Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvis Tom Lund ble proff

NYTT TEMA
BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 21655
05.12.17 19:53

Vi som opplevde fotballen på 70 tallet har selvfølgelig lurt på hva Tom Lund kunne oppnådd i utenlandske ligaer.

Parallelt med Tom Lunds tilværelse på nivå 3 spilte danske Henning Jensen på nivå 4 i Danmark. Han kom som Tom Lund rett inn på landslaget og fikk stjernestatus i Real Madrid og Ajax , to klubber som begge forsøkte kjøpe Tom Lund.

Nå er Henning Jensen død i en alder av 68 år, et år eldre enn Tom Lund. Henning Jensen er nok den mest fascinerende danske spilleren jeg har sett.

Windsor
WindsorInnlegg: 6575
05.12.17 19:55

Tipper han hadde floppet.

S08
S08Innlegg: 5069
05.12.17 19:59
Windsor: Tipper han hadde floppet.

Tipper du tar feil

Dimmi
DimmiInnlegg: 7910
05.12.17 20:00

Ingen tvil om at Lund hadde gått rett inn på de fleste europeiske klubber i sin tid. Kanskje ikke de aller største, men rett bak de? Utvilsomt.

Og uten å skulle disse LSKs mannskap på den tiden på noen måte : Hvor god kunne ikke Lund blitt med bedre medspillere, jevnlig spill i en bedre liga, o.s.v.?

arkles
arklesInnlegg: 6707
05.12.17 20:30

Jeg så en del kamper med tom Lund på Fredrikstad stadion som guttunge. Den drittslenging/frykten for en motspiller tror jeg aldri jeg har sett maken til. Fantastisk spiller som kunne dominert stort med et annet topplokk. Min personlige favoritt - Nilsson från Gøteborg samme typen

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 7694
05.12.17 20:31
S08: Tipper du tar feil

Tipper du har rett. :)

Dimmi
DimmiInnlegg: 7910
05.12.17 20:34
arkles: Jeg så en del kamper med tom Lund

Samme her.

Han var at et annet kaliber enn det meste annet her hjemme på berget, rett og slett.

Eneste spilleren i Norge som har fått meg til å gape høyt i beundring.

Laffen1
Laffen1Innlegg: 1099
05.12.17 20:34

Gammel diskusjon :-)

Tom Lund var best i Norge i sin samtid. Dessverre turte han aldri dra fra Lillestrøm. 

HarryH
HarryHInnlegg: 25453
05.12.17 21:12

På toppen av alt var han visst veldig nærsynt.

Synes å huske det var minus 3,0.

Nei, nå ser jeg at det visstnok bare var en myte, som ble tilbakevist i den gamle tråden. Hadde helt glemt den diskusjonen der.

(Innlegget ble redigert 05.12.17 21:14)

BigGeorge
05.12.17 22:42
HarryH: Nei, nå ser jeg at det visstnok bare var en myte

Tom Lund var nærsynt og orket ikke linser som den gang var harde og vonde. Han slet fælt i flomlys.

BigGeorge
06.12.17 17:34

Fodboldenglen er død skriver danskene.

I Spanien har de ikke glemt nordjyden, der scorede 19 mål i 102 kampe for 'Los Merengues', som han var med til at sikre to mesterskaber, mens han optrådte på Santiago Bernabe

Han hedres med et minutt stillhet før kveldens Champions League oppgjøret mellom Real Madrid og Borussia Dortmund

Real Madrid spiller med sørgebind.

(Innlegget ble redigert 06.12.17 17:36)

Laban
LabanInnlegg: 8814
06.12.17 23:00

Anbefaler dere å lese «Tommy», der dere kan få bekreftet og avkreftet det dere måtte ha av oppfattelser om han. 

staaalisen
staaalisenInnlegg: 3661
08.12.17 01:49
BigGeorge: Vi som opplevde fotballen på 70 tallet har selvfølgelig lurt på hva Tom Lund kunne oppnådd i utenlandske ligaer.
Parallelt med Tom Lunds tilværelse på nivå 3 spilte danske Henning Jensen på nivå 4 i Danmark

Jeg så Tom Lund flere ganger, både som spiller på LSK og på landslaget. En fryktet spiller på klubblaget, og en elsket på landslaget. Det jeg husker fra hans første tid på landslaget, var at han var så mye bedre enn alle andre norske spillere. 

Tom Lund skrudde cornere rett i mål flere ganger. Han gjorde det også i en landskamp på Ullevål da jeg var på tribunen. Men da kom det en annen norsk spiller, en dust fra Sørlandet, flyvende mot keeperen, og smalt han inn i nettmaskene. Mens Tom Lunds corner gikk i en nydelig bue over alle, og rett i mål. Men, annullert på grunn av angrep på keeper.

Tom Lund scoret også i den velkjente 2-1 kampen mot England på Ullevål 9/11-1981. Hans smarte, og tilsynelatende tilfeldige skudd fra kanten gikk rett i mål, men Roger Albertsen var nær ballen, og ble tilkjent scoringen. 

(Innlegget ble redigert 08.12.17 01:55)

Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 1832
08.12.17 11:22

Hehe, man vet det er Silly Season, når tråder som dette dukker opp. Og jeg syns det bare er moro, ingen kritikk!

HarryH
08.12.17 14:22

Husker jeg leste en artikkel i gamle, gode "Fotballrevyen" (var det det den het?) om Tom Lunds treningsopplegg. Han løp mye intervaller for seg sjøl.

6x1000m og denslags pakk. Uten ball.

nemezida
nemezidaInnlegg: 3498
10.12.17 20:34
staaalisen: Jeg så Tom Lund flere ganger, både som spiller på LSK og på landslaget. En fryktet spiller på klubblaget, og en elsket på landslaget. Det jeg husker fra hans første tid på landslaget, var at han var så mye bedre enn alle andre norske spillere.

Jeg fikk ikke oppleve det, men jeg har pratet med folk som fulgte Dutte Berg for Lyn på 1960-tallet. Han dominerte veldig. Han dominerte til og med som proff i Nederland før han dro til Glimt i 1973. I hans tid i Nederland spilte stjernene som tapte VM-finalen mot Vest-Tyskland i 1974 i sin hjemlige serie. Han ble av sportsjournalister kåret til Nederlands beste midtbanespiller i 1972. Hadde han vært hollandsk, hadde han høyst sannsynlig spilt VM-finalen i 1974. Etter at han kom hjem til Bodø bidro han til å spille B/G opp i tetsjiktet i norsk fotball med cupseier i 1975 og sølv i serien og cupen i 1977, bak Lillestrøm.

Dutte Berg var i sin tid best, selv om jeg aldri har sett en hel kamp med ham.

(Innlegget ble redigert 10.12.17 20:35)

BigGeorge
10.12.17 20:44
nemezida: Dutte Berg var i sin tid best, selv om jeg aldri har sett en hel kamp med ham

Vi hadde tre veldig gode spillere første halvdel av 70 åra.

Odd Iversen, Harald Berg og Tom Lund. Noen vil ta med Trond Hoftvedt også.

Nederland hadde to av verdens aller beste klubber på den tida Ajax og Feyenoord. De ville gjerne ha Iversen, Berg og Lund.

nemezida
nemezidaInnlegg: 3498
10.12.17 23:06
BigGeorge: Odd Iversen, Harald Berg og Tom Lund. Noen vil ta med Trond Hoftvedt også.
Nederland hadde to av verdens aller beste klubber på den tida Ajax og Feyenoord. De ville gjerne ha Iversen, Berg og Lund.

Tom Lund og Odd Iversen var begge gode. Ingen tvil om det. De var sikkert ønsket i blant annet Ajax. Jeg vet at Lund var det. Nå er det forskjell på å være ønsket og det å lykkes. Iversen hadde et lite suksessfullt opphold ute, Lund spilte i norsk amatørliga. Berg lyktes så det holdt i Nederland i 3 år.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22017
10.12.17 23:50
Laban: Anbefaler dere å lese «Tommy», der dere kan få bekreftet og avkreftet det dere måtte ha av oppfattelser om han.

Sett de har den på biblioteket. Tror jaggu jeg må låne den i vinter. Lånte boka Dutte tidligere i år og har selv Iversboka høyt press. Begge disse to kan anbefales :)

(Innlegget ble redigert 10.12.17 23:54)

BigGeorge
11.12.17 00:23
Eksberten: Sett de har den på biblioteket. Tror jaggu jeg må låne den i vinter. Lånte boka Dutte tidligere i år og har selv Iversboka høyt press. Begge disse to kan anbefales :)

Hadde alle tre bøkene. Fikk også Ingemar Johanssons "Veien til VM-ringen"

Tommy-boka anbefales. Finn ut hvorfor Tommy gråt da seriegullet ble sikret høsten 76 og da Ivar Hoff ble oppringt fra Amsterdam.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 00:25)

BigGeorge
11.12.17 00:29
nemezida: Iversen hadde et lite suksessfullt opphold ute

Odd Iversen bøttet inn mål i belgisk nivå 2 før han ble skadet. Hans prestasjoner i landskampene sier sitt.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 00:29)

BigGeorge
11.12.17 00:38
Eksberten: Sett de har den på biblioteket.

Nå ble jeg litt usikker på om det er samme boka som jeg hadde og omtaler her.Boka var om Lillestrøm og Tom Lund.

HarryH
11.12.17 00:46

Odd Iversen angret nok mye på at han valgte Racing Mechelen. 

staaalisen
11.12.17 10:37
nemezida: Jeg fikk ikke oppleve det, men jeg har pratet med folk som fulgte Dutte Berg for Lyn på 1960-tallet. Han dominerte veldig. Han dominerte til og med som proff i Nederland før han dro til Glimt i 1973. I hans tid i Nederland spilte stjernene som tapte VM-finalen mot Vest-Tyskland i 1974 i sin hjemlige serie. Han ble av sportsjournalister kåret til Nederlands beste midtbanespiller i 1972. Hadde han vært hollandsk, hadde han høyst sannsynlig spilt VM-finalen i 1974. Etter at han kom hjem til Bodø bidro han til å spille B/G opp i tetsjiktet i norsk fotball med cupseier i 1975 og sølv i serien og cupen i 1977, bak Lillestrøm.
Dutte Berg var i sin tid best, selv om jeg aldri har sett en hel kamp med ham.

Det er lenge siden nå, men jeg tror at du muligens kan være litt feilinformert om Harald Bergs karriere i Nederland. Jeg mener å huske at hans beste "prestasjon" var å havne på en 7. plass på en spillerbørs i en sesong i Nederland. I den sesongen spilte de fleste nederlandske landslagsspillerne i den hjemlige serien, så Bergs plassering var helt utmerket til nordmann å være. Men tross alt en 7. plass.

At han ble regnet som Nederlands beste midtbanespiller, har jeg vanskelig for å tro. Det var tross alt verdensstjerner som Arie Haan, Johan Neeskens m.fl. som han konkurrerte mot.

Harald Berg var en god spiller, men norsk fotball på tidlig 70-tall var fryktelig dårlig. Det var på den tiden at stort sett alle norske lag ble dunket ut av alle europacupene i 1. runde. Gjerne med katastrofesifre - Strømsgodsets 11-0 tap for Liverpool i 1974 er bare ett eksempel.

Jeg så både Harald Berg og Tom Lund flere ganger i årene 1975-1981. Jeg er ikke i tvil om at Tom Lund var den beste spilleren på den tiden. 

staaalisen
11.12.17 10:41
nemezida: Tom Lund og Odd Iversen var begge gode.

Nils Arne Eggen sa vel en gang at Odd Iversen er den beste spilleren som han har spilt med, eller trent i Rosenborg. 

HarryH
11.12.17 11:06
staaalisen: Jeg så både Harald Berg og Tom Lund flere ganger i årene 1975-1981. Jeg er ikke i tvil om at Tom Lund var den beste spilleren på den tiden.

Det stemmer uten tvil, men det blir en urettferdig sammenligning.

Vi må jo ta i betraktning at Harald Berg i den nevnte perioden var langt over toppen. I 1981 fylte han 40 år.

Tom Lund er ni år yngre.

staaalisen
11.12.17 11:18
HarryH: Det stemmer uten tvil, men det blir en urettferdig sammenligning.
Vi må jo ta i betraktning at Harald Berg i den nevnte perioden var langt over toppen. I 1981 fylte han 40 år.
Tom Lund er ni år yngre.

Enig. Harald Berg kan ha vært en mye bedre spiller på slutten av 60-tallet enn det han var på slutten av 70-tallet. Men jeg synes jo at han var veldig god også på slutten av karrieren hans. Da han spilte for Bodø-Glimt.

HarryH
11.12.17 11:21
staaalisen: Men jeg synes jo at han var veldig god også på slutten av karrieren hans. Da han spilte for Bodø-Glimt.

Alderen tatt i betraktning var Harald Berg sensasjonelt god etter at han kom tilbake.

Det var jo vanlig at fotballspillere la opp lenge før de fylte 30 den gangen.

HER er noe du vil lese med interesse. Bl.a. følgende utsagn fra Harald Berg: "Nå spiller jeg bare for pengene".

BigGeorge
11.12.17 18:19
HarryH: Odd Iversen angret nok mye på at han valgte Racing Mechelen

Genistreken fra Mechlelen på nivå 2 var at de kjøpte både Odd Iversen og Harald Sunde på en gang. Mener å huske at han også hadde lang disiplinær karantene her hjemme, Da var det bare å dra.

Norske spillere og profftilbud fra utlandet var sjeldent bra match.

Odd Iversen hadde allerede takket nei til toppklubber før han bet på Mechelen-tilbudet. 

Harald Berg fikk tilbud fra Feyenoord, men familien ville at han heller skulle gå ferdig på skole. Da mistet han muligheten til å vinne Mesterligacupen med Feyenoord året etter. Han angret på den avgjørelsen.

Tom Lund hadde kone og små barn og flyskrekk da han var på det mest ettertraktede.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 18:25)

BigGeorge
11.12.17 18:24
Eksberten: Sett de har den på biblioteket. Tror jaggu jeg må låne den i vinter. Lånte boka Dutte tidligere i år og har selv Iversboka høyt press. Begge disse to kan anbefales :)

På offensiven med Lillestrøm (Tiden, 1977). erindringsbok.

Var boka jeg hadde og omtaler.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 18:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg