Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Homofile og toppfotball.

NYTT TEMA
kytec
kytecInnlegg: 27443
13.08.17 18:19

Er fotballen ennå ikkje moden nok til å takle homofili eller er det rett og slett ingen homofile i toppfotballen og derfor ikkje et problem.

Eg har berre hørt om to stk ein farga spiller frå England som vel tok livet  sitt tidlig på

90-tallet og sønnen til Glen Hysen. 

Er dette eit reelt problem? 

puma1
puma1Innlegg: 18361
13.08.17 18:29

Det kan være både/og. At homofile velger vekk fotball pga fordommene som finnes der. 

thomzi
thomziInnlegg: 22511
13.08.17 18:30
kytec: Er dette eit reelt problem?

Det vil jeg tro.

Det er, ironisk nok, fortsatt for mye machokultur generelt i fotball. Til tross for at halvparten bruker mer tid på hårprodukter og trimming enn kvinnfolk. 

Selv har jeg 2 ansatte som er ferdig med studier og skal søke nye jobber, de vegrer seg for å fortelle evt nye arbeidsgivere at de er homofile i frykt for å enten ikke få jobben eller bli mobbet. Det gjør meg trist at noen skal behøve å bekymre seg over sånt. 

kytec
13.08.17 18:33

Dette er jo eit klassisk svar, men kvifor i all verden skal de fortelle at de er homofile? 

Eg har aldri snakket om min seksuelle orientering til arbeidsgiver. 

kytec
13.08.17 18:37

Veldig stor forskjell på toleranse av homofili i dame og herrefotball.

Men det er jo heller ikkje mulig å legge skjul på at betydelig fleire kvinnelige homofile spiller fotball på høyt nivå i forhold til menn.

Forutsetter at nevnte hårprodukter, tattiser el ringer her og der sier noe om mannlige fotballspilleres legning.

stc887
stc887Innlegg: 11998
13.08.17 18:40
kytec: Men det er jo heller ikkje mulig å legge skjul på at betydelig fleire kvinnelige homofile spiller fotball på høyt nivå i forhold til menn.

Ikke bare i kvinnefotballen men i samfunnet generelt og herrefotballen speiler ikke en vanlig arbeidsplass, skole osv.

thomzi
thomziInnlegg: 22511
13.08.17 18:47
kytec: Dette er jo eit klassisk svar, men kvifor i all verden skal de fortelle at de er homofile?

Bakgrunnen for dette er basert på tidligere opplevelser. 

Jeg synes det er tull, fordi jeg forstår ikke hvordan man kan forskjellsbehandle mennesker basert på legning. Men så har jeg heller aldri opplevd det de har.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 13821
13.08.17 18:50
kytec: Er fotballen ennå ikkje moden nok til å takle homofili eller er det rett og slett ingen homofile i toppfotballen og derfor ikkje et problem. Eg har berre hørt om to stk ein farga spiller frå England som vel tok livet sitt tidlig på 90-tallet og sønnen til Glen Hysen. Er dette eit reelt problem?

Var det ikke en i Lyn som la opp fordi han ikke orket mer? Mener å huske at det var en generell "er du homo eller"-kultur som gjorde at han ikke gadd mer.

Er garantert et reelt problem. Det må jo finnes homofile spillere som er redd for å vise seg med kjæreste.

stc887
13.08.17 18:53
Tjaaah: Var det ikke en i Lyn som la opp fordi han ikke orket mer?

Thomas Berling.

Tjaaah
13.08.17 18:54
stc887: Thomas Berling.

Stemmer det ja, husker du om det stemmer som jeg sa at han sluttet fordi han ikke orket machogreiene?

Litt usikker der.

stc887
13.08.17 18:58
Tjaaah: Stemmer det ja, husker du om det stemmer som jeg sa at han sluttet fordi han ikke orket machogreiene?

VG hadde en sak for et par år siden om det.

Tjaaah
13.08.17 19:02
stc887: VG hadde en sak for et par år siden om det.

Ja, mente jeg hadde sett noe sånt.

Vidar Davidsen kom rimelig dårlig ut av den der. En ting er at man ikke kan forby alle vitser om homofile, men vi vet vel alle at homo var synonym med feig og dårlig i fotballmiljøer. Sånn var det når vi spillte, og jeg håper virkelig at vi ikke hadde en ung homofil spiller på noen av lagene jeg spilte på.

Flau oppførsel, rett og slett.

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1011
13.08.17 19:04

Spør fordi jeg er usikker. Hva menes egentlig med machogreier? Er vokst opp i fotballgarderoben og ser ikke den store forskjellen der og hvordan det var blant gutter ellers. Selv vet jeg om noen som spiller fotball og er homofile, men hvorfor må de på død og liv stå fram? Fullt ut akseptert i garderoben, men de skriver ikke blogg og vil iikke i avisen. Tror ikke nødvendigvis problemet er så stort som mange skal ha det til. 

Tjaaah
13.08.17 19:10
Laffen1: Spør fordi jeg er usikker. Hva menes egentlig med machogreier? Er vokst opp i fotballgarderoben og ser ikke den store forskjellen der og hvordan det var blant gutter ellers. Selv vet jeg om noen som spiller fotball og er homofile, men hvorfor må de på død og liv stå fram? Fullt ut akseptert i garderoben, men de skriver ikke blogg og vil iikke i avisen. Tror ikke nødvendigvis problemet er så stort som mange skal ha det til.

Det er vel ikke snakk om at de på død og liv skal stå frem, men at man gjerne observerer spillere rundt omkring i byen med sin bedre halvdel, og at homofile kanskje ville vegret seg for dette. Man skulle i hvert fall tro at det ville kommet frem på den måten.

Nå har ikke jeg spilt fotball siden tidlig 2000-tall i organisert form, så hvordan det ligger an nå vet jeg ikke. Men jeg skal gi deg rett i at det med homohets spesielt var et problem man hadde i hele samfunnet. Det var vel egentlig ingen som fortalte deg at det var galt omtrent.

kytec
13.08.17 19:21

Mulig det har bedret seg, men "din jævla homo!" var nok det oftest brukte skjellsordet i fotballen i gamle dager. Forøvrig ikkje berre i fotballen. 

Det er mange artister som ikkje står fram av økonomiske grunner. Kan det gjelde fotballspillere også? 

malacay3
malacay3Innlegg: 16296
13.08.17 19:59

Tror egentlig det er et større problem for folk som er usikre enn noen andre. Jeg er homofil, har trent kampsort, liker fotball og hockey.

Og har aldri hatt noen problemer på grunn av dette. 

Kan ikke se for meg at noen fotballspillere eller supportere i Norge vil gjøre dette til en big deal, med unntak av Molde og Hamar. 

Man gjør det til et problem, noe det egentlig ikke er.

Malacay

Tjaaah
13.08.17 20:02
malacay3: Tror egentlig det er et større problem for folk som er usikre enn noen andre. Jeg er homofil, har trent kampsort, liker fotball og hockey. Og har aldri hatt noen problemer på grunn av dette. Kan ikke se for meg at noen fotballspillere eller supportere i Norge vil gjøre dette til en big deal, med unntak av Molde og Hamar. Man gjør det til et problem, noe det egentlig ikke er. Malacay

Det jeg tenker er at det kan være problematisk for unge som er usikre når det hele tiden blir brukt som et negativt ord, eller at det ble det før i hvert fall. Det har sikkert blitt bedre.

Men ja, det er jo mulig at det problematiseres mye mer enn nødvendig.

(Innlegget ble redigert 13.08.17 20:02)

jatilnei
jatilneiInnlegg: 293
13.08.17 20:06

Det finnes homofile i toppfotballen..........at man ikke står frem i VG og Se og Hør er ikke dermed sagt at man ikke er åpen. For de aller aller fleste er det uproblematisk med en homofil lagkamerat her i landet.

Jeg er også homofil og har bl a snakket med en tidligere landslagsspiller i fotball som også er homo. Han er åpen han, men han gidder ikke og snakke om det i media.

Det har nærmest blitt en heksejakt på homofile fotballspillere og det tror jeg bare presser dem enda lenger inn i skapet.

kytec
13.08.17 20:18

Klart man har gjerne ikkje et behov å stå fram som homofil og absolutt ingen plikt, men vi kjenner jo til kjærester og koner til veldig mange spillere.

Men altså ikkje EN homofil har tatt med kjæresten på den røde løper. 

Det er ikkje å ikkje gidde å stå fram, det er å skjule sin legning

mener eg. 

jatilnei
13.08.17 20:22
kytec: Klart man har gjerne ikkje et behov å stå fram som homofil og absolutt ingen plikt, men vi kjenner jo til kjærester og koner til veldig mange spillere. Men altså ikkje EN homofil har tatt med kjæresten på den røde løper. Det er ikkje å ikkje gidde å stå fram, det er å skjule sin legning mener eg.

Men som sagt så er det forståelig.........de fleste vil huskes for og være en god fotballspiller.......ikke på grunn av legningen.....og det er jo litt sånn det hadde blitt.

Og hvilket trykk den stakkaren vil oppleve......og da snakker jeg ikke om trykket fra homofobe tullinger.

(Innlegget ble redigert 13.08.17 20:23)

LordRevan
LordRevanInnlegg: 1303
13.08.17 20:25

Jeg vil tro at frykt for tribunehets skremmer enkete fra å stå frem, blant annet. Fotballfans er nådeløse, spesielt de som ikke har så mye mellom øra. Det hadde nok vært bra for ungdom landet rundt om en profilert Eliteseriespiller sto fram, men det er nå først og fremst en personlig avveining han må gjøre.

(Innlegget ble redigert 13.08.17 20:26)

kytec
13.08.17 20:28

Husker en spiller (han var vel innom landslaget) som fikset håret til en medspiller. Var nok til å få oss til å lure... 

Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 3772
13.08.17 20:28

Robbie Rogers må jo definitivt trekkes frem her. La jo først opp, men gjorde comeback for LA Galaxy. Har lest boken til amerikaneren og det er nesten litt vondt og høre hva han egentlig gikk gjennom alle de årene han holdt dette inne, ikke bare alle de homofobiske kommentarene han fikk høre enten om det var i garderoben eller fra tribunen men også at han plutselig følte han måtte velge mellom å være åpen om det og legge opp eller holde det inne hvertfall resten av karrieren.

Tross for at man har arrangert Pride i en Eliteserierunde her i Norge så har man jo fortsatt en lang vei å gå for å bli kvitt homofobien i fotballen. Det er ikke nødvendigvis denne garderobekulturen som kun har skylden. Det er jo heller ikke noen grenser for hva godt voksne mennesker kan skrike ut rundt nedsettende kommentarer de på tribunen. Tenk bare på alle de barna som lett blir påvirket av dette og som går rundt og sier ting de ikke aner hva betyr.

jatilnei
13.08.17 20:32
Siem-de-Jong: Tross for at man har arrangert Pride i en Eliteserierunde her i Norge så har man jo fortsatt en lang vei å gå for å bli kvitt homofobien i fotballen. Det er ikke nødvendigvis denne garderobekulturen som kun har skylden. Det er jo heller ikke noen grenser for hva godt voksne mennesker kan skrike ut rundt nedsettende kommentarer de på tribunen. Tenk bare på alle de barna som lett blir påvirket av dette og som går rundt og sier ting de ikke aner hva betyr.

Jeg tror man også skal ta med i betraktningen at det er ligaer som er verre enn den norske. Tror f eks det er vanskeligere og stå frem i PL enn det er i Eliteserien.

Vi har faktisk kommet ganske langt her hjemme, både med og forebygge homofobi og rasisme på fotballarenaene.

kytec
13.08.17 20:35

Kall meg gjerne en kunnskapsløs tulling som ikkje har peiling. Men om en homofil spiller blir forelsket i en medspiller, kan det ikkje være vanskelig å skjule det i garderoben? 

Hadde eg stått i garderoben med den eg var forelsket da hormonene herjet som verst så hadde det vært helt klart å tydelig for henne, for å si det sånn. 

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1011
13.08.17 23:12
malacay3: Jeg er homofil, har trent kampsort, liker fotball og hockey. Og har aldri hatt noen problemer på grunn av dette.

Ditt problem er at du holder med feil by ;-) 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 23576
14.08.17 02:39

Jeg er mest overrasket over at Malacay singler ut Molde som en homohatende by. 

Det er jo stikk i strid med all den positive medieomtalen byen har fått i sitt arbeid med inkludering av mennesker med forskjellige seksuelle legninger. Molde er jo en såkalt homovennlig by. 

Når det er sagt mener jeg det i seg selv en en tullete tittel. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være en så big deal i 2017 at folk av samme kjønn kan bli forelsket.

Det er ikke ofte jeg blir fornærmet på VGD, men det ble jeg nå. En forutinntatthet om mitt hjemsted jeg satte liten pris på. En regelrett merkelig og ufin påstand. 

Jeg kan jo komme med mitt syn på saken. Jeg tror det vil gå helt fint om en fotballspiller står frem som homofil. Både blant lagkamerater og fans. 

(Innlegget ble redigert 14.08.17 02:43)

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 17430
14.08.17 03:01
jatilnei: Jeg er også homofil og har bl a snakket med en tidligere landslagsspiller i fotball som også er homo. Han er åpen han, men han gidder ikke og snakke om det i media.

Var han åpen om det mens han spilte fotball og, eller var han i skapet til han la opp?
Altså; visste lagkamerater, venner og nærmiljø at han var homofil før han la opp?

jatilnei
14.08.17 05:29
KingAnderson: Var han åpen om det mens han spilte fotball og, eller var han i skapet til han la opp?
Altså; visste lagkamerater, venner og nærmiljø at han var homofil før han la opp?

Usikker.......men jeg tipper at han var i skapet den gangen. Han la ikke akkurat opp i går for og si det slik. Men han er fortsatt endel av fotballmiljøet......såpass kan jeg vel si.

Jeg vet også at han ikke er alene. Vi snakker her om folk som omtrent årlig blir kontaktet av VG, Se og Hør osv for og "stå frem", slik at mediene kan lage en sensasjonssak av det.

Og ja, flere av de er nok fortsatt aktive ja.

(Innlegget ble redigert 14.08.17 05:32)

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 17430
14.08.17 07:25
jatilnei: Jeg vet også at han ikke er alene. Vi snakker her om folk som omtrent årlig blir kontaktet av VG, Se og Hør osv for og "stå frem", slik at mediene kan lage en sensasjonssak av det.

Flott at mediene faktisk tar hensyn til individene og ikke bare kjører en sak uten deres samtykke da.

Jeg er overbevist om at det finnes homofile fotballspillere i Eliteserien, og i alle andre ligaer rundtomkring. Det er vel noen prosent av jordens befolkning som har den legningen og da ville det vært naturstridig at det ikke var noen i eksempelvis Eliteserien.

Han kameraten din kunne blitt et forbilde innen fotballen, det homofile miljøet og sannsynligvis i hele landet hvis han hadde stått frem da. Noen spesiell grunn til at han ikke vil stå frem offentlig? Skjønner jo at det ville blitt et stort trykk på ham, men hvis han tidligere har vært landslagsspiller så har han sikkert litt erfaring med det, og det hadde vært et stort steg mot å fjerne homofobien som er i fotballen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg