Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Årets gullutfordrer: Brann

NYTT TEMA
SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2655
20.11.17 12:19
Bml-93: Når man har oppgjør mot Everton og slikt, så sier det seg selv at det går litt trått i hjemlig serie.

Brann spilte jo ikke mot Everton. De ble slått ut av det slovakiske laget.

DietCoke
DietCokeInnlegg: 9883
20.11.17 12:36
SlimWhitman: norske lag tradisjonelt sliter med å forsvare en 2. plass året etter

Vi er nå faktisk oppe i to norske lag som har greid akkurat det.

fusion
fusionInnlegg: 1531
20.11.17 12:42
SlimWhitman: Brann spilte jo ikke mot Everton. De ble slått ut av det slovakiske laget.

Er du seriøs, eller bare spiller du dum? 

SlimWhitman
20.11.17 13:18
fusion: Er du seriøs, eller bare spiller du dum?

Er det jeg som er dum?? Det var da ikke jeg som hevdet at Brann spilte mot Everton. Alle som følger med bare litt på fotball vet jo det. Med mindre det var kampen i 2008 vedkommende hadde i tankene.

Bml-93
Bml-93Innlegg: 402
20.11.17 13:31
SlimWhitman: Brann spilte jo ikke mot Everton. De ble slått ut av det slovakiske laget.

Hva er det du snakker om? Var jo årets store begivenhet. 

(Innlegget ble redigert 20.11.17 13:32)

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 4682
21.11.17 08:58
Solvgutt1: Merk dere 2017 som året der Brann tar steget tilbake til toppen av Tippeligaen. Brann tok et fortjent sølv i fjor. Vi endte et stykke bak RBK, men i år tar vi nye steg. Hvorfor? Her er noen faktorer: 1. Forsvaret er styrket. Vi mistet kapteinen Demidov, men erstatteren fremstår enda bedre. Tryggere med ball og roligere. Ser ingen forsvar som matcher Branns i år. 2. Midtbanen er styrket. Ikke nevneverdig, men Orry Larsen er en solid TL-spiller som nok kler LANs indreløperrolle bedre enn Johansen gjorde. Dessuten ser det ut som Skaanes får en skadefri oppkjøring og Fredrik Haugen, som var blant TLs beste midtbanespillere i fjor, virker enda piggere i år. 3. Samspillet er bedre. I fjor var det stort sett fokus på å kjempe og ligge lavt for å sikre nok poeng til å overleve. Det offensive spillet led av det. Da plassen var trygg begynte vi å spille mer ambisiøst og det fortsetter vi med i vinter. Det tar tid å sette et angrepsspill og fruktene av det ser vi nok mer av i år enn i fjor. Da kommer goalgetteren Skålevik mer til sin rett. 4. Vega har fått en sesong på baken. En av våre offensive spillere med høyest maksnivå i fjor. Da var han opp og ned og endel skadet. Med en tilpasningssesong bak seg får vi nok oftere gode kamper fra Vega.   Dessuten vil det sannsynligvis komme en offensiv forsterkning som løfter sannsynligheten for gull. Vent å se. Innen utgangen av neste uke er han nok på plass.

Interessant å se på disse 4 påstandene og se om Brann tok nye steg.

1. Demidov hadde 5,31 i Snitt hos vg-børsen. Brann slapp inn 27 mål. Dette var 2016-tallene. I 2017 har Brann etter 29 runder sluppet inn 34 mål, og erstatteren Wormgoor har 5,38 i børssnitt. Snittet til erststteren er marginalt høyere, men antall innslupne mål er mye høyere, så alt i alt er det defensive svakere i 2017 enn 2016.

2. Peter Orry Larsen har spilt 5 kamper til 4 i snitt. Totalt 537 minutter - ingen sukess. Skaanes 4, 25 i snitt på 12 kamper. 1028 minutter spilt, 1 mål og 1 assist. Haugen vært god med 5 mål og 10 assist, bedre tall enn i fjor. 2 miskykkede og 1 som har lykkes. Alt i alt slo ikke spådommen til, så også her er ikke 2017 vinneren.

3. Goalgetteren Skålevik har virkelig puttet mye. Riktignok for Start i Obos-ligaen. Og det at han havnet der er vel bevis nok. Brann har scoret 49 i år mot 42 i fjor. Så det offensive vært noe bedre, men det er likt antall ekstra mål sluppet inn som scoret, så det har ingen betydning. Skålevikprofetien alene er nok til å gjøre punktet mislykket.

4. Vega har puttet 6 mål på de 1110 minuttene han har spilt. I fjor hadde han 2 mål på likt antall minutter.  Vega med 5, 20 i snitt på VG-børsen i år mot 5,00 i fjor. Noe økning her altså, men når det var argument for å være gullutfordrer så er ikke 6 mål det vi kan forvente. Til sammenligning er Barmen toppscorer med 8. og Haugen og Orlov har 5

Og det var ikke et eget punkt, men kom som en nesten-garanti på slutten - Denne offensive forsterkningen som løfter sannsynligheten for gull. Har ikke sett noe til denne overhodet, så her ble det og feil.

Det er med andre ord relativt tydelig at det er få av punktene som er innfridd. Og ser man på tabellen har Brann sikret 5-plassen, så det samstemmer godt med min dyptpløyende analyse.

Firensju
FirensjuInnlegg: 935
21.11.17 09:06
Aprilsnarr: 3. Goalgetteren Skålevik har virkelig puttet mye. Riktignok for Start i Obos-ligaen. Og det at han havnet der er vel bevis nok. Brann har scoret 49 i år mot 42 i fjor. Så det offensive vært noe bedre, men det er likt antall ekstra mål sluppet inn som scoret, så det har ingen betydning. Skålevikprofetien alene er nok til å gjøre punktet mislykket.

Det er noen som påstår at Skålevik gjør det bare bra i Obosligaen og vil ikke klare seg i Eliteserien. Men han var faktisk vår toppskårer ifjor (da vi var i Eliteserien og han hadde begrenset spilletid). Han er kanskje usynlig helt frem til han skårer mål.

Jeg skulle heller ønsket at Brann leide ut Børven istedenfor Skålevik. Da hadde vi kanskje en europaplass istedenfor den sure 5.plassen.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 50162
21.11.17 09:15
Aprilsnarr: Snittet til erststteren er marginalt høyere, men antall innslupne mål er mye høyere, så alt i alt er det defensive svakere i 2017 enn 2016.

Litt sammenheng med at Brann har scoret flere mål også . 49 mot 42 i fjor ( og vi har en kamp igjen ) 

Så man har faktisk sluppet litt mer opp på det defensive for å prøve ( innemellom ) . 

KaffeOrginal
21.11.17 09:17
Firensju: Det er noen som påstår at Skålevik gjør det bare bra i Obosligaen og vil ikke klare seg i Eliteserien. Men han var faktisk vår toppskårer ifjor (da vi var i Eliteserien og han hadde begrenset spilletid). Han er kanskje usynlig helt frem til han skårer mål

Og han har ikke enormt mye å vise til. 

Ja - han var toppscorer og han spilte ikke SÅ mye det er rett

Men samtidig så spilte han ikke så lite heller - og han scoret "bare" 6 mål. Så det gjenstår å se hvordan han spiller over en hel sesong i ES. 

Han er relativt effektiv og trenger ikke 1000 sjanser og det er bra , for han klarer ikke spille seg fram til så mange sjanser heller . 

Men at han er dårligere enn Børven ? Neppe. 

KaffeOrginal
21.11.17 09:18
Aprilsnarr: Vega har puttet 6 mål på de 1110 minuttene han har spilt. I fjor hadde han 2 mål på likt antall minutter. Vega med 5, 20 i snitt på VG-børsen i år mot 5,00 i fjor. Noe økning her altså, men når det var argument for å være gullutfordrer så er ikke 6 mål det vi kan forvente. Til sammenligning er Barmen toppscorer med 8. og Haugen og Orlov har 5

Vega har jo blomstret på slutten her - vært knallgod. 

Tidligere fikk han ikke spille pga Braaten. 

Firensju
FirensjuInnlegg: 935
21.11.17 10:36
KaffeOrginal: Men samtidig så spilte han ikke så lite heller - og han scoret "bare" 6 mål. Så det gjenstår å se hvordan han spiller over en hel sesong i ES.

Jeg skulle gjerne ha sett ham prøve seg som midtspiss istedenfor kanten (som han har stort sett gjort i alle kampene for Brann). Han spiller jo som midtspiss for Nest-Sotra og Start (hvis jeg ikke tar feil).

Om POL ikke finner en ny spiss til oss, vil jeg ha Skålevik tilbake og Børven rett ut.

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 1747
21.11.17 11:29

Aprilsnarr, bør ikke oppsummering tas etter runde 30?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62628
21.11.17 11:38
SlimWhitman: Er det jeg som er dum?? Det var da ikke jeg som hevdet at Brann spilte mot Everton.

Du følger da virkelig ikke med.

Kaffen, Hepp og andreplassmannen ble jo fotografert i Liverpool. 

Riktignok fant de aldri frem til Goodison Park, men de følte seg hjemme der borte på Anfield istedet. Røde som de er. 

Og kampen er jo rent legendarisk. 
En av de lengste kamptrådene noensinne på VGD. 

Men i Europas kanskje svakeste liga evner de ikke engang ta medalje. 

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 4682
21.11.17 11:45

Kan fint gjøre det da og, uten at tabellposisjon, innslupne mål, midtbanespillerene eller sannsynligvis mål for Vega utgjør en voldsom forskjell. Skålevik er jo alt bankers.

SlimWhitman
21.11.17 11:49
RickiBK: Men i Europas kanskje svakeste liga evner de ikke engang ta medalje.

Brann spiller da vitterlig ikke i seriesystemet til San Marino. Smått utrolig og ironisk at du mener det er jeg som ikke følger med. dust

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 64032
21.11.17 12:02
Solvgutt1: Merk dere 2017 som året der Brann tar steget tilbake til toppen av Tippeligaen. Brann tok et fortjent sølv i fjor. Vi endte et stykke bak RBK, men i år tar vi nye steg.

Kommer du til å starte en ny tråd om dette temaet foran neste sesong, eller gjenbruker dere bare denne tråden når dere skal forklare hvorfor Brann kommer til å vinne seriegull i 2018?

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 9183
21.11.17 12:06
Artaxerxes: Kommer du til å starte en ny tråd om dette temaet foran neste sesong, eller gjenbruker dere bare denne tråden når dere skal forklare hvorfor Brann kommer til å vinne seriegull i 2018?

Kommer vel en ny tråd skal du se. Men jeg synes vi godt kan bruke denne. Den begynner å bli ganske bra. 

TexMurphy
TexMurphyInnlegg: 2825
21.11.17 12:10

I all harseleringen med både gullkandidaten Brann, og Everton-oppgjøret, så vil jeg i det minste gi ros for en offensiv innstilling! Det er nok av supportere og lag i ES som ikke eier ambisjoner, men som er fornøyde med å plaske rundt i vår egen lille andedam er oppe. Jeg takker ikke nei til knallhard konkurranse om seriegullet, hvis dette gjør at RBK hever prestasjonsnivået både nasjonalt og internasjonalt som en konsekvens av dette...!

Forøvrig synes jeg det skal opprettes en ny tråd før neste sesong!

KaffeOrginal
21.11.17 12:16
RickiBK: Kaffen, Hepp og andreplassmannen ble jo fotografert i Liverpool.
Riktignok fant de aldri frem til Goodison Park, men de følte seg hjemme der borte på Anfield istedet. Røde som de er.

Skal faktisk ikke nekte på at jeg har vært i Liverpool og på Anfield - men ikke i denne sammenheng dog :-)

KaffeOrginal
21.11.17 12:18
Hepp1971: Aprilsnarr, bør ikke oppsummering tas etter runde 30?

For vår del er jo sesongen faktisk over . Nå er det bare om å gjøre å spille siste kamp som heller ikke betyr mye for vår motstander sånn sett . Kan jo gjøre en god figur slik at lagene rundt TIL kan passere dem dog 

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 9183
21.11.17 12:29
TexMurphy: Jeg takker ikke nei til knallhard konkurranse om seriegullet

Nå var budskapet i denne tråden at dere skulle få knallhard konkurranse om gullet denne sesongen, men det fikk dere jo ikke i det hele tatt. 

TexMurphy
TexMurphyInnlegg: 2825
21.11.17 12:57
InDeilawetrust: Nå var budskapet i denne tråden at dere skulle få knallhard konkurranse om gullet denne sesongen, men det fikk dere jo ikke i det hele tatt.

Nei vi fikk jo ikke det - men jeg ønsker Brann og Sølvgutten lykke til med et nytt forsøk neste år! :)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62628
21.11.17 15:12
KaffeOrginal: Skal faktisk ikke nekte på at jeg har vært i Liverpool og på Anfield - men ikke i denne sammenheng dog :-)

Tidenes VGD-tråd. ;)

KaffeOrginal
22.11.17 09:05
TexMurphy: Nei vi fikk jo ikke det - men jeg ønsker Brann og Sølvgutten lykke til med et nytt forsøk neste år! :)

Dere etterlyser jo motstand hjemme for å kunne kjempe i CL så vi forventer applaus ja ! 

KaffeOrginal
22.11.17 09:06
Artaxerxes: Kommer du til å starte en ny tråd om dette temaet foran neste sesong, eller gjenbruker dere bare denne tråden når dere skal forklare hvorfor Brann kommer til å vinne seriegull i 2018

Lettere å lage en ny tråd der man forteller om forbedringer fra i år enn å måtte sammenlikne seg med sølvåret da 

Bml-93
Bml-93Innlegg: 402
22.11.17 09:21
KaffeOrginal: Dere etterlyser jo motstand hjemme for å kunne kjempe i CL så vi forventer applaus ja !

Applaus for slapp innsats? Nei.

KaffeOrginal
22.11.17 10:47
Bml-93: Applaus for slapp innsats? Nei.

Jeg ville applaudert slapp innsats fra Trondheim for å si det sånn 

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 14323
22.11.17 12:28
InDeilawetrust: Nå var budskapet i denne tråden at dere skulle få knallhard konkurranse om gullet denne sesongen, men det fikk dere jo ikke i det hele tatt.

Var visst bare en liten skrivefeil i trådtittelen, skulle nok vært halvårets gullutfordrer. Bare strebere som holder hele sesongen.

StueRehn
StueRehnInnlegg: 6389
22.11.17 12:53
RickiBK: Tidenes VGD-tråd.

Absolutt ikke. Vi hadde en Start-supporter for noen år siden som har 2-3 tråder alene på topp-5. Husker ikke brukernavnet men han var helt utrolig :-) 

Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 5487
22.11.17 12:57
StueRehn: Absolutt ikke. Vi hadde en Start-supporter for noen år siden som har 2-3 tråder alene på topp-5. Husker ikke brukernavnet men han var helt utrolig :-)

Hva dreide disse seg om?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg