Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Molde FK. Klubbtråd 2017.

NYTT TEMA
RamGuy
RamGuyInnlegg: 3639
20.04.17 18:55
Spuds_McKenzie: 100 % enig. De som sier at det er helt innafor at TV 2 oppretter skreddersydde nyhetssendinger, som foregår i samme studio med samme programleder, der hyppigheten er unormalt høy og nøyaktig tilpasset når fotballkampene går, de er de samme som sier "neida, DETTE er ikke noe pyramidespill". Og hvis det var så nyttig for folket å få nyhetssendinger om pågående fotballkamper, hvorfor har ikke hatt dette før, f.eks. da de selv hadde rettighetene?

Nå handlet diskusjonen om Topp Fotball sin oppfordring til boikotting av TV2, og ikke hvorvidt det er riktig av Discovery og NFF å saksøke TV2. Det er to helt forskjellige ting, det er nok ingen ved sine fulle fem som syntes at det er greit å holde på sånn som TV2 holder på. Men det gir ikke Topp Fotball rett til å oppfordre klubber til å boikotte TV2.

Spuds_McKenzie
Spuds_McKenzieInnlegg: 244
20.04.17 19:04

Nei, sant det. Barnslig tilbake, liksom. 

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 14249
20.04.17 19:06
RamGuy: Men det gir ikke Topp Fotball rett til å oppfordre klubber til å boikotte TV2.

Klart det gjør.

På samme måte som de har rett til å stenge TV2 ute fra å få akkrediteringer til Ishockey VM og OL 2018. Som de nå har gjort. TV2 prøver aktivt å kødde med og devaluere et produkt Discovery har kjøpt, så klager de sin nød når de får svar på tiltale.

Spuds_McKenzie
Spuds_McKenzieInnlegg: 244
MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 2937
20.04.17 19:46
Sardinas: Men hvor er samarbeidet med Tornekrattet?

Hvor er Tornekrattet kan en heller spørre seg.

Synes vi er for negative til støtten som gis til klubben. Vi er ikke blant de mest fargerrike eller høylytte, men vi er trofaste. 

Bittelille Molde stilte med over 1000 supportere til bortekamp i både Glasgow, Amsterdam og Sevilla da vi spilte i Europa Leauge. Til kamper som gikk i midtuka og ikke akkurat var gratis å reise til. Før vi fikk KBK opp i Eliteserien var nærmeste bortetur 2 timer og en fergereise unna. Synes ikke en har noe å skjemmes over. Egentlig burde en være stolt.

MensenErnst
20.04.17 19:50
Spuds_McKenzie: Molde FK støtter boikotten.

Ikke overraskende at de gutta som styrer marsjerer i takt med pengefolkene. Er vel godt vant til gutteklubben grei, frimurer Neerland.

toro_lover
toro_loverInnlegg: 865
20.04.17 20:34

Synes tilskuertallet er greit. Det vil nok stige litt utover sesongen hvis vi henger med i toppen.

Et tiltak som kunne gitt litt mer volum til tornekrattet kunne være å gi sterkt redusert pris eller til og med gratis inngang til krattet-medlemmer resten av året. Dette hadde neppe kostet MFK stort og hadde kanskje betalt seg tilbake med renter i form av økt engasjement og fullere tribuner ellers også.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 20783
20.04.17 21:01

Tornekrattet var ikke så verst mot VIF. Det er et stykke opp til gamle høyder, men det var klar fremgang fra LSK-kampen. 

Forøvrig er jeg enig med MensenErnst. Vi er et stille folkeslag. Men vi er fryktelig glade i MFK. Og det var et enormt øyeblikk for meg å være med til Skottland. Og jeg har hørt at det var like mange i Amsterdam. 

Men 1000 blåkledde i Glasgow.... Det var en enorm opplevelse. Jeg har fått julekort i to år nå fra en rangerssupporter som jeg møtte på en pub dagen etter kampen. Han ba om at jeg sendte MFK-skjerf til han, det gjorde jeg selvsagt. Det har han brukt på jobb siden den gang for å plage the fookin hoops som han sier

(Innlegget ble redigert 20.04.17 21:03)

northside
northsideInnlegg: 32999
20.04.17 23:52
MensenErnst: Hvor er Tornekrattet kan en heller spørre seg.
Synes vi er for negative til støtten som gis til klubben. Vi er ikke blant de mest fargerrike eller høylytte, men vi er trofaste. Bittelille Molde stilte med over 1000 supportere til bortekamp i både Glasgow, Amsterdam og Sevilla da vi spilte i Europa Leauge. Til kamper som gikk i midtuka og ikke akkurat var gratis å reise til.

Jeg tror at det ikke er "sexy" nok å stille seg opp med supportere og synge på ES-kamper lengre. Ikke etter slike opplevelser.

Hadde 25% av disse møtt opp på hver hjemmekamp og stått på inngang 13, hadde det vært en solid synlig supporterskare på MFK sine hjemmekamper.

Sardinas
SardinasInnlegg: 172
21.04.17 09:26

En annen ting jeg aldri har skjønt, er nå vi spiller borte mot RBK.

Her klarer vi som regel å samle 1000 tettpakkede Moldesupportere i hjørnet, men likevel er det maks 300 som synger.

Når kjernen er på Aker Stadion er de ikke så mange flere vil jeg tro, men de får samtlige til å hoppe, synge og klappe.

magnarb
magnarbInnlegg: 720
21.04.17 10:33
Sardinas: Her klarer vi som regel å samle 1000 tettpakkede Moldesupportere i hjørnet, men likevel er det maks 300 som synger.

Har ingenting med å se fotball, som tilsier at man skal synge. Bare så det er sagt.

Men for all del, de som vil synge, kan få lov til det. Om det er på stadion, i kirka, i bilen eller på gata. 

PapaSmurf
21.04.17 10:33

Det er den romsdalske forbannelsen. Vi er rett og slett litt for opptatte av hva nabomannen mener. 

Sånn er det og sånn tror jeg det kommer til å forbli. Det er ungdommen som må inn i Tornekrattet. De MÅ finne en måte å gjøre det attraktivt å gå på kamp på supporterfeltet igjen for de mellom 16 og 25. 

Men en ting vi er best i TL på er å farge stadion i klubbfargene. Og det er logisk. Vi viser vår støtte på en stilltiende måte :) Helt til vi føler oss vekkdømt. Da våkner dyret i oss. 

MensenErnst
21.04.17 11:18
Sardinas: Når kjernen er på Aker Stadion er de ikke så mange flere vil jeg tro, men de får samtlige til å hoppe, synge og klappe.

Kjernen er jo strengt tatt en paraply for mange grupperinger som har sin måte å vise støtte på. I stedet for å bli utestengte har disse fått lov til å vokse og uttrykke seg. Det er disse som får med seg resten nå. 

Når det er sagt så er det noenlunde enklere å samle unge menn for en enerådende klubb i en by som er samlingspunktet for en ganske stor region i norsk sammenheng. Molde oversvømmes ikke av menn i alderen 20-30 som elsker å reise på fotballturer og har masse av fritid til å bruke på supporteraktiviteter. Vi er og blir en familieby og har et familiepublikum. Jeg synes ikke det er noe å skjemmes over.

All ære til trønderpakket som er overlegent best på å lage stemmning i Norge per i dag. Faren for dem er at de blir så fornøyde med seg selv at de mener det er kun de som har fasiten på hva det vil si å være en supporter. Det var det som ble starten på slutten for Klanen i sin tid. 

annonaki
annonakiInnlegg: 7483
21.04.17 11:39
PapaSmurf: De MÅ finne en måte å gjøre det attraktivt å gå på kamp på supporterfeltet igjen for de mellom 16 og 25.

Da kan de jo starte med å fjerne den "tantekulturen" som har hersket de siste årene. Er nok få unge menn i alderen 16-25 som blir tiltrukket av en gruppering hvor man blir uglesett om man roper "hater rosenborg".

Mener selvsagt ikke at man skal begynne å bli voldelig (garantert mennesker som ville valgt å tolke det slik) , men de må kaste sysakene å bli litt røffere i stilen.

Synes de har tatt ett steg i riktig rettning sånn sett i år. Godt trykk på hate rosenborg på lerkendal og VIF fikk høre "rykke ned med deila" og "heia tufte". Skal ikke mer enn ett par sesonger tilbake før de som prøvde å dra igang slike ting hadde fått kjeft og nærmest blitt kjeppjaget.

vanMeegeren
vanMeegerenInnlegg: 164
21.04.17 11:56
annonaki: Da kan de jo starte med å fjerne den "tantekulturen" som har hersket de siste årene. Er nok få unge menn i alderen 16-25 som blir tiltrukket av en gruppering hvor man blir uglesett om man roper "hater rosenborg".

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne fjerndiagnostiseringen.

For dem som klager over Tornekrattet, men bor i Molde og omegn: Velg inngang 13 selv. Delta. 

MensenErnst
21.04.17 12:16

For dem som bor andre steder: Møt på bortekamp. Det er på bortekamper supporterkultur blir skapt. 

Apropos bortetur og ræva supporterkultur: 
Vi kunne vært verre, vi kunne vært Odd. 

(Innlegget ble redigert 21.04.17 12:18)

magnarb
magnarbInnlegg: 720
21.04.17 12:21
vanMeegeren: For dem som klager over Tornekrattet, men bor i Molde og omegn: Velg inngang 13 selv. Delta.

Kan ikke krattere forstå at de meler sin egen kake?

De som ønsker å bidra, er der nok allerede. Det er de selv som må gjøre seg attraktive, som gjør at flere vil bidra og stå med de på inngang 13. Men problemet er den "ovenfra og ned"-holdningen de har mot den "vanlige supportern" som kler seg i blått, liker å sitte på stadion, få med seg kampen, juble for mål, synge "her kommer molde" når vi har putta og pipe på dommeravgjørelser.

Så, slutt å klag på at folk ikke er like, og ikke ønsker å være som dere.

(Innlegget ble redigert 21.04.17 12:22)

Fishstick
FishstickInnlegg: 24105
21.04.17 12:35
vanMeegeren: Jeg skjønner ikke helt poenget med denne fjerndiagnostiseringen. For dem som klager over Tornekrattet, men bor i Molde og omegn: Velg inngang 13 selv. Delta.

Du er vel inne på kjernen av problemet her. Virker som Tornekrattet over lang tid har låst seg fast inni skjellet sitt. All kritikk blir avfeid med "møt opp selv da vel" og lignende.

Om Tornekrattet skal bli gode må de først erkjenne at de er dårlige, rydde opp i driten og ta sats på nytt. Foreløpig er det lite som tyder på at det er nært forestående.

Personlig savner jeg støtten Molde hadde for ti år siden. Man kan si mye rart om "slaget i Molde" (i 2008?) der det var tog gjennom byen, kasting av bluss og stoler, taktfaste hatrop bak banner og folk i maskering - men herregud så artig vi hadde det. Både vi og dere. De kampene hadde mye mer med seg da enn de har i dag, og spiralen begynte å peke raskt nedover da Molde-fansen startet med å ta oppvarmingen til kampene i Trondheim på Oppdal og lignende prosjekter. Det tok jo livet av den spontane og litt ville temperaturen som vi så både i gatene og på tribunen.

Fishstick
21.04.17 12:40
MensenErnst: Faren for dem er at de blir så fornøyde med seg selv at de mener det er kun de som har fasiten på hva det vil si å være en supporter. Det var det som ble starten på slutten for Klanen i sin tid.

Er jo dette som hovedsaklig skiller Kjernen fra blant annet Klanen. I Oslo gikk alt til helvete fordi de satt med en opplest og vedtatt fasit for hvordan ting skulle være, mens i Trondheim har det blitt bra fordi det er en bred konsensus om at man er åpne både for forskjellige folk og grupper. Det er ingenting som er skrevet i stein her, og da tror jeg nok også at det er liten fare for at vi går på samme smell som i Oslo. Er ikke så veldig mange år siden Klanen mente at "tifo er for bønder", og det er klart når man er så bakstreversk av natur - så vil man etterhvert få problemer med rekrutering av yngre fans som ble interessert i supporterkultur fordi de har sett mye på Youtube.

MensenErnst
21.04.17 12:43
Fishstick: mens i Trondheim har det blitt bra fordi det er en bred konsensus om at man er åpne både for forskjellige folk og grupper

Inntrykket mitt utenfra er at en er ganske streng på at de som er på feltet må bidra fra første stund, men kan godt hende jeg tar feil. Jeg er (heldigvis) ikke tett på det miljøet selv om jeg kjenner noen av de som har vært med tidligere.

Fishstick
21.04.17 12:54
MensenErnst: Inntrykket mitt utenfra er at en er ganske streng på at de som er på feltet må bidra fra første stund, men kan godt hende jeg tar feil. Jeg er (heldigvis) ikke tett på det miljøet selv om jeg kjenner noen av de som har vært med tidligere.

Ja, det er sant. Hovedregelen er at man skal bidra om man skal stå der. Det er likevel helt uproblematisk om man vil være der og kjenne på stemningen, men da stiller man seg litt utpå kanten av feltet. Møter man opp to timer før kampstart for å stå midt i feltet, for så å holde kjeft i 90-minutter - så er ikke det populært.

vanMeegeren
21.04.17 13:05
Fishstick: Du er vel inne på kjernen av problemet her. Virker som Tornekrattet over lang tid har låst seg fast inni skjellet sitt. All kritikk blir avfeid med "møt opp selv da vel" og lignende.

Jeg bor ikke i Molde og representerer ikke Tornekrattet. 

For meg virker det noe merkelig at en gruppe mennesker man levner lite tiltro til skal klare å skjønne hvordan man gjør sine hoser grønne for andre når de ikke får input fra de som tydeligvis sitter på fasiten.

I de fleste andre sammenhenger er det normalt å forfekte at om man vil endre noe i en virksomhet, må man gå inn i den og påvirke selv. Av en eller annen grunn virker det som om dette ikke gjelder for supporterklubber.

PapaSmurf
21.04.17 13:14

Det er jo så enkelt som at Kjernen har vært en  åpen og inkluderende gjeng som folk har hatt lyst til å stå sammen med. 

Men Tornekrattet har blitt mer og mer introvert. De sier jo at de er inkluderende, men jeg har snakket før om da jeg tok en pils på 1911 før kamp i fjor sammen med en kompis som holdt med motstanderne. Det viste mye av det jeg har ment har vært galt. Er vel et drøyt års tid siden mener jeg. Det kom inn to unge gutter rundt 18-20, kledt i blått. De forsøkte å spille litt nonchalante og coole, men de flakkende søkende blikkene var ikke til å misforstå. De kjente ingen og radaren snurret for fullt.

Og hva skjer? Ledelsen sitter med sitt entourage på ett bord og har det hyggelig og på andre bord sitter fullt av blåkledde og skuer tomt på de nyankomne. Litt som i en cowboyfilm, men ikke fullt så olmt. 

Unggutta de gikk, jeg husker ikke om de styrtet en pils eller om de bare forlot stedet etter et par minutter i ensomhet. 

Den gangen jeg var ung var Tornekrattets stamsted på Dockside. Kom det inn ferskinger den gangen tok det ikke lang tid før en eller annen i Krattet var borte og snakket med vedkommende. Snakket varmt om medlemskap og fordeler med det, og de oppførte seg som et vertskap. Dette fikk folk til å føle seg i mangel av et bedre ord ønsket.

Det var en helt annen følelse å komme inn i lokalet den gangen. Det var smil, synging, fliring og masse folk. 

Nå er det for å være ærlig begravelsesstemning i forhold. Og de litt eldre berusede herrene fra grisgrendte strøk er like usjarmerende nå som den gang, forskjellen er at den gangen var de ikke like synlige. 

Jeg liker tiltakene som krattet har gjort f.eks det med å komme tidligere på kamp, og jeg tviler ikke et sekund på at det er mange ildsjeler som gir fryktelig mye av seg selv til supporterklubben og MFK, og de skal ha all honnør, men det er så mye dumt som har skjedd som ødela så mye for Tornekrattet. Det må gjøres en stor innsats for å rette opp alle de gale valgene som ble tatt.

Så ikke bare si at man er inkluderende og be folk møte opp. Ta vare på alle som stikker snuten innom 1911, la de se hva slags felleskap de kan bli en del av. 

(Innlegget ble redigert 21.04.17 13:16)

DietCoke
DietCokeInnlegg: 9673
21.04.17 13:16
vanMeegeren: Av en eller annen grunn virker det som om dette ikke gjelder for supporterklubber.

Det var vel noen som prøvde for noen år siden. I ettertid kan man vel si at sjansen for å lykkes hadde vært større om man i stedet hadde startet en alternativ gruppering.

DietCoke
21.04.17 13:17
PapaSmurf: Dette fikk folk til å føle seg i mangel av et bedre ord ønsket.

Velkomne, er ordet.

Fishstick
21.04.17 13:19
vanMeegeren: I de fleste andre sammenhenger er det normalt å forfekte at om man vil endre noe i en virksomhet, må man gå inn i den og påvirke selv. Av en eller annen grunn virker det som om dette ikke gjelder for supporterklubber.

Altså, de har låst sitt eget diskusjonsforum slik at det kun er åpent for medlemmer. De har vel også hatt opplegg der kun de med medlemsskap får dra på turer/stå på felt i deres regi, om jeg ikke husker helt feil. 

Dette er deres måte å dempe kritikk fra ikke-medlemmer. Eventuelt en slags mislykket metode for å skaffe seg flere medlemmer. At de i dag, i 2017, fortsatt ikke erkjenner at de har valgt helt feil strategi - er intet annet enn en stor gåte. Det er ingen seriøse supporterklubber i Norge som driver på en like lukket og ekskluderende måte som Tornekrattet.

annonaki
annonakiInnlegg: 7483
21.04.17 13:21
vanMeegeren: For meg virker det noe merkelig at en gruppe mennesker man levner lite tiltro til skal klare å skjønne hvordan man gjør sine hoser grønne for andre når de ikke får input fra de som tydeligvis sitter på fasiten.

Åhh, de har fått input så det holder fra veldig mange, men det har blitt ignorert i mange år. De som har prøvd å gå inn å endre noe selv har blitt ignorert og utfryst.

Det er veldig lett å sitte utenfor å si hva du sier. Høres jo riktig ut på papiret men når det ikke har fungert i praksis så er det jo tydelig at det er ikke alltid sånn virkeligheten er.

Du kan gjerne kritisere de som kritiserer tornekrattet, men slike holdninger du har er faktisk ett av de største problemene. "Gjør ting selv" er ikke svaret i denne sammenhengen, og er bare med på å forverre problemet. Det vet alle som faktisk har prøvd å gjøre noe selv eller bidra konstruktivt. Er du ikke på linje med ledelsen, så er du kun luft og har nada innflytelse.

Derfor er feltet nesten tomt. Folk har sluttet å engasjere seg fordi det ikke er noe poeng. Man kommer ingen vei.

Men som sagt. Synes det ser litt mer positivt ut i år faktisk. Kanskje ting er i ferd med å snu

vanMeegeren
21.04.17 13:23
Fishstick: Altså, de har låst sitt eget diskusjonsforum slik at det kun er åpent for medlemmer. De har vel også hatt opplegg der kun de med medlemsskap får dra på turer/stå på felt i deres regi, om jeg ikke husker helt feil.

Og hvis ingen hjelper dem med å skjønne at de har valgt feil strategi, hva skjer da mon tro?

MensenErnst
21.04.17 13:25

Blir som å fortelle den venneløse gutten i klassen at han må se å bli kul slik at folk vil henge med ham. Lettere sagt enn gjort. 

DietCoke
21.04.17 13:25
vanMeegeren: Og hvis ingen hjelper dem med å skjønne at de har valgt feil strategi, hva skjer da mon tro?

Dette ble de jo advart mot på forhånd. Ellers taler jo resultatene for seg, så det burde ikke være en vanskelig, dog kanskje tung, erkjennelse å komme til.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg