.01.17 02:41

Tror nok ikke Normann tenkte på nedrykk som en mulighet da han skrev på den 5-årskontrakten. Han så vel for seg ES-fotball til neste år også og så deretter en mulighet for å ta steget videre. 

At kontraktslengden skaper en kjøpevegring ser jeg, men å betale 5-10 millioner for Normann nå avhengig av div. videresalgsprosenter ser jeg ikke som noen enorm risiko. Såpass potensiale fins det i gutten.

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 6836
12.01.17 03:35

5-10 millioner????????????

amukon
12.01.17 07:31

"5-10 millioner????????????"

Det jeg skrev, ja

Catepillar
CatepillarInnlegg: 381
12.01.17 07:53
amukon: "5-10 millioner????????????"

Selvfølgelig blir prislappen det! Det fordeler seg på at selger vil sitte igjen med noen kroner OG de vil ha dekket inn (den feite?) SOF'en han fikk i sommer. Hvem tror at Glimt avskriver sof'en på noen uker?

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 14138
12.01.17 10:48
Rockets_AA: Merkelig til irritasjon fra en Glimt-supporter at Rosenborg ikke er interessert i egen spiller.

Glimtsupporterne er noe for seg selv. Der vi andre vil beholde våre beste spillere så lenge som mulig, prøver glimtsupporterne å prakke dem på Rosenborg for enhver pris. Hvis RBK ikke vil ha dem blir de sure. Forstå det den som kan.

amukon
12.01.17 11:15

Tror ikke jeg er en representant for normalen for en Glimtsupporter. Ganske avslappet forhold til laget og ser heller en god utvikling for norsk fotball generelt enn at Glimt nødvendigvis gjør det så voldsomt godt, selv om det selvsagt er en kjempebonus.

Forskjellen på Glimt og TIL er jo at TIL aldri i verden kommer til å utvikle noe som helst som blir aktuelt for RBK, så skjønner at du i ren misunnelse på en klubb som faktisk avler frem topptalenter måtte komme med et lite stikk, men tar det med et smil!

Fishstick
FishstickInnlegg: 24277
12.01.17 12:19

Virker som amukon er grundig fornærmet over at Rosenborg ikke ønsker å bruke 10 millioner på en spiller der vi i dag allerede har god nok dekning og ikke har plass til flere. Utrolig merkelig opplegg. 

Jeg er helt sikker på at alle i Rosenborg vet hvor god han er og hvilke styrker han har. Så lenge vi har Konradsen, Midtsjø, Jensen og Lundemo på tre plasser på midten - så sier det seg nesten selv at han ikke kjøpes nå. Om Midtsjø selges så tipper jeg det kan bli høyaktuelt, men vi er ikke så stinne at vi bare uten videre kan bruke 10 millioner på en reserve.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 12:20)

jackblack
jackblackInnlegg: 12096
12.01.17 13:06
Fishstick: Virker som amukon er grundig fornærmet over at Rosenborg ikke ønsker å bruke 10 millioner på en spiller der vi i dag allerede har god nok dekning og ikke har plass til flere. Utrolig merkelig opplegg.  Jeg er helt sikker på at alle i Rosenborg vet hvor god han er og hvilke styrker han har. Så lenge vi har Konradsen, Midtsjø, Jensen og Lundemo på tre plasser på midten - så sier det seg nesten selv at han ikke kjøpes nå. Om Midtsjø selges så tipper jeg det kan bli høyaktuelt, men vi er ikke så stinne at vi bare uten videre kan bruke 10 millioner på en reserve.

Er 5-10 millioner korrekt markedsverdi på en spiller som Normann? Begynner å bli noen år siden vi så slike priser innenlands. 

(Innlegget ble redigert 12.01.17 13:10)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 38262
12.01.17 13:15
amukon: Forskjellen på Glimt og TIL er jo at TIL aldri i verden kommer til å utvikle noe som helst som blir aktuelt for RBK, så skjønner at du i ren misunnelse på en klubb som faktisk avler frem topptalenter måtte komme med et lite stikk, men tar det med et smil!

Forskjellen er vel mer at vi ikke ønsker å utvikle spillere til Rosenborg, vi ser ikke på oss som noens farmerlag.

Når det er sagt så har jo RBK stjålet til seg endel TIL-spillere opp igjennom (Rushfeldt, Reginiussen, Koppinen, Essediri).

Men jeg hadde nok kjøpt Normann for 4-5 millioner om jeg var i en klubb som trengte midtbanespiller og hadde penger å rutte med. Men det virker ikke som RBK skal bruke penger og at de går for bosmann og lånespillere.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 13:16)

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15622
12.01.17 13:21
amukon: TIL aldri i verden kommer til å utvikle noe som helst som blir aktuelt for RBK, så skjønner at du i ren misunnelse på en klubb som faktisk avler frem topptalenter måtte komme med et lite stikk, men tar det med et smil

Ikke glem Morten Gamst Pedersen.

jackblack
jackblackInnlegg: 12096
12.01.17 13:22
GoingKronos: Forskjellen er vel mer at vi ikke ønsker å utvikle spillere til Rosenborg, vi ser ikke på oss som noens farmerlag.

oh burn!!!!

Eksberten
EksbertenInnlegg: 19263
12.01.17 13:27
amukon: Tror ikke jeg er en representant for normalen for en Glimtsupporter

Hvis du er (hadde vært) en normal Glimtsupporter, så er definitivt ikke jeg det. Er nesten rystet over holdningen din. Visstnok er Bodø/Glimt på ingen måte en storklubb i Norsk sammenheng og må derfor finne seg i å miste noen av de beste spillerne en gang iblant.

5 millioner tjent kan fort ende oppi 50 millioner tapt. For eksempel, så ble Trond Olsen i 2008 solgt til Rosenborg for nærmere 10 millioner kroner. Det har i all ettertid blitt sagt og skrevet av svært mange at her gjorde Bodø/Glimt et varp. Jeg mener det var et tap-tap situasjon for både RBK og Glimt og at sistnevnte ble den største taperen.
Bodø/Glimt gikk fra fjerde plass i 2008, til siste plass i 2009 og det skulle gå årevis før Glimt var tilbake.
Hadde Trond Olsen blitt i Glimt, så tror jeg ikke det hadde blitt nedrykk i 2009 og talentene med Konradsen og Johansen i spissen ville blitt mye lengre i klubben, og man ville fått mye mer for dem da de måtte dra.
Så her kan det fort hende glimt tapte enormt med penger på Trond Olsen-salget + At de måtte surre nede i Adeccodasssen sammen med Løv Ham og Strømmen, istedenfor å spille mot de største og beste klubbene i landet.

Bodø/Glimt har aldri rykket rett opp, etter et Eliteserienedrykk og  selger Glimt Normann og Azemi nå, er jeg redd det blir svært lenge til det igjen spilles Eliteseriefotball på Aspmyra.

georgioss
georgiossInnlegg: 2420
12.01.17 13:29
GoingKronos: Når det er sagt så har jo RBK stjålet til seg endel TIL-spillere opp igjennom (Rushfeldt, Reginiussen, Koppinen, Essediri). Men jeg hadde nok kjøpt Normann for 4-5 millioner om jeg var i en klubb som trengte midtbanespiller og hadde penger å rutte med. Men det virker ikke som RBK skal bruke penger og at de går for bosmann og lånespillere.

Vel, vi brukte jo akkurat rundt 4 mill (summen jeg har sett versert) på en utestet dansk 19 åring. Så det er jo ikke helt riktig, selv om mange av oss RBK-supportere helst skulle sett at det bli brukt litt mer penger på noen mer sikre kort.

Hvordan stjal vi Reginiussen fra dere? Kjøpte han etter at han hadde vært i 2-3 andre klubber, etter TIL. Pluss at dere avslo et bud på rundt 20 mill før dette. 

amukon
12.01.17 13:48

Og så dras farmerklubb opp av hatten ja. Flotters! At Glimt ved flere anledninger evner å hente/få opp spillere, utvikle dem og selge dem videre til klubber med sterkere økonomi eller høyere sportslig nivå enn hva Glimt kan tilby skal være det samme som å være farmerlag? Vil si det er en fullstendig naturlig måte å gjøre det på for å opprettholde en sunn og god klubbdrift uten å til stadighet bli økonomisk dopet. Vi har jo eksempler på andre klubber her til lands som tar i mot årlige eksterne innskudd de kan sløse vekk på nye utenlandske spisser som ikke scorer mål. Jeg velger mye heller det første alternativet!

gavharr
gavharrInnlegg: 1131
12.01.17 13:52
Eksberten: Jeg mener det var et tap-tap situasjon for både RBK og Glimt og at sistnevnte ble den største taperen.
Bodø/Glimt gikk fra fjerde plass i 2008, til siste plass i 2009 og det skulle gå årevis før Glimt var tilbake.

Du har et godt poeng der, og isolert sett er jeg enig med deg. Men akkurat da var Glimt på randen av konkurs, og hadde vi ikke fått inn de 10 millionene, så hadde vi neppe hatt noen klubb å heie på i dag... Eller vi hadde jo hatt Junkeren da :P

amukon
12.01.17 14:05

Eksberten: Man må huske på at salget av Olsen var helt nødvendig for å berge Glimts økonomi. Hadde ikke Olsen boitt solgt kunne Glimt like gjerne spilt 3. div i år ettersom de potensielt hadde blitt slått konkurs i 2008. 

Tror ikke et salg av Normann vil ødelegge opprykkssjansene, masse kvalitet blant de unge som er på vei opp og har også tro på at Kjetil Knutsen kommer til å heve kvaliteten på det som blir gjort på feltet og i kamp kontra fjorårssesongen. Føler meg bra sikker på at WAH, JPH, MK og PB vil gjøre det meget bra i neste års OBOS-liga. Normann er et spesielt tilfelle da han er det største talentet på Myra de siste ti årene, type landslagsmateriale. Jeg mener han tilogmed danker ut Stefan Johansens talent. Da ser jeg helst at han tar steget videre for å ikke stagnere i OBOS, som han kommer til å herje i om han blir. 

(Innlegget ble redigert 12.01.17 14:06)

GoingKronos
12.01.17 14:26
georgioss: Hvordan stjal vi Reginiussen fra dere? Kjøpte han etter at han hadde vært i 2-3 andre klubber, etter TIL. Pluss at dere avslo et bud på rundt 20 mill før dette.

Tenkte på etter andre gangen han var i TIL, hadde glemt at han dro til Danmark et halvt år før han havnet i Rosenborg.

Men var nok sikkert noen feite trønder-fingre som ødela uansett ;)

GoingKronos
12.01.17 14:28
amukon: Og så dras farmerklubb opp av hatten ja. Flotters! At Glimt ved flere anledninger evner å hente/få opp spillere, utvikle dem og selge dem videre til klubber med sterkere økonomi eller høyere sportslig nivå enn hva Glimt kan tilby skal være det samme som å være farmerlag? Vil si det er en fullstendig naturlig måte å gjøre det på for å opprettholde en sunn og god klubbdrift uten å til stadighet bli økonomisk dopet. Vi har jo eksempler på andre klubber her til lands som tar i mot årlige eksterne innskudd de kan sløse vekk på nye utenlandske spisser som ikke scorer mål. Jeg velger mye heller det første alternativet!

Alltid gøy med Rosenglimt-supportere som glemmer hvor vanstyrt Glimt var, og at de måtte ha hjelp fra kommunen for å berge seg fra konkurs - men et par år uten økonomiske problemer så virker disse supporterne mer å heie på en bankkonto enn på et fotballag.

amukon
12.01.17 14:33

Lever ikke i fortiden, lever i nåtiden jeg. Det som er så fint her i verden er at det aldri er for seint å endre en klubbdrift. At Glimt nå står på egne ben endrer ikke på det faktum at TIL til stadighet tar i mot små gaver fra Mohn.

Kall meg gjerne rosenglimt-supporter, men dra nå ikke andre med i samme slengen. Er som sagt neppe en god representant for den normale Glimt-supporteren!

(Innlegget ble redigert 12.01.17 14:35)

Kurtkanon2
12.01.17 15:15
jackblack: Er 5-10 millioner korrekt markedsverdi på en spiller som Normann?

Nei, det er det ikke. Ikke innad i Norge.

De Lanlay kostet etter sigende totalt åtte millioner. Og det var minst 3.5 millioner for mye for en innenlands overgang. Rått overpriset.

Og han var på tidspunktet vi kjøpte han en bedre spiller enn Normann, vesentlig mer rutinert. Dessuten en offensiv spiller, de koster mer.

Søderlund kostet vel seks millioner i sin tid. Rå pris, men han var tross alt en måljeger av en spiss som hadde debutert på landslaget. Dyrt, men muligens akseptabelt.

Toppscorer nummer to, Gytkjær kostet vel under 5?

Sammenlign dette med en fersking av en deff midtbaneaktør som har 1 god sesong i eliteserien. Skal han koste opp mot det dobbelte av toppscorere?

Selvsagt ikke.

Hvis Glimt ønsker seg 10 millioner må de forsøke å få han solgt til en utenlandsk klubb. Og de må nok se utenfor Norden.

Han er under langtidskontrakt med Glimt, så det er helt greit at de klistrer en pris på han som de mener han er verdt. No hard feelings. Men det må være lov å mene noe om realismen.

Jeg håper i hvert fall at RBK holder seg langt unna til de evt. har solgt Midtsjø eller noe slikt. Og da tipper jeg bud vil starte på max 4. millioner.

Legger de 10 millioner på bordet for Normann, trenger hele kostebinderiet på Brakka avrusning. Han skal vel også ha en solid kontrakt med (i norsk sammenheng) veldig god lønn og kanskje en SOF også?

Uakseptabel totalkostnad.

Helt til slutt må man ta med i beregningen at norske klubber i sum bruker veldig lite på overganger nå for tiden. Vi er ikke i 2007 lenger. Markedet er helt forandret.

Lavere inntekter, lavere overgangssummer, lavere lønninger.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 15:16)

Kurtkanon2
12.01.17 15:33
Eksberten: Så her kan det fort hende glimt tapte enormt med penger på Trond Olsen-salget + At de måtte surre nede i Adeccodasssen sammen med Løv Ham og Strømmen, istedenfor å spille mot de største og beste klubbene i landet.

Det var akkurat slike pipe-dreams som medførte at Tromsø måtte berges av næringslivet i byen med titalls millioner kroner, etter at dere først hadde sagt nei til enorme bud på eksempelvis Reginiussen.

Du bør være varsom med å spekulere rundt andre klubber som har slitt med økonomien. Er grenser for hvor ofte man kan springe rundt med tiggerstaven hos samarbeidspartnere og snille onkler. Burde gjelde både Glimt og TIL.

Det er ikke satsing. Det er å gamble med klubbens framtid.

La oss håpe begge klubber har gjennomført VARIGE endringer som gjør at de slipper ad-hoc løsninger i framtiden.

Det kalles for en realitetsorientering.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 15:33)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 19263
12.01.17 16:32
gavharr: Du har et godt poeng der, og isolert sett er jeg enig med deg. Men akkurat da var Glimt på randen av konkurs, og hadde vi ikke fått inn de 10 millionene, så hadde vi neppe hatt noen klubb å heie på i dag

Glemte det litt bort akkurat da jeg skrev det. Så den gang var det nødvendig å selge, men Glimt er i en langt bedre økonomisk situasjon nå.

Rockets_AA
12.01.17 16:51
Kurtkanon2: La oss håpe begge klubber har gjennomført VARIGE endringer som gjør at de slipper ad-hoc løsninger i framtiden.

Det er lov å håpe, men jeg ser allerede nå fram til neste gang Tromsø finner en eller annen skjult juvel som Kara eller Reginiussen og inviterer til pressekonferanser om mulig interesse med Powerpointer og det som verre er. De er Tippeligaens svar på David Brent/Michael Scott. De kommer alltid til å være avhengig av Mohn, Alfheim v.xx og kommunal/fylkeskommunal støtte.

Men tilbake til saken, jeg kan absolutt se for meg Normann i Rosenborg en gang, men det skjer nok neppe før vi selger Midtsjø.

Fishstick
FishstickInnlegg: 24277
12.01.17 16:56
jackblack: Er 5-10 millioner korrekt markedsverdi på en spiller som Normann? Begynner å bli noen år siden vi så slike priser innenlands.

Sikkert ikke umulig at de får 10 millioner om for eksempel Midtjylland eller Austria Wien kommer på banen, men jeg tror ingen norske klubber er interessert i å betale en slik pris, nei. Ikke Rosenborg, og da sannsynligvis ingen andre heller.

En totalpakke verdt 10 millioner kan derimot bli aktuelt på en eller annen måte, der en stor andel av disse er bundet opp i klausuler som betinger en viss suksess (eks 5 millioner up front, 2 mill etter 50 kamper, 2 mill om seriemester og 1 mill om vi når gruppespill i Europa).

Da er vi i en situasjon der norske klubber ikke vil betale det Glimt vil ha, og da blir han sannsynligvis i Bodø - mot sin egen vilje. Så får vi ser hvor lenge det varer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg