Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Josimar...

NYTT TEMA
StueRehn
StueRehnInnlegg: 6062
28.12.16 17:40

...Norges desidert beste tidsskrift for fotball. Hvor mange hatter har egentlig Jim Solbakken?

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 5149
28.12.16 18:13

Takk for god link, fantastisk blekke. Gravejornulastikk bedrives alt for sjeldent, deilig å kunne lese noe som dette iblant

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 224
28.12.16 20:34

Josimar spanderte et helt nummer på denne saken for en tid tilbake. Fantastisk lesing! Står godt brukt i bokhylla.

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 7487
28.12.16 20:50

Mye bra med Josimar og selvfølgelig abonnerer jeg på bladet. Bladet om Gunnarsson-saken var bra, og det sier jeg som er Stabæksupporter og er på fornavn med flere av de involverte i saken.

Men, også ting jeg ikke liker med Josimar. Jeg synes de i blant kan bli vel tendensiøse i sin journalistikk og det er det meget viktig at de ikke er, når de bedriver kritisk journalistikk.

StueRehn
29.12.16 08:42
hamplenedomplenedis: Jeg synes de i blant kan bli vel tendensiøse i sin journalistikk og det er det meget viktig at de ikke er, når de bedriver kritisk journalistikk.

Er det faktabasert så har det vel ingen ting å si at de er ensidige? Stykket det linkes til bærer også preg av at partene uttaler seg. Det jeg reagerer på er at Jim Solbakken fremdeles er en faktor i norsk fotball. Det er rett og slett bare trist.

Fishstick
FishstickInnlegg: 24223
29.12.16 09:18
hamplenedomplenedis: Men, også ting jeg ikke liker med Josimar. Jeg synes de i blant kan bli vel tendensiøse i sin journalistikk og det er det meget viktig at de ikke er, når de bedriver kritisk journalistikk.

Ingen tvil om at de driver en slags form for confirmation bias-journalistikk, for de har åpenbart en tydelig agenda mot "makta" i norsk fotball, agenter, korupsjon og annet. De fremstår nærmest som en litt anarkistisk gjeng som bruker metoder går i stier andre holder seg unna.

Når det er sagt, så er det vel fortsatt ingen som har kunne tatt dem på noen vesentlige faktafeil. Jeg opplever at de, tross alt, gjør en svært god og grundig jobb med sine saker og de er definitivt et friskt og viktig pust i norsk fotballjournalistikk. Jeg tror de har et genuint ønske om å avdekke skyggesider i fotballen, og for å få oppmerksomhet rundt problematikken og sakene sine - smeller de til med vrista. Hver gang!

Jeg elsker det.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 47842
29.12.16 18:29
StueRehn: Er det faktabasert så har det vel ingen ting å si at de er ensidige?

Denne svindelsaken man åpnet med er jo ett stjerneeksempel på slikt vi liker å lese om i alle fall .

Det som blir presentert her er så grovt at jeg blir helt stum egentlig . Frekkheten kjenner INGEN grenser tydeligvis

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 19488
29.12.16 18:41
KaffeOrginal: Det som blir presentert her er så grovt at jeg blir helt stum egentlig . Frekkheten kjenner INGEN grenser tydeligvis

Med idrettstopper som Tom Tvedt,Inge Andersen og Yngve Hallen forstår du at moralen i dette landet har gått i dass.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 29978
29.12.16 19:31

Solbakken er en ekkel mann.

StueRehn
29.12.16 22:32

Kapitell 2

Kapitell 3

....fy faen. For en gjeng.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 74663
29.12.16 23:14
Fishstick: Ingen tvil om at de driver en slags form for confirmation bias-journalistikk, for de har åpenbart en tydelig agenda mot "makta" i norsk fotball, agenter, korupsjon og annet. De fremstår nærmest som en litt anarkistisk gjeng som bruker metoder går i stier andre holder seg unna.

Men agendaen er i alle fall tydelig og det trengs vitterlig noen som er mer kritiske mot NFF i media-Norge. Det har vært for mye kameraderi mellom journalister og forbundet for lenge og det har også nyhetsstrømmen båret preg av.

StueRehn
29.12.16 23:23
GiPazzini_85: Det har vært for mye kameraderi mellom journalister og forbundet for lenge og det har også nyhetsstrømmen båret preg av.

Spot on.

Barks
BarksInnlegg: 10551
29.12.16 23:50

Fantastisk journalistikk. Kan forøvrig nevne at artikkelen er (i ferd med å bli) publisert som podcast.

(Innlegget ble redigert 29.12.16 23:52)

Yourexperiencemaydiffer
YourexperiencemaydifferInnlegg: 4413
29.12.16 23:51

Så lenge Esten O. Sæther jobber i Dagbladet trenger man Josimar. Skader ikke at de produserer spennende lesestoff i tillegg. 

Samp
SampInnlegg: 5463
30.12.16 11:07

Mye bra som blir skrevet i Josimar. Et problem er imidlertid at de, som alle andre medier, skal fremstille sitt virkelighetsbilde. Dette innebærer blant annet en svært kategorisk fremstilling av enkeltpersoner med tilhørende karakteristikker. Som med alle andre medier er det lurt å være klar over innfallsvinkel når man leser stoffet Josimar publiserer. Imidlertid positivt at noen journaliser som dekker fotball skriver saker med kritisk vinkling. Tenk hva vi kunne fått lest hvis flere journalister gjorde en slik jobb rundt tildelingen av ulike VM og EM, skattesakene til Messi, Neymar og C. Ronaldo etc.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 21367
30.12.16 11:46

Jeg har vel sagt det jeg mener om Josimar tidligere, ofte misforstått som støtte til Solbakken fra min side. 

Jeg støtter ideen om et uavhengig og gravende magasin. Det er viktig med et medie som er ei vaktbikkje  

Men problemet i mine øyne er at konklusjonen i de fleste av toppsakene til bladet er gitt på forhånd, og så skrives artikkelen med det i mente. Da er man ikke lenger gravende, men populistisk. Og da kan man ikke stole på at det som kommer frem er fakta. 

Confirmation bias som Fishstick så treffende kalte det. 

De ekte gravende journalistene krymper seg nok når de ser hva slags tendensiøs journalistikk som forsøker å fremstille seg som gravende. 

De ødelegger rett og slett for seg selv. For er det en ting en gravende journalist søker å finne så er det sannheten og ikke en bekreftelse på sim egen sannhet. 

Fygaren
FygarenInnlegg: 56289
30.12.16 14:18
PapaSmurf: Jeg har vel sagt det jeg mener om Josimar tidligere, ofte misforstått som støtte til Solbakken fra min side.

Solskjær/Solbakken, to sider av samme sak. Det er betegnende at skepsisen mot Josimar i Norge først og fremst kommer fra to steder, Molde og Bærum. Vel, og kontoret til NFF på Ullevaal. Rett skal være rett. 

Stilen Josimar bruker er veldig lik den en ser i utenlandske medier når slike saker rulles opp. Den skiller seg ikke vesentlig fra vanlig gravende journalistikk. Det jeg skal medgi er at den har en ganske kraftig slagside mot korrupsjon og kameraderi, men bladet har til gode å bli tatt på reelle faktafeil som vesentlig endrer innholdet i en sak. 

Dog er det bra at du støtter ideen om et uavhengig og gravende magasin. Den støttes tydeligvis så lenge dette magasinet ikke avdekker noe om personer forbundet med din klubb. 2016 var uansett året Josimar tok steget ut av det å bare være et obskurt blad til mainstream-anerkjennelse, med god hjelp av TV2 og med god hjelp av NFFs stadige sabotering av seg selv.

Ikke at det vil gi dem en ekstremt stor leserskare, sakene som dominerer bladet er fremdeles for hipster-relatert til å gjøre det, men gravesakene er gull verd for norsk fotball. Det bør ønskes velkommen av alle som setter idretten hørt, selv om det kan avdekke noen ubehagelige sannheter en helst ikke vil bli konfrontert med.  

DietCoke
DietCokeInnlegg: 9693
30.12.16 14:59
Fygaren: bladet har til gode å bli tatt på reelle faktafeil som vesentlig endrer innholdet i en sak

Problemet med Solbakken-saken er vel at de konkluderer skråsikkert på bakgrunn av indisier og uten at de fullt ut har belyst saken. Det finnes opplagte innsigelser mot konklusjonene, som de ikke tar hensyn til eller diskuterer. Jeg tror fiskepinnens påpekelse av bekreftelsesbias er svært treffende her.

Siste tippeligabibels moldestunt var sikkert både morsomt og virkningsfullt, men for en moldesupporter blir jo samtidig bladet nesten helt uinteressant. Man er jo primært interessert i vurderinger av eget lags sjanser i den kommende sesongen. Når man da reagerer som de gjorde, mister de selvsagt interesse blant det segmentet av norske supportere, helt uavhengig av hva de ellers måtte mene om saken.

Men jeg greier ikke å være PapaSmurf-kritisk til bladet likevel. Jeg kjøper det av og til. De publiserer mye bra stoff. Men det er viktig å ikke bli helt Tidens Krav.

StueRehn
30.12.16 15:32
PapaSmurf: De ekte gravende journalistene krymper seg nok når de ser hva slags tendensiøs journalistikk som forsøker å fremstille seg som gravende.

"Lider" du av begrepsforvirring? Her legges det frem mail korrespondanse mellom agenter og klubbledere, veldokumenterte saksfremstillinger fra begge sider og så klarer du å kalle dette for tendensiøs journalistikk?!? Og du, hvilket nobelt motiv har Solbakken når han bruker falske opplysninger om en nært forstående konkurs i RBK for å få VPG til vrake sitt førstevalg til fordel for Enga? Solbakken er jo ikke en gang VPGs agent....fy faen...

StueRehn
30.12.16 15:35
DietCoke: Det finnes opplagte innsigelser mot konklusjonene, som de ikke tar hensyn til eller diskuterer.

Så opplagte er de at det er bare Solbakken og resten av Romsdal som ser dem?

arkles
arklesInnlegg: 6296
30.12.16 15:50

Gravende journalistikk har da aldri vært "nøytral" eller agenda-fri..

Det bygger jo stort sett på å avdekke graverende forhold og slåss mot overmakten/the establishment.

Josimar bruker bred penn når de skriver for egen hånd, men det hadde vært interessant å bli presentert hvilke fakta-feil de har presentert i stengel/gunnarsson-saken.

Det hadde faktisk vært vel så interessant om de hadde gått inn i hvordan i granskauen de impliserte slapp straff, men det er nok mer mat for allmenn journalistikk 

PapaSmurf
30.12.16 15:56

Fygaren: Jeg ser gjerne et kritisk blikk på MFK, så lenge man kjører en redelig stil. Det gjør ikke Josimar. 

Påpeker at jeg ikke snakker om saken det er snakk om i denne tråden. 

Dimmi
DimmiInnlegg: 6761
30.12.16 16:10
PapaSmurf: Jeg ser gjerne et kritisk blikk på MFK, så lenge man kjører en redelig stil. Det gjør ikke Josimar. Påpeker at jeg ikke snakker om saken det er snakk om i denne tråden.

Du snakker heller om hvordan man grundig dokumenterte de heller tvilsomme krumspringene til Jim Solbakken & Molde i Diouf-sagaen?

Og igjen : Hvilke faktafeil er det egentlig Josimar har blitt arrestert på?

DietCoke
DietCokeInnlegg: 9693
30.12.16 16:12
StueRehn: Så opplagte er de at det er bare Solbakken og resten av Romsdal som ser dem?

Tja. Etterspillet har vært minimalt, så geografisk betinget er det nok ikke.

Dimmi
DimmiInnlegg: 6761
30.12.16 16:22
DietCoke: Problemet med Solbakken-saken er vel at de konkluderer skråsikkert på bakgrunn av indisier

Dette er jo det reneste sludder.

Bladet har jo konkludert på bakgrunn av en stor mengde skriftlig dokumentasjon. Det er jo hinsides enhver tvil for enhver som kan og ønsker å lese. Og det er nok å ta av.

Problemet er jo lov- og regelverket på området, som er såpass mangelfullt at en hvilken som helst sleip ål kan klare å manøvrere seg gjennom farvannet uten å bli tatt på det rent juridiske i en evt. rettsak.

FIFAs foreldelsesfrist på 2 år, må jo være enhver skurks beste venn, f.eks.

Fygaren
FygarenInnlegg: 56289
30.12.16 18:31
PapaSmurf: Fygaren: Jeg ser gjerne et kritisk blikk på MFK, så lenge man kjører en redelig stil. Det gjør ikke Josimar.

Jeg har til gode å se hva de egentlig har gjort som er så uredelig mot MFK. Ja, de har vært krasse og de har hatt et virkelig kritisk søkelys på enkelte aspekter, men dette er da fullstendig innenfor det en må regne med fra journalister. Du ser gjerne et kritisk blikk på MFK, så lenge det er overflatisk og ikke går for dypt?

StueRehn
30.12.16 18:51
DietCoke: Tja. Etterspillet har vært minimalt, så geografisk betinget er det nok ikke.

Solbakken berget rævva si pga de strenge kravene til bevis(heldigvis) og vistnok et svakt aktorat...Tror også Solbakken og hans venner i Stabæk og Molde smiler hver gang de hører ordet foreldelsesfrist...

PapaSmurf
30.12.16 19:15

Fygaren: Så lenge det ikke er spekulativt og usaklig. Et godt eksempel er Melnæs sin leder der han går til frontalangrep på Solskjær og kommer med korrupsjonsanklager og trekker linker til Nord-Korea. 

Artikkelen der Diouf var tema var innafor. Og da ikke fra Moldes side. 

Men hver gang jeg tar opp et Josimar og leser en artikkel med et kritisk søkelys slår det meg at den er ubalansert og hele veien styrt mot en allerede besluttet konklusjon. Forutinntatthet er vel ordet jeg leter etter. 

Josimar er som en VGD-debattant som kun siterer deler av et innlegg for å få frem et poeng. 

(Innlegget ble redigert 30.12.16 19:19)

clavin
clavinInnlegg: 28011
31.12.16 15:13
PapaSmurf: Men hver gang jeg tar opp et Josimar og leser en artikkel med et kritisk søkelys slår det meg at den er ubalansert og hele veien styrt mot en allerede besluttet konklusjon. Forutinntatthet er vel ordet jeg leter etter.

Det er vel dette som er grunnen til at man kjører en sak, nemlig at man har fått indikasjon på at noe er galt, og derfor vil nøste opp om dette. I denne prosessen er fokuset å få bekrefte sine teorier, og følgelig kan man i denne prosessen glemme at Solskjær noen ganger er sympatisk, og sikkert har besøkt et eller annet aldershjem i ungdommen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg