Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tromsø Idrettslag 2018

NYTT TEMA
HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15662
04.12.17 16:59

Sesongen 2017 er over for lengst, og neste sesong bør diskuteres i en ny tråd. Noen av årets spillere er under kontrakt, og av dem blir de fleste med videre, mens noen forsvinner. Hele 12 spillere var på utgående kontrakt, og av dem var under halvparten ønsket med videre. Så langt er bare en ny spiller klar for neste år, men det er til gjengjeld selveste Tom Høgli!

Keepere

Førstekeeper Gudmund Kongshavn har nettopp forlenget kontrakten ut 2019, og dessuten har vi Filip Loncaric og Jacob Karlstrøm under kontrakt. Javi Jiminez og Otto Fredriksson, som hadde halvårskontrakter ut året, får ikke fornyet kontrakten. Fredriksson jobber i TILs markedsløsning, og var en ren nødløsning i sommer, da alle keeperne unntatt Karlstrøm var skadet.

Forsvar

Følgende spillere har kontrakter videre: Simen Wangberg, Magnar Ødegaard, Kent Are Antonsen, Lasse Nilsen, Jostein Gundersen og Mehdi Dioury, Shamil Gasanov hadde  en halvårskontrakt ut 2017, som ikke blir fornyet. Kontraktene til William Frantzen og Hans Norbye går også ut. Frantzen har fått beskjed om å finne seg ny klubb, og det regner jeg skjer med Norbye også. Han er en av mine personlige favoritter, men har ikke hatt trenerens tillit i høst, og trekker på årene. Og Tom Høgli er tilbake som TIL-gutt fra 1. januar.

Midtbanespillere

Følgende spillere har kontrakter videre: Morten Gamst Pedersen (undertegnet nylig ny kontrakt ut 2019), Ulrik Yttergård Jenssen (oppført som midtbanespiller på til.no, men har stort sett spilt i forsvaret i år), Aron Sigurdarson, Magnus Andersen, Mikael Norø Ingebrigtsen (kontrakten går ut til sommeren). Kontraktene til Christian Landu Landu, Peter Aas og Jonas Johansen går ut, og blir neppe fornyet. Landu Landu har en sjanse til å få videre kontrakt.

Angrepsspillere

Følgende spillere har kontrakter videre: Runar Espejord, Sigurd Grønli og Elhadji Mour Samb. Slobodan Vuk var fjorårets store (og dyre) flopp, og har fått fyken. Følgende spillere er på utgående kontrakt, og er ønsket med videre: Gjermund Åsen og Mushaga Bakenga. Thomas Lehne Olsen har kontrakt ett år til, men har et sterkt ønske om å forlate klubben. Det forhandles om alle de tre sistnevnte.

Vi har grunn til å se fram mot neste sesong med en god porsjon optimisme, takket være trener Simo Valakaris evne til å få det beste ut av Gutan. Bård Flovik og Truls Jenssen ledet laget i til sammen 16 kamper (14 + 2), og erobret til sammen 14 poeng. På de 14 kampene Simo Valakari ledet erobret vi hele 24 poeng!

Forskjellen i poengsnitt er ganske enkelt forskjellen mellom nedrykk og en plass godt oppe på øvre halvdel av tabellen. Vi krysser fingrene for en slik plassering i sesongen 2018!

(Innlegget ble redigert 04.12.17 17:07)

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 7878
04.12.17 19:27

Mye snakk om at TIL skal rekruttere fra hele landsdelen. Men jeg hører sjelden om unge spillere fra Finnmark og Sør-Troms som prøvespiller eller hospiterer hos TIL nu for tiden.

Er dette bare fordi jeg følger dårlig med, er årsaken rett og slett at de nevnte spillere er for svake for ES, eller er det andre grunner?

Jeg har en følelse av - uten at jeg kan belegge det - at det er særdeles vanskelig å bli sett av TIL, hvis man ikke allerede spiller på et lag som er basert i Tromsø.

Jeg vet personlig om folk med ambisjoner som har reist til Tromsø for å studere. De tok overgang til ny klubb nært studiested. Disse guttene og moderklubben hadde aldri hørt et knyst fra TIL. Men så snart de var etablert og presterte for et tromsølag, fikk de pussig nok invitasjon til å trene med TIL. Det er riktignok store avstander i den nordlige landsdel, men ikke SÅ store. Man skal ikke behøve å være bosatt i ishavsbyen for å kunne delta på trening med TILs A-lag en stakkars uke.

Disse eksemplene er noen år gamle nu, men jeg lurer på om ikke det er gjengs fortsatt?

HuiBuorre
04.12.17 19:48

Du tar feil. De beste ungdommene fra Troms og Finnmark (og delvis nordre Nordland) går på NTG på Alfheim, og spiller på TIL 2 og 3. Tilfeldige spillere som kommer til Tromsø for å studere eller jobbe er ikke en gang gode nok for Tronsdalen.

(Innlegget ble redigert 04.12.17 19:49)

Nordavind1
Nordavind1Innlegg: 436
05.12.17 00:11
Kurtkanon2: Mye snakk om at TIL skal rekruttere fra hele landsdelen. Men jeg hører sjelden om unge spillere fra Finnmark og Sør-Troms som prøvespiller eller hospiterer hos TIL nu for tiden.

Finnsnes sin midtbanespiller Andreas Løvland var på prøvespill for kort tid siden, så de finnes.
Men tror vel så mye handler om nivået på spillerne i TILs "satsningsområde", Finnmark, Troms og nordre Nordland.

At en god del av de "lokale" som er på prøvespill i TIL kommer fra TUIL, ser jeg på som naturlig. TUIL har blitt en stabil nummer to klubb i regionen og mange spillere med ambisjoner drar dit for å utvikle seg før man kanskje havner i TIL litt senere. Nå i høst signerte 17 år gamle Birk Berg Johansen for TUIL. Sønn av tidligere TIL spiss Stein Berg Johansen. Birk Berg Johansen kunne sikkert valgt NTG og TIL2, men valgt heller TUIL som videre utviklingsarena. Kan godt hende at det er rett valg av gutten.

HuiBuorre
05.12.17 02:59

Birk Berg-Johansen har gått en annen vei enn flertallet av talentene i nord, sikkert i samråd med faren, som var en viktig spiller for TIL på 1990-tallet. Kanskje også Birk havner i TIL etter hvert, hvem vet. Han blir ikke den første spilleren vi henter fta Tromsdalen, i så fall.

HuiBuorre
11.12.17 11:48

(Innlegget ble redigert 11.12.17 11:48)

SIrMixALot
SIrMixALotInnlegg: 2052
11.12.17 12:50

Olav THON? :)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 40655
11.12.17 13:05
SIrMixALot: Olav THON? :)

Tror vel det er mer sannsynlig at det er Gunnar Wilhelmsen med venner som står bak ;)

Nordavind1
11.12.17 15:28
HuiBuorre: TIL får investorhjelp til spillerkjøp. Det er ikke snakk om Trond Mohn. ;)

Styreleder i TILs aksjeselskap Per Aronsen er vel en som har uttalt at han gjerne går inn med penger i klubben, og forhåpentligvis er det flere som bidrar.

Spennende uke for TIL det her. Klubben forventer vel avklaring rundt både Åsen og Bakenga. I tillegg kan Lehne Olsen bli solgt.
Så får man håpe at Norø Ingebrigtsen kommer under ny kontrakt før jul. Hvis ikke tar jeg det som et signal om at han drar gratis til sommeren når kontrakten løper ut.

HuiBuorre
HuiBuorre
12.12.17 09:58

iTromsø har trillet terninger på eliteserietrenerne. Bare en får toppkarakter, og nei, det er ikke Kåre Ingebrigtsen. Han må nøye seg med en hederlig firer.

http://www.itromso.no/100Sport/fotball/Vi-har-trillet-terning-pa-Eliteserie-trenerne-Kun-n-av-dem-far-toppkarakter-246704b.html

GoingKronos
12.12.17 10:48
HuiBuorre: iTromsø har trillet terninger på eliteserietrenern

Komisk børs, Michelsen må lure på hva som skal til for å få 6, og når to av de mest skuffende trenerprestasjonene (Fagermo og Deila) blir belønnet med 4 - det samme som Kåre Ingebrigtsen, så er det umulig å ta seriøst.

Og når man rykker ned med Aalesund og likevel ikke får terningkast 1 så er det vanskelig å se hva som skal til for å stryke. 

emin
eminInnlegg: 22333
12.12.17 11:55

Alle linkene her er jo til +-saker....

HuiBuorre
12.12.17 20:38

Dette er TILs klubbsider. Akkurat her synes jeg det går an å poste plussartikler fra lokalavisene. Hva mener folk?

Kent
KentInnlegg: 114070
12.12.17 20:38

Greit nok, men kan si fra om at det er +-sak, så slipper vi å klikke oss inn på den.

HuiBuorre
12.12.17 20:47

Skal lagre det. Men jeg abonnerer på begge avisene, og noen ganger framgår det ikke for meg hva som er plussartikler.

Simo Valakari har vært på ferie i Thailand, og har jobbet fra solsenga med å overtale Gjermund Åsen til å fornye kontrakten. Han omtaler Åsen som TILs beste spiller, og jeg er enig i det. Og da fortjener han å tjene best i klubben.

Han forteller også at TIL har avslått flere tilbud på Thomas Lehne Olsen, og regner med ham i stallen inntil det kommer et skikkelig tilbud. Noen klubber har innbilt seg at han kunne kjøpes for knapper og glansbilder.

http://www.itromso.no/100Sport/fotball/Fra-solsenga-i-Thailand-har-TIL-treneren-forsokt-a-overtale-klubbens-beste-spiller-246935b.html

(Innlegget ble redigert 12.12.17 20:48)

Thpe
ThpeInnlegg: 28981
12.12.17 20:54
HuiBuorre: Simo Valakari har vært på ferie i Thailand, og har jobbet fra solsenga

Er nok ikke bare den senga det har blitt jobbet fra.

HuiBuorre
13.12.17 00:44

Simo Valakari styrker støtteapparatet omkring A-laget.

http://www.til.no/nyheter/ny-fysisk-trener-pa-plass

Thpe
ThpeInnlegg: 28981
14.12.17 14:53

Ulrik Yttergård Jenssen ønsket av Nordsjælland

Bare å cashe inn. Selges på navn og rykte. TIL med et mye bedre stopperemne i Gundersen.

utrolig.

Nordavind1
14.12.17 15:16

Greit at Ulrik ikke har imponert særlig i år, men å selge han nå vil være et fryktelig dårlig signal. Vi hentet han hjem fra Frankrike for nesten 2 mill kroner, så budet fra Nordsjælland bør være bra for å la han gå.

Akkurat nå er vi inne i en periode med mye usikkerhet omkring stallen vår. Åsen, Lehne Olsen og Norø Ingebrigtsen kan alle forsvinne. Skal vi miste Ulrik også begynner det å bli vel mye av det gode.

HuiBuorre
14.12.17 15:30

Foreløpig er dette bare et agentplantet rykte, og dem er det nok av på denne årstiden. Vi trenger naturligvis både Gundersen og Yttergård Jenssen. Skulle gjerne kvittet oss med Ødegaard, men han er under kontrakt, og får alt for mye tillit av trenerne.

HuiBuorre
14.12.17 15:51
HuiBuorre: Foreløpig er dette bare et agentplantet rykte, og dem er det nok av på denne årstiden.

Det er muligens tilfelle at TIL har fått et tilbud på Ulrik. iTromsø skriver følgende i en plussartikkel: 

"Etter det iTromsø kjenner til skal den danske superliga-klubben Nordsjælland ha lagt inn et bud på ham.

Konfrontert med dette, sier sportssjef Svein-Morten Johansen:

– I den perioden vi er inne i kommenterer jeg på generelt grunnlag ikke spillerlogistikk. Derfor blir mitt svar også her at det ønsker jeg ikke å kommentere, sier sportssjefen.

Nordsjælland ligger på tredjeplass i superligaen, kun fem poeng bak Midtjylland og fire bak Brøndby.

Ulrik Yttergård Jenssen er representert av det danske agentselskapet People in Sports. De ønsker ikke å si noe rundt tilbudet til Jenssen.

– Jeg har ingen kommentarer, sier Michael Steensgaard, partner i People in sports, til iTromsø. Steensgaard er kjent fra sin aktive karriere som tidligere Liverpool- og Southampton-keeper.

I sommer avslo TIL et bud fra en belgisk klubb på U21-landslagsspilleren som kom til Tromsø fra Lyon i august 2016. Han har tidligere også vært i søkelyset til nederlanske NEC Nijmegen.

Nordavind1
14.12.17 19:34

https://www.nordlys.no/til/fotball/eliteserien/har-skiftet-til-utenlandsk-agentfirma-til-skal-ha-fatt-bud-fra-danmark/s/5-34-752053

Yttergård Jenssen skal ha en avtale med TIL at de ikke skal kreve for mye hvis han ønsker seg til utlandet. Så spørs det hva den summen ligger på?

(Innlegget ble redigert 14.12.17 19:34)

HuiBuorre
15.12.17 16:59

Gjermund Åsen har tegnet ny toårskontrakt med TIL, og Bakenga forlenger sannsynligvis også kontrakten.

http://www.til.no/nyheter/derfor-valgte-asen-til

(Innlegget ble redigert 15.12.17 17:09)

HuiBuorre
15.12.17 17:08

Nå mangler det bare at Lehne forlenger med oss. Ingen krise om han blir solgt, men da må vi holde på Norø Ingebrigtsen. Runar Espejord er forhåpentligvis tilbake for fullt neste år. 

SIrMixALot
SIrMixALotInnlegg: 2052
15.12.17 17:12

Må fortsatt ha  minst 3—4 FORSTERKNINGER slik at vi kan kjempe på den øvre halvdel

GoingKronos
15.12.17 17:31

Veldig god nyhet, en av de aller beste spillerne i ligaen og hadde null tro på at vi hadde klart å erstatte han.

Bakenga er ikke så viktig, han er en kjeks.

Håper virkelig Ingebrigtsen forlenger.

Så syns jeg vi bør få inn en midtbanespiller til.

GoingKronos
19.12.17 12:26

TIL får bortekamp på 16.mai for fjerde gang de siste 5 årene i Eliteserien.

Ellers begynner vi sesongen borte mot Start, og avslutter hjemme mot Sarpsborg. Møter Rosenborg hjemme et par dager før VM starter, det betyr vel at det er god sjanse å møte Rosenborg uten Bendtner i det minste. Møter Glimt hjemme siste helga i August.

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
19.12.17 16:14
GoingKronos: Bakenga er ikke så viktig, han er en kjeks.

Bakenga signerer visstnok i løpet at kort tid.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg