Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tromsø Idrettslag 2017

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 39876
09.01.17 13:01

Nytt år, ny tråd. Vi har klart å henge oss fast i tippeligaen de to siste årene og nå er det på tide å løfte oss minst et hakk oppover på tabellen. Årets stall og ledelse er preget av kontinuitet. Det blir få utskiftninger, Moussa er borte og en ny spiss er hentet inn. Tom Høgli returnere fra kongens by til sommeren, og da er det lite rom nysigneringer. Men det kommer kanskje inn en senegaleser?

TILs egen omtale av årets treningskamper.

En gjennomgang av stallen:

Keeper:

Gudmund Kongshavn fikk nok en sesong ødelagt av skader, klarer han komme tilbake? Det er en kamp om keeperplassen, men jeg holder Kongshavn som den bedre av de to om han bare holder seg unna skader. Filip Loncaric gjorde det helt greit i fjor og ble belønnet med ny kontrakt. 

Forsvar:

Et veldig varierende år defensivt i fjor, slapp inn 46 mål som var fjerde verst i divisjonen. Magnar Ødegaard tok en herlig revansje i fjor etter et svakt første år i TIL-drakten og mine forventninger er at han fortsetter den fine utviklingen. Jostein Gundersen fikk sitt gjennombrudd i tippeligaen og er opplagt en spiller å satse på i 2017. Simen Wangberg hadde en tung sesong, og kapteinen mistet plassen sin i enkelte kamper. Men han er kaptein og må forventes å spille en sentral rolle. Ulrik Yttergård Jenssen kan også spille stopper, men med den bredden som er på stopperplass så ser jeg for meg at han blir brukt mest på midtbanen. Vi slet på backene i fjor, men med Høgli tilbake fra sommeren av så blir det en styrking av laget. Også Landu-Landu kan havne på back i år etter et par gode innhopp i fjor høst. Lasse Nilsen og William Frantzen er usikkert om blir med TIL denne sesongen, Nilsen fikk minimalt med tillit i fjor og trenger å få spilletid for å utvikle seg videre. Frantzen har vært syk og skadet i to sesonger og spørs om han kommer tilbake på tippeliganivå igjen.

Midtbane:

Morten Gamst Pedersen har signert ny kontrakt med TIL, og det blir spennende å se om han kan holde seg skadefri. Var veldig god i de siste to kampene for TIL når vi berget kontrakten og som indreløper vil han være høyaktuell for førstelaget. Ulrik Yttergård Jenssen er et naturlig førstevalg som anker på midten og kombinasjonen av fysisk styrke og godt overblikk og pasningsfot gjør han til klubbens mest spennende spiller. Magnus Andersen hadde sin verste sesong i TIL-drakt i fjor, men har langtidskontrakt så han blir værende og så får vi se om han kan komme tilbake til gammelt nivå. Gjermund Åsen har gitt TIL-fans gråe hår siden han kom til klubben, helt eminent på sitt beste - men alt for mange svake kamper sett under ett. En av TILs beste i høstsesongen og fant seg mer til rette som indreløper enn som hengende spiss/kant som han har blitt brukt mye tidligere. Landu-Landu har gått fra å være sentral i laget til å bli mer en backup-spiller, men han kommer helt sikkert å få en god del spilletid i år også. Fredrik Michalsen fikk sitt gjennombrudd borte mot Stabæk, men etter det har det stort sett blitt med noen mindre vellykkede innhopp. Er i en alder der spilletid er viktig, kan kanskje ende med å bli lånt ut? Ikke hørt noe om Jonas Johansen, men det beste for begge parter er vel å gå skilte veier? Da kan i tilfelle det være rom for å hente inn en ny midtbanespiller.

Angrep:

Her er den største forandringen kommet. Inn er to-millioners-mannen Slobodan Vuk kommet, og det blir spennende å se om TIL denne gangen treffer med en overgang - det har vært så som så med suksess de siste årene. Runar Espejord skuffet stort i fjor høst etter skadeproblemer om sommeren. Men han er ung enda, og en god skadefri vinter kan gjøre underverker. Utfordringen ligger også i formasjon, i 4-3-3 blir Espejord fort backup og kanskje ikke får så mye spilletid som han trenger. Lehne Olsen var årets spiller i fjor, og etter å ha slitt med å prestere i tippeligaen i andre klubber så var det en positiv overraskelse. Aron Sigurdarsson og Mikael Ingebrigtsen hadde ganske like sesonger, strålende enkeltkamper - men alt for ustabile. Begge har x-faktor og jeg håper i hvert fall at en av de kan slå til for fullt i 2017.

Trener:

Flovik går i gang på sin andre hele sesong med ansvaret, og det klare kravet er at TIL tar et steg videre og at vi unngår bunnstriden. Tilliten blant enkelte supportere og forståsegpåere er tynnslitt, men mitt inntrykk er at Flovik står sterkt både i stallen, administrasjonen og styret. Jeg tror mest på 4-3-3, men en 4-4-1-1 kan også være aktuell formasjon. Alt i alt er bredden bra, og jeg syns også det er ganske mye potensiale i troppen og en fin miks mellom unge og fremadstormende (Gundersen, Yttergård Jenssen, Antonsen, Ingebrigtsen og Espejord) og erfarne spillere. Og med pengene fra Mohn så er det få unnskyldninger for at ikke TIL skal prestere klart bedre i år enn de siste årene, og jeg forventer at dette blir den beste sesongen siden 2012 (den terskelen er ikke videre høy).

Med dette erklærer jeg 2017-tråden for åpnet!

Kent
KentInnlegg: 112379
10.01.17 17:32

Sigurdarson satte spikeren i kista med sin 2-0 scoring for Island mot Kina i dag.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15151
11.01.17 14:35

Flovik legger aldri lista særlig høyt foran en ny sesong, og ser ut for å være fornøyd så lenge vi overlever. Det er ikke jeg. Det unge laget han startet med har fått to sesonger på seg, og er blitt forsterket på mange punkter. Målet for sesongen 2017 må være øvre halvdel av tabellen.

RinoN
RinoNInnlegg: 459
12.01.17 19:20

Ser at dette står på itromso, men man må jo selvfølgelig betale for og lese det.

"Slik er TILs plan for Norø Ingebrigtsen: Vurderer salg til sommeren"

Noen med abonnement som orker og formidle litt om hva som står?

Thpe
ThpeInnlegg: 28388
12.01.17 20:33

Lønna til Vuk, hva er den på ish?

Enig i at med alle disse pengene må og burde TIL ha store ambisjoner. Alt annet enn øvre halvdel er svakt imo.

Gaute36
Gaute36Innlegg: 1170
12.01.17 20:34

Slik er TILs plan for Norø Ingebrigtsen: Vurderer salg til sommeren 

Til sommeren kan Mikael Norø Ingebrigtsen (20) enten forlenge TIL-avtalen, eller bli solgt til en annen klubb. 

Det er et scenario som tegnes av TIL-ledelsen når det gjelder en av klubbens fremste lokale profiler. Kontrakten til 20-åringen, som er oppvokst bare noen få steinkast fra Alfheim, går ut sommeren 2018. En avtale han skrev under i juli 2015. 

Ønsker dialog om ny kontrakt

Med halvannet år igjen av avtalen har TILs sportssjef gjort seg sine tanker om hva som skjer videre med Ingebrigtsen, som er den av 96-gutta i klubben som kontrakten først går ut på.

– For Mikael handler det bare om å stå på og prestere. Det vil enten resultere i en ny og forlenget kontrakt, eller at han får sjansen til å dra ut. Slik situasjonen er tvinger det seg fram en re-signering eller et salg til sommer fordi det er da det er mest bevegelse i de markedene vi ønsker å selge til, sier Svein-Morten Johansen til iTromsø.

Sportssjefen poengterer at klubben «inn mot sommeren vil ha dialog om ny kontrakt for Mikael». Men også at muligheten for salg ligger altså der. Dersom Tromsø IL skal få godt betalt for Ingebrigtsen må han selges senest ett år før avtalens utløp. Årsaken er at prisen på en spiller erfaringsmessig som blir solgt kun et halvt år før avtalen går ut er langt lavere.

– Hvis vi selger en spiller skal det være til spesielle markeder der vi får beløp som gjør at vi er i gang med hjulet vårt, sier Johansen til iTromsø. Med hjulet mener Johansen en sirkel som starter med at spillere selges og gir TIL økonomi som gjør at de kan utvikle nye unge spillere som senere kan ta steget.

– Vi ønsker ikke å selge alle spillerne på en gang, men vil bygge opp et lag som skal bli stabilt på øvre halvdel. En del spillere går ut av kontrakten og forlater klubben gratis, og det må vi forsøke å unngå skjer for ofte, sier Johansen til iTromsø.

Mål om større liga

Ingebrigtsen selv sier han ikke har hørt noe særlig om framtiden fra TIL.

– Dette må vi bare ta etter hvert. Jeg legger ikke skjul på at jeg vil videre en dag, men vil gjerne bli bedre og utvikle meg her i TIL. Så kan jeg forhåpentlig senere komme meg til en større liga. Når det gjelder kontrakten jeg har med TIL har jeg slått meg til ro med den avtalen jeg har i dag, sier Ingebrigtsen til iTromsø.

Etter hva iTromsø kjenner til har det tidligere vært interesse for Ingebrigtsen både fra norske og utenlandske klubber, uten at det har resultert i noe mer.

Eventuelle forhandlinger om ny kontrakt tas med Ingebrigtsens agent, Mike Kjølø.

– Det stemmer at jeg har en god dialog med Svein-Morten og TIL, men når det gjelder hvilke konkrete planer vi har dette med ulike spillere velger jeg å snakke med klubb og spiller om dette, sier Mike Kjølø til iTromsø.

Kent
madi_balboa
madi_balboaInnlegg: 4207
16.01.17 19:20
Kent: Kok på trening.

Skandale at underlaget i skarphallen enda ikke er byttet ut.

GoingKronos
17.01.17 12:50

Begge TILs kamper på La Manga sendes på Eurosport Norge.

17.Februar kl 15.30 mot Sandefjord og 21.Februar kl 15.00 mot Lillestrøm.

Jeremenko
JeremenkoInnlegg: 8599
17.01.17 23:06
Thpe: Lønna til Vuk, hva er den på ish?

Skal være under 1 mill. i tråd med TILs lønnspolicy

(Innlegget ble redigert 17.01.17 23:07)

Nordavind1
Nordavind1Innlegg: 413
19.01.17 06:00
GoingKronos: Trener:
Flovik går i gang på sin andre hele sesong med ansvaret, og det klare kravet er at TIL tar et steg videre og at vi unngår bunnstriden. Tilliten blant enkelte supportere og forståsegpåere er tynnslitt, men mitt inntrykk er at Flovik står sterkt både i stallen, administrasjonen og styret

Mitt inntrykk er at Flovik er meget omstridt blant supporterne.  Skyldes en for negativ spillestil og utdeling av klippekort til enkelte spillere. At han står sterkt internt i klubben er jeg usikker på.
Fikk jo ny 3 års kontrakt før fjorårets sesong. Med tanke på vår anstrengte økonomi, skulle det vel mye til at ledelsen hadde kappet hodet av han. Ble rapportert fra lokalmedia i fjor at man hadde sikret kilder på misnøye med Flovik i spillergruppa, men dette ble avvist av spillegruppas talspersoner.

Uansett tar han fatt på år 2 av sin 3 års kontrakt og håpet mitt er at han nå fokuserer mer på vårt offensive spill.

HuiBuorre
24.01.17 13:47

Tom Høgli formelt klart for TIL. Detaljene i kontrakten blir trolig offentliggjort seinere i dag.

http://www.nordlys.no/tom-hogli/til/fotball/na-er-alt-pa-plass-hogli-klar-for-til/s/5-34-553624

(Innlegget ble redigert 24.01.17 13:47)

HuiBuorre
24.01.17 14:14
HuiBuorre: Detaljene i kontrakten blir trolig offentliggjort seinere i dag.
GoingKronos
25.01.17 10:04

Johnsgård er klar for TUIL, tror det blir et riktig nivå for han. Og da kan de som sutret over at TIL ikke ga han ny kontrakt dra å se på han i dalen.

HuiBuorre
25.01.17 10:38

Jeg er stort sett bare på kamp i dalen når TUIL og Glimt spiller i samme divisjon (det hender ikke så sjelden), for å heie på TUIL selvsagt. Jeg var der også da TIL var i 1. divisjon samtidig med dem i 2002, det var litt forsmedelig.

Men vi har heldigvis bare vært på nivå 2 to ganger siden opprykket i 1985. I samme periode har Glimt vært ute av det gode selskap i 13 sesonger, og de rykket altså ned i fjor igjen. Jeg måtte bare nevne det.

(Innlegget ble redigert 25.01.17 10:45)

Kent
25.01.17 21:14

Skammelig behandlet fordi han ikke fikk spille?

Jeg har heller ikke fått vise meg skikkelig frem. Hvor er min støttegruppe?

GoingKronos
25.01.17 22:03
Kent: Skammelig behandlet fordi han ikke fikk spille? Jeg har heller ikke fått vise meg skikkelig frem. Hvor er min støttegruppe?

Det er så latterlig at jeg nesten ikke har ord. Vi snakker om en spiller som straks blir 30 år som aldri har vist noe som helst som tyder på at han holder tippeliganivå. Når han spilte adeccofotball med TUIL så var en helt middels, og der er nivået hans. Han kan herje i 2 og 3.divisjon - men det er det mange som gjør uten at de har et høyere nivå inn.

HuiBuorre
26.01.17 07:39

Jeg tviler sterkt på at Johnsgård får særlig med spilletid i Tromsdalen heller. Skjønte aldri at han fikk kontrakt med TIL, det vitner om dårlig vurderingsevne hos den sportslige ledelsen. 

Thpe
26.01.17 13:49
HuiBuorre: Skjønte aldri at han fikk kontrakt med TIL,

Var nå en av dere som aldri ga seg på at det var en "genial" avgjørelse å gi han kontrakt...

Kronidioten
KronidiotenInnlegg: 880
26.01.17 14:20
GoingKronos: Det er så latterlig at jeg nesten ikke har ord. Vi snakker om en spiller som straks blir 30 år som aldri har vist noe som helst som tyder på at han holder tippeliganivå. Når han spilte adeccofotball med TUIL så var en helt middels, og der er nivået hans. Han kan herje i 2 og 3.divisjon - men det er det mange som gjør uten at de har et høyere nivå inn.

Helt enig. Virker heldigvis som om det bare er enkelte Isberget-medlemmer som ikke evner å se det, og som nok en gang ønsker å gjøre fullstendig opprør. 

Kent
26.01.17 20:33

Leser i onsdagens iTromsø at Åsen har takket nei til tilbudet om ny kontrakt.

Nåværende går ut etter årets sesong, så da burde man vel egentlig ikke satse på han i noen særlig grad denne sesongen.

MGP og UYJ burde bli foretrukket sentralt hvis det er tenkt at Espejord skal spille litt bak nysigneringen. Landu Landu og Andersen som alternativ.

Lehne Olsen, Ingebrigsten og Sigurdarson kjemper om kantplassene.

HuiBuorre
27.01.17 08:16

Så lenge Åsen er i klubben skal han starte kampene så lenge han er god nok. Hvis han ikke forlenger kontrakten, vil han være motivert til å yte topp innsats for å vise seg fram for andre klubber.

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 7617
27.01.17 09:24

Åsen er god nok til en plass i førsteoppstillingen. Tviler på at Tromsø har så god stall at de kan velge bort et førstevalg av kontraktsmessige grunner alene.

Hvor mye betalte egentlig Tromsø for Åsen da han kom?

GoingKronos
27.01.17 09:42

Åsen kommer nok til å spille, han har ikke noe videresalgsverdi så om han forsvinner etter sesongen så er det ingen krise. Han var vel gratis, har vært helt middels.

3bf
3bfInnlegg: 601
27.01.17 15:22
Kronidioten: Isberget

Et av TILs svakeste ledd.

Thpe
27.01.17 18:45

Mini-RYJ tør ikke dra på treningsleir med TIL til Tyrkia.

Tøffing det der:)

camelrider
camelriderInnlegg: 642
27.01.17 19:27
Thpe: Mini-RYJ tør ikke dra på treningsleir med TIL til Tyrkia. Tøffing det der:)

Slutt å mobbe Uljik. Du ville også blitt kjempetraumatisert om du fikk terror så nært innpå livet som det Uljik fikk, han var bare femhundre kilometer unna da bombene smalt i Paris, bare tjyvflaks at han kom uskadet fra det !

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 7617
27.01.17 19:44

Terror er seff i seg selv ingen ting å spøke med. Så har man fakta. Og de forteller at den statistiske sjansen nordmenn har for å dø i et terrorangrep i utlandet, er omtrent på linje med risikoen du tar hver gang du setter deg i SAS eller Norwegian-fly, eller et charterfly til Syden. Faren eksisterer, men den er bitte-bitte liten.

Med det utgangspunktet regner jeg med at den unge løk Yttergård-Jenssen kategorisk nekter å fly?

HuiBuorre
27.01.17 21:10

Etter min mening er det feil av TIL å dra på treningsleir til Tyrkia. Det finnes mange andre land rundt Middelhavet, så hvorfor dra til Tyrkia, der turistdestinasjoner er terrormål?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg