Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Poengtrekk eller ikke?

NYTT TEMA
KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 50162
21.11.17 12:12
Johnsli: Har vel vært lignende tilfeller i Tippeligaen også, bl.a.:
https://www.vg.no/sport/fotball/sandefjord-fotball/bohinen-etter-avvist-protest-billig-utvei-av-nff/a/23509906/
Syns det greit av NFF å forholde seg til de fristene som gjelder, ellers kan det lett skli ut.

Mente at jeg hadde svart på dette .. men anyway 

Disse sakene er jo ikke like. I dette tilfellet jeg viser på ER det begått en formell feil som skulle medføre straff - eneste problemet er at det er klaget på for seint. Det burde være mulig å ta i etterkant 

Den andre saken er gjelder jo klage på at dommeren han gjort en formell feil , noe NFF viser de er uenig i . Det skriver jo at de uansett ville avvist saken om de hadde behandlet den . 

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13443
21.11.17 18:37

Jeg mente ikke å sammenligne sakene som så, men i begge saker har klubbene vært for sene med å levere klage, som vel var det du ville diskutere med innlegget, og ikke hvorvidt Aalesund burde blitt straffet dersom Os overholdt fristen? Hvis ikke misforsto jeg.

Geiraldo
GeiraldoInnlegg: 9329
22.11.17 11:50
AxelRudi: Det var for å poengtere hvor spesielt det er at hverken klubb, spiller, eller far i kretsen reagerer når spilleren er klar for sitt 5te lag og 3 klubb på ett år.. Det er ikke snakk om å være 5 min innbytter her liksom, og så gå videre.

At ho har spilt på flere lag i samme klubb har ingenting med saken å gjøre, det har ho lov til. Men at ho spiller for 3 forskjellige klubber i løpet av ett år er en helt annen sak,. At kretsen ga Grei lov til det er jo vanvittig. At verken kretsen eller grei kunne denne regelen er enda mer vanvittig

Geiraldo
22.11.17 11:56
Johnsli: Jeg mente ikke å sammenligne sakene som så, men i begge saker har klubbene vært for sene med å levere klage, som vel var det du ville diskutere med innlegget, og ikke hvorvidt Aalesund burde blitt straffet dersom Os overholdt fristen? Hvis ikke misforsto jeg.

Sandefjord hadde ikke fått gjennom den protesten uansett, uansett om den hadde blitt levert i i tide eller ei. bare kastet bort penger på protestgebyr

KaffeOrginal
22.11.17 12:17
Johnsli: Jeg mente ikke å sammenligne sakene som så, men i begge saker har klubbene vært for sene med å levere klage, som vel var det du ville diskutere med innlegget, og ikke hvorvidt Aalesund burde blitt straffet dersom Os overholdt fristen? Hvis ikke misforsto jeg.

Da misforstod du 

Det jeg mente var at SOLEKLARE formelle feil av denne typen burde vært straffet uavhengig av om motstander ikke klarte å få gitt melding i løpet av en svært kort frist.  

Ser jo at man må ha en eller annen frist , men 24 timer og så ut gjennom døren er for kort. 

Johnsli
22.11.17 15:59
KaffeOrginal: Da misforstod du  Det jeg mente var at SOLEKLARE formelle feil av denne typen burde vært straffet uavhengig av om motstander ikke klarte å få gitt melding i løpet av en svært kort frist.

Det er mulig fristene burde vært utvidet ja, men så lenge fristene finnes syns jeg det er greit å forholde seg til de i saksbehandlingen.

KaffeOrginal
22.11.17 17:01
Johnsli: Det er mulig fristene burde vært utvidet ja, men så lenge fristene finnes syns jeg det er greit å forholde seg til de i saksbehandlingen.

Enda en gang så var jeg uklar :-) 

Jeg mener at denne type formell feil burde forbundet kunne reagere på helt på egenhånd på uten noen klage fra en klubb 

Hvis ikke blir det hele litt tilfeldig 

AxelRudi
AxelRudiInnlegg: 1301
22.11.17 18:00
Geiraldo: At ho har spilt på flere lag i samme klubb har ingenting med saken å gjøre, det har ho lov til. Men at ho spiller for 3 forskjellige klubber i løpet av ett år er en helt annen sak,. At kretsen ga Grei lov til det er jo vanvittig. At verken kretsen eller grei kunne denne regelen er enda mer vanvittig

Jeg vet godt at regelen er 3 klubber... Det er ikke det jeg kommenterer.
Som jeg skrev ( igjen..), jeg tok med dette for å illustrere hvor sinnsykt det er at hverken henne selv, far i kretsen(!), eller klubb klarer å finne ut av det der på forhånd.
At hun har spillt for både 1 og 2 lag, altså totalt 5 forskjellige lag (i 3 klubber),  gjør at hun ikke akkurat kan komme å si " Åja, jeg glemte de 3 minutta som innbytter for Svada IL jeg"!
Jeg vil påstå at det er mer Sannsynlig at man oppdager noe sånt desto flere kamper spillt, ergo her bør spilleren vite dette selv, hun må jo få en følelse av å være med på mange lag etterhvert.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 18:00)

Johnsli
22.11.17 19:07
KaffeOrginal: Jeg mener at denne type formell feil burde forbundet kunne reagere på helt på egenhånd på uten noen klage fra en klubb

Det samme forbundet som har godkjent overgangen?

Ideelt sett, ja, sikkert, men forventes det at forbundet skal gå gjennom alle kamper som spilles hver runde i de øverste divisjonene (kretsene kan sikkert ta jobben på breddenivå) og selv sjekke lisenser, dommerkort, suspensjoner etc opp mot lagoppstillinger? Jeg aner ikke, men det høres ressurskrevende ut.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 19:08)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62627
22.11.17 20:09
Johnsli: Det samme forbundet som har godkjent overgangen?

Nå var det kretsen som "godkjente" overgangen, basert på opplysninger fra Grei og spilleren. 

Og ressurskrevende å sjekke dommerkort mot lisenser? 

Nja, akkrurat like ressurskrevende som det er i dag tenker jeg. 
Er ingen annen måte å avsløre jukset på egentlig. 

Det er jo tross alt en grunn til at dommerkortene fylles ut. 

Johnsli
22.11.17 20:20
RickiBK: Nå var det kretsen som "godkjente" overgangen, basert på opplysninger fra Grei og spilleren.

Fra VG:

"Utvalget mente at det lå «særlige forhold» til grunn ettersom NFF og Oslo Fotballkrets hadde godtatt overgangen og sendt en e-post til Grei der det sto at «Hanna Gisholt Jønland er spilleklar som amatør for Grei Kvinner Elite FK fra og med 23.08.17»."

"– Da Grei mottok en uttrykkelig bekreftelse fra forbundet om at overgangen var i orden, burde klubben kunne forvente at den NFF-ansatte med ansvar for overganger oppgir korrekte opplysninger, heter det i avslaget."

Stikkordet er NFF. Skjønt, det står NFF v/ Oslo Fotballlkrets. Men da får man heller utøve konsekvenser mot vedkommende som har godkjent overgangen (om det ikke skyldes systemfeil, som det spekuleres i i avslaget).

Og som sagt, jeg aner ikke hvor mye jobb det er, kan hende det ikke er komplisert i det hele tatt. Noen annen grunn til at ikke NFF kan behandle slike saker uten å ha mottatt klage da?

(Innlegget ble redigert 22.11.17 20:26)

KaffeOrginal
22.11.17 21:05
Johnsli: Det samme forbundet som har godkjent overgangen?
Ideelt sett, ja, sikkert, men forventes det at forbundet skal gå gjennom alle kamper som spilles hver runde i de øverste divisjonene (kretsene kan sikkert ta jobben på breddenivå) og selv sjekke lisenser, dommerkort, suspensjoner etc opp mot lagoppstillinger? Jeg aner ikke, men det høres ressurskrevende ut.

Gode datasystem skulle jo holdt rede på dette ( de som ikke virker her ) 

Antas at knottingen utføres desentralt uansett 

Anyway har ikke dette med poenget å gjøre . Her ble det oppdaget ett regelbrudd . Ingen grunn til å diskutere det engang . Slike tilfeller bør kunne tas i ettertid uten protest rett og slett på ett administrativt hold ( så får de evt ha en ankemulighet selvsagt osv ) 

Ser ikke hvorfor det må være en protest fra motstander innenfor 24 timer for at slike lovbrudd skal kunne straffes 

KaffeOrginal
22.11.17 21:07
Johnsli: "– Da Grei mottok en uttrykkelig bekreftelse fra forbundet om at overgangen var i orden, burde klubben kunne forvente at den NFF-ansatte med ansvar for overganger oppgir korrekte opplysninger, heter det i avslaget."
Stikkordet er NFF. Skjønt, det står NFF v/ Oslo Fotballlkrets. Men da får man heller utøve konsekvenser mot vedkommende som har godkjent overgangen (om det ikke skyldes systemfeil, som det spekuleres i i avslaget).
Og som sagt, jeg aner ikke hvor mye jobb det er, kan hende det ikke er komplisert i det hele tatt. Noen annen grunn til at ikke NFF kan behandle slike saker uten å ha mottatt klage da

Grei forventer at NFF gir korrekte opplysninger

Spm er hvilke opplysninger DE har gitt . 

Kan aldri tenke meg at de skrev "vi har denne spilleren som har spilt for disse 2 klubbene tidligere i år , kan hun spille for oss også ? " 

Det ble nok heller "Kan dere bekrefte at overgangen er i orden ?" 

Hvis de ikke har undersøkt og ikke opplyst om antall overganger så er de definitivt å straffes mener jeg 

KaffeOrginal
22.11.17 21:08
Johnsli: Noen annen grunn til at ikke NFF kan behandle slike saker uten å ha mottatt klage da?

Nettopp mitt poeng i den andre saken ..... 

KaffeOrginal
22.11.17 21:10
RickiBK: Nå var det kretsen som "godkjente" overgangen, basert på opplysninger fra Grei og spilleren.

Kjenner du denne prosessen ? 

Hvilken info må Grei og spiller gi ? Må de oppgi tidligere klubber eller skriver de bare  ( på korrekt skjema ) NN melder overgang fra klubb A til klubb B" 

RickiBK
22.11.17 21:12
KaffeOrginal: Kjenner du denne prosessen ?  Hvilken info må Grei og spiller gi ? Må de oppgi tidligere klubber eller skriver de bare  ( på korrekt skjema ) NN melder overgang fra klubb A til klubb B"

Spiller og klubb er solidarisk ansvarlig for å oppgi alle klubber som spilleren har spilt for. Og så definitivt hvilke klubber som spilleren har spilt i  i inneværende sesong. 

KaffeOrginal
22.11.17 21:14
KaffeOrginal: Kjenner du denne prosessen ?
Hvilken info må Grei og spiller gi ? Må de oppgi tidligere klubber eller skriver de bare ( på korrekt skjema ) NN melder overgang fra klubb A til klubb B"

Er det dette skjema man bruker ? 

https://www.fotball.no/globalassets/overgang/samtykkeskjema-elektronisk-overgang.pdf

I så tilfelle så er det jo kun snakk om overgang fra klubb a til b 

null spørsmål om tidligere klubber - en svakhet sånn sett , men ser jo at man antar at dette har man kontroll på utenom. 

KaffeOrginal
22.11.17 21:16
RickiBK: Spiller og klubb er solidarisk ansvarlig for å oppgi alle klubber som spilleren har spilt for. Og så definitivt hvilke klubber som spilleren har spilt i i inneværende sesong.

De er vel i forhold til reglene ansvarlig for å vite om det og kunne reglene , men om de ikke har ett annet skjema enn det jeg fant så står det ikke noe om tidligere klubber der . 

Johnsli
22.11.17 21:23
KaffeOrginal: Slike tilfeller bør kunne tas i ettertid uten protest rett og slett på ett administrativt hold

Forsåvidt ikke uenig i det så sant det er gjennomførbart.

Johnsli
22.11.17 21:27
KaffeOrginal: Kan aldri tenke meg at de skrev "vi har denne spilleren som har spilt for disse 2 klubbene tidligere i år , kan hun spille for oss også ? "

Ja, det er vel gitt. Så lenge Grei har fått den bekreftelsen klandrer jeg ikke de for å bruke spilleren, uansett hva de selv har undersøkt. Om de har oppgitt feil opplysninger til NFF/OFK blir det noe annet igjen.

Johnsli
22.11.17 21:30
KaffeOrginal: Nettopp mitt poeng i den andre saken ...

Det var et spørsmål fra min side. Hvis det ikke er kompllisert må det være en annen grunn til at ikke NFF sjekker dette selv. Utdatert regelverk fra tida før de moderne datasystemene kom? For mye etterarbeid? Hva gjøres i andre land?

sexxes
sexxesInnlegg: 11679
22.11.17 22:26

Går man inn på fotball.no, skriver navnet hennes i søkefunksjonen kommer det opp link til spiller tatistikken hennes. Et trykk der og man har full oversikt. Ikke veldig komplisert, og tar bare noen sekunder. 

Geiraldo
24.11.17 13:30
RickiBK: spilleren.
Og ressurskrevende å sjekke dommerkort mot lisenser?

Er bare å gå inn på fotball.no , og skrive inn navnet hennes i søkefeltet, så får du svaret på noen sekunder..... der står det hvor mange klubber ho har spilt for i år...

KaffeOrginal
24.11.17 16:52
sexxes: Går man inn på fotball.no, skriver navnet hennes i søkefunksjonen kommer det opp link til spiller tatistikken hennes. Et trykk der og man har full oversikt. Ikke veldig komplisert, og tar bare noen sekunder.

Når fotballforbundet har ett annet system for overganger som skulle hatt den samme info så er det vel ingen grunn til å anta at arbeidsmetodikken er å kontrollsjekke den infoen eksternt  

sexxes
24.11.17 19:24

fotball.no er jo NFF sin side, og ansvarlige i Grei burde da greid å finne frem her. Heller kan det være at de spurte spilleren, og hun hadde "glemt" at hun hadde spilt for Avaldsnes?

RickiBK
24.11.17 21:19
Geiraldo: Er bare å gå inn på fotball.no , og skrive inn navnet hennes i søkefeltet, så får du svaret på noen sekunder..... der står det hvor mange klubber ho har spilt for i år...

MÅ man klikke også? 

Nei dæven døtte. 

Ikke å vente at folka i kretsen ikke fikk det til. 
De klikker jo aldri........

lok1
lok1Innlegg: 3983
25.11.17 08:59
KaffeOrginal: Kjenner du denne prosessen ?

Jeg har nå tittet litt på overgangsregelementet til NFF, og det er ingenting der som tilsier at hverken spiller eller klubb har forpliktelse til å oppgi tidligere klubber. Siden det ikke står noenting om denne forpliktelsen så kan ikke klubben lastes for å ikke å ha oppgitt denne informasjonen. Det kan godt være at det er vanlig å oppgi dette, men det er altså ikke juridisk nødvendig. Premisset for diskusjonen er dermed feil (igjen).

Det står videre at en spiller kan spille for klubben én dag etter spillertillatelse er godkjent og overgangsgebyret betalt. Siden spilleren har fått spillertillatelse var altså spilleren berettiget til å spille for klubben en dag etter tillatelsen var gitt av forbundet (forbund og krets er det samme, for kretsen er en del av forbundet).

Videre er det fremkommet at når søknaden om overgang/spillertillatelse er blitt behandlet har ikke FIKS som er systemet til NFF oppdaget at spilleren allerede har spilt for to klubber i kalenderåret. Det er altså en teknisk feil, men det er fortsatt NFF sin forpliktelse å dobbelt og trippeltsjekke om spilleren er berettiget og dermed godkjenne/avslå søknad. Det er altså ikke klubben sin forpliktelse, og ikke klubben sin feil at systemet ikke er godt nok.

Denne diskusjonen er basert på synsing både fra debattanter men også fra Kroksæter/Stokke m. fl. Juridisk ser dette pottetett ut fra Grei/NFF sin side, og sånn som vi har fått beskrevet saken fra Fisketjønn og resten av media så kan jeg ikke se noen forhold som gjør at namsretten skal kunne komme til noe annet enn NFF i denne saken.

sexxes
25.11.17 10:50

I svaret fra NFF står det at klubbene selv er ansvarlige for å sjekke spillerens historikk. Der står det også at bekreftelsen allikevel ble sendt skyldes trolig en systemfeil i FIKS. Merk trolig. 

KaffeOrginal
25.11.17 11:49
lok1: Jeg har nå tittet litt på overgangsregelementet til NFF, og det er ingenting der som tilsier at hverken spiller eller klubb har forpliktelse til å oppgi tidligere klubber. Siden det ikke står noenting om denne forpliktelsen så kan ikke klubben lastes for å ikke å ha oppgitt denne informasjonen

Det er nok rett - mitt innspill tidligere var at dette BURDE vært en del av den info de skulle oppgi. 

Ikke minst med tanke på det innlegget som kom etter det du skrev . Klubben er uansett ansvarlig for å sjekke spillerens historie. 

Så får man heller ta en Johaug variant og se om det er godt nok oppfylt ved at de spør NFF eller om de faktisk selv skulle sjekket hvilke klubber hun har spilt for tidligere ( det er jo så lett sier alle ) og vurdert det opp mot de lovene de skal følge

KaffeOrginal
25.11.17 12:01
sexxes: I svaret fra NFF står det at klubbene selv er ansvarlige for å sjekke spillerens historikk. Der står det også at bekreftelsen allikevel ble sendt skyldes trolig en systemfeil i FIKS. Merk trolig

Det jeg lurer på er hvorfor de ba om en bekreftelse . Kan jo selvsagt bare være at man ville være sikker , men kan også være at man var litt i tvil på reglene . Da ville det jo vært greit å spørre om akkurat det , "vi lurer på om hun er spilleklar da hun har spilt for ..." 

Men selvsagt - ett enkelt ja/nei spørsmål er jo enklere og åpner for flere konspirasjonsteorier. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg