Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Odds Ballklubb - Klubbtråd 2017

NYTT TEMA
Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 5187
17.07.17 18:24

Fagermo er selvsagt rett man. For min del er han rett man så lenge han ønsker det. Alle lag opplever tråere sesonger av og til, og jeg synes det er alt for lett å automatisk skylde på treneren.

Er det Fagermo sin skyld at Nordkvelle ikke gidder å spille fotball så snart den nye avtalen var i boks?

Er det Fagermo sin skyld at Occean ble gammel over natten?

Er det Fagermo sin skyld at Semb virker som en rundingsbøyer?

Jeg mener nei. Mange klubber bytter trenere så snart de opplever en down. Jeg mener dette tidvis er feil. Selvsagt bør trenere sparkes av og til for at de ikke passer eller situasjonen krever bytte.

Personlig kan jeg leve med at Odd kommer på 10 plass i år. Selvsagt er det skuffende, men vi har opplevd så fryktelig mye verre. Jeg mener spørsmålet ikke stiller seg nevneverdig annerledes i forhold til tidligere.

Fagermo er rett mann for Odd. Han reiste ikke fra oss når han hadde sjansen, og vi bør ikke svikte han selv om det går litt trådt for øyeblikket.

Og igjen, hvem skulle overtatt? Det er INGEN aktuelle kandidater.

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 3794
17.07.17 18:28

Det er fagermo sin feil om han ikke gjør nødvendige endringer når spillere ikke spiller eller er blitt for gamle. Gjør han ingen innkjøp nå så er det meget kritikkverdig. 

Gunnar88
17.07.17 18:52

Gjøre innkjøp? Når faen kom Odd i posisjon til å kjøpe noen som helst?

Tror du det er Fagermo som styrer pengesekken? Tror du han kan kreve å bruke flere millioner på spillerkjøp? 

Odd har aldri vært en kjøpende klubb, og jeg tror ikke Odd kommer til å bruke særlig mye på spillerkjøp i de kommende år heller.

Aprilsnarr
17.07.17 19:05
Gunnar88: Gjøre innkjøp? Når faen kom Odd i posisjon til å kjøpe noen som helst? Tror du det er Fagermo som styrer pengesekken? Tror du han kan kreve å bruke flere millioner på spillerkjøp?  Odd har aldri vært en kjøpende klubb, og jeg tror ikke Odd kommer til å bruke særlig mye på spillerkjøp i de kommende år heller.

Banning faktisk, det var tydelig det traff en nerve her..

Odd er en av de stabile toppklubbene i Norge de siste årene og helt sikkert en attraktiv klubb for flere. Skal man fortsette å være det, så må man faktisk bruke noen kroner og. Nå har man hatt et lag som har fungert en del år, og som har gitt penger i kassa gjennom europa, ligaresultater og nå salg av Zekhnini. Å tro da at Kaasa skal erstatte Jone og Nordkvelle og at man skal hente av egne rekker for å erstatte Occean som er på hell, det blir for dumt.

Om man betaler eller henter gratis er ikke så nøye, så lenge man henter spillere. Og økonomien tilsier at det er muligheter til det nå. Hvis Oldrup også selges så snakker vi salg for nærmere 25 mill. Om Fagermo ikke ønsker å hente noen erstattere da, så skjønner jeg ingenting. og om klubbledelsen nekter å bruke penger på forsterkninger så skjønner jeg heller ingenting. Ja, vi er ikke en kjøpende klubb som bruker masse på spillere, men skal vi erstatte disse som nok er på vei ned, Occean, Ruud, Jone, Kvelle (Hagen er jo og 31, og diouf over 30), så må vi hente spillere utenfra. og da nytter det ikke hente benkeslitere fra andre klubber som Riski. Eller hente Gashi var vel heller ingen sukess. Og Agdestein var vel heller ingen suksess. Vi husker vel Kleiven..

Haugen er lovende og kan på sikt bli bra, men vi trenger flere enn han på topp. Vi MÅ erstatte Rafik, altfor tynt med 3 kanter, når de tre kantene er Stefan, Riski og Pape. Altfor tynt på indreløperplass når Jone og Kvelle skranter. Broberg viser takter og Berg er og lovende og tatt steg, men det er 2,5 år siden han kom, og det har tatt tid å komme dit han er. 

Nå er Rafik borte, og Oldrup forsvinner vel og muligens. Da er det naivt å tro at man kan erstatte disse internt, når man allerede før overgangene har snakket om manglende bredde når skader har kommet. Og de har det dessverre vært mange av. 

Jeg mener Odd må hente noen klassespillere som kan gå inn og forsterke umiddelbart. Også om det må koste noen kroner. Odd har vært fryktelig svake på overgangsmarkedet i lengre tid, og det kan delvis skyldes økonomi. Men selvsagt er Odd i posisjon til å kjøpe noen, når de har gjort solide sesonger sportslig og økonomisk og når de gjør salg for tosifret antall millioner. Odd bør være en attraktiv klubb å dra til.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 75405

Dagens Odd-spillere har vel ikke akkurat falt rett ned i fanget på Fagermo og Co.

kmskrs
kmskrsInnlegg: 7449

Selvfølgelig har Odd penger til å kjøpe nå, OG ber DEF om penger så får han det. 

Derimot er det vanskelig å finne noen innenfor Norge

cpatton
cpattonInnlegg: 398
17.07.17 19:14
Aprilsnarr: Det er fagermo sin feil

Tullball!

Fagermo ser selvsagt ikke feilfri, men det største feilen han kan ha begått er å bygge Odd opp til et lag som også produserer bortskjemte supportere.

Aprilsnarr
17.07.17 19:19
cpatton: Tullball! Fagermo ser selvsagt ikke feilfri, men det største feilen han kan ha begått er å bygge Odd opp til et lag som også produserer bortskjemte supportere.

Siter gjerne hele mitt innlegg:

"Det er fagermo sin feil om han ikke gjør nødvendige endringer når spillere ikke spiller eller er blitt for gamle. Gjør han ingen innkjøp nå så er det meget kritikkverdig."

At du skal drive å kalle meg bortskjemt supporter gidder jeg ikke finne meg i. Hvis det er tonen du skal ha mot folk her som kommer med sine meninger så er iallefall ikke jeg interessert i å diskutere og snakke fotball her.

Man er ikke bortskjemt hvis man peker på at treneren må gjøre endringer når ting åpenbart ikke fungerer. Over halve sesongen er spilt. Formen vi er inne i siste 7 kampene (Nesten halvparten av hva vi har spilt i år) tilsier at vi er i fare for å rykke ned hvis det ikke blir bedring. Er man da en bortskjemt supporter om man mener treneren må gjøre endringer? Da finnes det ikke annet enn bortskjemte supportere rundt omkring.

Men for all del, la oss bare fortsette med meningsløse lange baller uten plan. La oss fortsette med en Occean som ikke gjør jobben sin. La oss fortsette med en Semb som er rundingsbøye. En Nordkvelle som deler i form for hver uke og som aldri tørr lade kanonen lenger. La oss fortsette slik vi har gjort nå. Da blir det iallefall kjekt neste sesong, da bør mulighetene til å vinne kamper være større. For da kan fort motstanden være en helt annen..

aquador
aquadorInnlegg: 1670
17.07.17 19:26
Aprilsnarr: Men for all del, la oss bare fortsette med meningsløse lange baller uten plan.

Det er overhodet ikke måten Odd spiller på. 

Aprilsnarr
17.07.17 19:27
aquador: Det er overhodet ikke måten Odd spiller på.

Man varierer på de lange uten plan mot Occean og på støttepasninger og å miste ball siste tredel grunnet stillestående spillere. Vet ikke hva som er verst

Aprilsnarr
17.07.17 19:34

Rafik i lilla

Spesielt å se. Alt hell og lykke ønskes

cpatton
17.07.17 19:37
Aprilsnarr: At du skal drive å kalle meg bortskjemt supporter gidder jeg ikke finne meg i.

Det forstår jeg og beklager at det kom i en setting hvor jeg siterte deg. Det var virkelig ikke meningen å være personlig.

Imidlertid, saken er den at jeg stadig vekk støter på Odd supportere, også her inne, som bla benevner andre klubber som kommer opp som overprestering, men at vi er etablerte i toppen - basta bom. Et greit eksempel av i år er Sarpsborg.

At klubber tar steg bør ikke ha noe med overprestering å gjøre, i hvert fall ikke mindre enn stegene Odd har tatt. Vi må erkjenne at det jobbes fotballfaglig grundig med god kunnskap rundt om i det ganske land.

Hvis man forventer/bestiller topp fire, aller helst Europa år etter år så mener jeg det har bærer alle trekk av å være bortskjemt.

Gunnar88
17.07.17 19:37

Aprilsnarr. Når du i mine øyne serverer piss, blir jeg litt provosert. Det å hente kvalitet i Norge gratis, er en meget vanskelig kunst. Hvis du har fulgt med på overgangene som er gjort i de siste årene ligger summen ofte på flere millioner. Der er ikke Odd.

Odd henter som oftest bosman-spillere. Og hvorfor er de bosman? Enten for at de ønsker seg til utlandet, eller presse opp lønnen. Ofte medfører dette at Odd ikke er aktuelle.

Tenkt eksempel. Odd og Molde. Den sportslige utfordringen er tilnærmet, men lønningsposen er betydelig større i Molde. Hvor drar du? Det samme kan sies om engen også.

Det er måten Odd har hentet spillere på tidligere, som de må fortsette med. Av og til treffer Fagermo meget bra, andre ganger er det katastrofe.

Fagermo kan selvsagt ikke kreve penger til overganger. Han kan ønske seg det, men det kler Odd dårlig om treneren skulle begynt å stille ultimatum for å hente spillere.

Si at Fagermo hadde fått 3-4 mill. Hva burde han gjort?

Aprilsnarr
17.07.17 19:43
cpatton: Det forstår jeg og beklager at det kom i en setting hvor jeg siterte deg. Det var virkelig ikke meningen å være personlig. Imidlertid, saken er den at jeg stadig vekk støter på Odd supportere, også her inne, som bla benevner andre klubber som kommer opp som overprestering, men at vi er etablerte i toppen - basta bom. Et greit eksempel av i år er Sarpsborg. At klubber tar steg bør ikke ha noe med overprestering å gjøre, i hvert fall ikke mindre enn stegene Odd har tatt. Vi må erkjenne at det jobbes fotballfaglig grundig med god kunnskap rundt om i det ganske land. Hvis man forventer/bestiller topp fire, aller helst Europa år etter år så mener jeg det har bærer alle trekk av å være bortskjemt.

Absolutt enig i mye, og Sarpsborg er jo et godt eksempel på klubb som er bygd skritt for skritt. For min del er det helt ok om man i år ender på 6 plass, hvis det i spillet og tendenser har vært en positiv utvikling. Dette skulle være årets Odd-stall. Treningsmengden ble økt for at vi skulle kjempe om gullet. Men hva skjer? 12 mål på 16 kamper, spillere over hele linja som underpresterer, og liten tegn til bedring. Da forventer og ønsker man å se endringer. 

Gunnar88
17.07.17 19:45

Jeg har holdt med Odd i 18 år, og uheldigvis blir jeg bare mer og mer ivrig. Jeg vil beskrive de siste årene, som å sveve på en rosa sky og alt er flott.

Selv om det blir en nedtur i år, vil fundamentet fortsatt være der. Odd vil også gå i solid overskudd denne sesongen også. Vi behøver ingen sugardaddy, som de har i Molde, engen og brann. Vi gjør det selv og det er jeg fryktelig stolt av.

Klubben bygger seg opp sakte men sikkert. Dårlige sesonger har alle lag. Jeg også synes det er merkelig at supportere plutselig begynner å kreve topp-4 hvert år. Det er ikke lenge siden at seriemedalje var utopi i min bok, nå har vi fått det to ganger på tre år. Pluss cupfinale og fantastiske kamper i Europa.

Det er mange gode fotballsparkere i Odd, og det gror godt. Odd kommer tilbake, enda sterkere enn tidligere, så lenge Fagermo styrer skuta.

Aprilsnarr
17.07.17 19:57
Gunnar88: Aprilsnarr. Når du i mine øyne serverer piss, blir jeg litt provosert. Det å hente kvalitet i Norge gratis, er en meget vanskelig kunst. Hvis du har fulgt med på overgangene som er gjort i de siste årene ligger summen ofte på flere millioner. Der er ikke Odd. Odd henter som oftest bosman-spillere. Og hvorfor er de bosman? Enten for at de ønsker seg til utlandet, eller presse opp lønnen. Ofte medfører dette at Odd ikke er aktuelle. Tenkt eksempel. Odd og Molde. Den sportslige utfordringen er tilnærmet, men lønningsposen er betydelig større i Molde. Hvor drar du? Det samme kan sies om engen også. Det er måten Odd har hentet spillere på tidligere, som de må fortsette med. Av og til treffer Fagermo meget bra, andre ganger er det katastrofe. Fagermo kan selvsagt ikke kreve penger til overganger. Han kan ønske seg det, men det kler Odd dårlig om treneren skulle begynt å stille ultimatum for å hente spillere. Si at Fagermo hadde fått 3-4 mill. Hva burde han gjort?

Det er ikke odd å hente for flere millioner, men hvis man har et mål om å være stabilt med i toppen, så er det kanskje veien å gå? Ofte er disse som blir hentet for noen mill, solgt videre for enda flere. Håpet er jo at Zekhninis overgang gjør at folk ser at Odd selger videre, og at det kan lokke flere til Telemark. Å hente gratis i Norge er selvsagt vanskelig, noe som vi til stadighet ser. Men hvorfor ikke våge bevege seg litt utenfor landegrensene? Tenk om vi kunne hentet en ny Bentley, en ny Adegbenro, Mikel, Ighalo, osv. Greit med lokalt fokus, men det kan bli litt voldsomt. Man trenger å kunne tenke litt nytt. 

Selvsagt kan enkelte andre klubber tilby bedre lønn. Men det er ikke slik at det er mange klubber som overgår Odd, det er vel Molde, Enga og RBK som er der. Brann har vel og tak på under millionen. Spørsmålet er jo om man skal gjøre noen utvidelser på lønnstaket ettersom klubben har blitt en mer stabil toppklubb. Selvsagt ikke sprenge banken og doble taket. 

Av og til treffer Fagermo bra ja. Han har gjort det enkelte ganger. Men veldig ofte har det gått meget dårlig. Ser man de siste 5 årene så er følgende hentet inn utenfra

Agdestein, Diouf, Broberg, riski, Stefan, Semb (retur), Occean, Våge Nilsen, Flo, Haugen, Messoudi, Ruud, Berg, Gashi, Krogsgård (retur), Hurrme, Bentley (Retur), Lindseth, Kjelsrud Johansen, Nordkvelle, Halvorsen, Kleiven, Storbæk (retur), Dag A. Olsen.

24 spillere. Av disse kan man vel si at Fagermo har truffet godt på: Semb (Til tross for svak til tider i år), Ruud (på hell nå), Bentley, Nordkvelle.

Godkjent kan gis til Våge, Occean, Berg. Stefan, Haugen og Broberg viser og takter og kan godkjennes med håp om en grei fremtid.

Men hva da med Agdestein, Diouf, Flo, Riski, Messoudi, Gashi, Krogsgård (retur), Hurrme, Lindseth, Kjelsrud Johansen, Halvorsen, Kleiven, Storbæk (retur), Dag A. Olsen? Disse har virkelig ikke slått til. 

Odd har ikke vært gode på overganger dessverre. Skulle ønske man våget se litt utenfor landegrensene litt oftere. Og da kanskje bruke noen kroner på akkurat dette, da vi jo vet prisnivået innad i Norge kan være høyt.

Det er forøvrig interessant å se eliteserieoverganger på transfermarkt. Stort sett bare free transfers.

Aprilsnarr
17.07.17 20:00
Gunnar88: Jeg har holdt med Odd i 18 år, og uheldigvis blir jeg bare mer og mer ivrig. Jeg vil beskrive de siste årene, som å sveve på en rosa sky og alt er flott. Selv om det blir en nedtur i år, vil fundamentet fortsatt være der. Odd vil også gå i solid overskudd denne sesongen også. Vi behøver ingen sugardaddy, som de har i Molde, engen og brann. Vi gjør det selv og det er jeg fryktelig stolt av. Klubben bygger seg opp sakte men sikkert. Dårlige sesonger har alle lag. Jeg også synes det er merkelig at supportere plutselig begynner å kreve topp-4 hvert år. Det er ikke lenge siden at seriemedalje var utopi i min bok, nå har vi fått det to ganger på tre år. Pluss cupfinale og fantastiske kamper i Europa. Det er mange gode fotballsparkere i Odd, og det gror godt. Odd kommer tilbake, enda sterkere enn tidligere, så lenge Fagermo styrer skuta.

Flere som begynte ved opprykket med andre ord. Da det startet her og, da jeg kunne bli dratt med på tippeligakamp i nærområdet. Veldig kjekt. 

Salget av Zekhnini sørger for et solid overskudd ja. Men vi vet jo at Borgsersen har gjort mye for Odds økonomi de siste årene, det må vi ikke glemme.

Jeg mener heller ikke at Fagermo skal byttes ut. Men jeg mener han bør være noe mer endringsvillig og tenke litt nytt, for virker som det står veldig i stampe nå.

Og det er jo faktisk slik at hvis Odd plutselig skulle få snudd trenden så er det så jevnt at de absolutt kan kjempe seg inn i en medaljekamp og. Så alt er selvsagt åpent.

cpatton
17.07.17 20:08
Aprilsnarr: Da forventer og ønsker man å se endringer

Enig i det, men sannelig ikke godt å vite hva når et helt lag er på krabbegir. Minner aller mest om en gordisk knute det her.

Ellers enig i mye annet som skrives her; bla Hagen som kaptein når det butter. Slettes ikke bra.

For å gjenta med selv fra tidligere i dag - fem av nøkkelspillerne til Odd har sett sine beste dager på en fotballbane. De kan selvsagt bedre enn det de viser akkurat nå, likevel... Et nytt lag må sakte men sikkert bygges opp. Det å hanke inn et par superstjerner og tro at ting vips går på skinner igjen har jeg liten tro på. Dessuten veldig anti-Odd.

Sånn sett enig med Gunnar i at fundamentet er der, det gror godt og at vi kommer sterkt tilbake.

Aprilsnarr
17.07.17 20:12
cpatton: Enig i det, men sannelig ikke godt å vite hva når et helt lag er på krabbegir. Minner aller mest om en gordisk knute det her. Ellers enig i mye annet som skrives her; bla Hagen som kaptein når det butter. Slettes ikke bra. For å gjenta med selv fra tidligere i dag - fem av nøkkelspillerne til Odd har sett sine beste dager på en fotballbane. De kan selvsagt bedre enn det de viser akkurat nå, likevel... Et nytt lag må sakte men sikkert bygges opp. Det å hanke inn et par superstjerner og tro at ting vips går på skinner igjen har jeg liten tro på. Dessuten veldig anti-Odd. Sånn sett enig med Gunnar i at fundamentet er der, det gror godt og at vi kommer sterkt tilbake.

Jeg tror heller ikke en superstjerne inn vil løse alt. Men jeg tror det er naivt å iallefall gå inn mot en ny sesong med både Hagen, Occean, Jone, Kvelle og Ruud som klare førstevalg. De fire siste er iallefall på vei noe ned, og da bør man kanskje tenke noen til å erstatte de. Og det tror jeg ikke vi har i klubben per nå. Broberg og Berg har tendenser, men er fremdeles ikke helt der. Blir spennende å se hvordan klubben løser en situasjon med mer penger på bok, og med motgangen som har vært.

Brodden
BroddenInnlegg: 222
18.07.17 00:33

Det er på høy tid med et generasjonsskifte, og en opprenskning i stallen. Vi har et par spillere i stallen som dessverre har sett sine beste dager. Jeg begynner dessverre å bli skeptisk til om Jone kommer tilbake til sitt gamle nivå igjen, og jeg synes ikke det er noen overdrivelse å si at Ruud bare ser svakere og svakere ut. Occean har vel også bare kontrakt ut året, hans Odd-karriere nærmer seg nok mest sannsynlig slutten den å. Ellers er det en del andre spillere i stallen som jeg rett og slett ikke mener har det nødvendige nivået inne. Husker vi satt på eliteseriens eldste stall for noen år siden. Hansén, Rambekk, Fevang, Brenne, Svindal Larsen og Arason var alle spillere som gikk fra å være nøkkelbrikker i et Odd-lag til å bli overflødige på veldig kort tid. Disse ble erstattet av spillere som Semb Berge, Oldrup Jensen, Grøgaard, Andre Hansen, Herolind Shala og Elba Rashani i løpet av kort tid. Spillere som kom inn i troppen med glød og energi, fremadstormende spillere, spillere som var en solid del av grunnmuren i den beste Odd-årgangen jeg kan huske jeg har sett. I løpet av ett par år, gikk vi fra å ha eliteserien eldste lag, til å ha et av de yngste. Nå er det på tide med et nytt generasjonsskifte. Vi har bedre økonomi i år enn vi hadde for fem år siden, men vi kan ikke drive og kaste rundt penger som fulle sjømenn likevel.

Å sparke Dag Eilev Fagermo, er ikke bare veldig forhastet og unødvendig. Det er det samme som å kappe av foten fordi man har litt vondt i sin stortå. Selvfølgelig er Fagermo motivert, ikke fortell meg noe annet. Fagermo er en av Norges beste fotballfagmenn. Hvilke andre kandidater mener folket er bedre egnet til å lede Odd enn Fagermo?? Hva hjelper det å bytte kurs nå?? Det kommer å være år hvor leverer dårligere enn forventet, av lagene i Norge er det bare RBK som stabilt har vært i toppen de seneste årene. Jeg har troen på at det kommer til å løsne igjen, og jeg nekter å tro noe annet enn at det skjer med Akkerhaugens sønn. 

Brodden
18.07.17 00:58

Så skal det sies at vi har bommet litt på spilleroverganger de siste årene. Å skaffe seg et bedre spillernettverk, enten gjennom å lønne i speider (ikke like mye fan av sportsdirektør. Treneren skal alltid ha det siste ordet). Andre måter å drive spillerlogistikk på kan være gjennom et godt agentnettverk (se hva LSK har hentet av nigerianskt gull de siste årene ved hjelp av Atta Aneke. Han var vel forøvrig også en årsak til at Bentley og White kom til klubben, veldig nysgjerrig for hvorfor vi plutselig kuttet alle båndene til han.). Ellers har AAFK en annen løsning, hvor assistentrener Joore har et veldig godt nettverk i nederland, hvor spillere som Wormgoor, Weldwijk og Gyasi har blitt hentet fra det siste året. Odd har helt klart et forbedringspotenisal på spillerlogistikken. Så skal det sies at vi ikke akkurat har hatt penger å rutte med de siste årene heller. Har vi i det hele tatt kjøpt spillere, har det bare vært for en symbolsk sum - Semb Berge er et unntak, men det kan vi takke Borgersen for. Vi må fortsette å drive klubben slik den har blitt drivet under Fagermos tid, med utvikling av egne spillere. Av overganger ellers mener jeg det bør sees mer ut fra våre landegrenser, spillere i dette landet er voldsomt overpriset.

Angående speider, var dette også noe som ble diskutert innad i klubben, og jeg håper det blir duket for en ny diskusjon i vinter, eller allerede nå i sommerpausen. Nå har vi jo faktisk fått litt penger å rutte med som vi ikke har hatt før, og det kan utnyttes. Men at vi trenger et helt nytt lag, en ny trener - absolutt ikke. Skal vi begynne å kaste millioner etter det som f.eks. Godset har gjort med Tokstad og Glesnes, eller det TIL f.eks. har gjort med Vuk - spillere som absolutt ikke har slått til, og ellers ikke er overlegne Odd på budsjettsiden hjelper det absolutt ikke Odd

(Innlegget ble redigert 18.07.17 01:00)

cpatton
18.07.17 12:38
Brodden: Men at vi trenger et helt nytt lag, en ny trener - absolutt ikke. Skal vi begynne å kaste millioner etter det som f.eks. Godset har gjort med Tokstad og Glesnes, eller det TIL f.eks. har gjort med Vuk - spillere som absolutt ikke har slått til,

Passer godt til hva Fagermo sier til Varden i dag.

Det blir ikke snakk om å svi av kortsigktige millioner for eventuelt å få en 5/6 plass, det hadde vært idioti. Han åpner for prøvespill av eksempelvis nigerianere, men da mtp neste år. "Nå må vi få det beste ut av det laget vi har nå, så vi ikke rykker ned".

I boka mi helt riktig. Blant Fagermos mange kvaliteter finner vi også det langsiktige. I tillegg brenner han for klubben - dette går seg nok til på en eller annen måte.

Gunnar88
18.07.17 13:08

Veldig fornuftig det som Fagermo sier. Selv om vi får en dårlig sesong nå, så er det ingen krise. Bare vi unngår nedrykk så får Fagermo heller finne ut av hva som gikk galt i år, og heller komme sterkere tilbake i 2018.

123Jompen
123JompenInnlegg: 147
19.07.17 11:20

noe nytt om 

Adnan Hadzic?
Skandi
SkandiInnlegg: 71
19.07.17 15:40

På tide å hente noen unge lovende spillere som har potensiale. De siste årene har Fagermo "safet" alt for mye med spillerlogistikken med å hente såkalte etablerte spillere. De er hentet basert på statistikk og ikke kvalitet. Pape Diouf har aldri vært noen god fotballspiller. Samme med Agdestein. Bare fordi han puttet 10 mål for Haugesund i fjor betyr ikke at han er god. Ser man bak tallene ser man en spiller som knapt holder obos-nivå. Selv Haugesund-supporterne mener han ikke holdt mål. Joakim våge Nilsen er også skivebom. Han bør ikke få ny kontrakt. Oliver Berg har aldri vært og vil aldri bli noen god fotballspiller. Mangler grunnleggende taknikk og pasningskvalitet. Bidrar med nada fremover. Ble hentet fordi han puttet over 20 mål for Raufoss i 2.div. Hvor mange har han puttet for Odd? 2 ? Ble også hentet usett og på bakgrunn av statistikk, og ikke kvalitet. Samme som Agdestein.

Gi meg heller en ung nigerianer som har karrieren foran seg og som vil gjøre alt for å lykkes. Når Oliver Occean sier gjentatte ganger at måltørken ikke stresser ham så sier det alt. Han har ikke den driven en spiss skal ha. Forståelig nok når han har hatt en fin karriere og nærmer seg 40 år.
Nesten så det var morsommere å følge Odd før når Sandstø hentet utenlandske spillere som Bentley, Tchoyi, Occean, Pelle Nilsson, Ornelas, Suffo etc. Ja, det var grove feilkjøp den gangen og, men da hadde vi ihvertfall enkeltspillere som begeistret publikum og som kunne utfordre 1-mot-1. De siste årene har det vært kollektivet i fokus og det har gitt gode resultater, men overgangsvinduene har blitt drit kjedelige. Fagermo henter bare norsk, og da får man ingen som skaper litt snakkis og forventinger.  Man vet hva man får. Vi har omtrent hatt samme start 11-er i en årrekke nå. Fotball er tross alt i underholdningsbransjen. Man må fornye seg.

Jeg mener vi bare har vært 1-2 gode signeringer unna ligagull, men det ble spolert med signeringer som Riski, Berg, Agdestein etc. Tenk hvis vi hadde hatt en Adegbenro, Ojo, eller Ujah når vi tok bronse? Odd har ikke vært flinke til å utnytte sin posisjon som toppklubb i Norge de siste årene. Se på godset og Molde for et par år tilbake. "Alle" unge talenter ville til Drammen og Molde fremfor Trondheim og Rosenborg fordi de spilte i Europa og var en toppklubb som jaktet medaljer og seriegull.

Kort oppsummert mener jeg  man må være villig til å ta litt større sjanser på overgangsmarkedet nå som Odd har fått et godt fundament og den posisjonen man har. Hvis ikke ender vi opp med såkalte "safe" signeringer uten videresalgspotensial og mangel på ekstreme kvaliteter. Hvis jeg husker riktig så er vel fortsatt signeringen av Per Nilsson fra AIK Odds dyreste kjøp noensinne (2-3 millioner).
Han ble solgt til Hoffenheim i Bundesligaen for rekordsum og ble kåret til årets spiller i Tippeligaen. 
Den som intet våger...

Brodden
19.07.17 16:11

Både Pospech og Simen Brenne kostet vel nærmere 5 millioner enn 2-3 millioner hvis jeg ikke husker helt feil.

Påstanden "Pape har aldri vært noen god fotballspiller" er jeg totalt uenig i. Som kant var en strålende både i 09 sesongen i Molde, og i 11 sesongen, hvor han nærmest bøttet inn mål. I 2010 sesongen var han begredelig, men det var hele Molde-laget. I årene i København og i Molde returen var han i to konsekvente 4-4-2 lag. Der har han aldri passer inn. Det jeg så av Pape i hans første periode i Odd var en spiller som slet litt med selvtilliten og kampformen i starten, men som bare ble bedre og bedre, og endte opp med 5 mål på 10 kamper, hvor han også kom inn i flere kamper. 5 mål på 10 kamper er et meget godt snitt for en kantspiller. At han skulle falle så mye ferdighetsmessig i løpet av i underkant av et år er selvfølgelig merkelig, men at han aldri har vært noen god fotballspiller, er tull. Han hadde ferdigheter vi manglet i vårt lag, så jeg husker at jeg støttet overgangen helt ut, selv om han dessverre ikke har vist tegn til å slå til.

Oliver Berg er selvfølgelig også en god fotballspiller, utrolig seriøs og målrettet, og har tatt kvantesteg etter Odd-overgangen. At han ikke har fått mer spilletid sålangt i år framstår som en gåte for meg, kanskje det er fordi at Dag Eilev vil "tvinge" Berg til å signere ny kontrakt for å bruke han, muligens det samme han prøver å gjøre med Bergan nå. Jeg mener imidlertid at det er helt feil taktikk, spill til hver tid med det laget som gir best mulighet for seier, og jeg mener både Berg og Bergan burde vært inne i ellveren vår for øyeblikket. Berg har en fantastisk motor og kapasitet, og jeg synes stadig han gjør bedre valg og utførelser med ballen av det jeg har sett av han i år. 

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 20108
19.07.17 23:08

Jaktfalken er endelig ute av undulat-buret.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 20108
19.07.17 23:09

Lykke til i morgendagens kamp. Vi trenger mer norsk suksess.

modumodd
modumoddInnlegg: 2502
20.07.17 12:38

Satt og så på Dundalk vs RBK igår. RBK fikk tauet det inn, men imponerte ingen. Dette Dundalk-laget har altså semifroffer på laget. Ingen tjener over 200,000 og likevel viser de en slik entusiasme,vilje og tæl. Dette Dundalk-laget hadde klart seg meget bra i ES på tross av svært knappe ressurser. Kanskje Odd burde snuse litt på hva som finnes av spillere i Irland. Må da være et steg opp for dem - iallfall lønnsmessig. 

cpatton
20.07.17 13:07
modumodd: Ingen tjener over 200,000 og likevel viser de en slik entusiasme,vilje og tæl.

Ja, en kommer alltid langt med den mentaliteten du nevner. For Odds del, kan ikke huske at de har gjennomført en kamp med dette i bånn siden de var i Trondheim i fjor høst. Kanskje det som har skuffet meg mest, det at de virker litt giddalause.

(Innlegget ble redigert 20.07.17 13:08)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg